Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Krempat

Aloittaja Socrates, tammikuu 03, 2019, 11:00:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 6 Vieraat katselee tätä aihetta.

Aave

Lainaus käyttäjältä: Brutto - elokuu 18, 2021, 15:27:13
Lääkärin summamutikassa arvioima työkyvyttömyys koskee yleensä vain tiettyjä työtehtäviä. Olen tietyissä tapauksissa velvoittanut työntekijän tekemään sairauslomalla korvaava työtä. Jos saikkua on tullut vaikka jalkavaivasta, se ei estä tekemästä kotoa käsin suunnittelua tai puhelimella tehtävää työtä. Mulkun maineeni toki siinä kasvaa mutta siitä on tullut jo pysyvä käytäntö. Sairauslomalle jäädessään työntekijät ehdottavat jo itse mitä töitä voisivat tehdä.

Kuumeet ja muut vuodelepoa vaativat sairaudet ovat tietysti eri juttu.
Toimin itsekin samoin ja tässä oli taustalla myös se, että olen kyllä toiminut muillekin esimerkkinä omien (Tosin harvoin esiintyvien) kremppojen suhteen. Lähdetään siitäkin, että tarvittaessa myös siitä mulkkuna olemisesta liksaa tietyissä ammatillisissa rooleissa maksetaan. :)
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Xantippa

En ole itse ikinä ymmärtänyt saikulla töihin patistelua, se on niin last season. Se jos mikä saa ihmiset ottamaan saikusta kaiken irti ja niin monta saikkua, kuin vain saa.

Varsin, kun harvalla alalla enää on mitään "korvaavaa työtä", jota voi tehdä todellakin turvallisesti. Ja esimiehet, joita ei kiinnosta alaisten turvallisuus, tuskin nykyään saavat motivoituneinta työväkeä.

Mulkkuna oleminen maksaa hyvin, hyvin, hyvin harvoin takaisin itseään minään muuna kuin vttuiluna, selkään puukottamisena ja kaikenlaisena kiusantekona, mitä ihmismieli keksii.

T: Xante

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Aave - elokuu 18, 2021, 16:00:43
Lainaus käyttäjältä: Brutto - elokuu 18, 2021, 15:27:13
Lääkärin summamutikassa arvioima työkyvyttömyys koskee yleensä vain tiettyjä työtehtäviä. Olen tietyissä tapauksissa velvoittanut työntekijän tekemään sairauslomalla korvaava työtä. Jos saikkua on tullut vaikka jalkavaivasta, se ei estä tekemästä kotoa käsin suunnittelua tai puhelimella tehtävää työtä. Mulkun maineeni toki siinä kasvaa mutta siitä on tullut jo pysyvä käytäntö. Sairauslomalle jäädessään työntekijät ehdottavat jo itse mitä töitä voisivat tehdä.

Kuumeet ja muut vuodelepoa vaativat sairaudet ovat tietysti eri juttu.
Toimin itsekin samoin ja tässä oli taustalla myös se, että olen kyllä toiminut muillekin esimerkkinä omien (Tosin harvoin esiintyvien) kremppojen suhteen. Lähdetään siitäkin, että tarvittaessa myös siitä mulkkuna olemisesta liksaa tietyissä ammatillisissa rooleissa maksetaan. :)

Siis jos on esimerkiksi migreenipäänsärky, niin se ei estä kantamasta tavaroita varastoon? Kö?

Aikamoisen riskin ottaa työnantajan edustaja/työnantaja jos patistaa töihin sairaslomalaisen. Itse en edes uskaltaisi tehdä sellaista, haluamisesta puhumattakaan. Kun olin työnantaja, patistin flunssaisetkin kotiin vaikka olisivat halunneet olla töissä. Tietysti olisivat saaneet flunssaisena työskentelystä jälkitaudin, sairauslomaa ja osa-aikaeläkkeen.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

kertsi

Murtunut kylkiluu voi puhkaista varomattoman pöljäkkeen keuhkon eli aiheuttaa ilmarinnan. Murtunut sääriluu voi jäädä luutumatta tai liikkuessaan aiheuttaa hermovaurion, jos ei noudata varovaisuutta, tai joutua kuolioon niin kuin Xanten esimerkissä. Kuumetaudit kannattaa ottaa vakavasti niin, ettei tule jälkitauteja kuten sydänlihaksen tulehdusta, munuaistulehdusta tai reaktiivista niveltulehdusta.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

ROOSTER

Voihan lavantautinen leipurikin näyttää ihan terveeltä mutta en minä silti päästäisi töihin ennen lääkärin lupaa.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

kertsi

Sekin vielä. Ja muut kulkutaudit vielä siihen päälle.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Xantippa

Joo näitä työn sankareita on nähty, joita ei pikkuflunssa petiin kaada. Sitten tulikin juurikin Kertsin mainitsema niveltulehdus, joka todella kaatoi petiin, ihminen ei päässyt yli puoleen vuoteen kävelemään, minkä jälkeen tietysti lihakset olivat aika huonossa kunnossa, kun edes alustava kuntoutus pääsi alkuun. Saikkua oli yhteensä jotain 11 kk. Koskaan ei kuntoutunut täyteen työkuntoon.

Kyllä vastuullinen työnantaja on todella karhea silloin, kun huomaa, että esimiehet pätevät saikkupolitiikoillaan, ei kiltteyttään, vaan ihan taloudellisen riskin vuoksi.

T: Xante

Toope

Niveltulehdus on kai vähän sitä, mistä johtuu?
https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00589
Yleistermi eri sairauksille.

Hayabusa

Toisen takakoiven keskellä oleva nivel on alkanut naksumaan. Täytyy ottaa varovasti seisomaannousut ja portaat.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Aave

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - elokuu 18, 2021, 19:45:18
Siis jos on esimerkiksi migreenipäänsärky, niin se ei estä kantamasta tavaroita varastoon? Kö?
Et sitten traagisempaa esimerkkiä keksinyt? :)

Totta kai tämmöiset asiat ovat tapauskohtaisia; huomasitko, mitä kirjoitin Hipille murtuneesta ranteesta?

Esimerkiksi murtunut nilkka ei kuitenkaan estä tekemästä etätöitä tietokoneella, vai mitä itse olet mieltä? Mielestäni murtunut kylkiluunikaan ei sitä estänyt - niitä on kuitenkin 24 kpl, eikä yksi murtunut vielä niin paljon menoa haittaa. Jos olisi ollut kaksi tai enemmän, niin sillä olisi jo merkittävämpää vaikutusta yleiseen liikkuvuuteen - yhden kanssa ei oikeastaan ole muuta kuin se, että joutuu nukkumaan hetken aikaa selällään.
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER
Aikamoisen riskin ottaa työnantajan edustaja/työnantaja jos patistaa töihin sairaslomalaisen. Itse en edes uskaltaisi tehdä sellaista, haluamisesta puhumattakaan. Kun olin työnantaja, patistin flunssaisetkin kotiin vaikka olisivat halunneet olla töissä. Tietysti olisivat saaneet flunssaisena työskentelystä jälkitaudin, sairauslomaa ja osa-aikaeläkkeen.
Työtehtäviä on kaikenlaisia ja tietenkin toimitaan siten, kuin lääkäri määrää. Mutta sinulle saattaa tulla yllätyksenä, että monissa suuryrityksissä saattaa nykyisin olla myös omalääkäri työnantajan palkkalistalla. Niin raadollista kuin se onkin, myös heidän perustehtävänään on silloin tehdä työnantajalle samalla tulosta. Käytännössä se voi tapahtua vaikkapa niin, että määräävät sairaslomaa lyhyempinä jaksoina, kuin työterveyshuollon puolella määrättäisiin.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Brutto

Tiimityötehtävissä tiuhaan saikuttelevan tiimijäsenen työt siirtyvät aina muille tiimin jäsenille, jolloin heidän kuormituksensa pahenee ja riskinsä sairastua kasvaa.  Sijaisia ei ole yleensä varaa palkata, tai muuten olisivat äkkiä yt-neuvottelut edessä. Ja kun lomautusuhka on päällä, kaikkien henkinen kuormitus kasvaa.

Ainoa järkevä tapa on yrittää teettä sairauslomalla olevalla henkilöllä niitä työtehtäviä joihin hän kohtuudella kykenee. Tai sitten maksaa suosiolla ahkerat saikuttelijat ulos talosta.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Brutto - syyskuu 02, 2021, 13:29:46
Tiimityötehtävissä tiuhaan saikuttelevan tiimijäsenen työt siirtyvät aina muille tiimin jäsenille, jolloin heidän kuormituksensa pahenee ja riskinsä sairastua kasvaa.  Sijaisia ei ole yleensä varaa palkata, tai muuten olisivat äkkiä yt-neuvottelut edessä. Ja kun lomautusuhka on päällä, kaikkien henkinen kuormitus kasvaa.

Ainoa järkevä tapa on yrittää teettä sairauslomalla olevalla henkilöllä niitä työtehtäviä joihin hän kohtuudella kykenee. Tai sitten maksaa suosiolla ahkerat saikuttelijat ulos talosta.

Saikuttamiselle on aina joku syy. Se kannattaa järkevän työnantajan selvittää ja toimia sen mukaan, mitä selville saatiin. Mulkkumaisuus ei selvittelyssä kylläkään parhaita tuloksia tuo, eikä näin parhaita toimintatapoja takaa.

Muutoinkin työnantaja ei taida oikein järkevä olla, jos riskinä on, että yhden saikuttelijan takia ollaan lomautus- ja Yt-neuvottelujen edessä. Sanoisin, että sangen tod näk sellaista firmaa nämä tulevat kohtaamaan ihan johtamisjärjestelmän vuoksi.

T: Xante

Aave

Lainaus käyttäjältä: Brutto - syyskuu 02, 2021, 13:29:46
Tiimityötehtävissä tiuhaan saikuttelevan tiimijäsenen työt siirtyvät aina muille tiimin jäsenille, jolloin heidän kuormituksensa pahenee ja riskinsä sairastua kasvaa.  Sijaisia ei ole yleensä varaa palkata, tai muuten olisivat äkkiä yt-neuvottelut edessä. Ja kun lomautusuhka on päällä, kaikkien henkinen kuormitus kasvaa.

Ainoa järkevä tapa on yrittää teettä sairauslomalla olevalla henkilöllä niitä työtehtäviä joihin hän kohtuudella kykenee. Tai sitten maksaa suosiolla ahkerat saikuttelijat ulos talosta.
Juu. Edellä olleesta ROOSTERin esimerkistä voisi vielä tuumia, että fiksu työnantaja pitää sitä varastotyöntekijää logistiikkaosaajaakin niin kauan määräaikaisena, että mahdolliset migreenitaipumukset tulevat sinä aikana ilmi.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Aave - syyskuu 02, 2021, 13:02:18
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - elokuu 18, 2021, 19:45:18
Siis jos on esimerkiksi migreenipäänsärky, niin se ei estä kantamasta tavaroita varastoon? Kö?
Et sitten traagisempaa esimerkkiä keksinyt? :)

Huomaan, ettet ole koskaan kärsinyt migreenistä

Ihan niinkuin katekismuksessa, niin tässäkin on ymmärtämättömimmille selitysosa. Otin sen esimerkiksi koska se tuli ensin mieleen, ainoana sairastumisenani (muutaman flunssakuumeen lisäksi) työurani aikana. Olen siis yhden ainoan kerran saanut sellaisen ja voin vakuuttaa, että tuli ihan puskista, eikä sen vaivatessa kykene tekemään yhtään mitään, muuta kuin ehkä korkeintaan ampumaan itseään päähän päästäkseen tuosta kivusta. Voi silti olla, että se oli työpaikan ruokalasta saatu ruokamyrkytyskin - joka tapauksessa se oli vuorokauden sisällä ohi, eikä ole myöhemmin toistunut. Tuskin olisi siis osunut koeaikaankaan, vaikka tuo olisi ollut kalenterivuoden mittainenkin.

Koeaika ei oikeastaan ole migreenitaipumusten tai korkean verenpaineen esillesaamisen vuoksi tarpeellinen vaan sillä pyritään ensisijaisesti karsimaan työhön täysin sopeutumattomia ja kusipäitä pois. Sen tulet varmaan huomaamaan, sitten joskus.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Aave

^
Yksi tapa tuokin käsittää asia. :)
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy