Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Krempat

Aloittaja Socrates, tammikuu 03, 2019, 11:00:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 7 Vieraat katselee tätä aihetta.

Toope

Normi-ihmiset voivat syödä liki kaikkea. Neiti-ihmiset valittavat siitä, että joku ei sovi heille. Tyhmää uhriutumista on.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Toope - joulukuu 07, 2021, 22:20:11
Normi-ihmiset voivat syödä liki kaikkea. Neiti-ihmiset valittavat siitä, että joku ei sovi heille. Tyhmää uhriutumista on.

Menepä sanomaan tuo keliaakikoille jotka oksentavat ja paskovat yhtenä ryöppynä gluteenia syötyään. Mitä ihmeen normaalia on siinä että viljoista on kehitetty alkuperäistä gluteenipitoisempia?

Tai sano laktoosi-intolerantikolle joka häpeää silmät päästään pieraistessaan väärässä paikassa koska erehtyi syömään laktoosia. Ripuli ja kipu taitaa kuulua tuohonkin kuvaan. Mutta hassunhauskinta on että laktoosi-intolerantikko on NORMI-ihminen. Vain mutanttigeenejä perineet sulattavat maitoa aikuisenakin.

Ja onhan noita kaikenlaisia sairauksia missä syömisillä on väliä. En ole kaikkiin perehtynyt, mutta oli yksi idioottimaisimpa rehvasteluja mitä olen sinulta lukenut. Ei kukaan valitse sairastua tai omata tietyt geenit, että pääsee valittamaan.

Itse kun ihan normi-IBS:n vuoksi sain punakaalista hirvittävät kivut, luulin tosiaan olevan jo ambulanssia tarvis. Kamala kokemus. Siihen jos olisi joku tullut vielä vittuilemaan...

Toope

Gluteiinittomat ovat silti pieni prosentti väestä, he ovat poikkeus. Sääntö on se, että useimmat viljatuotteita ovat tottuneet normaalisti syömään.
Johtuuko allerginisoitumisesta tai jostakin yliherkistymisestä? En pidä normaali-ilmiönä.

Toope

Tiedän, että on gluteenia sietämättömiä ihmisiä, mutta miten tuo geenipiirre on säilynyt? Vai onko yhteiskuntamme tuotos?

MrKAT

#964
Suomessa keliaakikkoja on n. 100 000 - 150 000 ja laktoosi-intolerantteja n. 1000 000. Eli osuuksina 2-2,7% ja 18%.

Suurimman osan esi-historiaa ihmislajin ei ole tarvinnut kohdata gluteenia (viljaa alettiin syödä vasta 9500- eaa) eikä aikuisena maitoa (karjatalouskin on aika myöhäinen ruokaharraste). Suomeen tänne barbariaan nämä uutuudet tuli aika myöhään, joten suomalaisissa nuo uutuuksien ruoansulatuskykenemättömien %-osuudet tuppaa olemaan suurempia kuin vanhemmissa sivilisaatioissa kuten Lähi-idässä ja eteläisemmässä Euroopassa(?*).

*JK.Nyt luin wikistellen että keliakiaan liittyvien geenien osuus ei olekaan laskenut viljavissa Euroopan maissa, mikä on muuttanut käsitystä että geenit liittyisi jotenkin bakteeri-altistukseen; geenit jotka altistaa keliakialle, suojaakin ehkä joiltain bakteeri-infektioilta. Siksi sen osuus ei vähenekään populaatiossa.
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Toope

En usko keliaakikkoja olevan noin paljon, nirsoilijoita kyllä.

MrKAT

#966
Lainaus käyttäjältä: Toope - joulukuu 08, 2021, 00:51:14
En usko keliaakikkoja olevan noin paljon, nirsoilijoita kyllä.
Ei sitä uskolla mitata vaan verinäytteestä, transglutaminaasivasta-ainepitoisuudella ja endomysiumvasta-ainepitoisuudella,  sekä ohutsuolinäytteellä/tähystyksellä.
Jos tiukka paikka niin myös varmaan geenitestillä koska 95% keliaakikoista omaa HLA-DQ-vasta-ainegeeneistä
variantit HLA-DQ2 alleeli tai (harvemmin) HLA-DQ8 alleeli.

Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Toope

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - joulukuu 07, 2021, 20:16:21
Pääsin tänään apuvälineosastolle asti hakemaan sitä "pehmeää niskatukea" jonka lääkäri suositteli hakemaan.,,,
En tarkoita vähätellä sitä, jos joillakin on ihan oikeita vaivoja. Olen vähän tottunut siihen, että omissa piireissäni jotkut hakevat lääkkeitä ja hoitoja ennen kuin muuttavat omia käytöstapojaan. Siksi ehkä olen vähän hyökkäävä näissä asioissa. Olen nähnyt sitä ongelmien välttämistä... Lihava ihminen valittelee polvivaivoja, hellou!

Mutta ihminenhän ei aina ole paras asiantuntija omille krampeilleen. Itsellänikin on jotain piirteitä/ongelmia, joita muut näkevät...



Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Toope - joulukuu 08, 2021, 01:07:35
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - joulukuu 07, 2021, 20:16:21
Pääsin tänään apuvälineosastolle asti hakemaan sitä "pehmeää niskatukea" jonka lääkäri suositteli hakemaan.,,,
En tarkoita vähätellä sitä, jos joillakin on ihan oikeita vaivoja. Olen vähän tottunut siihen, että omissa piireissäni jotkut hakevat lääkkeitä ja hoitoja ennen kuin muuttavat omia käytöstapojaan. Siksi ehkä olen vähän hyökkäävä näissä asioissa. Olen nähnyt sitä ongelmien välttämistä... Lihava ihminen valittelee polvivaivoja, hellou!

Mutta ihminenhän ei aina ole paras asiantuntija omille krampeilleen. Itsellänikin on jotain piirteitä/ongelmia, joita muut näkevät...

Tiedän tutun kautta tapauksen että ylipainoinen naishenkilö oli valitellut polvikipujaan lääkärille, ja lääkäri kehotti naista laihduttamaan. Nainen suuttui ikihyvikseen. Että onhan näitä ihmisiä jotka eivät ota minkäänlaista vastuuta omasta kunnostaan, sen vertaa kuin se omatoimisesti mahdollista on.

Voisihan noista Täti Tärkeistä ja Setä Sekopäistä avata jonkin omankin keskustelun, jos tuon tyyppinen käytös mietityttää.

Norma Bates

Jonkinlainen luovuttaminen toki väijyy helposti kulman takana, jos tuntuu että enemmän lentää paskaa tuulettimeen kuin jaksaa siivota. Minun piti alkaa polkemaan kuntopyörää vahvistaakseni jalkojani, jotta risaiset polvinivelet eivät rasittuisi niin helposti. Unelmissa väikkyy että ettei olisi kipuja talvikaudellakaan, jolloin voisin jatkaa vielä jonkin aikaa kamppailulajien harrastamista. Minuahan ei satu polviin kesäkaudella jolloin vesijuoksen (en kylläkään välttämättä jokaikinen päivä). Ja äitini pyöräili aivan mahdottomia määriä, eikä hän ikinä valittanut polvivaivoja, vaikka nivelrikkoa on suvussamme. (Yhdellä tädillä polvissa ja toisella sormissa, ja äidillenikin tuli sormiin syöpähoitojen myötä.)

Mutta kun jokapäiväinen, välillä jokahetkinen, huimaus alkoi, niin siihen tyssähti sitten suunnitelmat polkea kolmasti päivässä 5 min ja myöhemmin ehkä enemmän. Vasta nyt maanantaina ja tiistaina sain aikaiseksi edes kahdesti tuon 5 min pätkän sutaista. Ja herranjumala että se on (edelleenkin) yhtä tervanjuontia. Jos liikunta on hauskaa, mielenkiintoista ja antaa elämyksiä, niin liikun vaikka mielinmäärin, mutta jos se on pakkopullaa jota pitäisi tehdä terveytensä ja toimintakykynsä vuoksi, niin johan alkaa ällöttää. Tosin eilen kyllä ällötti kirjaimellisesti kun toisen setin lopetin, eli eihän se huimaavaisena polkeminen herkkua ole.

Todella hauskassa liikunnassa voi unohtaa liikkuvansa. Uintia olen harrastanut sen aistillisen nautinnon vuoksi mitä se antaa, vesijuoksua öpauttia maisemia nähdäkseni (ainakin jos teen pidemmän lenkin). Hiihdossakin maisemat olivat aikoinaan kimmoke hommata ne sukset, vaikka olin alkanut vihaamaan hiihtoa peruskoulussa. Kamppailulajeissa on tietenkin sitten hauskuus ja elämykset pääosassa, ja onhan se mielenkiintoista nähdä että mihin kykenee (tai sitten ei kykene). Monet kokevat että kysymys on jotenkin väkivallasta, mutta lajin sisällä silloin kun kyse ei ole kilpailusta, on fiilis kuin oltaisiin aikuisia lapsia leikkimässä. Kilpailuhenkisyyttäkin kyllä itsestäni löysin, muutoinhan en painimaan olisi lähtenytkään. Nyt voin loppuelämäni muistella että tulihan sitä jokusia kertoja painittua 5 x 5 min setti. Ei se ehkä kuulosta paljon miltään, mutta kyllä ne minuutit erinomaisen pitkiä ovat siinä tatamilla itse vääntäessä.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Toope - joulukuu 07, 2021, 23:12:38
Gluteiinittomat ovat silti pieni prosentti väestä, he ovat poikkeus. Sääntö on se, että useimmat viljatuotteita ovat tottuneet normaalisti syömään.
Johtuuko allerginisoitumisesta tai jostakin yliherkistymisestä? En pidä normaali-ilmiönä.

Nyt kun jotkut kerta alleviivaavat että maito kuuluu vasikoille, eikä normaalin ihmisen kuulu aikuisena sitä enää juoda, niin voisin itse ajatella tai sanoa että heinät kuuluvat hevosille. Aivan kuten ihmisissä on myös meitä mutantteja jotka sietävät maitoa, ja alkuperäistä ihmismuotoa joka ei siedä, niin ehkä kokoajan on ollut myös ihmistyyppiä joka pystyy käsittelemään gluteenia, ja tyyppiä joka ei pysty. Koska alkuperäisissä viljoissa ei ollut gluteenia niin paljoa kuin nykyään, ehkä se "myrkyttymisen" vaara ei ollut niin suuri. Mutta sitten teollisuus keksi että pitää kehittää gluteenipitoisempia viljoja. Vehnä tässä kai tulee lähinnä kyseeseen, koska muistelisin että jonkin taulukon mukaan siinä on reippaasti enemmän gluteenia kuin ohrassa tai rukiissa.

Tai ehkä keliakiaa voi verrata ykköstyypin diabetekseen. Aikansa se ihmisen elimistö sytkyttää kuten pitääkin, mutta sitten yhtäkkiä ei enää pärjääkään samaan tapaan kuin muut ihmiset.

Jokatapauksessa olen käsityksessä että ei ihminen gluteenia mihinkään tarvitse, ei siitä ole ruoansulatukselle mitään hyötyä. Useimmilla se kama sitten vaan menee elimistön läpi ongelmitta, mutta joillain ei.

Saas nähdä miten mikromuovien kanssa käy pitkässä juoksussa.  :(

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Toope - joulukuu 08, 2021, 00:51:14
En usko keliaakikkoja olevan noin paljon, nirsoilijoita kyllä.

Minusta vehnä maistuu niin hyvälle, että voin vakuuttaa omalta taholtani että nirsoudesta ei ole kyse. Paitsi jos pitää nirsona sen vuoksi että en halua kutista niin että raatelen itseni öisin niin tohjoksi että täkkikin on veriroiskeissa. Oli meinaan sikäli kamala kokemus se tammikuinen.

Minä uskon että kaikki sairaudet lisääntyvät sen vuoksi että ihminenkin lisääntyy, ja nykyään kaikenlaiset reppanatkin jäävät henkiin.

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00026

Väestötutkimuksissa keliakiaa on todettu noin 2 prosentilla suomalaisista. Ihokeliakiaa esiintyy noin 10 %:lla aikuisista keliaakikoista.

kertsi

^ Eli suurin piirtein niin kuin MrKAT juurikin sanoi.

Toope esitti mutupaskaa - tavalliseen tapaansa. 

Lukijan vastuulla on sitten valita, uskooko Duodecimin (Suomen lääkäriseuran) ajantasaiseen ja yleensä luotettavaan tietoon, vaiko alvariinsa epäluotettavaksi itsensä todistaneen Toopen mutupaskaan.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Toope

No, voihan se olla, että nyky-yhteiskunnan puhtaus ja bakteerielle altistumattomuus luo tuollaisia epäterveitä ilmiöitä, kuten yliherkkyydet ja allergiat.

MrKAT

Lainaus käyttäjältä: Toope - joulukuu 08, 2021, 22:31:21
No, voihan se olla, että nyky-yhteiskunnan puhtaus ja bakteerielle altistumattomuus luo tuollaisia epäterveitä ilmiöitä, kuten yliherkkyydet ja allergiat.
Huomautan tässä vain että vilja-allergia ja maito allergia on aivan eri asia kuin keliakia ja laktoosi-intoleranssi. Siltä varalta että joku sekoittaisi...
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!