Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Krempat

Aloittaja Socrates, tammikuu 03, 2019, 11:00:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Toope

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - joulukuu 09, 2021, 00:05:58
Lainaus käyttäjältä: Toope - joulukuu 08, 2021, 22:31:21
No, voihan se olla, että nyky-yhteiskunnan puhtaus ja bakteerielle altistumattomuus luo tuollaisia epäterveitä ilmiöitä, kuten yliherkkyydet ja allergiat.
Huomautan tässä vain että vilja-allergia ja maito allergia on aivan eri asia kuin keliakia ja laktoosi-intoleranssi. Siltä varalta että joku sekoittaisi...
Kiitos turhasta valistuksestasi.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Toope - joulukuu 09, 2021, 00:09:14
Lainaus käyttäjältä: MrKAT - joulukuu 09, 2021, 00:05:58
Lainaus käyttäjältä: Toope - joulukuu 08, 2021, 22:31:21
No, voihan se olla, että nyky-yhteiskunnan puhtaus ja bakteerielle altistumattomuus luo tuollaisia epäterveitä ilmiöitä, kuten yliherkkyydet ja allergiat.
Huomautan tässä vain että vilja-allergia ja maito allergia on aivan eri asia kuin keliakia ja laktoosi-intoleranssi. Siltä varalta että joku sekoittaisi...
Kiitos turhasta valistuksestasi.

Kiitos turhasta valituksestasi.

Jos olisit tästä valistusta ymmärtänyt vastaanottaa, olisit käsittänyt, että juuri ne alkuperäiset, aidot suomalaiset eivät syö viljaa tai maitoa, koska se ei ole heidän ruokavalioonsa kuulunut.

Te uudemman ajan hipsterit olette kaiken päälle pastoroineet ja masteroineet maitoa ja viljaa siihen malliin, että monet meistä alkuperää vielä kantavia emme niitä sössöjä syö.

T: Xante

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - joulukuu 09, 2021, 09:10:51
Lainaus käyttäjältä: Toope - joulukuu 09, 2021, 00:09:14
Lainaus käyttäjältä: MrKAT - joulukuu 09, 2021, 00:05:58
Lainaus käyttäjältä: Toope - joulukuu 08, 2021, 22:31:21
No, voihan se olla, että nyky-yhteiskunnan puhtaus ja bakteerielle altistumattomuus luo tuollaisia epäterveitä ilmiöitä, kuten yliherkkyydet ja allergiat.
Huomautan tässä vain että vilja-allergia ja maito allergia on aivan eri asia kuin keliakia ja laktoosi-intoleranssi. Siltä varalta että joku sekoittaisi...
Kiitos turhasta valistuksestasi.

Kiitos turhasta valituksestasi.

Jos olisit tästä valistusta ymmärtänyt vastaanottaa, olisit käsittänyt, että juuri ne alkuperäiset, aidot suomalaiset eivät syö viljaa tai maitoa, koska se ei ole heidän ruokavalioonsa kuulunut.

Te uudemman ajan hipsterit olette kaiken päälle pastoroineet ja masteroineet maitoa ja viljaa siihen malliin, että monet meistä alkuperää vielä kantavia emme niitä sössöjä syö.

T: Xante

Juuri näin.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Toope - joulukuu 08, 2021, 22:31:21
No, voihan se olla, että nyky-yhteiskunnan puhtaus ja bakteerielle altistumattomuus luo tuollaisia epäterveitä ilmiöitä, kuten yliherkkyydet ja allergiat.

Tätähän nykyään väitetään, eli sysätään syy kakaroiden allergioista jälleen kerran vanhemmille. Mitäs uskoitte kun teille sanottiin että ei saa möyriä paskassa. Mutta itse tapaan mainita olevani poikkeus. En muista syöneeni skeidaa pihalta, mutta muistan kyllä touhuskelleeni kuralammikoissa, ja kyllä se lapsuus meni kokolailla pihaleikeissä touhuten. Kissojakin oli. Mitenkään YLIhygieenisissä oloissa en siis elänyt. Mutta kappas kummaa suvussani on allergisuutta muillakin, joten jälleen kerran näkisin että paskat geenit. Kun ns. luonnonvalinta ei ole enää karsimassa porukasta kaikenmaailman sekundayksilöitä, kuten minä, niin siinä sitten kitkutetaan puolikuntoisena joku puolielämä läpi. Luojan kiitos minulla ei ollut lapsentekoviettiä.

Hippi

^
Minä olen antanut penskojeni rämpiä ravassa ja kyllä ne rämpikin. Se oli aikaa, jolloin lapset olivat ulkona säässä kuin säässä ja niin paljon kuin ehtivät. Näistä nuoremmista kahdesta, jotka vielä yhdessä touhusivat koko lapsuuden pienen ikäeronsa vuoksi, toisella on L&G -probleemia ja toisella ei mitään.

Ei tosiaan ole vain yksi tekijä noiden ongelmien taustalla, vaan useamman tekijän summa.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Kopek

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - joulukuu 09, 2021, 10:31:34

Tätähän nykyään väitetään, eli sysätään syy kakaroiden allergioista jälleen kerran vanhemmille. Mitäs uskoitte kun teille sanottiin että ei saa möyriä paskassa. Mutta itse tapaan mainita olevani poikkeus. En muista syöneeni skeidaa pihalta, mutta muistan kyllä touhuskelleeni kuralammikoissa, ja kyllä se lapsuus meni kokolailla pihaleikeissä touhuten. Kissojakin oli. Mitenkään YLIhygieenisissä oloissa en siis elänyt. Mutta kappas kummaa suvussani on allergisuutta muillakin, joten jälleen kerran näkisin että paskat geenit.

Allergiat ovat lisääntyneet samaa tahtia kuin antibioottien käyttö, joten olen miettinyt, voisiko asioilla olla yhteys.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Kopek - joulukuu 09, 2021, 17:35:59
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - joulukuu 09, 2021, 10:31:34

Tätähän nykyään väitetään, eli sysätään syy kakaroiden allergioista jälleen kerran vanhemmille. Mitäs uskoitte kun teille sanottiin että ei saa möyriä paskassa. Mutta itse tapaan mainita olevani poikkeus. En muista syöneeni skeidaa pihalta, mutta muistan kyllä touhuskelleeni kuralammikoissa, ja kyllä se lapsuus meni kokolailla pihaleikeissä touhuten. Kissojakin oli. Mitenkään YLIhygieenisissä oloissa en siis elänyt. Mutta kappas kummaa suvussani on allergisuutta muillakin, joten jälleen kerran näkisin että paskat geenit.

Allergiat ovat lisääntyneet samaa tahtia kuin antibioottien käyttö, joten olen miettinyt, voisiko asioilla olla yhteys.

Kyllähän se loogiselta tuntuisi että ei hyvä heilu kun tapetaan hyvätkin bakteerit kehosta. Itse en kuitenkaan lapsena syönyt antibiootteja lainkaan. Muistan että joskus kuumeen myötä paukkasi kurkkukipu, ja jälkikäteen joku hoitaja on kysymys minulta että oliko minulla lapsena angiinoita, kun on noin isot kitarisat (vai nielu-, etten nyt sitten sotkisi?) En minä tiedä oliko angiinoita, kun ei minua koskaan käytetty lääkärissä vaikka mikä olisi tullut, kun olin lapsi. Vasta aikuisena aloin saamaan antibioottikuureja milloin mihinkin. Äidiltäni ne risat oli leikattu. Itseasiassa joskus ihmettelen että missä perkeleen pellossa minä olen elänyt, minähän olen kuin joku luonnonkansan lapsi. No, rokotteet sentään sain, kun ne tökittiin koulun puolesta, eivätkä vanhempani päässeet sitä asiaa sössimään.

(Sen sitten tavallaan sössi se instanssi joka ei antanut minulle tulirokkorokotetta. Mitä nyt sitten syyttäisikään. Ja ei, minä EN sairastanut sitä lapsena. Sen verran äiti oli kumminkin kova muistelemaan että olisi minulle kertonut jos olisi naama sellaiselta näyttänyt että rokko tullut.)

kertsi

Jotkut ihmisen loismadot (helminth parasites) vähentävät allergioita, mutta jotkut päinvastoin lisäävät allergioita. Ja jotkut voivat liittyä mm. metaboliseen oireyhtymmän (ks. wiki-linkki alhaalla).

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6585781/

The observation that some helminth infections negatively correlate with allergic and inflammatory disease led to a large field of research into parasite immunomodulation. However, it is worth noting that helminth parasites are not always benign infections, and that helminth immunomodulation can have stimulatory as well as suppressive effects on allergic responses.


https://en.wikipedia.org/wiki/Parasitic_worm
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hayabusa

Joutui pitämään venyttelytuokion kesken etätyöpäivän. Jalat ihan jumissa. Liekö syy viikonlopun pingviinikävelyt?
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Hippi

^
Sauvakävellessä ei tarvitse täyttä pingviiniä mennä, jos muistaa vähän lyhyemmällä askelella kulkea niin, että kantapää osuu maahan aika tasaisesti. Ei siis pelkällä kengän kannan takareunalla.

Noilla pääkallokeleillä ei kyllä ole tehnyt oikein mieli ulkoilla ja sen huomaa nukkumaan mennessä, kun jalat palelee liikunnan puutteesta. On ollut pakko ensimmäistä kertaa elämässäni mennä villasukat jalassa nukkumaan. Ne kyllä joutuu jossain vaiheessa sitten poistamaan, kun tuntuu, että koko keho on liekeissä niiden vuoksi vaikka makkarin lämpötila on 18 astetta ja peite on ihan normipaksuinen.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Toope - joulukuu 08, 2021, 00:51:14
En usko keliaakikkoja olevan noin paljon, nirsoilijoita kyllä.

Niinkö? Mielenkiintoinen teoria, onko esittää tutkimustuloksia.

Tuntuu, että yksi selitys lisääntyneisiin gluteeni/keliakiaongelmiin, parantuneen lääketieteellisen tiedon lisäksi, voisi löytyä tästä:

Lainaus käyttäjältä: http://www.kemia-lehti.fi/wp-content/uploads/2017/03/Gluteenilla_on_kahdet_kasvot_Kemia-lehti_15_2_2017.pdfViljojen käyttö painottuu Suomessakin tätä nykyä vehnään. Leipomot ovat ruvenneet varta vasten lisäämään taikinoihinsa vehnägluteenia. Toimenpiteen tarkoituksena on parantaa erityisesti kuitupitoisten leipien rakennetta.

Koska se on halpaa ja leipä saadaan näyttävämmäksi sitä lisätään niin paljon kuin perse kestää. Ja kaikilla ei tosiaankaan kestä.

LainaaRaisio Oy tutki ja valmisti vehnägluteenia 2010-luvulle asti. Aluksi tuotettu gluteeni meni paperiteollisuudelle ja kalanrehuksi, mutta ajan myötä sitä opittiin tuottamaan myös elintarvikkeiden vaatimalla
tasolla. Silloin asiakkaiksi tulivat leipomo- ja valmisruokateollisuus. Tätä nykyä teollisuuden tarvitsema vehnägluteeni ostetaan valmiina jauheena muun muassa Liettuasta ja Saksasta. Sitä käytetään elintarvikevalmistuksessa kosteuden sitojana, taikinan notkeuttajana ja myös proteiinilisänä.

Vaikka viljojen  osuus ruokavaliosta on pienentynyt, niin gluteenin ei ole, koska sitä mätetään vielä lisäaineena leipiin - ja tietysti kalanrehuihin ja paperiin, jos niitä sattuu syömään. Ihmiset syövät mitä erikoisempia lisäaineita ruokansa mukana, mm. kiinalaisten hiuksia, arsenikkia, pakkasnestettä, majavan peräsuolirauhasen tuotetta, kalan uimarakkoa, silikonirintaimplanttiainetta, kovakuoriaistiivistettä, jyrsijöiden karvaa ja lannoitteiden aineosia.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/10-kammottavinta-ainesosaa-ruoassa-hammentava-lista/3295344#gs.ivtoa3

Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - joulukuu 15, 2021, 11:04:56
Lainaus käyttäjältä: Toope - joulukuu 08, 2021, 00:51:14
En usko keliaakikkoja olevan noin paljon, nirsoilijoita kyllä.

Niinkö? Mielenkiintoinen teoria, onko esittää tutkimustuloksia.

Tuntuu, että yksi selitys lisääntyneisiin gluteeni/keliakiaongelmiin, parantuneen lääketieteellisen tiedon lisäksi, voisi löytyä tästä:

Lainaus käyttäjältä: http://www.kemia-lehti.fi/wp-content/uploads/2017/03/Gluteenilla_on_kahdet_kasvot_Kemia-lehti_15_2_2017.pdfViljojen käyttö painottuu Suomessakin tätä nykyä vehnään. Leipomot ovat ruvenneet varta vasten lisäämään taikinoihinsa vehnägluteenia. Toimenpiteen tarkoituksena on parantaa erityisesti kuitupitoisten leipien rakennetta.

Koska se on halpaa ja leipä saadaan näyttävämmäksi sitä lisätään niin paljon kuin perse kestää. Ja kaikilla ei tosiaankaan kestä.

LainaaRaisio Oy tutki ja valmisti vehnägluteenia 2010-luvulle asti. Aluksi tuotettu gluteeni meni paperiteollisuudelle ja kalanrehuksi, mutta ajan myötä sitä opittiin tuottamaan myös elintarvikkeiden vaatimalla
tasolla. Silloin asiakkaiksi tulivat leipomo- ja valmisruokateollisuus. Tätä nykyä teollisuuden tarvitsema vehnägluteeni ostetaan valmiina jauheena muun muassa Liettuasta ja Saksasta. Sitä käytetään elintarvikevalmistuksessa kosteuden sitojana, taikinan notkeuttajana ja myös proteiinilisänä.

Vaikka viljojen  osuus ruokavaliosta on pienentynyt, niin gluteenin ei ole, koska sitä mätetään vielä lisäaineena leipiin - ja tietysti kalanrehuihin ja paperiin, jos niitä sattuu syömään. Ihmiset syövät mitä erikoisempia lisäaineita ruokansa mukana, mm. kiinalaisten hiuksia, arsenikkia, pakkasnestettä, majavan peräsuolirauhasen tuotetta, kalan uimarakkoa, silikonirintaimplanttiainetta, kovakuoriaistiivistettä, jyrsijöiden karvaa ja lannoitteiden aineosia.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/10-kammottavinta-ainesosaa-ruoassa-hammentava-lista/3295344#gs.ivtoa3

Olet asian ytimessä. Tämä raivostuttaa keliaakikkoja aivan hirveästi että he joutuvat seulomaan kaikki mahdolliset suuhun laitettavat tuotteet läpi (varmaan makukondomeja myöten...), koska sitä gluteenia saattaa olla öpaut missä vaan. Esim. jäätelössä. Pitäisi riittää että tuotteessa on tai ei ole gluteeniviljaa, ja se siitä. Mutta paskanmarjat. Ja sitten on vielä tietysti tämä että ei-gluteenipitoistakaan tuotetta ei voi käyttää, jos se on mikrosekunninkin ajan ollut kontaktissa kontaminoitumassa johonkin missä on sitä gluteeniviljaa käsitelty.

Itselleni on pari kertaa ollut melkoinen pettymys kun olen pyytänyt gluteenittoman hampparin, ja sen pullan vaihtamisen lisäksi koko ateria kokeekin varsinaisen muodonmuutoksen kun sieltä on jätetty sitä ja tätä pois sen takia että ovat valmistetut paikassa missä on saatettu käsitellä viljoja (=vehnää). Koska en ole ainakaan vielä sellaisessa tilanteessa että paska lentää kummastakin päästä tunnin päästä siitä kun olen viljaa syönyt, olen sitten pitänyt turpani kiinni gluteenittomuudesta ja kun iskee hampparin tarvis öpaut kerran kuussa, syön surutta samaa paskaa kuin kaikki muutkin. Tämähän siis EI ole missään nimessä oikein, enkä suosittele kellekään jolla on keliakia. Mutta minun kohdallanihan asia voi olla ihan miten vaan, kun fibrootikot ovat sanoneet että fibromyalgiassa saattaa kehittää keliakian kaltaisia oireita ilman että labroissa löytyisi mitään.

Jos joskus menen tosi pahaan kuntoon, selvitän tämän asia että miten se nyt oikein on.

Norma Bates

Huimaus- ja niskavaiva-asiaa. Söin muistaakeni neljä iltaa putkeen Triptyl 25 mg, ja kas kummaa vaikutti tuo huimauspuoli vähemmän kamalalta, ja niskasärkykin pysyi muistaakseni pääosin poissa. Sitten olin kaksi iltaa ottamatta, ja heräsin eilenaamulla melkoiseen niskahelvettiin. Tuntui aivan siltä kuin joku olisi istunut niskoissani siihen tyyliin kuin ihmisiä viedään reppuselässä (en ole koskaan vienyt). Olikohan sitä huimaustakin taas enemmän. Perseestä koko päivä. Joten eilenillalla otin jälleen Triptyliä, ja tänään on huomattavasti parempi olo kuin eilen. Nukuinkin paremmin.

Minulle on jo useammaltakin taholta suositeltu osteopaattia. Emmin sille menemistä sen vuoksi että jos se ei autakaan, meni taas rahaa Kankkulan kaivoon.

Norma Bates

Joitakin vuosia sitten havaitsin että nimenomaan niiden päivien öinä, jolloin olin syönyt ruisleipää, minulle saattoi tulla (siis yöllä) voimakas kipu jonnekin peräaukon tienoille. Suoleen vai aukkoon (renkaaseen), sitä ei ikinä osaa sanoa. Oletus tietysti että kyseessä on ilma joka ei nyt vaan jostain syystä poistu itsekseen suolesta (ilmeisesti ihmiset piereskelevät paljonkin öisin tiedottomassa tilassa ollessaan). Mutta mene tiedä sitten. Jossain vaiheessa yhteys ruisleipään katkesi, ja kiputilaan ei tunnu olevan enää mitään syytä. Se voi tulla vaikka bussissa istuessa. Jos se tulee yöllä, niin kipu on järjetön. Mutta se menee aina ohi, eikä näitä nyt alvariinsa ole.

Ja nyt sitten löysin tämän ilmiön ihan kuvailtuna:

https://riinakatainen.fi/hyvinvointi/kohtauksellinen-lantiopohjan-ja-peraaukon-kipu/

Harva on kuullut kohtauksittain ilmenevästä peräaukon kiputilasta, vaikka oire on melko yleinen. Tilasta käytetään lääketieteessä nimitystä proctalgia fugax, mikä tarkoittaa vapaasti käännettynä nopeasti ohittuvaa peräaukon kipua. Oiretta esiintyy kaiken sukupuolisilla, eikä kipu varsinaisesti liity genitaaleihin.

Kipu tuntuu peräaukon seudussa, mutta voi olla vaikeasti paikannettavissa. Tuntemus on yleensä hyvin voimakas ja siihen voi liittyä jopa kylmänhikisyyttä, huimausta, heikotuksen tunnetta, silmien sumenemista ja huonovointisuutta. Kipu on luonteeltaan kramppaavaa, kouristavaa, paineentunnetta, jäytävää, kalvavaa, vihlovaa tai viiltävää. Kipu kestää sekunneista puoleen tuntiin, eikä kipukohtauksien välillä esiinny oireita. Jos kipu kestää huomattavasti pidempään, liittyy seksiin tai suolen toimintaan, esiintyy lähinnä kuukautisten aikana, tai kipuun liittyy muita oireita, kuten veristä vuotoa peräaukosta, on kyse todennäköisesti jostain muusta kuin proctalgia fugaxesta.

Proctalgia fugax tulee satunnaisesti, joillekin harvemmin kuin kerran vuodessa, toisille useamman kerran kuukaudessa. Useimmiten kipu herättää yöllä, mutta kohtaus voi tulla myös valveillaoloaikaan. Kipu johtuu todennäköisesti lantionpohjan lihasten krampista ja muistuttaa pohkeen "suonenvetoa". Koska oire esiintyy satunnaisesti ja ohittuu nopeasti, on siihen liittyen hyvin vaikeaa tehdä tieteellistä tutkimusta. Tästä johtuen kipu, sen aiheuttajat ja se mitä kivun aikana tapahtuu, tunnetaan hyvin puutteellisesti, eivätkä ehdotetut hoitokeinot perustu tieteelliseen näyttöön. Kivulle voi altistaa muun muassa pitkäkestoinen istuminen, liikunta, seksi, kylmällä alustalla istuminen ja stressi. Useimmiten kipu tulee kuitenkin yllättäen altistavista tekijöistä riippumatta.

kertsi

^ Voisiko tuon taustalla olla samantapaiset tai samat syyt kuin joissakin yhdyntäkivuissa (vulvodyniassa?)? 
https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00185
"Jos yhdyntäkipuun liittyy lihasten kireyttä, kannattaa pyrkiä lantionpohjan lihasten rentouttamiseen." Luullakseni on olemassa erityistä fysioterapiaa, biofeedbackia tms., jolla voi treenata liiallisen kireyden pois, mutta en ole aivan varma tästä muistikuvasta.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️