Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Krempat

Aloittaja Socrates, tammikuu 03, 2019, 11:00:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

MrKAT

Tänä iltana otin Panadolia (Zapp-versiota) koko tabletin, kaiken varalta mutta tuli mieleen että mitähän ainetta siinä Panadoolissani olikaan kun tässä somessa hihitytti ja myöhemmin illalla nukahdin keittiön lattialle kuin puliukko. :D
  Ei ollut edes tyynyä mutta olisin heittänyt sillä seinän kvartsikelloa, kun se piti liikaa ääntä. Se lisäaine oli ruokasoodaa* jolla tavan panadoolista tehtiin Panadol Zapp, jolla imeytyy puolta nopeammin. Tuskin se nyt neurologiaani panee sekasin? (Siinä on myös natriumkarboksimetyyliselluloosaa jota käytetään täyteaineena, sakeuttamisaineena jne).

   
*Tota noin, koska Zapp on kalliimpaa kuin perus Panadol, niin pihi tai köyhä voisi säästää kun nauttii tavallista halpaa Panadolia ruokasoodan kera?
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Norma Bates

^

Olin aika yllättynyt kun tämä lista osui vastaani jossain Google-haussa, ja siellähän ON Panadol:

https://www.yliopistonapteekki.fi/reseptilaakkeet/hermostoon-vaikuttavat-laakkeet

Tokikaan en ole kauheammin jaksanut selvitellä mitä parasetamoli on, miten tai mihin se vaikuttaa, kun pyrin parhaani mukaan välttämään sen käyttöä.

MrKAT

Tänään kädessä on vielä jonkin verran kipua mutta yllättävän vähän ottaen huomioon potunnosto toissapäivänä. Olin odottanut pahempaa. Enkä ole enää edes tarvinnut kipulääkkeitä.

Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Amore

Heräsin tänään orastavaan päänsärkyyn. Nousin ylös ja mietin, pitäisikö ottaa heti särkylääke, mutta koska tällaiset lievät päänsäryt usein hoituvat vetreyttämällä niskaa ja hartioita, niin päätin syödä aamiaista ensin ja katsoa, miten tilanne kehittyisi. Keitin kahvia ja paahdoin yhden viipaleen leipää. Leipää pureskellessani huomasin, että minun oli todella vaikeaa saada sitä alas. Tunsin lievää pahoinvointia, mikä oli merkki alkavasta migreenistä. Kahvia en pystynyt juomaan lainkaan. Migreenissä särkylääke pitää ottaa varhaisessa vaiheessa sillä myöhemmin se ei tehoa, ei edes useampi tabletti. Nyt oli kuitenkin outoa se, että en tuntenut juuri lainkaan päänsärkyä, mikä normaalisti kehittyy ennen pahoinvointia. Ja särkylääkehän otetaan normaalisti särkyyn eikä pahoinvointiin. Minulla ei ole muutamaan vuoteen ollut täysimittaista migreeniä, koska olen ne saanut nopealla lääkityksellä torjuttua, joten en tiedä, onko migreenin oirekuva kohdallani iän myötä muuttunut. Otin lääkkeen ja toivoin sen tehoavan, sillä oksentelu ei todellakaan houkutellut. Täysistä yöunista huolimatta tunsin väsymystä ja jouduin toteamaan, että vaikka varsinaiset oireeni olivat sinänsä lieviä, en ollut toimintakykyinen. Menin sänkyyn ja nukuin koko päivän. Lääke torjui migreenin oireet, mutta sairaspäivä tästä silti tuli. Nyt olen toipunut ja ruokakin maistuu.
All you need is Love

Xantippa

Minulla on yleensä todella harvoin päänsärkyä, joten ei tietenkään migreeniä ole koskaan todettu. Mutta silti olen muutaman kerran kokenut aika vahvojakin oireita, joita yleensä migreenissä kuvaillaan. Saatan nähdä "auran" = alan ihmetellä, kun esim. kirjan sivusta tai screenistä en näe kuin puolet. Kun suljen silmäni, näen kirkkaana pyörivän hyrrän, joka kattaa puolet näköalueesta. Silloin on vahvemman särkylääkkeen paikka tai päänsärky tulee kamalaksi.

Samoin aivan muutaman kerran olen saanut niin pahan päänsäryn, että en voi muuta kuin maata paikallaan. Särky helpottaa, kun pahoinvointi alkaa. Tätä on tapahtunut ehkä 3-4 kertaa elämässäni.

Outona pidän.

T: Xante


Amore

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - syyskuu 21, 2022, 19:51:49
Minulla on yleensä todella harvoin päänsärkyä, joten ei tietenkään migreeniä ole koskaan todettu. Mutta silti olen muutaman kerran kokenut aika vahvojakin oireita, joita yleensä migreenissä kuvaillaan. Saatan nähdä "auran" = alan ihmetellä, kun esim. kirjan sivusta tai screenistä en näe kuin puolet. Kun suljen silmäni, näen kirkkaana pyörivän hyrrän, joka kattaa puolet näköalueesta. Silloin on vahvemman särkylääkkeen paikka tai päänsärky tulee kamalaksi.

Samoin aivan muutaman kerran olen saanut niin pahan päänsäryn, että en voi muuta kuin maata paikallaan. Särky helpottaa, kun pahoinvointi alkaa. Tätä on tapahtunut ehkä 3-4 kertaa elämässäni.

Outona pidän.

T: Xante

Ihan klassisia migreenin oireita. Minulla ei ole näköhäiriöitä eikä auroja, mutta yliherkkyys valolle ja äänille kyllä. Ensimmäisen migreenini sain yli 30-vuotiaana eikä migreeniä ole ollut kuin harvakseltaan. Pahoinvointi päänsäryn yhteydessä on mielestäni aika varma merkki migreenistä, paitsi milloin on kyse ruokamyrkytyksestä tai vatsataudista. Migreeni eroaa vatsataudista siinä, että tavallisesti yksi oksennuskierros riittää (1-3 kertaa oksentelua lyhyin välein). Vatsatauti kestää pidempään. Migreenissä oksentelu helpottaa oloa huomattavasti, mutta olo on kaikista oireista niin voipunut, että on pakko nukkua ainakin 2-3 tuntia. Nukkumisen jälkeen migreeni on ohi. Omalla kohdallani täysimittaisen migreenin jälkeen olo on euforinen, aivan poikkeuksellisen hyvä, mutta en tiedä onko tämä yleistä migreenistä kärsivillä.
All you need is Love

Xantippa

Hitsi, ettenkö sittenkin kärsisi jostain harvoin-tapahtuu migreenistä. Nimittäin juuri noin oireet menee. Toinen tapaus on sitten semmoinen semiolo, eli ihan kuin olisi päänsärky tulossa, mutta ei, on vaan totaalisen voipunut olo ja jotenkin...sisäisesti tunkkainen olo.

Menee kaikki tämä ohi nukkumalla, jos unta saa. Olen yleensä erittäin hyväuninen, mutta tuo jälkimmäinen saattaa aiheuttaa myös semmoista, että vaikka on ihan kuitti, ei saa unta.

Ja tosiaan semmoisen pahemman päänsärkykohtauksen mentyä ohi nukkumalla tosiaan olo on euforinen. Kai se johtuu jo siitäkin, että särky ja muu pahoinvointi on ohi, mutta on siinä oma tvistinsä.

T: Xante

Amore

Olen huomannut, että migreenistä on monilla sellainen uskomus, että siitä kärsivillä sitä esiintyy usein tai suorastaan säännöllisesti, kuten nuoremmilla naisilla, joilla kuukautiskiertoon saattaa liittyä usein esiintyvää migreeniä. Minulla ei koskaan ole ollut säännölistä migreeniä, vaan ihan satunnaisesti ja harvakseltaan ilmenevää. Luulen, että joskus on voinut mennä yli vuosikin ilman migreeniä. Viimeisin kehitysvaihe omassa migreenissäni on ollut niskajumin ja/tai runsaan tietokoneen käytön laukaisema/aiheuttama migreeni. Aika usein niskan ja hartioiden vetristely auttaa karkottamaan alkavan päänsäryn, mutta jos niin ei tapahdu, niin silloin on heti hoksattava ottaa särkylääke.

Ensimmäistä migreeniäni luulin ruokamyrkytykseksi, koska olin käynyt ystävän kanssa pizzalla ja pari tuntia sen jälkeen pahoinvointi pakotti oksentamaan. Päänsärky oli alkanut jo pizzeriassa. Ilmoitin ravintolaan ruokamyrkytyksestä ja sain jonkun lahjakortin, jolla sai uuden aterian. Kyseessä oli ravintolaketju, joten ei tarvinnut mennä uudestaan samaan paikkaan. :D Muistaakseni mainittu ravintola oli Omenapuu, joka tuohon aikaan oli samalla omistajalla kuin König ja pari muuta paikkaa. Ei siis ollut kyseessä Kotipizza tai Rosso-tyyppinen ravintola, jossa kaikissa paikoissa on sama lista.

Vähitellen näitä päänsärky + pahoinvointi -tapauksia alkoi ilmetä vaikka olin ollut ihan vain kotona ja silloin hoksasin, että kyse oli migreenistä. Migreenit voivat alkaa ihan missä iässä vain ja ilmetä aivan satunnaisesti ja harvakseltaan, kuten minullakin on ollut. Kun vain lääkitsee ajoissa, niin migreeni ei yleensä pääse sotkemaan normaalia elämää.
All you need is Love

Xantippa

Tosi hyvä tietää! Olen nimittäin ihmetellyt näitä vähän ja aivan, minulla on ollut aivan samat väärinluulot. Tosin siskonmies ja -tytär kyllä viruvat aika usein migreenin kourissa ja se sotkee elämää, mutta yksilöllistähän tämä lie.

Ja tosiaan, itselläni saattaa mennä vuosiakin, että oireita ei ole, niin siksi olen ajatellut, että ei se voi migreeniä olla. Varsinaista lääkitystähän minulla ei ole, mutta joku burana 800 tai mitä näitä on, on ajanut asiaa. Nyt kun tuli asia puheeksi, niitä pitäisi kyllä varoiksi ostaa. Ei ole nimittäin kotona kai kuin jotain asperiinia.

Itselläni tuntuu stressi ja kiire olevan siten laukaiseva tekijä, että loman ekana päivänä särkee päätä. Eli kun pysähtyy, nämä oireet pamahtaa.

Ihan sitten ohijuttuna, oi Omenapuu ja König ja muut! Silloin oli vielä ravintoloissa tyyliä.

T: Xante

Amore

Ei minullakaan mitään erityistä migreeilääkettä ole, ihan tavallinen särkylääke riittää ja yksi tabletti.

Mietinkin tuossa, että milloin mahtoi Omenapuu lakata olemasta. No, Googlehan sen kertoo, että Makkaratalon remontin myötä pistettiin ravintola säppiin 2011.
All you need is Love

Xantippa

Entä tuleeko sulle näitä semipäänsärkyjä, että ikään kuin enteilee ja väijyy särky jossain, menee ja tulee, mutta ei roihahda sellaiseksi, että edes särkylääkkeen ottaisi? Olen vähän huono ottamaan lääkkeitä, joten olen ajatellut, että ehkä näihinkin jo pitäisi.

König oli aikanaan ehdoton suosikkini, jotenkin siinä oli semmoista vanhan ajan glamouria ja tykkäsin listasta. Ja König/Michelle/Raffaello, oi parsaviikot! Piti käydä jokaisessa syömässä parsaa eri päivinä.

T: Xante


Amore

Nykyisin nimenomaan aika usein aamulla "raskas pää", jota on vaikea edes pitää vielä varsinaisena kipuna. Tila hoituu yleensä hartioita pyörittelemällä ja vetristelemällä sekä niskajumpalla, jossa venyttelyä, pyörittelyä ja kääntelyä. Minulla ei ole mitään kivikovaa jumia hartioissa ja niskassa, kuten kai aika monilla esim. hierojalla säännöllisesti käyvillä, mutta raskaan pään oireyhtymän kyllä miellän liittyvän liikaan nököttämiseen tietokoneella ja mahdollisesti huonoon nukkuma-asentoon, koska tykkään aika korkeasta tyynystä, mutta niskalle se ei välttämättä ole hyvä. Tuntuu kaikenlaista jäykkyyttä ylipäänsä ilmaantuvan nyt iän myötä, vaikka aika vetreä olenkin mm. puutarhassa kyykistelemään ym.
All you need is Love

Toope

Ensi viikolla ehkä pääsen ihotautilääkärille... Mikään lääke eikä voide poista tuota ihoärsytystä. Tulee ja menee, vaihtelee huomaamattomasta stanan ärsyttävään kutinaan eri päivinä. Taitaa olla allergiatestien aika...?

MrKAT

#1228
Pari päivää ollut outoa kipua nivelissä tai nivelsiteissä/jänteissä, kolotusta vähän joka paikassa niiin että särkylääkettä olen tykännyt ottaa. Alkoi melkein kellon lyömällä 18-19 eli n. tunti illan ruoan jälkeen. Kampylo? Influenssa? Korona?
Ei nuhaa, ei kurkkuoireita. Viikolla sain "itikkarokotuksen", tai ainakin itikka pörräsi ympärillä pellolla, pistikö?
Toisaalta käytiin kaupungilla sukulaisissa muutamaa tuntia ennen kipujen alkua. Sieltäkö joku tauti?

JK. Silmien liikutus ääriasentoihin ylös/alas/sivuille koskee, se on usein virusinfektion merkki...
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Norma Bates

Paino läpsähti lopulta alle 59 kilon, vaikka heinäkuussa oli pyörinyt siellä 61 - 62 kg välillä näemmä. Tulee näitä kalenteriin toisinaan näet merkittyä. Tässä iässä kun kuuluu lihoa eikä laihtua, niin kyllähän se vähän huolettaa että mikä meikäläistä sisältä syö.

Mutta ehkä tässä ei sen kummempaa syöpää ja juopaa tarvita. Heinäkuussahan alkoi sen sortin refluksi että eipä siinä paljon syöpötyttänyt, laihduttiin jo jonkin verran. Nyt kun lopetin uimisen, niin kyllähän tässä sitten katosi muskelit käsivarsista (minulla rintauinti teettää lihasta), ja taitaa paino humpsahtaa jo senkin takia.

Sitä en sitten tiedä laihduttaako LDN-lääkitys jota olen nyt nappaillut semmoiset 1,5 kk. Ei se kyllä ainakaan ruokahalua lisää, toisin kuin on sanottu mm. Triptylistä jota käytin aiemmin (mutta minä en Triptylin kanssa lihonut).