Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Krempat

Aloittaja Socrates, tammikuu 03, 2019, 11:00:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 8 Vieraat katselee tätä aihetta.

MrKAT

Tänään oli pitkästä aikaa hyvä päivä, hyvä ehkä jopa koko viikkona, kun ei niveliin koskenut. Nukuinkin klo 13 asti. Ehkä elimistö tarvi unta.
Nostin lisää pottuja kun löytyi "piilo"penkki, jonka olin unohtanut. Eikä tunnu käsissä vaikka maa oli kovaa junttaa. Soitin sukulaisille että onko ne kipeitä kun pelkäsin että sukuloidessani olisin tartuttanut jotain. Terveitä olivat. Ehkä se kipuiluni oli vain sisäistä itikalta saatua.


Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Hippi

Syysflunssa nro2 alkoi eilen eikä vielä tänään ole osoittanut laantumisen merkkejä. Eilen oli hiukan lämpöä mutta tänään se on jokseenkin normalisoitunut, vaikka silmiä polttelee kuin olisi kunnon kuume ja ajoittain viluttaa.

Kurkku tai oikeammin nenänielun tienoo on ärtynyt ja nenä on tukkoinen, mutta nuhaa oikeastaan ei ole.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Norma Bates

Lopetin joitakin päiviä sitten antihistamiinin ottamisen. Jos joku aamu ikkunan avattuani alan aivastella, eli homeitiöitä on paljon ilmatilassa, jatkan syömistä. Nyt siis kun kun en ole ottanut, ei pysty ennalta ehkäisemään urtikariakohtauksia. Minulla on niitä harvakseltaan tullut vuosien varrella, ei välttämättä edes kerta per vuosi. Syy jää aina arvoitukseksi, joskin useamman kerran olen saanut nokkosrokon tunnin päästä siitä kun olen syönyt jotain, yleensä hamppariaterian.

Tälläkertaa kohtaus joka ennen nukkumaanmenoa eilen tuli, oli perin omituinen. Paukamat eivät levinneet koko kehoon, yleensähän minulla pahin kutina-alue on tainnut olla rintakehä. Ne jäivät melko tarkkaan sille alueella jolle asettuivat eilen käyttämäni olohousut tiiveimmin. Eli vyötärön ja puolireiden välille. Alushousujen alla paukamia taisi olla vähemmän kuin sillä alueella jossa oli suora kontakti housuihin. Sisäreidet olivat pahimmat. Paukamat eivät myöskään olleet pyöreähköjä tai ovaaleja kuten minulla aiemmin on tavannut olla, vaan hyvinkin pitkulaisia.

En ollut siinä syönyt tuntikausiin mitään. Jos ruoka tämän aiheutti, niin lähinnä epäilykseni kohdistuvat Pirkan pehmeään lakritsiin, joka en ollut koskaan aiemmin syönyt. Mutta paukamien ja lakun mussuttamisen välillä taisi olla joku viitisen tuntia?

Eilen käyttämiäni olohousuja en tänään ylleni laittanut, varmuuden vuoksi. Niitä olen kyllä käyttänyt vuosia ilman mitään ärsytyksiä, vaikka tekokuitua ovatkin.

On tässä kyllä viimeaikoina kutkutellut selkääkin, mutta ei sinne mitään paukamia ole tullut. Plus se kutka ei ole ollut noin perkeleellinen, kuin tuo eilinen oli. Onneksi se laantui öpaut alta tunnin, kuten nokkosrokko kohdallani aina tekee.

kertsi

^
Voisitkohan olla allergisoitunut pesuaineelle tai huuhteluaineelle? Jos et jo ole, niin kandee valita hajusteettomia tuotteita. Itse olen mm. hajustelle nimeltään limoneeni yliherkkä (sitä on ainakin joissain puhdistusaineessa, ehkä Vimissä).

Urtikariaa (kasvot tunnistamattomaksi turvonneet ja punaiset) minulla on tullut vain haavateipistä, jota piti pitää olikos se viikon ajan erään leikkauksen jälkeen. Tuli anafylaksian oireitakin, hengitysvaikeuksia. Sain adrenaliinipiikin peffaan, ja se auttoi heti. Myös nikotiinilaastari, jota pidettiin pidemmän aikaa (1-2 vrk?), aiheutti tulipunaista kutisevaa ihottumaa, mutta vain paikallisesti. Olen ilmeisesti laastarille (jtai oikeastaan lateksille?) allerginen. Onkohan pöksyissäsi lateksia, Norma?

Onkohan elastaani sukua lateksille, luonnonkumille?

Lateksiallergia on usein ristiallergia. Itse olen allerginen kiiville. Etkös sinä ole puhunut perunasta jotain, olisitkohan allerginen sille?
Joidenkin kasvien valkuaisaineet muistuttavat luonnonkumin allergioireita aiheuttavia valkuaisaineita eli allergeeneja. Näitä ovat esim. ananas, avokado, banaani, kastanja, kiivi, limoviikuna, litsi, mango, melonit (kurkku melonin sukulaiskasvina), munakoiso, passionhedelmä, papaija, peruna ja tomaatti.

Ristiallergiaa aiheuttavat valkuaisaineet tuhoutuvat kuumennettaessa ja muissa ruokien valmistusprosesseissa yleensä niin paljon, ettei kuumennettu, soseutettu tai mehustettu ruoka yleensä aiheuta allergisia oireita.

Lateksiallergiaan liittyvän kasvisallergian oireet ovat harvoin erittäin voimakkaita. Oireet ilmenevät suun ja huulien limakalvoilla kutinana ja turvotuksena, myös vatsaoireita saattaa esiintyä.

https://www.terve.fi/artikkelit/luonnonkumi-eli-lateksiyliherkkyys
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Olin käyttänyt iät ajat hajustamatonta pulveria, mutta nyt sen hinnan noustua ostin hajustamatonta nestemäistä pesuainetta. Kaikki vaatteethan sillä tulee pestyä, joten vähän oudolta tuntuu noin paikallinen oireilu noiden pattien suhteen. Housuissa joita eilen käytin on näemmä polyesteriä ja elastaania. Erityisen kireät byysat ne eivät kyllä ole.

On tässä muutenkin kutitellut kyllä sieltä täältä. Että en tiedä. Pitäisikö varmuuden vuoksi palata aiempaan pesuaineeseen.

Perunaa en syö, koska inhoan sen makua, hajua ja suutuntumaa keitettynä, paistettuna ja muusina.

Tosiaan kun nykyään syön antihistamiinia "lepästä homeeseen", niin eihän sillä kaudella tiedä mille kaikelle kenties on herkistynyt.

Melodious Oaf

Mulle tuli kerran jotain nokkosihottuman tyyppistä ja kutinaa. Suht pitkä lento välillä HEL-JFK ja sen jälkeen käsivarsiin ja ylävartaloon tuli punotusta ja kutinaa ja jotain näppylää. En muista miltä se tarkkaan näytti.

Assosioin sen silloin fleece-puseroon, jota tykkäsin pitää osin kätevien taskujen ja mukavuuden takia. Aika pitkään oli vähän jotain epäluuloa kyseistä puseroa kohtaan, mutta kun lakkasin sitä varomasta, lopulta toi ei toistunut eikä se ikinä selvinnyt, mikä sen lopulta aiheutti.

Tolla ei ole tarkoitus sanoa etteikö ne vois olla ihan jostain tietyistä jutuista johtuvia, vaan ainoastaan kertoa oma kokemus tollasesta että se ei varsinaisesti liittynyt puseroon eikä mihinkään mitä olis saanut toistettua tai pystynyt myöhemmin yksilöimään.

Melodious Oaf

En tiedä miten lääkärit tollaseen suhtautuu tai voiko noissa olla semmosia juttuja, että se tapahtuu ja johtuu jostain, mutta sitä ei voi silleen suoraan kytkeä edes mihinkään allergiaan. Vaan että se voi olla joku itselle näkymättömiin jäävä stressi tai rasitus tai joku pitemmän ajan juttu ja yhtäkkiä keho reagoi johonkin jollakin tavalla, eikä se kuitenkaan ole mikään täysin...  säännönmukainen siinä mielessä että se toistuis jos poistetaan taustalta joku stressitekijä tai kiristely siitä tuleeko joku reaktio vai ei.

Melodious Oaf

Tolla logiikalla kai allergiaa pitäis testata niin että ei tiedä itse siitä yhtään mitään eikä ne omat selitykset ja odotukset vaikuta siihen :D

Mutta ei kai se noin yleensä mene. Mut silleen ideaalinen tutkimusasetelma vaan olis joku ihan sokkojuttu missä jos se reaktio tulee, niin sit se tulee ja se on aika selkeä efekti.

Melodious Oaf

En tiedä kuinka hyvä lähde tää nyt on, ja teillä tietysti noi omat arviot nivoutuu aika laajaan kokemukseen oman kehon toiminnasta ja sen asiantuntemukseen.

LainaaNokkosihottuma (nokkosrokko) eli urtikaria on yleinen ihotauti, jota esiintyy joka viidennellä ihmisellä ainakin kerran elämässään. Punoittavat, kutisevat ja paikkaa vaihtavat paukamat ja läiskät syntyvät kohtiin, jossa elimistön puolustusjärjestelmään kuuluvat syöttösolut vapauttavat ihoon tulehdusvälittäjäaineita kuten histamiinia. Tämä reaktio voi tapahtua osana nopeaa IgE-välitteistä allergista reaktiota, jonka esimerkiksi tietty allergiaa aiheuttava ruoka-aine aina syömisen jälkeen aiheuttaa. Satunnaisen akuutin tai pitkittyneen urtikarian taustalla ei kuitenkaan ole allergiaa harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta.

Akuutissa, muutaman päivän tai muutaman viikon pituisessa nokkosihottumaoireessa syöttösolujen toimintahäiriön voi laukaista esimerkiksi jokin tavallinen virusinfektio, joka ei useinkaan edes aiheuta tulehdusoireita. Varsin usein syy jää tuntemattomaksikin. Joka toisella on nokkospaukamien lisäksi myös turvotusta, niin sanottua angioedeemaa, esimerkiksi huulessa tai silmäluomessa.
Duodecim: Nokkosihottuma eli urtikaria

Yleisellä tasolla puhuttaessa tosta ehkä kuitenkin sais jotain ns. ammatillisen näkemyksen tukea sille, että allergiset reaktiot sinänsä aika harvoin on noiden selittäviä mekanismeja. Tossa artikkelin laatinut ihotautien erikoislääkäri sitä tolleen luonnehtii, mikä varmaan on sen vilpitön käsitys siitä mikä se laaja kuva on.

Tossa puhutaan piiloon jäävästä tai muuten oireettomasta infektiosta laukaisevana tekijänä, ja sitä en olis osannut itse ajatella. Mutta myös todetaan että varsin usein syytä ei koskaan pystytä selvittämään. Mikä siis jättää aika ison aukon siihen vaan silleen että ei me tiedetä.

Totta kai siis... jos tollanen riesa toistuu ja on, niin en mä nyt sitä sano etteikö sitä haluais välttää kaikin tavoin, koska ne oireethan on aivan perseestä.

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Melodious Oaf - lokakuu 02, 2022, 14:38:24
Mulle tuli kerran jotain nokkosihottuman tyyppistä ja kutinaa. Suht pitkä lento välillä HEL-JFK ja sen jälkeen käsivarsiin ja ylävartaloon tuli punotusta ja kutinaa ja jotain näppylää. En muista miltä se tarkkaan näytti.

Assosioin sen silloin fleece-puseroon, jota tykkäsin pitää osin kätevien taskujen ja mukavuuden takia. Aika pitkään oli vähän jotain epäluuloa kyseistä puseroa kohtaan, mutta kun lakkasin sitä varomasta, lopulta toi ei toistunut eikä se ikinä selvinnyt, mikä sen lopulta aiheutti.

Tolla ei ole tarkoitus sanoa etteikö ne vois olla ihan jostain tietyistä jutuista johtuvia, vaan ainoastaan kertoa oma kokemus tollasesta että se ei varsinaisesti liittynyt puseroon eikä mihinkään mitä olis saanut toistettua tai pystynyt myöhemmin yksilöimään.

Mun exä on allerginen maapähkinöille, ja lentokoneissa pelkästään muiden syödessä maapähkinöitä samassa lentokoneessa hän saa allergiaoireita. Sama ravintoloissa, jos esim. baaritiskillä on maapähkinöitä tarjolla.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Melodious Oaf

Pähkinäallergiat kai saattaa olla aika hemmetin vakaviakin. Eikä mun tossa ollut tarkoitus mitään allergioita vähätellä, vaan kertoa tosta omasta nokkosrokosta ja siitä, että se meni tohon kategoriaan jossa syy jäi täysin mysteeriksi.

Olen siis syönyt kaikenlaisia pähkinöitä ja aivan kaikkea sen jälkeen, enkä jaksa uskoa, että yhtäkkiä sillä reissulla olisin syönyt jotain ja se olis ton laukaissut.

Sitä vähän kritisoin että nimenomaan akuuttiin nokkosrokkoon lähtökohtaisesti haetaan selitykseksi ruoka-aine tai muuta allergiaa, jos kerran se faktisesti on laukaiseva mekanismi vain hyvin harvoissa tapauksissa.

Ja samalla sanoin että en kritisoi varomista enkä halua välttää niitä oireita sinänsä yhtään tippaa.

Norma Bates

Nyt turposi ylähuuli, sen näköiseksi kuin olisin laitatuttanut siihen täytettä (ja operaatio epäonnistunut). Onneksi ei tarvitse nyt olla ihmisten ilmoilla.

Söin SEKÄ eilen ETTÄ tänään broileria aprikoosi-korianterikastikkeessa (purkin mukaan saattaa sisältää maapähkinää), banaanin ja lakua. Olen joskus harvoin saanut banaanin syönnin jälkeen patin huuleen. Maapähkinöistä ja joistain oikeistakin pähkinöistä saan joskus allergista ärsytystä suuhun. Laku oli semmoista tyyppiä jota en ole aiemmin syönyt.

Yksi tai useampi noista ruoka-aineista on tod.näk. syyllinen.

Jäljellä ei ole enää kuin banaaneja, noita muita ei ole tarvis lähiaikoina ahtaa. Verenpainettakin ajatellen en saisi syödä lakua lainkaan. Nyt paine on ollut normaali, mutta mitä sitä tahallaan nostamaan. Ja siihen kastikkeeseen jo kyllästyin tälläerää.

kertsi

Korianterillekin jotkut ovat allergisia. Eräs ystäväni on sille allerginen, ja sellerille.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Kopek

Sain tietää olevani allerginen hasselpähkinöille joskus kauan sitten, kun vanhempani olivat tuoneet kaupunkireissultaan pussillisen pähkinöitä ja jättäneet sen piirongin päälle. Ajattelin, että mitäs nämä ovat, ja nappasin pari suuhuni ja kävelin television ääreen.

Tuskin ehdin istua tuoliin, kun aloin tuntea oireita, jotka pahenivat koko ajan. Vähän ajan päästä kurkku oli turvonnut umpeen niin, että henki kulki enää pihisemällä. Isä oli aikeissa lähteä viemään minua lääkärin päivystykseen, mutta vastustelin lähtemistä. Vähitellen oireetkin alkoivat lieventyä. Taisin napata allergiatabletin, joka helpotti.

Aikaisempi kerta, kun kurkkuni turposi samalla tavalla lähes umpeen, ja pystyin vain juuri ja juuri hengittämään, ilmeni noin kymmenvuotiaana, kun menin muiden lasten kanssa hevostalliin. Vaikka siellä ei ollut hevosia, niiden "pölyä" tai jotain oli. Jouduin lähtemään pois, kun olo kävi sietämättömäksi. Allergiaoireet olivat siihen asti pahimmat kokemani.

Kymmenen hasselpähkinää ruokaan sekoitettuna - eiköhän siinä olisi coctail, jolla saisi minut hengiltä.

Absoluuttisella varmuudella muille ruoka-aineille kuin hasselpähkinöille en tiedä olevani allerginen. Olen saanut oireita muistakin aineista, mutta jollakin toisella kerralla en ole saanut, joten on jäänyt epäselväksi, mille oikeastaan olen allerginen. Kiivistä on tullut joskus oireita, samoin manteleista ja joistakin muista pähkinöistä ja kerran jopa mansikoista. Maapähkinöille en ole allerginen.

Maapähkinöissä ja muissakin on ehkä nimenomaan kuori se, joka tekee oireet. Eräs tuntemani maapähkinäallergikko esimerkiksi pystyy syömään paahdettuja suolapähkinöitä, vaikka nekin ovat maapähkinöitä. Niissä ei ole kuorta, ja lisäksi ne lämpökäsitelty.

Norma Bates

Otin antihistamiinia (setiritsiiniä) ennen nukkumaanmenoa, ja huuli on vielä nytkin turvoksissa. Hivenen ehkä vähemmän, mutta turvoksissa kuitenkin. Mikään allerginen reaktio minulla ei ole ikinä kestänyt näin pitkään, mitä tulee ihoon.

Lauantaina osallistuin joogaan, ja siinä piti välillä olla lähes turpa tatamissa kiinni. Huuleni eivät sentään lattiaa koskettaneet, mutta mietityttää että jos sieltä jotain skeidaa kumminkin kehooni sain. On siellä alustatkin käytettävissä, mutta kerran semmoinen lähti liukumaan allani, enkä kyllä ainakaan joogasta halua mitään vammoja. (Ehkä seuraavalla kerralla otan oman alustan mukaan, sellaisen mikä ei ehkä liu'u.)

1980-luvun lopulla huuleni alkoivat yhtäkkiä kesiä ja vetistää. Joku sanoi minulle että virus jota on liikkeellä. Bepanthenilla sitä sitten hoitelin. Mutta mitäs tuommoiselle turvotukselle teet. Se ei siis ole huulen pinnalla, vaan tuntuu vaikuttavan sieltä jostain syvältä sisältäpäin, niin että se sitten nostaa toispuoleisesti ylähuulta koholle ja tekee huulen rajastakin terävämmän.