Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Krempat

Aloittaja Socrates, tammikuu 03, 2019, 11:00:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 6 Vieraat katselee tätä aihetta.

Socrates

^ Joogasta saat eväitä pärjätä polvien lievän nivelrikon tms kanssa, kun opit tuntemaan kroppasi .
Kävelevä kremppakertymä

Norma Bates

#1246
Meillä nyt on joogaa vain muutaman kerran vuodessa. Koska inhoan kaikenlaista voimistelua, tuskinpa sitä tulen ominpäinkään harrastaneeksi. Satunnaisesti tehnyt sitä liikettä missä maataan selällään, nostetaan jalat ylös tai laitetaan ne koukkuun, ja kallistetaan vuoronperään lantio ja jalat oikealle ja vasemmalle. Tämä kiertoliike on hyvä alaselälle.

***

Jonkin ajan päästä noustuani sängystä tuli nyt jälleen urtikariaa. Alkoi törkeä kutina takareisissä. Alueena on nyt takamus vyötäröltä asti taka/alareisiä pitkin lähes polvitaipeisiin asti. Isoimmat paukamat siellä jossain puolivälissä reiden varrella, ja pienempää muualla.

Ei voi sanoa kuin WTF. Koska nokkakin vähän vuosi, otin antihistamiinia (desloratadiinia). Ehkäpä en sitten antihistamiinia vielä jätäkään pois, kun tämä tämmöiseksi menee. Tänään en ollut vielä ehtinyt syödäkään mitään. Eilen illalla kaksi keltaista luumua. On noista luumuistakin joskus saattanut jotain allergista reaktiota tulla, kuten hedelmistä ylipäätään. Olin tottunut siihen että ei tule mitään, kun ei ole tullut (kun olen syönyt antihistamiinia). En viitsisi jättää hedelmiä pois ruokavaliostani, koska suoli on toiminut paremmin niiden avulla.

***

Rauhoittuihan ne paukamat sitten kohtalaisen äkkiä. Pienenpientä kutinaa edelleen siellä täällä kroppaa. En kyllä viitsisi syödä antihistamiinia ympäri vuoden, vaikka vaikuttaakin siltä että astmaatikoista miltei kaikki niin tekevät.

Socrates

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - lokakuu 05, 2022, 08:57:48
Meillä nyt on joogaa vain muutaman kerran vuodessa. Koska inhoan kaikenlaista voimistelua, tuskinpa sitä tulen ominpäinkään harrastaneeksi. Satunnaisesti tehnyt sitä liikettä missä maataan selällään, nostetaan jalat ylös tai laitetaan ne koukkuun, ja kallistetaan vuoronperään lantio ja jalat oikealle ja vasemmalle. Tämä kiertoliike on hyvä alaselälle.

Jos on fibromyalgiaa, kulumaa ja kaikenlaista kremppaa, voimistelusta eli kehonhuollosta on vähän pakko tykätä. Se muuten auttaa moniin ruoansulatusvaivoihinkin.
Kävelevä kremppakertymä

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Socrates - lokakuu 05, 2022, 18:34:43
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - lokakuu 05, 2022, 08:57:48
Meillä nyt on joogaa vain muutaman kerran vuodessa. Koska inhoan kaikenlaista voimistelua, tuskinpa sitä tulen ominpäinkään harrastaneeksi. Satunnaisesti tehnyt sitä liikettä missä maataan selällään, nostetaan jalat ylös tai laitetaan ne koukkuun, ja kallistetaan vuoronperään lantio ja jalat oikealle ja vasemmalle. Tämä kiertoliike on hyvä alaselälle.

Jos on fibromyalgiaa, kulumaa ja kaikenlaista kremppaa, voimistelusta eli kehonhuollosta on vähän pakko tykätä. Se muuten auttaa moniin ruoansulatusvaivoihinkin.

Fibron kanssa on vähän riippuu miten roikkuu. Meillä on salilla ollut useampi eri joogaohjaaja, ja eräässä vaiheessa oli sellainen setti että silloinen joogauttaja piti meitä pitkään jossain venyttelyasennossa. Illalla sellaisen perään tuli sitten melkoiset kivut, muistaakseni käsivarsiin. Kovemmat kivut on tosin tullut joku kesä uinnista. Pahin kipu oli sellainen että uinnin päälle välillä sattui, välillä ei, eli kipu ikäänkuin sykki tai leimahteli. Ja oli saatanallinen. Yhtä kova kipu tuli kun riipuin rekkitangosta, kun sen pitäisi olla selälle hyväksi. Käsivarsille se ei sitten ollut. Silläkin kertaa kipu tuli vasta illemmalla eli aktiviteettiin oli välimatkaa.

Parasta olisi jos ennen joogaa mätkin säkkiä, eli saan kehoani lämpiämään. Mutta jostain syystä tämän nykyisen ohjaajan joogat eivät ole aiheuttaneet kipuja, vaikka tässäkin on tehty melko pitkiä venytyksiä. Ei sitten ilmeisesti juuri niille alueille jotka minun kehossani eivät megapitkistä venytyksistä pidä. Ei tässä nyt ulkoa muista jokaikistä liikettä että mikä teki mitäkin, kun sentään salilla ravannut jo syksystä 2018.


Socrates

Päivitetäänpä kremppatilannetta:

-revähtänyt olkapää junnaa paikallaan. Osan öistä särkee ja aamulla niin kipeä, että peitto täytyy nostaa pois kädellä, mutta liikkeelle päästyä vertyy niin, että haittaa hyvin vähän. Arvelen, että kipu tulee jostain muusta kuin ylemmän lapalihaksen jänteen osarepeämästä, mistä muuten unohdin kysyä, voiko se olla revennyt jo aiemmin.

-huonompi polvi normikunnossa eli salilla voi tehdä mitä vain, mutta (sauva)kävelystä ei tykkää

-parempi polvi rusahti ilkeästi salilla viime viikolla, mutta ihme kyllä on vain hyvin lievästi kipeä takaa sivulta tietyissä asennoissa

-alaselkä kestää salihommia aika hyvin, mutta eiköhän pragaa, kun rupean hiihtämään. Aivastaessa vihlaisee ilkeästi vasemmalta puolelta. Oikean puolen issias ollut kurissa.

-oikea leikattu päkiä vaivaa, vaikka en ole hyppinyt. Ei kai pitäisi ollenkaan käyttää noita paljasjalkakenkiä, mutta salilla ja hiukan mökillä olen käyttänyt.

-vasen puoli lonkasta vaivannut pitkään lievästi. Oli talvella hetken saastan kipeä. Johtuu polven takia ontumisesta.

Nyt alkaa olkapää ärtyä näpyttelystä. Eiköhän tuossa tärkeimmät.... :-\
Kävelevä kremppakertymä

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Socrates - lokakuu 10, 2022, 11:31:56
-alaselkä kestää salihommia aika hyvin, mutta eiköhän pragaa, kun rupean hiihtämään. Aivastaessa vihlaisee ilkeästi vasemmalta puolelta. Oikean puolen issias ollut kurissa.

Mä sain kerran hyviä vinkkejä erittäin ammattitaitoiselta fysioterapeutilta, joka katsoi kun sauvakävelin. Myös juoksijoille hyvä ulkopuolinen tarkkailija voi antaa kullan arvoisia vinkkejä, ettei tule rasitusvammoja. Luulisi siksi, että hiihtäjällekin. Joskus ladulla nähnyt jos jonkinlaista menijää (itse olen kehno hiihtäjä), esim sellaista, että toinen käsi tekee hassun kaaren sivulle aivan turhaan, ja toinen ei, eli kädet rasittuvat epätasapainoisesti. Selälle taas esim. liian notkoselkäinen asento hiidossa voisi aikaansaada iskiaskipuja? Ja polville ja lonkille huonoja hiihtoasentoja voisivat olla liian pihtipolvinen tai länkisäärinen asento?
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

Minulla on oikean puoleinen joku selkälihas ihan saatanan kipeä taas. Ei koko matkaltaan vaan ikään kuin alimmaisten selkäpuolen kylkiluiden alapuolelta jonkun matkaa. Silloin, kun kävin salilla, niin hieroja sitä möyhi ja sai ihan kivaan kuntoon välillä ja tietty tein keskivartalon treeniä monipuolisesti, niin sekin piti kivun kurissa.

Itse selässä käsittääkseni ei ole mitään vikaa, mutta juuri oikean jalan nilkan kierto kävellessä sitä selkää rasittaa. Ja kiertohan ei mihinkään häviä, kun varpaat on jäykkänä. Pitänee odotella, että vasemman jalan nilkka alkaa kiertää samalla tavalla, niin vaiva puolittuu tasaisemmin kummallekin puolelle eikä tunnu sitten enää niin ikävältä :D
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

#1252
^
Oletko kokeillut kipukoukkkua? Mulla on erään tutun tekemä vanerista liimattu isohko koukkku. Niitä saa muovisena (=liukuvampana, mikä on huono juttu, jos ei saa kunnon otetta kädellä?) myös muistaakseni apteekista ja Prismasta. Kipukoululla voi itse möyhentää esim. selkä-, lapa-, ja niskalihaksia.

Toinen itsehoitomenetelmä on tennispallohieronta, jossa mennään makaamaan kovahkolle alustalle kahden tennispallon päälle (molemmin puolin selkärankaa, vaan ei selkärangan päällä missään tapauksessa), ja jalat koukussa lattialla kevennetään painetta ja ketkutellaan ja makustellaan ne makeimmat kohdat, ja hivuttaudutaan esim. peffasta yläselkään päin pikkuhiljaa (tää suntaa on minusta parempi kuin päinvastoin - isoista lihaksista pienempiin päin). Jotkut laittaa kaksi tennispalloa sukkaan ja tekee solmun sukan päähän, mutta omasta mielestäni on kivempi pitää pallot erillään, kun silloin voi hieroja lapaluiden kohdalta erikseen.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Socrates

Kipukoukku on toimivin itsehoitoväline, pesee hyvänkin hierojan 6-0.

Vanerinen pitää olla ja jos mahdollista kannattaa valita semmoinen, joka ei ole ollenkaan liukas kärjestä ja hiukan jopa särmikäs.

Minulla on ties kuinka mones menossa, ne löystyvät ja murtuvat lopulta. Käytettyjä ihan hyviä saa mm Torista halvalla.

Tennarit teippaan yhteen. Fasciapallo on sitten erikseen.
Kävelevä kremppakertymä

Hippi

Kyllä minulla on hierontakaari, johon tutustuin aikanaan töissä. Meillä oli taukotilassa tuollainen ja se tuntui mukavalta, joten hankin kotiinkin.



Mutta kuten niin monet kuntolaitteet, tuokin on jäänyt jokseenkin käyttämättä, vaikka sillä on paikka käden ulottuvilla sohvan selkämyksellä.   :-[
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Socrates

Kaari lienee turhake, koukku on must :).
Kävelevä kremppakertymä

MrKAT

^... "kipukoukku", googlaamalla löytyy tosiaan ihan kaupallisia. Enpä ole tuommoisesta tiennykkää. Tattis vinkistä!

On olemassa käsite kuin esidiabetes.
  Mutta eilen ja tänään tunsin väristystä, jota saan tyypillisesti rokotuksen jälkeen.
Sen nimittäisin mieluusti esikuumeeksi. Ei edes kannata ottaa kuumemittaria esille koska tuskin lämpöä on edes 0,1 C.  Mutta elimistöni reagoi näin: tuntuu mahan-selän ympäriltä ihossa hienoinen värinä, vähän kuin olisi kylmä. Tämä kestää usein vain hyvin lyhyen aikaa (sekunteja, varmasti alle minuutin) vaikka voikin toistua peräkkäin muutaman kerran.
   Joku pv sitten täällä kävi nuohooja, saattopa tuoda jonkun virustaudin vaikka olikin maski päällä. Myös univelkaa takana jonka laskelmieni mukaan olen nukkunut alta poies mutta se ehti varmaan romauttaa immuunisuojaa.

Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Toope

Onhan se vähän niinkin, että 50-llä alkaa olla kramppeja siellä sun täällä. Emme me niin sairaita ole, meitä vain diagnosoidaan enemmän.
https://ebm.bmj.com/content/23/1/1
Diagnooseja joka vaivaan, lääkkeitä joka oireisiin, lääkäriä joka omituisuuteen...
Näinkö toimimme?

MrKAT

Olkapää on melkein parantunut. Viime päivinä ja erityisesti tänään olen haravoinut lehtiä tuntikausia ja kasoista nostellut haravalla + lumilapiolla kottikärryyn tuntikausia. Rasitus on kova, n. 20-25 kottikärryllistä. Vain kerran taisin eilen ulvahtaa kun olkapäässä kipu vingahti. Nyt ei tunnu missään. Ehkä se on totta, että liikunta on lääkettä. Joissain tapauksissa.
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

kertsi

Ei pitäis valittaa omia kremppojaan, kun lukee tästä tyypistä, kolme raajaa amputoitu ja toisen käden sormet.
https://www.paivanlehti.fi/rakas-paivakirja-ennen-vammautumista-ulkonakoni-oli-minulle-herttaisen-yhdentekevaa/
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️