Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Krempat

Aloittaja Socrates, tammikuu 03, 2019, 11:00:03

« edellinen - seuraava »

Toope ja 5 Vieraat katselee tätä aihetta.

Norma Bates

Pyysin labrat Hb:n suhteen, kun on ollut pahoinvointia, väsymystä ja huimausta kesästä lähtien. (Ja lyhyempi vastaava episodi 2 v aiemmin.) Perin kummallista ettei näitä labroja määrätty jo kesäkuussa, kun kävin pitkittyneiden kk-vuotojen takia TK:ssa. Nämäkin nyt missä kävin oli tilannut hoitaja, ei lääkäri.

Hb jumankauta 100! Naisten alin normaali arvo 117. Trombosyytit 403, mikä on normaalia suurempi arvo, mutta ilmeisesti tavanomaista jos Hb on matala verenvuotojen takia.

Tuskin tässä nyt on kyse pelkästää taannoisista 21 vrk kuukautisista, vaan vuosikausien vuoteluista. 2017 taisi olla se pahin vuosi, jolloin olin aivan teuraskamaa.

En millään muista mikä oli se vuosi jolloin kävin viimeksi verenluovutuksessa ja niukinnaukin kelpasin. 2015?

Norma Bates

Olin jo aiemmin huomannut netistä että raudanpuute voisi selittää huimauksen, pahoinvoinnin ja väsymyksen jotka minua ovat kiusanneet kesästä asti. Ei kyllä ominpäin olisi moinen juolahtanut mieleen, kun kaikki nuo ovat sekä fibroon että vaihdevuosiin liitettyjä vaivoja. Eilen havaitsin vielä että sydämentykyttelykin voi johtua raudanpuutteesta, ja sitähän minulla on ollut yhtäsoittoa keväästä asti. Astmakin alkoi oireilemaan kun siirryin keskivahvasta Seretidestä miedoimpaan, jonka olen kyennyt aiempina syksyinä suorittamaan ongelmitta. Nyt jouduin palaamaan keskivahvaan. Ja siitäkin luin jo jossain vaiheessa että kas kummaa astmaattinen oireilu voi olla raudanpuutteesta johtuvaa myös.

Alkoi oikein tosissaan kyrsiä että olipa taas ammattitaitoista toimintaa TK:lta, kun kesällä kävin nimenomaan pitkittyneiden kk-vuotojen takia, eikä edes Hb:ta tutkita. Minä kysyin että voisiko hormonitasot mitata, mieslääkäri totesi vain ettei niistä mitään näe koska tulee menopaussi. Miksei hänellä syttynyt minkäänlaista idealamppua että "...mutta Hb:n voisi kyllä katsoa". Sikseikö, että hän on mies? Kaiken kukkuraksi varsinaisen sisätutkimuksen suoritti naispuolinen lääkäri, joka ei sitten ilmeisesti saanut sanoa mihinkään mitään, muuta kuin kuvailla että mitä sisältäni löytyy. Koko hemmetin käynnistä jäi vaan se mielikuva että mieslääkäri tuputtamalla tuputti kierukkaa, ja naislääkäri valitti ettei kohtuani pysty tutkimaan, kun se lipeää otteesta.

Ja mikään hoito kierukka ei kyllä liialliseen verenvuotoon ole, kun kerta:

https://kantapaikka.net/index.php/topic,1146.msg153423.html#msg153423

Pronaxenia käytetään myös kierukan aiheuttamaan liian runsaaseen kk-vuotoon... Elleivät sitten ole tarkoittaneet sitä kuparikierukkaa, jonka sadistiset lääkärit joillekin haluavat asentaa. Mutta tosiaan naiset ovat kertoneet myös hormonikierukan aiheuttavan päättymätöntä vuotoa.

Sitten vielä ihmisiä ilkutaan että ollaan netistä katsottu kaikenlaisia sairauksia ja heti kuvitellaan että itsellä on sellainen. Minä olen diagnosoinut itselleni selän fasettilukon, kun TK tyrkytti happovaivoja. Nyt diagnosoin itselleni raudanpuutteen - tosin menin labroihin sillä asenteella että ei se Hb kumminkaan ole voinut laskea, kun se minulla aina ollut hyvä. No, vanhemmiten mikä tahansa on mahdollista.

Borrelioosin diagnosoin itselleni 2018, ja se meni väärin, mutta minua erehdytti se että sain TK:n labroista koholla olevat borrelioosiarvot. TK-lääkärin selitystä en ymmärtänyt, joten ryntäsin yksityiselle, ja tämä sanoi ymmärrettävästi että kyseessä on tunnettu virhearvo. Ja kun kysyin miksi semmoinen tulee, hän sanoi että kukaan ei tiedä.

1991 diagnosoin itselleni ihan ilman mitään nettiä virtsatieinfektion (vatsa ja selkä saatanan kipeät, kusi haisi munuaiselle), ja sairaalalääkäri väitti että voi olla sukupuolitauti. Vaan olipa kuitenkin VTI. Silloin ei tietenkään ollut nettiä mistä katsoa, en muista enää mistä asian päättelin. Lääkärikirjasta kenties luin? (Sittemmin olen ko. kirjat hävittänyt, kun netistä löytyy ajantasaisempaa tietoa.)

Mitä ne siellä lääkärien kouluissa oikein opettavat, kun TK-lääkärit eivät tunnu hoksaavan mistään mitään? Vai ovatko he niin väsymyksestä umpijurrissa ettei tule yksinkertaisimmatkaan asiat mieleen? Kun minulla oli lasiaisen irtauma silmässä, oli ihan ok lääkäri, mutta hänkin joutui konsultoimaan asiaa sairaalasta (mikä toki on aiheellista, kun kyseessä voisi olla verkkokalvon irtaumakin...) Itse olin jo netistä asian katsonut ja epäilin sitä lasiaisen irtaumaa. TK-lääkäri sanoi että hänen lunttilapussaan (pieni kirjanen) ei edes mainittu koko asiaa.

Kaikenkaikkiaan sairaudet eivät tietty ole helppo juttu, kellekään. Minua nyt vaan jurppii kun tätä rauta-asiaa olisi voinut hoitaa jo ajat sitten, jos asia olisi tsekattu!

kertsi

Onnittelut salapoliisityöstä.

Ei kannata omin päin alkaa lääkitsemään itsediagnosoimaansa raudanpuutetta, vaan ottaa TK siihen mukaan, jotta voivat sitten tarkistuttaa labratuloksin hoidon vaikuttavuutta. Jos omin päin lääkitset, on vaikeampi kinuta uusia labratutkimuksia. Plus, että raudanpuutteeseen saattaa olla parempia ja huonompia lääkkeitä, reseptillä tai ilman reseptiä.

Ja olikos se niin, että C-vitamiini edesauttaa raudan imeytymistä (sen lisäksi, että aiheuttaa närästystä)?
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: kertsi - marraskuu 24, 2022, 10:20:41
Onnittelut salapoliisityöstä.

Ei kannata omin päin alkaa lääkitsemään itsediagnosoimaansa raudanpuutetta, vaan ottaa TK siihen mukaan, jotta voivat sitten tarkistuttaa labratuloksin hoidon vaikuttavuutta. Jos omin päin lääkitset, on vaikeampi kinuta uusia labratutkimuksia. Plus, että raudanpuutteeseen saattaa olla parempia ja huonompia lääkkeitä, reseptillä tai ilman reseptiä.

Ja olikos se niin, että C-vitamiini edesauttaa raudan imeytymistä (sen lisäksi, että aiheuttaa närästystä)?

Paikkakunnallani on nykyään mahdollista lähestyä TK:ta nettilomakkeen kautta, ja olen sitä hyödyntänyt nyt jo 3. kerran, kun jätin tuossa heti aamutuimaan kyselyn että voiko saada reseptin sopivasta rautavalmisteesta, tai jos ei, niin ohjeet siihen mitä valmistetta ostan ja millä annoksella käytän. Minulla(kin) tosiaan on ollut mielikuva että rautaa ei niin vain puputeta ominpäin, koska siinä on joku uhka että miten voi käydä jos saa liikaa. En nyt tosin muista että mikä.

Minulla on pureskeltavia tabletteja joita olen joskus runsaimpien kk aikana ottanut 3 vrk ajan, mutta ne ovat nyt menneet vanhaksi. Niissähän tietenkin on sitä C:tä, ja minua tosiaan epäilyttää että C ei minulle sovi. Mikähän tämä nyt oli tämä joku polvia varten ostamani valmiste mitä yritin kesällä syödä, ja pieleen meni kun se aiheutti tai pahensi vatsavaivoja, ja siinä oli C:tä. Lisäksi jo nuorena sain toisinaan pahoinvointia monivitamiinivalmisteista. Sekä nestemäisestä (joku Sana-Sol?) että tablettimuotoisesta. Kerran kiskaisin sitä tablettimuotoista vissyveden kanssa kitusiin, ja jouduin ryntäämään oksentamaan. Epäilen että se pahoinvointia aiheuttava komponentti monivitamiineissa on C. Enkä ole vuosiin moisia monivitamiineja enää käyttänytkään.

Laitoin siihen yhteydenottooni maininnan C:n mahdollisista käyttövaikeuksista. Tosin saattaahan se olla että rauta jo itsessäänkin tekee pahaa. Pakko sitä nyt kumminkin olisi saada, kun oireisto puutteesta on ilmeisesti perin selvä.

kertsi

Taisi olla se, että liika rauta lisää sydänkohtausten riskiä?

Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Tästä linkistä voi olla hyötyä mahanpurujen välttämiseksi rautavalmisteiden nauttimisen takia:
https://www.itsehoitoapteekki.fi/artikkelit/vitamiinit-ja-hivenaineet/rautatabletti-aiheuttaa-joskus-vatsavaivoja--mista-apu/
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: kertsi - marraskuu 24, 2022, 10:50:22
Tästä linkistä voi olla hyötyä mahanpurujen välttämiseksi rautavalmisteiden nauttimisen takia:
https://www.itsehoitoapteekki.fi/artikkelit/vitamiinit-ja-hivenaineet/rautatabletti-aiheuttaa-joskus-vatsavaivoja--mista-apu/

Tänks. Toivottavasti tulee ennemmin ripuli kuin ummetus... Mutta tosiaan jos tulee pahat vatsavaivat, niin otan sitten vaikka ruoan kanssa. Jos se C on pakkopulla raudan kanssa, niin tuo linkissä näkyvä Retafer vaikuttaisi kiinnostavalta kun sanotaan että pitkävaikutteisista depottableteista rauta vapautuu hitaasti, vähentäen mahdollista vatsan alueen ärsytystä.

***

Olin eilen lukevinani että trombosyyttien liiallisessa määrässä on veritulpan riski. Suuri määrä juontuu juurikin raudanpuutteesta. Ilmeisesti nämä trombosyytit ovat elimistön reaktio puutetilanteessa kun elimistö luulee että jossain on jotain vuotoja joita pitäisi tukkia. Ja sellaistakin olin lukevinani että puutteessa verenvuoto kuitenkin voi olla runsaampaa. No, eilen kun minulta otettiin se verinäyte, tuli reiän päälle laitettuun lappuun aikamoinen veriläntti, vaikka yleensä minulla ei tule kuin tippa verta ulos jälkikäteen. Lisäksi käsitaipeeseen muodostui isohko, koholla oleva läntti, kun yleensä tulee pienempi jälki.

2019 otettiin verta kun tehtiin viimeiset labrat ennen fibrodiagnoosia, enkä muista moista moukuraa tulleen. Pahoinvointia/huimausta treenejä haittaavissa määrin oli ekan kerran syksyllä 2020, mutta silloin se meni jossain vaiheessa ohi.

kertsi

#1297
K-vitamiinin ja C-vitamiinin puute ja trombosyyttien eli verihiutaleiden puute voi aiheuttaa mustelmataipumusta. Ja C-vitamiinin puute voi kai aiheuttaa raudanpuutetta.

https://www.iltalehti.fi/terveys/a/2016031321261037

Maksasairauskin voi aiheuttaa mustelmataipumusta...:
https://www.muma.fi/sairaudet/maksa/maksasairaudet/oireet
(muita oireita väsymys, lievä lämmönnousu, ruokahaluttomuus, pahoinvointi tai painon tunne ylävatsalla)

Jotkut ravintolisät saattavat edesauttaa mustelmien syntymistä. Tällaisia voivat olla esimerkiksi valkosipulia, inkivääriä, ginsengjuurta, kalaöljyä tai E-vitamiinia sisältävät valmisteet. Samaten jotkin lääkkeet.
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/201807262201097574
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Minulla on nyt nimenomaan trombosyyttien ylimäärä, arvo oli 403. Normaali arvo on 150 - 360. Ehkei tämä ylimäärä nyt mikään vakava silleen vielä ole.

Lääkäri kirjoitti jo reseptin raudasta, lääke on Maltofer purutabletti 100 mg 2 x 50. TK:sta soitti ja sovittiin lääkärinaika 4.1. Sitä ennen pitää jälleen käydä labroissa. Ilmeisesti em. valmisteen pitäisi siis vaikuttaa öpauttia kuukaudessa.

https://laakeinfo.fi/Medicine.aspx?sl=397

Minä vähän luulen että tuota syödään pidempäänkin kuin vain kaksi pakettia, jos se tepsii. Jaa, mutta tuossa linkissä sanotaan että otetaan joka toinen päivä. Silloinhan kuuri kestääkin 200 vrk...? Saa nyt nähdä mitä paketissa seisoo. Huomenna pääsen hakemaan.

kertsi

Aloita kuitenkin hitaasti, jos kerran olet aiemminkin saanut vatsaoireita.

Pitää vaan toivoa, ettei sun närästyksestä johtuva C-vitamiinin välttely ole aikaansaanut raudanpuutetta, vaan nimenomaan runsaat kuukautiset. Itselläni voisi hyvinkin tulla raudanpuutos juurikin närästykksen takia, kun välttelen C-vitaiinipitoisia kuten paprikoita, sitrushedelmiä, omenia jne. jne. jne..
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: kertsi - marraskuu 24, 2022, 12:26:14
Aloita kuitenkin hitaasti, jos kerran olet aiemminkin saanut vatsaoireita.

Pitää vaan toivoa, ettei sun närästyksestä johtuva C-vitamiinin välttely ole aikaansaanut raudanpuutetta, vaan nimenomaan runsaat kuukautiset. Itselläni voisi hyvinkin tulla raudanpuutos juurikin närästykksen takia, kun välttelen C-vitaiinipitoisia kuten paprikoita, sitrushedelmiä, omenia jne. jne. jne..

Kyllä ne on ne kk. Kun pahimmillaan kuukuppi täyttyi kolme kertaa peräkkäin niin että tunti per kippo. Tämä tapahtui ilmeisesti 2017 allakkamerkintöjeni mukaan. Ja nyt sitten 21 vrk vuoto Slindan takia.

Olen tänä vuonna syönyt luumuja, päärynöitä, persikoita, viinirypäleitä ja satunnaisesti minitomaatteja ja salaattia. Marjojakin voisi syödä, jos muistaisi. Enkä kovin usein saa vatsakipuja mandariineista ja muista vastaavista. En syö niitä kovin usein siksi että minulla käsien iho kärsii sitrusten kuorimisesta. Kuivaa lähinnä. Pitäisi alkaa kuoria hanskat kädessä.

Mitä tulee rautaan, niin kauhean usein en ole enää syönyt maksaa, kun broilerinmaksa alkoi ällöttää. Sianmaksaa yhä harvakseltaan menee alas. Mutta lihatuotteita noin ylipäätään.

Taisin lukea että maitotuotteet voivat estää raudan imeytymistä. Täytyy siis katsoa etten nauti niitä samoihin aikoihin raudan kanssa.

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - marraskuu 24, 2022, 10:14:34
Ja mikään hoito kierukka ei kyllä liialliseen verenvuotoon ole, kun kerta:

https://kantapaikka.net/index.php/topic,1146.msg153423.html#msg153423

No voi peeveli sentään, kun et usko, vaikka sulle jo useampaan kertaan on sanottu, Duodecim-linkkien kera päiväkirjaketjussasi: kuparikerukka voi aiheuttaa enemmän ja pidempiä kuukautisvuotoja, mutta hormonikierukka päinvastoin todennäköisesti niukentaa vuotoja, ja useimmilla kaiketi lopettaa vuodon kokonaan. Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää?

Itselläni hormoninkierukka lopetti vuodon, muistaakseni muutaman kierron jälkeen aika nopeasti. Hormonikierukkaahan nimenomaan määrätään hoidoksi runsaisiin tai kivuliaisiin kuukautisiin. Minulla itselläni on siitä hyviä kokemuksia. Se ei tunnu ollenkaan. Ainoastaan muistaakseni kerran tietyssä yhdyntäasennossa on kumppani maininnut tunteneensa langat yhdynnän aikana. Jokainen tekee tietysti omat päätöksensä ihan itse, olkoon ne kuinka huonoja. Minusta tuo sinun päätöksesi on yksinkertaisesti huono, kun siitä sitten seuraa, että kärsit raudanpuutokksesta, ja raudanpuutoksen lääkityksestä saat oireita jne jne.. Sen sijaan, että hoitaisit juurisyytä, hoidat sitten juurisyyn aiheuttamaa raudanpuutosta (ja pahimmassa tapauksessa raudanpuutoksen lääkityksen aiheuttamaa närästystä tai muuta oiretta).
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Kaavintaakin ehkä käytetään > 7 vrk vuotoihin: https://huslab.fi/laskurit/vuoto/index.html
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Muistaakseni olen tuonut esille että olen somessa ja livessä kuullut naisten vuotavan tahi tiputtelevan kokoajan hormonikierukan takia. Eräskin vuoti 3 v putkeen. Ja uusi FB-kaverini kertoi että oli kiskaissut kierukan sisältään kuukupin mukana. Minä kun kokeeksi taannoin käytin sidettä, se ärsytti ihoani.

Ymmärrän nyt miksi nämä negatiiviset kokemukset eivät sinulle merkkaa, kun itselläsi on positiivinen kokemus. Minä en halua maksaa siitä että mikään ei muutukaan paremmaksi, aina saa pelätä että tulee tulehdus, tai se rakkine ulos. Ennenkaikkea en halua kokea asennus/poistokipua. Pelkään että saisin jonkun paniikki- tai raivokohtauksen, koska vulvodynian takia olen saanut genitaalialueen kivuista tarpeekseni.

kertsi

#1304
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - marraskuu 24, 2022, 16:43:39
Muistaakseni olen tuonut esille että olen somessa ja livessä kuullut naisten vuotavan tahi tiputtelevan kokoajan hormonikierukan takia. Eräskin vuoti 3 v putkeen. Ja uusi FB-kaverini kertoi että oli kiskaissut kierukan sisältään kuukupin mukana.

Olet päiväkirjaketjussasi tuonut esiin naisten kokemuksia, ja että joku nainen vuosi kierukan takia, ja sen jälkeen kerroit olettaneesi, ettei kukaan enää nykyään kuparikierukkaa käytä (virheellinen olettamus kaiketi), eli oletit, että kyseessä oli hormonikerukka.
Lainaus käyttäjältä: kertsi - marraskuu 07, 2022, 20:43:34
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - marraskuu 07, 2022, 20:03:26Tuli lueskeltua naisten kokemuksista kierukasta, ja näitä tiputteluvuotijoita tuntui riittävän. Eräskin oli vuotanut ensin puoli vuotta, sitten tuli tauko, seuraavaksi hän vuoti 3 v yhtäsoittoa. Ihmettelen kenellä on kärsivällisyyttä tuollaiseen paskaan. Taisin mainita nuoren naisen joka käyttää Slindaa ilman ongelmia? Hän käytti joskus aiemmin kierukkaa, ja vuoti puoli vuotta. Että ei oikein hyvältä kuulosta se rakkine.

Jaa olikos hänellä sitten nimenomaan hormonikierukka, vai tavallinen kuparikierukka? Kuparikierukkaan liittyy usein runsaita kuukautisia. Ensimainittuun ei, vaan niin kuin sanottu, hormonikierukka lopettaa monilla vuodot kokonaan.

Nyt sitten sanot kertoneesi täällä, että joku nainen jossain on kertonut vuotaneensa nimenomaan hormonikierukan takia. Viittaatko nyt tuon lainaamaani tekstiin vai johonkin toiseen? En tietysti kaikkea kirjoittamaasi ole lukenut.

ps. jos haluat, poistan lainaukseni tekstit.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️