Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Krempat

Aloittaja Socrates, tammikuu 03, 2019, 11:00:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 4 Vieraat katselee tätä aihetta.

Socrates

^ Yleensä naisten virtsatietulehdus tulee panohommista.

Näköjään voi sitten tulla myös runkuttelusta.
Kävelevä kremppakertymä

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Socrates - joulukuu 29, 2022, 13:11:13
^ Yleensä naisten virtsatietulehdus tulee panohommista.

Näköjään voi sitten tulla myös runkuttelusta.

Nuorena tulee panohommista, minullekin taisi tulla. Olin 19-vuotiaana aloittanut juuri seksin ekan miesystävän kanssa, kun päädyin työhöntulotarkastukseen jonka yhteydessä otettiin virtsanäyte. Oli kuulemma bakteereita, joten sain lääkityksen. Oireita ei tuolloin ollut.

Seuraavan kerran tietääkseni tuli seuraavan suhteen varrella, jokunen. Mutta erikoista on että pisimmässä parisuhteessani ei tullut kertaakaan. Eikä sen peräänkään, ennen kuin nyt.

Elämäni ihan eka VTI minulla oli kyllä jo 12-vuotiaana. Makasin lattialla, ja äitini kysyi että miksi makaan siellä. Sanoin että vatsa on kipeä. Hän ärähti että eikä ole. En sitten uskaltanut kertoa että pissassa on verta. (Kuukautiset minulla alkoi vasta 14-vuotiaana.) Periaatteessa VTI voi levitä munuaisiinkin asti, joten... Mutta onneksi niin ei sitten käynyt. En tiedä millaisissa tuskissa minun oikein olisi pitänyt olla, että vanhempiani olisi millään tavalla vointini kiinnostanut. Omilta juopotteluiltaan ja masennuksiltaan, siis.

Norma Bates

Hb oli eilen 113. Marraskuussahan se oli 100. Vielä on matkaa normaaliin. Ferritiiniä en tässä vaiheessa tiedä. Jostain syystä olivat ottaneet myös kilpirauhasarvon. TSH on 0.69. Normaali on 0.27 - 4.2. Lukemani mukaan olen siis lähempänä liikatoiminnan kuin vajaatoiminnan rajaa. Vaikka arvoni onkin normaali, on mielenkiintoista että yksi liikatoiminnan oire on sydämentykytys. Olen näet kärsinyt moisesta keväästä lähtien. Mutta se on kaiketi hyvin yleinen vaihdevuosi-ilmiö.

Toope

#1323
Edelleen itsekin odotan lähetettä ihotautiklinikalle, vasta reilun kuukauden odottaneena ilman viestiä. Muuten suomalainen systeemi toimii toki... 8)
Onneksi ihotauti on parantunut, ehkä antihistamiinilääkkeen myötä, joskus käytän ihovoidetta, en päivittäin.
Onneksi parantui, ei tule raavittua enää itseään vereslihalle. Vain pientä kutinaa ajoittain.
Se on ekseemaa, ärsyttävää, muttei kovin kamalaa.
https://www.laroche-posay.fi/kuivaa-ja-artynytta-ihoa/ekseema
V-mäinen, mutta sen kanssa elää.
Ehkä pysyvää lääkitystä vaatii? (Antihistamiini).

Norma Bates

#1324
Kurkkasin taas Kantaan, josko jänskästi olisi tulleet loputkin verikokeen tulokset, vaikka pyhää pukkaakin.

Meinasin pullaani tukehtua (kuvainnollisesti). Minähän kävin siis marraskuussa verikokeissa ja Hb oli 100, ferritiini 20. Trombosyytit olivat koholla, ja lukemani mukaan ne tekevät niin jos on anemian tapaista. Nyt kun kävin sitä taulukkoa läpi missä on useita tutkimuksia, niin olivat menneet muuttamaan marraskuun päivämäärän kohdalle lukuja ja nyt siinä on sitten joulukuun luvut merkattuna marraskuulle.

Mitä helvettiä?!

Joko heillä on todella erikoinen taulukointisysteemi, tai sitten siellä sählätään ihan yhtä pahasti kuin 2005, jolloin minulle puhuttiin paskaa, syötettiin väärä lääke, ja sain vulvodynian.

Olin jo tekstarin saanut että Hb on nyt 113. Trombosyytit ovat normaaleissa rajoissa, 357 (pitää olla 150 - 360). Ferritiiniarvoa tekstarissa ei ollut, ja sitä varten Kantaa kyttäilin. Ferritiini oli aiemmin 20, ja nyt oli edelleen 20. Mutta pirustako minä nyt tiedän onko siellä oikea arvo vai ei, kun ovat sotkeneet nuo käyntikerrat klimpiksi.

Ei kai aiempien arvojen kuulu kadota järjestelmästä sitten kun saadaan kuukauden päästä uudet arvot?

Lisäys. Pällistelin taulukon vielä uusiksi. Se on kirjattu päivälle 24.11. "käyntinä" ja kuitenkin taulukossa lukee selvästi että "näytteenotto" päivällä 30.12. En käynyt 24.11. yhtään missään. Silloin hoitaja soitti että lääkäri oli kirjoittanut rautavalmisteen, ja minua kehotettiin tilaamaan seurantalabrat eli verenkuva ennen kuin menen lääkäriin 4.1.2023. Jos taulukoinnissa ei ole virhettä, niin on kyllä erinomaisen sekava systeemi.

Norma Bates

Aamun ekan ja ehkä tokankin kusemisen jälkeen haisi vessassa kuin puliukolle. Sellaiselle joka on kussut alleen tai päälleen. Kolmas kusi oli mielestäni tumma, mutta verta siinä ei nyt ollut. En tiedä lieneekö antibiootti löyhkän takana. Maanantaina jolloin tulehdus jylläsi ihan oikeasti haisi virtsa tosiaan munuaiselle. Mutta sitä ennenkin oli jo omituista menoa, koska kuukuppi haisi pari kertaa kaalille kun sen itsestäni ulos kiskoin. Ikinä ole millekään haissut.

Puliukkobluesin jälkeen alkoi kirvely siinä samalla kun aamupäivällä istuin konttorituolissa. Tuntuu menevän laidasta laitaan, välillä miltei normaali olo, sitten taas vähemmän normaali. Jos tämä on vulvodyniaa, niin jo on saatanasta taas tämäkin. Jos antibiootti ei ole purrut, niin miten sitten purisi mikään muukaan, kun käsitin kuulemastani että olivat herkkyysmäärityksen perusteella valinneet tehokkaimman kuudesta.

Jokatapauksessa minulla on näytevälineet, jotka sain perjantaina verilabroissa käydessäni, että voin viedä huomenna virtsanäytteen labraan jos oireilu jatkuu. Näillä näppäimin tuntuu siltä että parempi kai viedä varmuuden vuoksi, tuntui huomenna miltä hyvänsä.

Nesteitä olen kitannut kuin kaistapäinen. En mitään sokerilitkuja, kun en niistä tykkää. Yrttiteetä, ja pariin kertaan sokeroimatonta karpalomehua. En tosin karpalon tehoon usko, koska sattumalta näin kerran jonkun uutisen että huolimatta siitä että sitä on kehuttu iät ajat, mikään ei tue sitä että se oikeasti auttaisi virtsatietulehduksessa tai sen estämisessä.

Norma Bates

Minullehan yritettiin tuputtaa että oireiluni johtuisi vulvodyniasta. Totesin ettei se ole koskaan tällaisenä ilmennyt. Ja kävi niin, että uusissa labroissa löytyi jälleen bakteeri. Ja taas oli myös verta virtsassa.

Hoitaja johon olin yhteydessä, sanoi ettei ole koko uransa varrella tämmöistä nähnyt että lääke tahoaa herkkyystestissä näytteeseen, mutta ei potilaaseen.

Sain sitten toisen antibiootin. Nitrofur-C 5 x 2 tbl.

Socrates

Olkapäässä on ensimmäisen kerran ollut useampi kivuton yö peräkkäin. Voisiko olla vihdoinkin paranemassa?

Polvi ollut liukkailla vähän tavallista kehnompana. Jos jaksaisin järjestellä röntgenin, saattaisin päästä pistoshoitojen koepotilaaksi ilmaiseksi.

Alaselkä sai tehohoitoa hiihtäessä, kts hiihtoketju.
Kävelevä kremppakertymä

Hippi

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - tammikuu 03, 2023, 10:13:05
Sain sitten toisen antibiootin. Nitrofur-C 5 x 2 tbl.

Eikö sinulla ollut ongelmia sietää  C-vitamiinia?

On tuossakin päästy eteenpäin jo lääkekehittelyssä. Minulla oli jostain noin 5-6 vuotiaasta kroonisena virtsatietulehdus (jonkun influenssan jälkitautina munuaisaltaan tulehdus) ja siihen ei ollut kuin yksi lääke, sulfa. Sitä sitten syötiinkin aina monen viikon kuureja ja kun lääke loppui, niin jonkin ajan kuluttua tauti puhkesi uudelleen. Lääke kyllä tehosi nopeasti niin, että jo muutamien tuntien jälkeen ensimmäisestä tabletista alkoi pissalla käynti olla helpompaa. Tuota kierrettä jatkui suunnilleen 12 vuotiaaksi asti.

Aikuisena ei ollut kuin kerran joskus parikymppisenä. Vielä silloin muistaakseni sulfa oli käytetty lääke ja kun lääkäri kuuli tuon lapsuuden tautihistorian, niin laittoi suoraan kahden kuukauden kuurin ja parit labrat siinä kuurin aikana. Siihen kuoli se tauti.

Kiitä onneasi, että enää nykyisin ei näytettä oteta katetrilla. Se kyllä oli perkeleen sadistista touhua.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Hippi - tammikuu 03, 2023, 14:48:34
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - tammikuu 03, 2023, 10:13:05
Sain sitten toisen antibiootin. Nitrofur-C 5 x 2 tbl.

Eikö sinulla ollut ongelmia sietää  C-vitamiinia?

On tuossakin päästy eteenpäin jo lääkekehittelyssä. Minulla oli jostain noin 5-6 vuotiaasta kroonisena virtsatietulehdus (jonkun influenssan jälkitautina munuaisaltaan tulehdus) ja siihen ei ollut kuin yksi lääke, sulfa. Sitä sitten syötiinkin aina monen viikon kuureja ja kun lääke loppui, niin jonkin ajan kuluttua tauti puhkesi uudelleen. Lääke kyllä tehosi nopeasti niin, että jo muutamien tuntien jälkeen ensimmäisestä tabletista alkoi pissalla käynti olla helpompaa. Tuota kierrettä jatkui suunnilleen 12 vuotiaaksi asti.

Aikuisena ei ollut kuin kerran joskus parikymppisenä. Vielä silloin muistaakseni sulfa oli käytetty lääke ja kun lääkäri kuuli tuon lapsuuden tautihistorian, niin laittoi suoraan kahden kuukauden kuurin ja parit labrat siinä kuurin aikana. Siihen kuoli se tauti.

Kiitä onneasi, että enää nykyisin ei näytettä oteta katetrilla. Se kyllä oli perkeleen sadistista touhua.

Hyi helvetti, kiitän. Mikähän ihmeen idea tuollaisessakin on ollut? Hämärä muistikuva enää parikymppisyyden ajoilta, mutta kaippa se oli pelkkää kuppiin kusemista. Nyt kun sain välineet kotiin, niin kehitys oli tosiaan kehittynyt. Kun olin saanut keskivirtsan kuppiin, siihen kytkettiin putki joka imi itseensä tarvittavan annoksen virtsaa sieltä kupista. Jännä juttu.

On minulla tosiaan ollut semmoista tuntemusta että jos käytän jonkin aikaa valmistetta jossa on C:tä, niin vatsa ei tykkää(*. Mutta se VTI oli niin kamala kokemus, että olkoon nyt sitten tykkäämättä, saanen jokatapauksessa kuitenkin jotain perästä kuuluu -vaivoja, koska käytin useamman kerran parasetamolia tässä kituviikon sisään. Oli lääkäri määrännyt tuollaisen lääkkeen, enkä sitten hoksannut siinä sen kummemmin asiaa että se C on todellakin C, kun hain sitä apteekista. Oli kiire ottamaan eka, joten huitaisin heti välittömästi ekan tabun naamariin siellä apteekissa.

Tuntien mittaan tuntui jo sen ekan myötä paremmalta kuin missään vaiheessa aiemmin käyttämäni antibioottikuurin aikana, saati sitten ennen tai jälkeen sen aiemman kuurin. Nyt on on syöty kolme kymmenestä. Genitaalit tuntunut vähän arahkoilta, mutta sellaista vittumaista vihlontaa ei ole enää ollut kuin aiemmin. Eikä ihmeellisiä hajuja kusemisen myötä.

Nyt särkee päätä silleen järkeä tahmaavasti. Näkyi olevan päänsärky nykyisen antibiootin sivuvaikutusluettelossa. Joskin harvinaisena.

*) Kyseiset valmisteet ovat aina olleet jotain moni-sitä-ja-tätä, eli vaikea sanoa onko se yksinomaan tai täsmälleen C mikä siellä sitten kränää, vaiko jokin muu sen lisäksi.

kertsi

Norma, tämä saattaisi kiinnostaa (samantapainen oirekuva):
https://www.advisory.com/daily-briefing/2022/03/04/brucella
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: kertsi - tammikuu 11, 2023, 00:43:32
Norma, tämä saattaisi kiinnostaa (samantapainen oirekuva):
https://www.advisory.com/daily-briefing/2022/03/04/brucella

Ok. Minulla ei kuitenkaan ole hikoilua. Lapsuudessani ranskanleipä aiheutti turvotusta, muuta en muista. Mutta meillä olikin sikäli köyhä se ravintopuoli, ettei siihen ehtinyt kuulua silloin kaikki mahdollinen mistä IBS voi ärtyä. Mikään kauhean merkittävä tekijä IBS ei elämässäni ole ollut verrattuna joihinkin muihin vaivoihin, lähinnä harmittanut se että olen ajan mittaan aikuisena menettänyt semmoista mitä aiemmin olen syönyt ongelmitta. Ensin meni tatit. Luulin ensin että voi tekee pahaa, kun niitä paistettiin voissa. Mutta joku sitten selitti että tatit sulavat vaikeasti, ja sienet taitavat löytyä IBS-ärsykkeiden listalta. Kumma kyllä herkkusienet, rouskut ja kanttarellit(* eivät ole aiheuttaneet oireita. Seuraavaksi meni kaali. Nyt tilanne on tosin se että välillä kaalikääryleet eivät sovi, ja välillä sopivat.

Ummetus on itselleni ollut tyypillistä, mutta syksyllä 2019 alkoi olemaan ripulintynkääkin, ja tämä saattaa olla merkki keliakiasta, kun uloste oli mitä oli (vaaleahkoa ja kelluvaa - keliakiassa on tunnettu ns. rasvaripuli). Mainitsin keliakian mahdollisuudesta taannoin kun kävin lääkärissä, mutta kun en alvariinsa syö gluteenia, niin lähinnä sitten totesimme että tutkitaan sitä sitten jos joskus päätän alkaa syömään "normaalisti". Nyt ei pysty. - Gluteenin välttelyn myötä on syömiset menneet himppasen luonnostaan fodmap-tyyppisiksi, joten IBS ei nykyään oikein kauheasti minua rassaa, jos en ahda jotain kuivattuja hedelmiä.

IBS on myös erittäin tyypillinen fiboromyalgiaa sairastavilla. Taitaa olla melkein kaikilla se?

Sisaruksellani oli pikkulapsena voimakkaita vatsakipuja joiden syy ei koskaan selvinnyt. Hänellä oli tapana mennä pötkölleen ja pyörittää itseään puolelta toiselle. Tämä on kai joku pikkulapsille tyypillinen tapa yrittää selvitä kivun kanssa? Sairaalassakin oli yötä, mutta ei vaan saatu mitään diagnoosia aikaiseksi.

*) Kuulemma oikea muoto on "kantarelli", mutta se kuulostaa niin kamalalta etten suostu sitä käyttämään. Ja itseasiassa selaimessani käytössä oleva virheilmoitusjärjestelmä ei reagoinut kanttarelli-sanaan lainkaan punaisella alleviivauksella.

kertsi

LainaaMinulla ei kuitenkaan ole hikoilua.
Kaikilla ihmisillä ei ole jonkin sairauden kaikkia oireita.

Tuossa siis oli kyse naisesta, jolla oli vuosikymmeniä ollut jos jonkinlaista vaivaa, todella paha IBS, lihas- ja nivelkipuja jne jne jne. Syytä yritettiin etsiä, kunnes lopulta aloitettiin jokin antibioottikuuri, joka lopetti oireet kertalaakista, myös IBS:n. Ilmeisesti oli lomamatkalla saanut jonkun pöpön, joka niin kauan oli muhinut kehossa. Epäselväksi muistaakseni jäi, mikä pöpö tarkalleen ottaen se oli.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: kertsi - tammikuu 11, 2023, 11:18:31
LainaaMinulla ei kuitenkaan ole hikoilua.
Kaikilla ihmisillä ei ole jonkin sairauden kaikkia oireita.

Tuossa siis oli kyse naisesta, jolla oli vuosikymmeniä ollut jos jonkinlaista vaivaa, todella paha IBS, lihas- ja nivelkipuja jne jne jne. Syytä yritettiin etsiä, kunnes lopulta aloitettiin jokin antibioottikuuri, joka lopetti oireet kertalaakista, myös IBS:n. Ilmeisesti oli lomamatkalla saanut jonkun pöpön, joka niin kauan oli muhinut kehossa. Epäselväksi muistaakseni jäi, mikä pöpö tarkalleen ottaen se oli.

Jep. Itse en ole lomaillut yhdessäkään kuumassa maassa ikinä. Ainoa varsinainen ulkomaanmatka suuntautui Englantiin 1990-luvun alussa. Sen lisäksi sitten jotain satunnaisia ruotsinlaivareissuja.

Muiden kokemuksista päätellen minulla IBS on melko lievänä. Tai sitten olen vaan oppinut välttelemään kaikkea "kamalaa". Kaikista pahin kokemushan tähän mennessä oli se kun laittelin punakaalista laatikkoa. Tulin niin jumalattoman kipeäksi että kävi ambulanssin tilaaminen mielessä. Muuten olen elämäni varrella selvinnyt enimmäkseen turvotuksella eli ilmavaivoilla, joissa on tietty ollut se ikävä puoli että se ilma nyt vaan jumittaa, eikä tule ulos. Kai se yön aikana on itsekseen tavannut tulla, kun aamulla on ollut parempi olla. Ja makuulla noin ylipäätään.

Antibioottikuurejahan olen jokusenkin elämäni varrella syönyt, ja yhdestäkään niistä ei ole tullut parempi olo kuin ennen kuuria. Paitsi tietysti jos on hoidettu sairauksia, niin ne ovat hellittäneet.

Oli kyllä todella merkillistä että se VTI ei ekasta kuurista loppunut. Herkkyyskokeessa eka lääke oli havaittu toimivaksi, havaittiin toisellakin kertaa kun tehtiin uusi testi. Mutta eipä vaan toiminut minulla. Kuin vasta se toinen, ihan eri lääkitys.

kertsi

#1334
Kaikki antibiootit eivät pure kaikkiin pöpöihin. Jotkut antibiootit tosin ovat laajakirjoisia, ja purevat useampaan taudinaiheuttajaan. Mutta siitä, että on joutunut syömään X kpl antibioottikuureja, ei voi vetää sitä johtopäätöstä, että se olisi auttanut myös johonkin tiettyyn (tai kaikkiin) ihan muuhun taudinaiheuttajaan kuin siihen, mihin se antibiootti oli suunnattu.

Mainittu tapausselostus oli aika kummallinen, ja ilmeisesti luin sen huolimattomasti. Ei välttämättä ollut tullutkaan vuosikymmenien takaiselta eteläisen maan (Mexikon) lomalta se pöpö:

LainaaAccording to her immune-system testing, she had been infected with a bug called Brucella—a bacterium that typically infects cows, sheep, goats, and pigs. It is usually transmitted to humans through the milk or meat of an infected animal.

However, Bonlie noticed something strange about the woman's test results. The patient tested positive for Brucella despite not drinking any dairy, eating little meat, and not traveling outside the country in several years, but the findings suggested the infection was new, not old—even though the woman had had been experiencing symptoms for decades.

Tuo Brucella (jos se nyt edes oli se) voi välittyä myös ihmiseltä ihmiselle, vaikka se onkin harvinaista.
https://en.wikipedia.org/wiki/Brucella
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️