Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Krempat

Aloittaja Socrates, tammikuu 03, 2019, 11:00:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 7 Vieraat katselee tätä aihetta.

Norma Bates

Päätä särkenyt joka päivä, ja tämän vuoksi jätin joitakin päiviä sitten jälleen kerran tyynyn käytön. Minulla on monenmoista tyynyä, mutta en uskalla kokeilla nyt niistä mitään, vaan olen ilman. Joitakin vuosia sitten nukuin iäisyyden ilman tyynyä, eikä ollut ongelmia.

Mutta oli miten oli, tänä aamuna kun heräsin ja lopulta lähdin yrittämään jopa nousemista, sängyssä istumaan noustessa tuntui että kaadun suoraan eteenpäin, ikään kuin pääni vetämänä. Ja aina kun olen kallistanut päätä eteenpäin sen koommin, niin tuntuu että kohta mennään nurin. Ihan niin hirveä huimaus ei ole kuin syksyllä 2021 kun venäytin niskani painissa, mutta sinnepäin kumminkin. Niskaan ei satu yhtään, eikä päätä särje tälläerää, mutta jokainen liike aiheuttaa pientä pahoinvointia.

Olin yöllä melko merkillisissä asennoissa, taisin jossain vaiheessa herätä niin että olin lähes vatsallani, ja näinhän en ole nukkunut sitten nuoruuden. Jotenkin välimaastoon olin jäänyt, kyljellä olemisen ja vatsallaan olemisen. Vaikea selittää. Vaikea kyllä muistaakaan sitä asentoa. Ihmettelen vain että alanko muka köyttämään itseni sänkyyni kiinni, etten mene vahingossakaan sellaisiin asentoihin jotka ärsyttävät niskaani niin että alkaa huimata. Vai mikä piru nyt sitten taas onkaan.

Xantippa

Minulla oli jokunen vuosi sitten aivan omituinen, mutta hirveä niskakipu, yleensähän ei moisia edes ole. Mutta meni niin, että öisin kipu oli aivan stanasta, ihan sama, mitä asentoa yritti, vihloi ja kipinöi todella kamala kipu. Aamulla sitten kun nousi ylös ja alkoi puuhata, kipu hälveni vähän taustasumuksi. Olin siis päivisin suht toimintakykyinen, esimerkiksi saikkua en siis edes ajatellut.

Minullakin tyynyn vaihto lopulta auttoi, oli uskottava, että vaikka muutoin tuntuisi mukavalta pitää vähän isompaa tyynyä, jokin uniasennoissani on semmoista, että se rikkoo niskan. Sama juttu illalla sohvalla telkkaa katsellessa, tosi tarkkana saa olla, mitä pään alle laittaa, jos nyt tulee enää oltuakaan makuulla, vaan enemmän istualtaan. Siinä vaan tulee vedettyä jalat alle, enkä tiedä, onko sekään nyt ihanneasento.

Jälkeen päin joku kavereista tuumasi, että iskias voi iskeä niskaan yhtä lailla kuin selkään, että olisiko ollut semmoisesta kyse. Jäi selvittämättä, kun alkoi helpottaa taas juuri niillä askelilla, että lääkäriinkö tästä on lähdettävä.

T: Xante

Norma Bates

Minulla oli niskan noidannuoli eli torticollis eli kierokaula 2020. Joitakin päiviä järjetön tuska jos yritti kääntää päätä sivuille.

Toope

Yritän pärjätä Norma Batesille, mutta on minullakin ollut joku vuosia kestänyt kipu vasemmassa peukalon 1:ssa nivelessä, jota muuten kitaransoitto ei paranna...
Kroonisesti kipeä, ei toimintaongelmaa. Sattuu vain joskus, vuosia...

Norma Bates

Peukalossa oli joku tuntohärö joitakin päiviä, jos peukalon pään painoi jotain vasten, tuntui kuin olisi työnnetty neulaa sisään. On ilmeisesti nyt rauhoittunut. Sensijaan olen tässä kolmatta päivää rintakivun riivaamana. Kipu tuntuu rintakehän sisällä oik. laidalla. Ehkä fasettilukko. Minulla oli lukko keväällä 2017, mutta en sitä niin tarkoin muista että millainen se nyt sitten oli, muuta kuin että ahdisti rinnasta pahasti kokoajan. Ei se silloin mielestäni ollut millään laidalla, vaan keskellä.

Viime yönä oli kipu jo sitä sorttia että vas. kyljellä ei kestänyt maata lainkaan, koska silloin kipu paheni oik. puolella niin ettei pystynyt hengittämään. Nyt selkäranka pystyssä istuen ei tunnu erikoisemmin, paitsi jos vedän keuhkot täyteen.

Suoritin eilen erinäisiä liikkeitä joita sain fysioterapeutilta avuksi tuolloin 2017. Ei mitään hyötyä nyt. Mielestäni osasin sentään tällä kertaa tehdä ne jopa oikein. Olen nimittäin saamiani kaaviokuvia joutunut pähkäilemään useammankin kerran että mitä hittoa niissä kuvissa esiintyvä ihminen oikein kropallaan tekee. Jälleen kerran ongelma "peilikuvan" kanssa, eli en tajua yhtikäs mitään ennen kuin pyöräytän paperin ylösalaisin, ja pääsen katsomaan ikäänkuin hahmon "takaa" miten hänellä ne kädet on, ja kroppa.

Hippi

Pitkästä aikaa poikkeuksellisen piinaava niska-hartiatienoon jumitus. Alkoi oikean lapaluun alta, jossa se muhi ensin aikansa, mutta nyt pari päivää on ollut jo niskan molemmin puolin tunne, kuin "kiinnityslangat olisi liian kireällä". Tuosta on enää lyhyt matka päänsärkyyn ja näkökentän reunamille ilmestyviin valoreunuksiin.

Pitäisi varmaan yrittää sauvalenkille mennä. Sillä on monesti saanut helpotusta. Toinen vaihtoehto olisi mennä sille hierojalle, jolla kävin salilla ollessani. Jotenkin on vaikea mennä sinne, kun en enää salilla käy, vaikka suuri osa hänen asiakkaistaan on juuri lähistön työpaikoilta käyviä, eli ei salilla käyminen siinä mikään pääsyehto ole. Näytti vaan olevan vähän aikoja jäljellä tälle viikolle.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Toope

Unista puheen ollen näin aika hurjan äskettäin. Olin joku partisaani taistelemassa sekä natseja että kommareita vastaan. Pukeutumassa valepukuihin, tekemässä tehtävää, kun taivaalta tulee jotakin... Sitten näimme Alieneiden aluksen ilmassa. = Onkos tuo jo tarpeeksi, nuokin vielä! Et voi taistella kaikkia vastaan. En sitten pelastanut...Yritin toki.

Norma Bates

Eilen kun istuin tietokoneen äärellä, yhtäkkiä tuli kiertohuimaus joka ikäänkuin "veti" päätä oikealle ja alaviistoon. Kiertohuimausta oli vielä jossain muissakin tilanteissa vähäisempänä. Nyt oli taas heti kun sängyssä istumaan nousin. Painoin pääni vasiten oikealla puolellani olevaa seinää vasten, ja pahin huimaus helpotti.

Arvo tässä nyt sitten mistä tämäkin johtuu. Selässä on ollut fasettilukon tapaista joitakin aikoja, jonka vuoksi jossain vaiheessa en pystynyt nukkumaan kuin yhdessä asennossa, mikä oli oik. kyljellä nukkumisen ja selällään nukkumisen välimaastosta. Jos menin vas. kyljelle, rintakehään sattui niin saatanasti. Pahimmassa vaiheessa kipu tuli esiin pystyssäkin jos veti keuhkot täyteen ilmaa. Sittemmin se lähti helpottamaan. Mutta en tiedä onko siellä vielä "jotain" ja aiheuttaako se tuon kiertohuimauksen.

Minulla on niin monta eri syytä kokea huimausta, että arvailtavaa tosiaan on.

Jossain keskiselässä on kyllä joku kohta joka ei oikein tunnu hyvältä.

kertsi

Taiji-lämmittelyissä on sellainen kiertoliike yläselälle, mikä voisi tehdä hyvää sulle:
jalat olkapään leveydellä toisistaan, pidä core tiukkana ja lantio ja pää paikallaan ja hartiat alhaalla ja rentona ja kädet erittäin rentona ja painavana, ja heilauta käsivarsia alaviistossa edestakaisin ensin vasemmalle ja sitten oikealle jne. vartalon ympäri niin, että ylävartalo kiertyy samalla. Anna kämmenten läpsäistä kylkeen ihan rentoina. Idis on, että selkärankaan yläselkään tulee kiertoa ja veret lähtevät liikkeelle.

Yritin löytää youtubesta esimerkkiä, mutten löytänyt.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Hippi - helmikuu 27, 2023, 11:05:17
Pitkästä aikaa poikkeuksellisen piinaava niska-hartiatienoon jumitus. Alkoi oikean lapaluun alta, jossa se muhi ensin aikansa, mutta nyt pari päivää on ollut jo niskan molemmin puolin tunne, kuin "kiinnityslangat olisi liian kireällä". Tuosta on enää lyhyt matka päänsärkyyn ja näkökentän reunamille ilmestyviin valoreunuksiin.

Pitäisi varmaan yrittää sauvalenkille mennä. Sillä on monesti saanut helpotusta. Toinen vaihtoehto olisi mennä sille hierojalle, jolla kävin salilla ollessani. Jotenkin on vaikea mennä sinne, kun en enää salilla käy, vaikka suuri osa hänen asiakkaistaan on juuri lähistön työpaikoilta käyviä, eli ei salilla käyminen siinä mikään pääsyehto ole. Näytti vaan olevan vähän aikoja jäljellä tälle viikolle.

Kokeile edellä mainittua lämppäriä, joka oli Normalle. Sen jälkeen pieni etukumara, ja varjonyrkkeile niin, että oikea nyrkki osuu etuviistoon vasemmalle ja päinvastoin. Sen pitäisi "irrottaa" lapaluiden välisiä ja päällisiä kireyksiä.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Tuota käsien retkuttelua joku ohjaaja joskus jossain meillä taisi teettää, mutta enpä muista kuka ja missä. Laitoin 12 unssin hanskani käsiin, niin tuli painoa, ja retkuttelusta siirryin säkille. Se kun vaan on alle 10 kg höpöhöpösäkki, niin melkein paras muuvi sen kanssa on halia toisella käsivarrella säkkiä takaa, kun mättää toisella kädellä.

Lisäksi 50 punnerrusta (lattiaan asti) ja 50 vatsaa.

Kun aion KM-treeneihin palata, mutta vain sarjakortilla, johon ei sisälly ns. vapaavuoro jolloin olen toisinaa oikaa säkkiä mättänyt, niin täytynee miettiä yhtä toista puljua mistä ilmeisesti saisi vuoron säkille vitosella. Jokatapauksessa kun käyn KM:ssa enää kerran viikossa, se jättää pelivaraa jollekin muulle. Kaksi, korkeintaan kolme hikihommelia viikossa on minulle kyllä maksimi, yhä.

Piru kun tietäisi mikä täsmälleen on eilen ilmaantuneen kiertohuimauksen syy. Kun tein nousua jumppamatolta, piti roikkua sängynpäädyssä kiinni kun velloi päässä. Yleensä tämmöiset tulee niskasta, mitta ei se nyt tunnu erityisen pahalta.

kertsi

Alhainen verenpaine ainakin voi tehdä tuollaista, että ylös noustessa huippaa päästä.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Olen mittaillut, tyydyttävää useimmiten. Elämäni varrella toisinaan nopea ylösnousu on aiheuttanut silmissä mustumisen. Nyt ei mustunut, kiertohuimaa vaan. Kai se on kumminkin niskasta, kun tuntuu provosoituvan jos kallistaa päätä eteen- ja/tai alaspäin.

kertsi

Tuki- ja liikuntaelin-kremppaisille kaikenlaista tukitietoa:

https://www.facebook.com/tuletietokeskus
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - maaliskuu 04, 2023, 21:08:06
Olen mittaillut, tyydyttävää useimmiten. Elämäni varrella toisinaan nopea ylösnousu on aiheuttanut silmissä mustumisen. Nyt ei mustunut, kiertohuimaa vaan. Kai se on kumminkin niskasta, kun tuntuu provosoituvan jos kallistaa päätä eteen- ja/tai alaspäin.

Öh. Kiertävä huimaus on useimmiten sisäkorvaperäinen, niinkuin kommentoin toisessa ketjussa (sun päiväkirjassa Ä)), johon laitoin Duodecim linkin huimauksesta. Siitä syystä, huimaus varmaankin todennäköisemmin tulee niistä sisäkorvan kiteistä (minkänimisiä ne nyt olivatkaan), jotka nimenomaan voivat aiheuttaa kiertohuimausta? Meinaan, ehkä ne kiteet liikkuu, jos kallistelee päätä, eikös ne harjoituksetkin tähtää nimenomaan siihen?

Ehkä kannattaa vielä kysyä lääkäriltä, voiko nimenomaan kiertohuimausta tosiaankin tulla myös niskajännityksestä.


*)
LainaaKiertävä huimaus on useimmiten sisäkorvaperäinen. Kaatava huimaus voi vaikeusasteesta riippuen olla jännitysniskasta, kaularangasta tai verenkieron tai aivojen toiminnan häiriöstä johtuvaa.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️