Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Krempat

Aloittaja Socrates, tammikuu 03, 2019, 11:00:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 10 Vieraat katselee tätä aihetta.

Hippi

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - toukokuu 06, 2023, 11:20:55
--
Sitten säikähdin että parodontiitti, koska minulla on ikenet vuotaneet verta miltei jokaikinen kerta muutenkin, kun harjaan hampaat, näin aikuisella iällä.
---
Hammaskiveä ei pysty itse poistamaan. Minulta on joskus poistettu, eikä se nyt mikään kauhean kamala kokemus ollut silloin. Vuotta en muista. 2006? Silloin kumminkin viimeksi kävin hammaslääkärissä, kun luulin jotain rusehtavia kohtia kiilteessä rei'iksi. Niitä ei silloin kuitenkaan ollut.

Sen koommin en sitten hammaslääkärissä olekaan käynyt, ennen kuin torstaina. Kivellä on kyllä ollut aikaa kertyä.

Verta vuotavat ikenet on todellinen hälytysmerkki, jos sitä omahoidolla saa nopeasi loppumaan. https://www.yths.fi/terveystietopankki/ientulehdus/

Hammaskiven poisto suositellaan tehtäväksi kerran vuodessa ja jos kertyy paljon, niin jopa kaksikin kertaa.  https://www.mehilainen.fi/hammasmehilainen/hammaskivi

Tuossa nyt pari lennosta noukittua linkkiä. Ihmetyttää, että et ole esimerkiksi tuohon ikenien vuotamiseen puuttunut, kun eihän se nyt todellakaan ole mikään normaali ilmiö hampaita harjatessa.

Itse käyn kerran vuodessa vähintäänkin putsauksessa. Korona teetti pidemmän tauon, kun silloin vältin tuollaisia "ei ihan pakollisia" käyntejä. Jo kahdeksi vuodeksi venähtänyt tauko aiheutti sen, että oli käytävä seuraava käynti lyhyemmällä välillä.

Tässä nyt yksi hyvältä näyttävä artikkeli suuhygienian merkityksestä koko keholle https://www.potilaanlaakarilehti.fi/suunvuoro/suunterveys-vaikuttaa-koko-kehoon/
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Kopek - toukokuu 06, 2023, 22:35:19
Lainaus käyttäjältä: Karikko - toukokuu 06, 2023, 16:45:58


Hammaslääkäri joka poraa hermoon asti saa kyllä potkut, tai ainakin korvausvaatimukset potilaalle aiheuttamastaan vahingosta.

Hieman liiottelet hermoon porattuna hyppisit vieläkin ja kiljuisit tyylikkäästi, jos taju säilyisi.

Karikon tietämys näyttää olevan sitä tasoa, että en ihmettelisi, jos hän olisi alan ihminen eli hammaslääkäri. En missään tapauksessa tavallisena maallikkona ala kiistellä tällaisesta asiasta. Kerroin vain, mitä muistan. Hammaslääkäri on tietysti voinut puhua mitä sattuu. Tai olen ymmärtänyt väärin tai muistan väärin.

Koko tämä aihepiiri ei ole erityisen miellyttävä.

No niitä kuoletuspaikkoja laitetaan ja porattaan kyllä juurihoidossa melko perusteellisesti. mutta ei ilman kuolletuspaikaa joka voidaan laittaa useamman kerran, kun välillä on porattu.- ja ehkä viikon välein pitää käydä. sitten tehdään vielä se paikkaus.

Siis itselleni on tuota operaatiota tehty, mutta vain niille hampaille joita kouluhammaslääkäri aikoinaan katsoi asiakseen porata vaikka ne sitä ennen olivat ehjinä tietääkseni, vaikka lapsena en sitä tietenkään ymmärtänyt. Vanhempanikin ihmettelivät- onko minulla reikiä hampaissa.

Kaikki muut hampaani ovat edelleen omat ja ehjät, paitsi ne joihin tuo "lääkäri kajosi heti, kun tuli noita "rautahampaita.

Varmaan jo ajat sitten edesmennyt "lääkärintapainen kouluhammaslääkäri joka tuon ajan mukaan teki itselleen työmahdollisuuksia on nykyisin pirun kynsissä hiilikoukku persuuksissa nauttimassa ikuista "hammastenkiristystä.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Hippi - toukokuu 07, 2023, 10:09:33
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - toukokuu 06, 2023, 11:20:55
--
Sitten säikähdin että parodontiitti, koska minulla on ikenet vuotaneet verta miltei jokaikinen kerta muutenkin, kun harjaan hampaat, näin aikuisella iällä.
---
Hammaskiveä ei pysty itse poistamaan. Minulta on joskus poistettu, eikä se nyt mikään kauhean kamala kokemus ollut silloin. Vuotta en muista. 2006? Silloin kumminkin viimeksi kävin hammaslääkärissä, kun luulin jotain rusehtavia kohtia kiilteessä rei'iksi. Niitä ei silloin kuitenkaan ollut.

Sen koommin en sitten hammaslääkärissä olekaan käynyt, ennen kuin torstaina. Kivellä on kyllä ollut aikaa kertyä.

Verta vuotavat ikenet on todellinen hälytysmerkki, jos sitä omahoidolla saa nopeasi loppumaan. https://www.yths.fi/terveystietopankki/ientulehdus/

Hammaskiven poisto suositellaan tehtäväksi kerran vuodessa ja jos kertyy paljon, niin jopa kaksikin kertaa.  https://www.mehilainen.fi/hammasmehilainen/hammaskivi

Tuossa nyt pari lennosta noukittua linkkiä. Ihmetyttää, että et ole esimerkiksi tuohon ikenien vuotamiseen puuttunut, kun eihän se nyt todellakaan ole mikään normaali ilmiö hampaita harjatessa.

Itse käyn kerran vuodessa vähintäänkin putsauksessa. Korona teetti pidemmän tauon, kun silloin vältin tuollaisia "ei ihan pakollisia" käyntejä. Jo kahdeksi vuodeksi venähtänyt tauko aiheutti sen, että oli käytävä seuraava käynti lyhyemmällä välillä.

Tässä nyt yksi hyvältä näyttävä artikkeli suuhygienian merkityksestä koko keholle https://www.potilaanlaakarilehti.fi/suunvuoro/suunterveys-vaikuttaa-koko-kehoon/

Verta on tullut öpaut niin kauan kuin muistan, ja jos jotain on aina, siihen tottuu.

Sitä on vaikea kuvailla miten syvä pelko tai melkein viha hammaslääkärissä käymistä kohtaan voi olla ihmiselle, joka ei ole moista tunnetilaa kehittänyt. On varmaan ollut tympeä se tupakkimies joka ne maitohampaani irti repi, ja sama äijähän se oli vastassa teininäkin. Ihmetellyt olen mm. sitä että ukko sanoi kerran että "vieläkin yläpurenta". Missään vaiheessa ei ehdottanut rautoja. Sisaruksellani taisi sellaiset jossain vaiheessa ollakin.(*

Kai se äijä inhosi minua ja kostoksi antoi jäädä sen ylä- vai onko se nyt ylipurenta. Mutta ei minua ole haitannut olla majava.

Jos olisin joku Kroisos, menisin nukutettuna perusteelliseen käsittelyyn. Mutta jos nyt jotenkin selviäisi kivenpoistosta hengissä julkisellakin. Kerran olen sen kokenut, eikä jäänyt mitään ikäviä muistikuvia. Tai oikeastaan mitään kuvia.

*) Tapasin aikuisella iällä miehen joka oli kohdannut sen saman lekurin. Ei tykännyt hänkään. Tällä viikolla kohdalleni osunut mieslääkäri olikin sitten melkein kuin enkeli taivaan, jos vertaa.

Socrates

^ Jos sulla on pahanhajuinen hengitys, mihin tuo verenvuoto ikenistä viittaa, se heikentää mahdollisuuksiasi napata se alfauros.
Kävelevä kremppakertymä

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Socrates - toukokuu 07, 2023, 15:47:13
^ Jos sulla on pahanhajuinen hengitys, mihin tuo verenvuoto ikenistä viittaa, se heikentää mahdollisuuksiasi napata se alfauros.

Testailen aina välillä omaan kouraan, haiseeko. Ja maskiaikanahan sitä saattoi seurata päivittäin. Toistaiseksi en ole lemuja havainnut, lukuunottamatta viime viikkoa kun alkoi jomottaa leukaa ja hoksasin että nyt on tyypillinen karieksen haju hengessä. Tuttu vuodelta 2005.

Mies jota viimeksi tapailin pussaili kyllä, etten ilmeisesti haise muidenkaan nenään. Itse en kyllä suutelosta niin perusta, varsinkin kun useimpien miesten maku on epämiellyttävä.

Ei sitä verta nyt mielinmäärin tule. En tiedä miten paljon se vaikuttaa että ikeneni ovat vetäytyneet. Kai kirjoitin siitä tänne että ne vetäytyivät koska koulun hammashoitaja käski pestä hampaat ylös-alas suuntautuvin liikkein?

Kun käyttää suuta kuivattavia lääkkeitä kuten astmalääkkeet ja Triptyl, niin kyllähän sitä voi suu haista, joten tarkkana yritän olla. Jostain syystä minulla ei onneksi suu ole ihan rutikuiva.

Olen oikeastaan jo useammankin miehen lempannut heidän haisemisensa vuoksi. Alfaa en halua, koska he ovat kusipäitä.

Hippi

^
Vanha sanonta on, että oma paska ei koskaan haise.

Kyllähän ihminen turtuu omaan löyhkäänsä olipa sitten kyse hengityksestä tai parfyymeistä.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Norma Bates

Jos kerta kykenin haistamaan sen vienon skeidan löyhkän mikä lähti avautuneesta reiästä (eli vanha paikka irtosi huomaamattani ja vanha reikä oli auki niin pitkään että mätänemisprosessi pääsi käynnistymään), niin johan on kumma jos en muita löyhkiä bongaisi yhtälailla kun hönkäilen kämmenkuppiin. Kovin olisi valikoiva hajuaisti jos erottaa vain yhden pahan hajun.

Äitini pelkäsi aina että hänen henkensä haisee (ei haissut), ja jossain määrin olen apinoinut sen pelon. Siksi pyrin pitämään huolta etten haisisi.

Sensijaan kaikenlaiset kahvinkittaajat huuruilevat surutta päin toisten näköä.

Mutta kieltämättä pelkään vielä enemmän haisevia miehiä. Ei välttämättä tarvitse olla varsinaisesti paha haju, mutta joku sellainen vaan mistä en pidä, niin se siitä. Yksi tyyppi pesi jollain ekopesujauheella vaatteensa, astiat ja itsensä, ja kyllästyin siihen hajuun parissa kuukaudessa.

Sitten on nämä ihmeelliset väljähtyneen lemuiset dödöt mitä naiset käyttävät. En ymmärrä kuka niistä lässähtäneistä, tunkkaisista hajuista tykkää ja miksi. On tuoksuttomiakin deodorantteja.

Socrates

Kämmenkuppiin hönkäily ei taida olla luotettava testi. Jossain kehotettiin nuolaisemaan kämmenselkää ja haistamaan kymmenen sekunnin kuluttua.

Karieksen haju on imelä ja pahimmillaan sitä luokkaa, että samassa huoneessa on vaikea olla. Jos se sekoittuu kissanpaskan ja alapäävaivojen hajuun, niin lemu voi olla tyrmäävä ::).
Kävelevä kremppakertymä

Toope

Sain ruusuihottuma-diagnoosin. Kova antibioottikuuri päälle. Kipu jalassa on melkoinen.

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Toope - toukokuu 08, 2023, 01:34:41
Sain ruusuihottuma-diagnoosin. Kova antibioottikuuri päälle. Kipu jalassa on melkoinen.

Siis bakteeri-tulehdus, ilkeä tauti kuulemma.  Kun se bakteeri on saatu aisoihin kannattaa harrastaa liikuntaa riittävästi, että verenkierto jaloissa  toimii hyvin.

kertsi

#1420
Lainaus käyttäjältä: Toope - toukokuu 08, 2023, 01:34:41
Sain ruusuihottuma-diagnoosin. Kova antibioottikuuri päälle. Kipu jalassa on melkoinen.

Kannattaa tarkistuttaa labrakokein, ettei ole diabetesta, se nimittäin lisää huomattavasti infektioalttiutta, ja on tunnettu ruusulle altistava tekijä. Muita altistavia tekijöitä ovat mm. ylipaino.

Samaten olisi hyvä pyytää lääkäriltä lähete, jotta riittävä veren D-vitamiinitasokin tarkistettaisin labratuloksin, sillä myös liian alhainen (ja myös liian suuri) D-vitamiinitaso heikentää immuunipuolustusta, ja siten altistaa monenlaisille infektioille, ihoinfektiollekin. Liikkumattomuuskin on yksi riskitekijä.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Ruusu_(sairaus)
Ruusu (erysipelas) (Duodecim)

Tämä viimeisin linkki sisältää mm.  kehoituksen välittömästi hakeutua päivystykseen ruusuinfektion iskiessä, ja se sisältää myös varoituksen mm. haavoista jaloissa ja sieni-infektioista varpaanväleissä ja hiertävistä kengistä. Ja huomion samantapaisesta vielä vaarallisemmasta nekrotisoivasta faskiitista (kuoliota aiheuttava kalvotulehdus). Ja vähän itsehoito-ohjeita (mutta antibioottihoito on välttämätön).
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

MrKAT

Minulla on jalanpohjassa, päkiässä, itselle harvinainen vaiva: känsä.
Tullut ihan tässä viikon parin sisään. Tein pohjaillisiin reiät sen kohdalle. Apteekista pitänee hankkia lisäapua.

Sen lisäksi toisen peukalon nivel tai -siteet tekee kipeää, ei kestä taivuttaa. Voitelin Feldenillä ja pyöritin muutaman kiekan tavallista saippiteippiä jäykisteeksi ennenkuin vaihdoin autoon renkaat. Tuntuivat auttavan.

Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Hippi

Oletko varma, että se on känsä eikä syylä?

Minulla oli joskus, olisiko ollut lukioikäisenä, syylä päkiässä aikalailla akkavarpaan kohdalla ja se oli kyllä pirullisen kipeä, aivan kuin olisi ollut neula työnnettynä nahkoista.
Syylä jalkapohjassa sivulla on juttua aiheesta. Tuolla on myös kuva, mutta siinä ei mielestäni näy selvästi syylän "juuri", piste keskellä kovettunutta nahkaa, kuten tässä kuvassa:



Yritin sitä saada hengitä Verruxiinilla, mutta se aina kasvoi uudelleen, kun vain se kovettuma siitä lähti hoidolla pois. Sitä yritti kirurgi kaivella pois paikallispuudutuksessa, mutta juuri oli tosi syvälle menevä ja kaivelu aiheutti pahaa verenvuotoa, että hän lopulta heitti hanskat tiskiin, kun vereltä ei nähnyt sitä juurta.

Lopulta sain sen itse tapettua niin, että aina kun ne kovettuneet reunat kasvoivat takaisin, liottelin jalkaa ja veistin kovettumat partahöylän terällä pois. Sain siihen useamman hoitokerran avulla tehtyä melkoisen kuopan, jonka keskellä juuri näkyi. Tein siihen juuren kohtaan Verruxiinihoidon, niin että lisäsin päivittäin pienen tipan ainetta ja viikon päästä liotus ja massan repiminen irti. Aineen kanssa piti olla varovainen, koska terveeseen ihoon ja etenkin kaivelun jälkeen vereslihalla olevaan kohtaan osuessaan se poltti tosi ilkeästi. Kun juuri oli tapettu ja saatu pois, se ei enää kasvanut uudelleen, eikä muutoinkaan uusia ole tullut. En tiedä, mistä tuo oli alkunsa saanut, mutta sitkeä pirulainen se oli. Useamman vuoden siitä jouduin kärsimään.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

MrKAT

Olen suhteellisen luottavainen että se on känsä.  Provosoitunut rikkonaisesta sisätohvelista ja sillä lattialla viliseviä muurahaisia päkiällä iskien tappamisella.
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Norma Bates

Sain kaksi syylää kinttuun kun 2001 tepastelin silloisen taloyhtiön saunassa paljain jaloin. Tapoin ne kesän mittaan lääpimällä niiden päälle kynsilakkaa. Sen koommin en ole oleskellut paljain jaloin yleisissä saunoissa.