Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Krempat

Aloittaja Socrates, tammikuu 03, 2019, 11:00:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 4 Vieraat katselee tätä aihetta.

Hiha

Syylä jalassa on sitkeä pirulainen. Sitä saa kuolettaa aggressiivisesti ja pitkään, eikä silti tiedä milloin se luovuttaa ennen kuin niin tapahtuu. Ensimmäinen tapaus asui varmaan toista vuotta varpaassa. Toinen, muutama vuosi sen perään, nitistyi jalkapohjasta kuukaudessa. Toivottavasti siksi että vastustuskyky niille oli kasvanut  ::)  Onneksi ei ole enää moniin, moniin vuosiin tarvinnut heikäläisiä nähdä.

Vaikka se mikä ei tapa vahvistaa, toivotan kaikille känsiä sijaan  :P

Kopek

Nyt on taas se vuodenaika, jolloin...

"Koivun siitepölymäärät ilmassa vaihtelevat maan etelä- ja keskiosissa runsaista erittäin runsaisiin"

https://norkko.fi/

Ja sitä ei voi olla huomaamatta.

Nyt olisi vuoden paras aika tehdä erilaisia pihatöitä, koska on kuivaa, eikä uutta ruohoa vielä ole kasvanut. Nyt erilaiset "kohteet" ovat hyvin näkyvissä.

Siitepölyä on kuitenkin niin paljon ilmassa, että siitä aiheutuva allergia lähes invalidisoi. Antihistamiinitabletit väsyttävät. Kokeilin Kestine -merkkistä tablettia, jonka ei pitäisi väsyttää. Ehkä se ei väsyttänyt, mutta allergisiin oireisiin en huomannut sillä olevan mitään vaikutusta. Lumelääkekin olisi tehokkaampaa.

Antihistamiinitablettien väsyttävyys on tietyssä mielessä hyväkin asia. Tuleepahan nukuttua. Haittapuolena pidempiaikaisesta käytöstä on päänsäryn todennäköisyyden lisääntyminen.

"Meritautitabletit" ovat itse asiassa antihistamiinia suurempana annoksena. Ne vasta väsyttävätkin. Nappasin sellaisen laivamatkalla Saksaan tammikuussa 2008. Nukuin melkein koko matkan. Berliiniin päästyäni oli "maksun aika". Kärsin muutaman päivän ajan aivan hirveästi migreenistä tai mitä se nyt olikin. Ei sitä ole virallisesti diagnosoitu. Oireet ovat päänsärkyä ja pahoinvointia. Tällaista on joskus muulloinkin ollut. Ei onneksi kovin pahasti viime aikoina.

Norma Bates

^ Nykyään väitetään että nykyiset antihistamiinit eivät väsytä. Mene tiedä. Aloin varsinaisesti käyttämään setiritsiiniä (vaikuttava aine sama kuin Zyrtecissä) 2011, olin niin tillintallin että äitini luona vieraillessani meinasi kopsahtaa pää pöytään kesken vierailun, kun nukahtelin pystyyn. Ja silloinhan minulla ei ollut vielä fibroa. Äitini asui pohjoisemmassa kuin minä, ja kun menin sinne, siellähän oli vielä koivut täydessä touhussa, vaikka omalla korkeudellani olivat ilmeisesti jo väsähtämään päin.

Joitakin vuosia käytin setiritsiiniä alkuun joka toinen päivä, ja ajan mittaan joka päivä. Sitten lopulta kallooni meni että kyllä sitä antihistamiinia on otettava joka päivä. Talvikaudella kuitenkin pidän vaihtelevan pituisen tauon.

Joku vuosi joku lääkäri kirjoitti Desloratadine-nimisen antihistamiinin, ja sitä olen sitten käyttänyt siitä eteenpäin. Se ei väsytä, ainakaan minua. Sensijaan allergia väsyttää. Niin kuin se kuulemma tapaa tehdä. Deslo ei ehkä vaikuta oton jälkeen niin nopsaan ja selvästi kuin setiritsiini, mutta sen teho ei myöskään romahda niin nopsaan ja selvästi kuin setin kanssa tapasi iltaisin klo 21 maissa käydä.

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - toukokuu 14, 2023, 10:36:32
^ Nykyään väitetään että nykyiset antihistamiinit eivät väsytä. Mene tiedä. Aloin varsinaisesti käyttämään setiritsiiniä (vaikuttava aine sama kuin Zyrtecissä) 2011, olin niin tillintallin että äitini luona vieraillessani meinasi kopsahtaa pää pöytään kesken vierailun, kun nukahtelin pystyyn. Ja silloinhan minulla ei ollut vielä fibroa. Äitini asui pohjoisemmassa kuin minä, ja kun menin sinne, siellähän oli vielä koivut täydessä touhussa, vaikka omalla korkeudellani olivat ilmeisesti jo väsähtämään päin.

Joitakin vuosia käytin setiritsiiniä alkuun joka toinen päivä, ja ajan mittaan joka päivä. Sitten lopulta kallooni meni että kyllä sitä antihistamiinia on otettava joka päivä. Talvikaudella kuitenkin pidän vaihtelevan pituisen tauon.

Joku vuosi joku lääkäri kirjoitti Desloratadine-nimisen antihistamiinin, ja sitä olen sitten käyttänyt siitä eteenpäin. Se ei väsytä, ainakaan minua. Sensijaan allergia väsyttää. Niin kuin se kuulemma tapaa tehdä. Deslo ei ehkä vaikuta oton jälkeen niin nopsaan ja selvästi kuin setiritsiini, mutta sen teho ei myöskään romahda niin nopsaan ja selvästi kuin setin kanssa tapasi iltaisin klo 21 maissa käydä.

Lääkekauppiaat suosittelivat, että niitä estolääkkeitä käytettäisiin jatkuvasti, kun siitepölykausi alkaa, mutta se on täysin järjetön ohje.

Jos kerran niiden vaikutus kestää noin vuorokauden, niin mitään hyötyä ei pitkäaikaisesta lääkityksestä ole, pikemminkin päinvastoin.

Nykyisin kerrotaankin jo, että lääkitys pitää alkaa vasta, kun on altistusta. Ohje on siis muuttunut.

Eikös näin äkisti muistellen zyrttecissä ja setiritsiinissä ole eri vaikuttava tehoaine. 


Norma Bates

Zyrtec nimenomaan on setiritsiiniä.

Astmaatikkojen keskuudessa oli tapana esittää asia niin että antihistamiini kannattaa aloittaa hyvissä ajoin ennen allergeenikauden alkua. Muistelisin kollegoiden puhuneen paristakin viikosta. Nykyään se taitaa mennä niin että kuuluu aloittaa kun siitepölykausi alkaa. En ole ihan varma sanotaanko ihan että vasta oireiden alettua.

Kun allergiset oireet alkavat, ei ole mitään järkeä pitää mitään välipäiviä niin kauan kuin itselle allergisoivat kasvit pölisevät. Omalla kohdallani ongelma ovat leppä, koivu, heinät ja homeet. Siinähän yli puoli vuotta hulppeasti kuluukin. Jos olisin teinistä asti tiennyt syödä antihistamiinia aina kun sain oireita, ehkä minulle ei olisi kehittynyt astmaa. Mutta en tiennyt että syksyn yskä oli homeallergiaa. Ja koivukevät meni niiskuttaessa. Kunnes sekin allergia muuttui yskäksi. Ja sitten allergisoiduin heinillekin.

Jotkut allergiset astmaatikot joutuvat ottamaan useitakin antihistamiinitabletteja per päivä, ja kokonaisuutena voi olla viisikin astmalääkettä käytössä.

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - toukokuu 14, 2023, 13:49:11
Zyrtec nimenomaan on setiritsiiniä.

Astmaatikkojen keskuudessa oli tapana esittää asia niin että antihistamiini kannattaa aloittaa hyvissä ajoin ennen allergeenikauden alkua. Muistelisin kollegoiden puhuneen paristakin viikosta. Nykyään se taitaa mennä niin että kuuluu aloittaa kun siitepölykausi alkaa. En ole ihan varma sanotaanko ihan että vasta oireiden alettua.

Kun allergiset oireet alkavat, ei ole mitään järkeä pitää mitään välipäiviä niin kauan kuin itselle allergisoivat kasvit pölisevät. Omalla kohdallani ongelma ovat leppä, koivu, heinät ja homeet. Siinähän yli puoli vuotta hulppeasti kuluukin. Jos olisin teinistä asti tiennyt syödä antihistamiinia aina kun sain oireita, ehkä minulle ei olisi kehittynyt astmaa. Mutta en tiennyt että syksyn yskä oli homeallergiaa. Ja koivukevät meni niiskuttaessa. Kunnes sekin allergia muuttui yskäksi. Ja sitten allergisoiduin heinillekin.

Jotkut allergiset astmaatikot joutuvat ottamaan useitakin antihistamiinitabletteja per päivä, ja kokonaisuutena voi olla viisikin astmalääkettä käytössä.

Eikös nuo ole kauppanimiä ja vaikuttavat aineet löytynevät "resptistä tai purkin kyljestä, missä ne kerrotaan.

Jos oikein muistan setiritsiinin vaikus-aika taisi olla mainittu noin 12 tuntia- en enää ole vuosiin tuota käyttänyt.

Ehkä nuo guukkelilla löytyy, mut nyt en vain viitsi..

Norma Bates

Käytin useita eri kauppanimikkeitä silloin kun käytin setiritsiiniä. Siksi puhun tästä lääkkeestä vaikuttavan ainesosan nimellä, kun ei jaksa muistella mitä ne nimet milloinkin olivat. Histec taisi olla yksi nimike. Zyrtec lienee se kallein noista? Siksi en sitä itse ostanut, kun ostin käsikaupan lääkkeenä.

Samoin sanon aina parasetamoli, kun sitäkin ostaa mitä nyt milloinkin. Panadol kai tunnetuin merkki sen lääkkeen suhteen.

Desloratadinesta taitaa kaikki variaatiot kulkea yhdellä ja samalla nimellä.

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - toukokuu 14, 2023, 17:47:49
Käytin useita eri kauppanimikkeitä silloin kun käytin setiritsiiniä. Siksi puhun tästä lääkkeestä vaikuttavan ainesosan nimellä, kun ei jaksa muistella mitä ne nimet milloinkin olivat. Histec taisi olla yksi nimike. Zyrtec lienee se kallein noista? Siksi en sitä itse ostanut, kun ostin käsikaupan lääkkeenä.

Samoin sanon aina parasetamoli, kun sitäkin ostaa mitä nyt milloinkin. Panadol kai tunnetuin merkki sen lääkkeen suhteen.

Desloratadinesta taitaa kaikki variaatiot kulkea yhdellä ja samalla nimellä.

Joo kukapa noita sisältöjä viitsisi kovin tarkkaa lukea ja tutkia- paitsi tietenkin minä.. ja oletan edelleen ettei Zyrtecissä ja setirisiinissä ole vaikuttava teho-aine sama, muisti voi tietenkin "pettää..

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Karikko - toukokuu 14, 2023, 17:51:19
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - toukokuu 14, 2023, 17:47:49
Käytin useita eri kauppanimikkeitä silloin kun käytin setiritsiiniä. Siksi puhun tästä lääkkeestä vaikuttavan ainesosan nimellä, kun ei jaksa muistella mitä ne nimet milloinkin olivat. Histec taisi olla yksi nimike. Zyrtec lienee se kallein noista? Siksi en sitä itse ostanut, kun ostin käsikaupan lääkkeenä.

Samoin sanon aina parasetamoli, kun sitäkin ostaa mitä nyt milloinkin. Panadol kai tunnetuin merkki sen lääkkeen suhteen.

Desloratadinesta taitaa kaikki variaatiot kulkea yhdellä ja samalla nimellä.

Joo kukapa noita sisältöjä viitsisi kovin tarkkaa lukea ja tutkia- paitsi tietenkin minä.. ja oletan edelleen ettei Zyrtecissä ja setirisiinissä ole vaikuttava teho-aine sama, muisti voi tietenkin "pettää..

https://www.yliopistonapteekki.fi/sivustohaku?q=Setiritsiini

YA:sta kannattaa katsoa ensimmäiseksi, jos hakee kokonaisia lääkeryhmiä.

Heinix ja Cet. Rat. on tullut käytyä läpi Histecin ohella. Itse olen kohtalaisen tarkka siitä mitä lääkkeitä käytän. Se mikä huonoiten on hallussani, on sivuvaikutuslistat. Aina unohtuu jotain, kun niitä vaikutuksia on listattu joka lääkkeelle melkoinen määrä.

Socrates

Päivitetäänpä tätä.

Olkapää enää harvoin särkee yöllä. Kestää muuta salitreeniä aika hyvin, mutta kuulailusta ei oikein tykkää.

Polvi on mitä on ja eilen selvisi, että pääsen koe-eläimeksi nivelrikon pistoshoitotutkimukseen. Joka kolmas piikki on lumetta eli vettä, joka kolmas kukonhelttauutetta ja joka kolmas superpiikki, missä on myös veriplasmaa. Kesäkuun alussa piikitetään ja joskus sitten tiedän minkä niistä sain.

Pahin kremppa on vasen lonkka+alaselkä. Osasyynä nivelrikon aiheuttama askellusvirhe. On vaivannut aiemminkin, mutta nyt erityisen häijy. En millään saa selvää, mikä siellä on villakoiran ydin, mistä kipu tulee >:(.
Kävelevä kremppakertymä

MrKAT

#1435
Lainaus käyttäjältä: MrKAT - toukokuu 11, 2023, 19:56:40
Olen suhteellisen luottavainen että se on känsä.  Provosoitunut rikkonaisesta sisätohvelista ja sillä lattialla viliseviä muurahaisia päkiällä iskien tappamisella.
Olen unohtnut tuon kokonaan. Vaikka ostin apteekista känsähoitolaastarin (sis. salisyylihappoa) niin käyttämättömänä hyllyssä. Mutta jos ei koske eikä tunnu niin unohtaa kunnes tänään kun läiskäisin silläpäkiällä muurahaisen liiskaksi niin pikkusen tuntu jotain.

Nyt vaivaa taas outo saamaton väsyttävä olo. 
Siihen oloon tuntui vähän auttavan banaanipuolikas+suklaata+kahvia+mustikkamaitoa.
Kuitenkin sain puutarhatöitä aamupäivällä tehtyä.
Illalla sainkin semmosen 5 min nokoset noin vain.

Näkö (tarkennus) on iltaisin kehno, johon voi liittyä sokeri mutta ehkä myös tuo väsymys, luomet roikkuu puolivälissä ja linssiin muodostuu tilapäinen kynnys, kuva sumenee tai kahdentuu.
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

kertsi

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - toukokuu 22, 2023, 01:55:23
Nyt vaivaa taas outo saamaton väsyttävä olo. 
Siihen oloon tuntui vähän auttavan banaanipuolikas+suklaata+kahvia+mustikkamaitoa.
Kuitenkin sain puutarhatöitä aamupäivällä tehtyä.
Illalla sainkin semmosen 5 min nokoset noin vain.

Näkö (tarkennus) on iltaisin kehno, johon voi liittyä sokeri mutta ehkä myös tuo väsymys, luomet roikkuu puolivälissä ja linssiin muodostuu tilapäinen kynnys, kuva sumenee tai kahdentuu.

Jos on diabetes, näöntarkkuus voi heiketä (niin, että se vaihtelee verensokerin heilahtelujen tahdissa). Sun kannattaisi pyytää labralähete diabeteksen poissulkemiseksi.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Toope

Lainaus käyttäjältä: Socrates - toukokuu 17, 2023, 10:23:08
Pahin kremppa on vasen lonkka+alaselkä. Osasyynä nivelrikon aiheuttama askellusvirhe. On vaivannut aiemminkin, mutta nyt erityisen häijy. En millään saa selvää, mikä siellä on villakoiran ydin, mistä kipu tulee >:(.
Itselleni paljastui nivelrikko vasemmassa peukalossa (jota tarvitsen kitaransoittoon!) vahingossa, kun osasin kysyä. Terveyskeskuslääkäri ei viitsinyt leipäpappina edes mainita tuota minulle, ennen kuin tajusin kysyä itse (vaikka röntgenit otettiin)... >:( Tosi v-mäinen terv.kesk.lääkäri, jota ei kiinnosta veetuakaan asiakkaan tila.

Norma Bates

Minullehan polakkilääkäri lausui rtg-kuvista 2018 polvista jotta "lievät alkavat kulumat" ja "ei oireita selittävää", siis polvikipua. Minä lässytin kulumista netissä siellä ja täällä, kunnes joku sanoi että nivelrikkoahan se kulumakin on.

Ja suorastaan voisin sanoa että voi jumalauta, ei muka oireita selittävää. Puoli vuotta tuolloin polvet kipeät (nykyäänhän ne on melkein joka päivä ja olleet jo toissasyksystä), kun nimenomaan oli tullut Bakerin kystat molempiin polvitaipeisiin, joka on alkavalle (jatkuvallekin kai?) nivelrikolle erittäin tyypillistä.

Ihmeen vaitonaisia ne ovat kulumista ja rikoista muutenkin. 2013 kävin niskan alueen röntgenissä niskaperäisten päänsärkyjen takia, ja silloisen (suomalaisen ja muuten kivan) lääkärin mukaan ei mitään oireita selittävää. Myöhemmin fysioterapeutti meni möläyttämään että kuluma. Noh, sen nyt tiedän tai olen ainakin tietävinäni että selkärankaan tulee kaikenlaista kulumaa, ja toisin kuin nivelten rikot, ne kulumat tosiaan eivät välttämättä selitä juuri mitään kipuja. Kai ne ajattelevat että jos menee sanomaan että kuluma, potilas vauhkoontuu.

Yksi lääkäri sanoi minulle jo 1998 että kuluma, nimittäin alaselässä, kun oli toistuvasti noidannuolia.

Paska mikä paska.

MrKAT

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - toukokuu 22, 2023, 01:55:23
Nyt vaivaa taas outo saamaton väsyttävä olo. 
Siihen oloon tuntui vähän auttavan banaanipuolikas+suklaata+kahvia+mustikkamaitoa.
Kuitenkin sain puutarhatöitä aamupäivällä tehtyä.
Illalla sainkin semmosen 5 min nokoset noin vain.

Näkö (tarkennus) on iltaisin kehno, johon voi liittyä sokeri mutta ehkä myös tuo väsymys, luomet roikkuu puolivälissä ja linssiin muodostuu tilapäinen kynnys, kuva sumenee tai kahdentuu.
Näön kehnontuminen (iltaisin) voi liittyä tuohon edelliseen eli väsyttävään oloon. Tänään heräsin tavallista aikaisemmin ja virkeänä kuin duracell-pupu. Näin ei ole ollut päiväkausiin. Vaikka jäin univelkaan. En osaa oikein selittää, paitsi hiukan se että näin käy useammin kun ed. iltapäivällisellä on kalapuikkoja + mikrossa keitettyä herne-maissi-porkkanaa.  Illalla jäi myös yösyönti vähemmälle.

Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!