Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Krempat

Aloittaja Socrates, tammikuu 03, 2019, 11:00:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 10 Vieraat katselee tätä aihetta.

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - toukokuu 23, 2023, 19:20:14
Lainaus käyttäjältä: MrKAT - toukokuu 22, 2023, 01:55:23
Nyt vaivaa taas outo saamaton väsyttävä olo. 
Siihen oloon tuntui vähän auttavan banaanipuolikas+suklaata+kahvia+mustikkamaitoa.
Kuitenkin sain puutarhatöitä aamupäivällä tehtyä.
Illalla sainkin semmosen 5 min nokoset noin vain.

Näkö (tarkennus) on iltaisin kehno, johon voi liittyä sokeri mutta ehkä myös tuo väsymys, luomet roikkuu puolivälissä ja linssiin muodostuu tilapäinen kynnys, kuva sumenee tai kahdentuu.
Näön kehnontuminen (iltaisin) voi liittyä tuohon edelliseen eli väsyttävään oloon. Tänään heräsin tavallista aikaisemmin ja virkeänä kuin duracell-pupu. Näin ei ole ollut päiväkausiin. Vaikka jäin univelkaan. En osaa oikein selittää, paitsi hiukan se että näin käy useammin kun ed. iltapäivällisellä on kalapuikkoja + mikrossa keitettyä herne-maissi-porkkanaa.  Illalla jäi myös yösyönti vähemmälle.

Oletko aloittanut homeopatian ymmärtämisen?
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

MrKAT

^En. Mutten ymmärrä miten tuo siihen liittyy?
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - toukokuu 23, 2023, 21:03:20
^En. Mutten ymmärrä miten tuo siihen liittyy?

Kalapuikon syömisen vaikutus yleiseen olotilaan lienee lähinnä homeopaattinen ilmiö.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

MrKAT

#1443
Mutta onhan sillä 0,18 triljoonainen ero johonkin homeopaattiseen litkuun jossa lilluu 1 atomi, jo pelkästään jodi-atomien puolesta. Kokonaisnumeroina kirjoitettuna suhde-ero on:
             180 000 000 000 000 000  :  1
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - toukokuu 23, 2023, 22:19:18
Mutta onhan sillä 0,18 triljoonainen ero johonkin homeopaattiseen litkuun jossa lilluu 1 atomi, jo pelkästään jodi-atomien puolesta. Kokonaisnumeroina kirjoitettuna suhde-ero on:
             180 000 000 000 000 000  :  1

En usko, että on olemassa yhtään homeopaattista liuosta missä tuo vaikuttavan aineen atomisuhde olisi tuollainen. Siinä saisi jonkunkin kerran laimentaa liuosta.

Oikeastaan kaikki lääkkeet ovat laimennettuja, kuten homeopatiassa on tapana tehdä, erityisesti rokotteet jotka ovat yleensä heikennettyjä taudinaiheuttajia. Allergioitakin hoidetaan siedättämällä, eli antamalla oireita aiheuttavaa ainetta pieninä annoksina. Yhdenkin atomin tai solun vaikutus voisi periaatteessa olla valtava. Lähteehän syöpäkin liikkeelle yhdestä ainoasta pikkuruikkuisesta solusta.

Homeopatian keskeiset periaatteet:

Lainaus käyttäjältä: https://fi.wikipedia.org/wiki/Homeopatia
    Similia- eli samankaltaisuuden laki: "samanlainen parantaa samanlaisen" (similia similibus curantur). Tautiin liittyviä oireita terveellä aiheuttava aine parantaa     samoista oireista kärsivän sairaan.

    Potensointi eli dynamisointi laimentamalla ja ravistelemalla: lääkeaineen vaikutus voimistuu sitä enemmän mitä pitemmälle sitä laimennetaan ja ravistetaan.

    Lääkkeen minimiannos käsittää ajatuksen laimennetusta lääkeainesta sekä nautitun lääkkeen pienestä kerta-annoksesta.

    Testaus terveillä ihmisillä.

Homeopatiassa on samaa kuin normaalissa lääkkeiden kehittelyssä, vain pitoisuudet ovat pienempiä. Vähän niinkuin alkoholi, laimeampaa viiniä joutuu latkimaan enemmän kuin vodkaa, mutta vaikutukset ovat yhtäläiset.

En kävisi itse suosittelemaan homeopatiaa tai akupunktiota ensisijaisena hoitona mutta en epäile, etteikö niistä olisi joillekin apua. Erityisesti terveille jotka vaativat hoitoa.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Norma Bates

En mahda sille mitään että tuo homeopatia nykyään linkkiytyy vaikka väkisinkin päässäni keliakiaan. Tuntuu meinaan olevan niin naurettavan mitättömiä ne gluteeniannokset joista keliaakikot saavat oireita. Hyvin herkästi tulee mieleen että olisiko käynyt jopa niin että kun heille kerrotaan että sorgen, söitkin meidän hotlassa gluteenia vaikka ei ollut tarkoitus, se heidän mainitsemansa "paska lensi tunnin päästä molemmista päistä" olisi hyvin pitkälti psyykkinen reaktio. Säikähdys (onhan keliakian yhtenä pahimpana johdannaisena syöpä!) siis. Mutta muistikuvani mukaan jotkut eivät ole kuulleet tai luulleet yhtikäs mitään, hyvällä ruokahalulla vaan syöneet ja sitten se paska on lentänyt (ei nyt sentään tuulettimeen, mutta kuitenkin), ja ovat vasta sen jälkeen alkaneet epäillä että nyt taisi joutua gluteenia systeemiin.

Minun on hyvin vaikea ymmärtää että miten hemmetissä jo se että samalla veitsellä on leikattu tavallista leipää, tekee siitä veitsestä niin saastuneen että semmoista ei saa keliaakikko käyttää. Siis tottakai hyväksyn tämän ja edellytän että keliaakikot saavat terveydelleen tärkeää apua, mutta ihmetyttää silti, kun mennään melkeinpä atomitasolle asti.

Itse en edelleenkään tiedä että onko minulla ihokeliakia vai pelkkä gluteeniherkkyys. Ajoittain oireilen, ajoittain en. Olin jo päättänyt että ei minulla varmaan mitään keliakiaa ole, kun ei aina tule oireita, mutta sitten luin jostain että oireiden kehittyminen voi kestää vaikka puoli vuotta. Toisaalta myös niistä pääseminen voi kestää, oliko parikin vuotta. Minullahan vuoden 2021 alussa ihorakkulat hävisivät kun olin ollut joku parisen viikkoa ilman gluteenia.

Rakkuloita on kyllä edelleenkin ollut toisinaan, mutta joku yksi tai kaksi, tulevat illalla tietysti juuri ennen nukkumaanmenoa, jos olen päivän aikana syönyt esim. hampurilaisaterian. Kyllähän sitä on gluteenittomiakin aterioita, mutta yleensä niistä on pullan vaihdon lisäksi riivitty kaikenlaista pois, ja ne on niin tylsiä että ennemmin olen sitten vaikka kokonaan syömättä hampurilaista, kuin otan sellaisen.

Tai jos ei tulekaan rakkuloita, niin voi silti kutittaa. Mutta se sitten aina hellittää kun maltan olla jonkin aikaa ilman gluteenia. Eihän tällainen touhu ole erityisen järkevää, pitäisi olla joko kokonaan ilman, tai sitten syödä ns. normaalisti ja saada kamalat oireet ja mennä lääkäriin. Mutta kun ne kamalimmillaan oli niin kamalia kuin olivat, niin semmoista helvettiä en halua kokea enää koskaan.

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - toukokuu 24, 2023, 11:31:15
Minun on hyvin vaikea ymmärtää että miten hemmetissä jo se että samalla veitsellä on leikattu tavallista leipää, tekee siitä veitsestä niin saastuneen että semmoista ei saa keliaakikko käyttää. Siis tottakai hyväksyn tämän ja edellytän että keliaakikot saavat terveydelleen tärkeää apua, mutta ihmetyttää silti, kun mennään melkeinpä atomitasolle asti.

Jep.

Eräs tuttavani sai hoitoa vaativan kohtauksen kun kala-allergikkona söi ruokaa jota valmistettaessa oli käytetty veistä jolla oli aiemmin leikattu kalaa mutta ei pesty kunnolla, pyyhitty vain puhtaaksi.

Siinäkin on ollut kyse vain muutamista kalasoluista. Hänelle siis aiheutui homeopaattistapainen reaktio hyvinhyvinpienestä kalamäärästä.

Onko usean ns. tavallisen lääkkeen ja homeopatiallisen lääkkeen välillä pääasiassa vain väkevyyseroja? Jos on, niin missä kohtaa lääketiede muuttuu homeopatiaksi? Onko kyseessä ns. veteen piirretty viiva.

Gluteenittomana olen huomannut, että ravintoloiden keittiöissä on harvoin omaa rasvakeitintä gluteenittomien tuotteiden kypsennystä varten. Siksi ranskan- tai tikkuperunoiden tilaaminen onkin usein aiheuttanut oireita. On aika tylsää ottaa ruoka-annos aina keitetyillä perunoilla. Tosin niiden makuvertailu on myös mielenkiintoista. Luultavasti alan kohta vaatia tietoja, mitä rotua syömäni peruna on ja onko sen tuottamisessa noudatettu mahdollisesti luomu-, biodynaamisuus- vai suurtuotantomenetelmiä.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Karikko

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - toukokuu 24, 2023, 12:05:24
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - toukokuu 24, 2023, 11:31:15
Minun on hyvin vaikea ymmärtää että miten hemmetissä jo se että samalla veitsellä on leikattu tavallista leipää, tekee siitä veitsestä niin saastuneen että semmoista ei saa keliaakikko käyttää. Siis tottakai hyväksyn tämän ja edellytän että keliaakikot saavat terveydelleen tärkeää apua, mutta ihmetyttää silti, kun mennään melkeinpä atomitasolle asti.

Jep.

Eräs tuttavani sai hoitoa vaativan kohtauksen kun kala-allergikkona söi ruokaa jota valmistettaessa oli käytetty veistä jolla oli aiemmin leikattu kalaa mutta ei pesty kunnolla, pyyhitty vain puhtaaksi.

Siinäkin on ollut kyse vain muutamista kalasoluista. Hänelle siis aiheutui homeopaattistapainen reaktio hyvinhyvinpienestä kalamäärästä.

Onko usean ns. tavallisen lääkkeen ja homeopatiallisen lääkkeen välillä pääasiassa vain väkevyyseroja? Jos on, niin missä kohtaa lääketiede muuttuu homeopatiaksi? Onko kyseessä ns. veteen piirretty viiva.

Gluteenittomana olen huomannut, että ravintoloiden keittiöissä on harvoin omaa rasvakeitintä gluteenittomien tuotteiden kypsennystä varten. Siksi ranskan- tai tikkuperunoiden tilaaminen onkin usein aiheuttanut oireita. On aika tylsää ottaa ruoka-annos aina keitetyillä perunoilla. Tosin niiden makuvertailu on myös mielenkiintoista. Luultavasti alan kohta vaatia tietoja, mitä rotua syömäni peruna on ja onko sen tuottamisessa noudatettu mahdollisesti luomu-, biodynaamisuus- vai suurtuotantomenetelmiä.

Herkistyminen jollekin aineelle jo vähäisinäkin pitoisuuksina voi tuottaa voimakkaita oireita. Ei kylläkään sen aineen vuoksi sinänsä, vaan elimistön mekanismin käydessä ylikierroksilla torjuessaan vihollista, joka ei oikeasti ole vihollinen.

Homeopatialla ei tuossa varsinaisesti ole mitään tekemistä joten voi edelleen juoda vaikka kirkasvetisen puron vettä jossa forelleja uiskentelee .

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - toukokuu 24, 2023, 11:31:15
Hyvin herkästi tulee mieleen että olisiko käynyt jopa niin että kun heille kerrotaan että sorgen, söitkin meidän hotlassa gluteenia vaikka ei ollut tarkoitus, se heidän mainitsemansa "paska lensi tunnin päästä molemmista päistä" olisi hyvin pitkälti psyykkinen reaktio.

Omakohtaisen, ts. vierestä seuratun mukaan kyllä yksikään ravintola ei ole tullut sorgettelemaan edes kysyttäessä, että nyt kävi keittiössä moka. Olisivatkin, niin ko. henkilö olisi tiennyt mitä odottaa, että eikä lähtenyt mukaan retkelle, jossa vessaolosuhteet olivat vähän haastavat. Tai toisen kerran olisi varmaan jättäytynyt koko reissusta pois.

Eli kyllä, useammin se alkaa lentää mistä päästä sattuu ja sen jälkeen voi pohtia, missä kohtaa moka on käynyt, mutta myöhäistähän se siinä vaiheessa sitten on.

Lisäksi aidosti on keliaakolle melkoista riskiä pelata sairautensa kanssa, koska tosiaankin gluteeni kuluttaa suoliston nukkaa sillä pelillä, että syöpä on ihan looginen seuraus siitä.

T: Xante

Norma Bates

Kun viimeksi kävin lääkärissä, mainitsin keliakian mahdollisuudesta kun siinä on muistaakseni anemiankin mahdollisuus. Ei häntä oikein tuntunut kauheammin kiinnostavan. Sinne lääkäriin olisi pitänyt rynnätä silloin kun rakkuloiden määrä oli enimmillään 2021.

Vaikken ole oikein innostunut asenteesta tai agendasta että mieli on kaiken takana, niin kyllähän se joskus ohjat ottaa niin että mennään päin seinää. Silloin kun minulle puhkesi astma varsinaisesti (hengenahdistus tuli yskän kaveriksi) 2003, asuin sattumalta juuri silloin pienessä asunnossa jossa oli ihmeellinen haju. En osaa sitä kuvailla, mutta välillä tuntui kuin se olisi luikerrellut lattiaa pitkin yhdestä vaatekaapista päin tullen, ja enimmäkseen tuntui keittiössä. Pesin keittiönkaappien ovet moneen kertaan, ja aina vaan tuntui se haju. Silloin kun muutin siihen asuntoon jouduin kiskomaan tuuletusritilöistä jotain ihme mitä lie tummanharmaata vaahtomuovia pois, kun edellinen asukas oli sillä tukkinut ne. Heräsikin kysymys että olisiko hän tehnyt asunnossa jotain semmoista mistä ei saa levitä hajuja ulkomaailmaan ikkunasta ulospäin...

En asunut siinä asunnossa lopulta kuin 9 kk. Seuraavassa asunnossa pesin kaikki vaatteeni yksitellen ammeessa, kun aloin miettimään että josko siinä edellisessä asunnossa oli jotain semmoista mikä on lähtenyt mukaan. Vaikkei kyllä home tuollaiselle haise.

Tässä juuri äskettäin luin uutisen naisesta joka herkistyi homeelle. Hän riivaantui täysin. Muistaakseni perhe muutti kahteen kertaan sen takia kun nainen pelkäsi että home tuli perässä, tai sitä on uudessakin asunnossa. Naiselle ja miehelleen tuli ero, ja jatkossa mies joutui tekemään kaikenlaisia ihmetemppuja ettei vaan home käy naisen kimppuun. Auto piti imuroida ennen kuin haki lapset. Lapsilla piti olla kahdet koulukirjat, ettei vaan home lähde mukaan. Lasten piti myös vaihtaa vaatteet aina kun vaihtoivat asuinpaikkaa. Lopulta nainen vaati yksinhuoltajuutta että lapset eivät vaan vahingossakaan altistuisi homeelle isänsä tykönä. Lapsilla oli jotain oireitakin (tässä kohtaa varsinkin miettii tuliko niitä oireita äidin jatkuvan vouhotuksen vuoksi?) Mutta kävikin niin että isä määrättiin yksinhuoltajaksi.

Jonkin näkymättömän pelko voi joskus paisua yli äyräiden. Pelkääväthän jotkut syöpääkin, ja kaikki syöpälajit eivät näy päällepäin. Minullekin nyt tullut mieleen kun vatsaa poltellut tällä viikolla, koska äitini syöpä ilmeni vatsakivuilla. Mutta eiköhän se ollut hänellä muhinut jo pitkään ennen kuin levisi suolistoon asti, ja minähän kävin kohdun ultraäänessäkin syksyllä. Kyllä siellä munasarjatkin käsittääkseni nähtiin, että onko niissä jotain.

MrKAT

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - toukokuu 24, 2023, 09:52:27
Lainaus käyttäjältä: MrKAT - toukokuu 23, 2023, 22:19:18
Mutta onhan sillä 0,18 triljoonainen ero johonkin homeopaattiseen litkuun jossa lilluu 1 atomi, jo pelkästään jodi-atomien puolesta. Kokonaisnumeroina kirjoitettuna suhde-ero on:
             180 000 000 000 000 000  :  1

En usko, että on olemassa yhtään homeopaattista liuosta missä tuo vaikuttavan aineen atomisuhde olisi tuollainen. Siinä saisi jonkunkin kerran laimentaa liuosta.
Sinä et näytä tuntevan ollenkaan homeopatiaa ja potensointia (laimennusta). Tuo minun suhde on homeopaattisesti vaatimattomasti noin "18D"-lääkettä. Mutta tyypillisesti esim. 30D, 200D, 12C, 30C, 200C ja 1000C ovat vielä paaaaljon enempi laimennetut:

Lääkkeinä ei käytetä kaikkia valmistettavissa olevia vahvuuksia, vaan käytetyimpiä ovat 6D, 12D, 30D, 200D, 6C, 12C, 30C, 200C ja 1000C, joka tavallisimmin ilmoitetaan merkinnällä 1M.
...
Jos valmisteen vahvuus on 12C tai 24D, grammassa tällaista valmistetta olisi vaikuttavaa ainetta teoreettisesti vain 10−24 grammaa. Tämä on kuitenkin jo pienempi kuin vetyatomin massa, mitä tosin ei vielä Hahnemannin aikana tiedetty. Tästä seuraa, että näin moneen tai vielä useampaan kertaan laimennetussa valmisteessa ei alkuperäistä vaikuttavaa ainetta ole enää yhtään molekyyliä jäljellä.

- https://fi.wikipedia.org/wiki/Homeopatia#Homeopaattiset_valmisteet
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

MrKAT

Nyt on 3 peräkkäistä aamua (ja päivää ja iltaa) ollut virkeämpi energinen olo. Oon nyt syöny joka päivä paitsi kalapuikkoja niin myös paistettua lohta. Iltapäivänokosista ei puhettakaan! Olin myös jättänyt iltasyömistä vähiin ja kekseinä sokerittomia esp. Gullónin tuotteita.

Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - toukokuu 25, 2023, 18:05:46
... kekseinä sokerittomia esp. Gullónin tuotteita.

Jaaha, nyt juutut prosentti- tai promilleosuuksiin. Samasta asiasta on kuitenkin kyse.

Gullónin keksit ovat hyvänmakuisia ja edullisia. Tiedä sitten, mitä salaista aineosaa mahtavat käyttää. Olen heidän gluteenittomien keksiensä suurkuluttaja.

Keksien valmistamisessa britit ovat ykkösiä, mutta heillä ei taida olla myynnissä täällä paljoakaan gluteenittomia, ei enää kun ääs-kauppa lopetti brexitin myötä yhteistyönsä Tescon kanssa. Sen ymmärtää, että jotta saisi sen huljun teen nieltyä, pitää olla hyvä keksi kyytipoikana.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

MrKAT

Iltanokostelin eilen pitkästä aikaa, sittenpä valvoin jotain 04:ään ja nälissäni yösöin paitsi suklaata ja pähkinöitä niin vieläpä sokerisia keksejä. Tänään on väsynyt hontelo olo. En jaksa siivota enkä pyykätä. (Ei auta kalapuikot ja lohi kuin vähäsen).

Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Hippi

^
Jännää tuokin, miten eri ihmisillä väärään aikaan otetut torkut vaikuttaa iltauniin. Voin nukkua päivällä, iltapäivällä tai pilkkiä iltasella, niin sillä ei ole mitään vaikutusta yöunille nukahtamiseen. Väärään aikaan tuleva uni tarkoittaa sitä, että olen liian väsynyt valvoakseni ja pienet tirsat korjaa tilanteen. Joskus pelkkä rentoutuminen ja musiikinkuuntelu tekee saman kuin pienet tirsat. Illalla teen normaalit iltarituaalit ja käyn nukkumaan ihan tavalliseen aikaan ja yleensä uni tulee muutamassa minuutissa siitä, kun olen valon sammuttanut.

On minullakin joskus satunnaisesti sellaisia iltoja, että uni vaan ei tule, mutta sillä ei ole mitään tekemistä torkkumisen tai torkkumattomuuden kanssa. Veikkaan enemmänkin tähtien asentoa tai tuulen suuntaa, eli siis ihan vain sattuma on syynä, että en pääse virkeystilasta väsymykseen.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️