Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Krempat

Aloittaja Socrates, tammikuu 03, 2019, 11:00:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 5 Vieraat katselee tätä aihetta.

Hippi

Polvikipu on häipynyt jo lähes kokonaan. Nyt taisin tässä aamusella myös keksiä mahdollisen aiheuttajan.

Kun ajan pyörällä ja olen aikeissa pysähtyä, niin en jarruta pysähdyksiin asti, vaan jo hiljaisessa vauhdissa tökkään vasemman jalan maahan. Tuohan on aika järjetön tapa pysähtyä ja siinä voi käydä pahastikin. Kevään ensimmäisellä kotiinpaluulla pyörällä pysähdyin juuri noin, ja hetkessä olin kyljelläni maassa. Onneksi se oli vain pyllähdys, enkä satuttanut mitään tuolloin. Mutta jos koko kesän pönkkään jalkaani tuolla tavalla pysähtyessäni, niin kyllähän se niveleen ottaa ajan kanssa. En ole tietoinen onko tapa kehittynyt tämän kauden aikana, vai olenko noin toiminut aina. Nyt kyllä loppuu tuo, tai ainakin yritän lopettaa.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hayabusa

Siirrellään nyt huolella vastauksia paikasta toiseen.  ;D
Lainaus käyttäjältä: Amore - heinäkuu 28, 2023, 13:56:32
Tuli viherpeukalointiketjuun liittämässäni allergiaa käsittelevässä artikkelissa vastaan myös venerakennukseen liittyvä knoppi:

...
Suomalaisistakin puulajeista saattaa allergiaa tulla runsaasti altistuneille, mutta sellainen on erittäin harvinaista. Männynpihka on allergeenista mutta kuusenpihka todennäköisesti ei.


Kuusenpihkaa on perinteisesti käytetty haavojen hoitoon. Nykyään löytyy pihkatuotteita jopa apteekista, esim.:
https://www.yliopistonapteekki.fi/abilar-10-pihkasalva-tuubi-20-g-28393
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Toope

Lainaus käyttäjältä: Hippi - kesäkuu 17, 2023, 12:41:11
Polvikipu on häipynyt jo lähes kokonaan. Nyt taisin tässä aamusella myös keksiä mahdollisen aiheuttajan.

Kun ajan pyörällä ja olen aikeissa pysähtyä, niin en jarruta pysähdyksiin asti, vaan jo hiljaisessa vauhdissa tökkään vasemman jalan maahan. Tuohan on aika järjetön tapa pysähtyä ja siinä voi käydä pahastikin. Kevään ensimmäisellä kotiinpaluulla pyörällä pysähdyin juuri noin, ja hetkessä olin kyljelläni maassa. Onneksi se oli vain pyllähdys, enkä satuttanut mitään tuolloin. Mutta jos koko kesän pönkkään jalkaani tuolla tavalla pysähtyessäni, niin kyllähän se niveleen ottaa ajan kanssa. En ole tietoinen onko tapa kehittynyt tämän kauden aikana, vai olenko noin toiminut aina. Nyt kyllä loppuu tuo, tai ainakin yritän lopettaa.
Kun itselleni tulee kremppoja, käyn naapurissa, joka on noita.
Hän hoitaa halvalla pikkuongelmat.
Siis hyvä noita, ei paha.

Hippi

Olenkohan kokenut ihmeparannuksen?

Pari vuotta krempannut olkapääni ei ole enää kipeä. Hiljattain sen huomasin, jotta öiset heräämisetkin on samoihin aikoihin vähentyneet. Aloin sitten miettiä, että mitä muutosta olisi elämässäni tapahtunut. Liikunta ei ole lisääntynyt tässä kesähelteillä yhtään. Pikemminkin se vähäinenkin on ollut pitkällä tauolla. Ainoa, jota olen joutunut tekemään, on veden kantaminen pihakukille. Se tuskin liikunnasta käy, sillä kastelukannu on vain kymmenlitrainen.

Sitten tänään aamutoimilla pälkähti päähän, jotta olisiko tuplatyynyistä ollut vaivaan apua? Ostin jokin aika sitten uudet tyynyt sänkyyn, kun edelliset oli jo niin loppuun nukuttu ja möykkyiset, että nukkuminen niiden kanssa oli hankalaa. Laitoin uudet tyynyt sänkyyn, mutta laiskuuttani jätin ne vanhat ottamatta pois ajatuksella, että telkkua katsoessa voi ollakin hyvät ja ne voi sitten heitellä lattialle, jos ovat nukkuessa tiellä. Enpä tullut heittäneeksi ja näin olen nyt pari kuukautta suunnilleen nukkunut korkeammilla tyynyillä. Kai se vähentää olkapäältä kuormaa hiukan, kun kuitenkin olen luultavasti enimmäkseen kylkinukkuja, mikä on ehkä ollutkin olkapään kipeyttäjä.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

MrKAT

Jotain outoa eilen tai ehkä jopa toissapäivänä alkanut kun
- ihmettelin kun vasen jalka ei meinannu mahtua kumppariin
- illalla menin juoksulenkille semmonen 10-12 min intervallijuoksu
- eilen illalla alkoi semmonen outo olo, yöllä rytmihäiriöitä, otin mineraalisuolaa.
- tänä aamuna nuulea olo, outo tuntemus sydänalassa, kuin aivosumuakin vielä. Suihkutin (laina)nitroa.
   Suihkussa huomasin että vasen jalkaterä hyvinkin turvoksissa. Ja nilkka.
- iltapäivällä n. klo 16.30 nukahdin ja nukuin 1½ tuntia. Ei siinä vielä mitään mutta herättyäni en pystynyt
    lukemaan laina-Apua, silmät raskaat. Nukahdin uudestaan ja nukuin toiset 1½ tuntia!

Iltalenkki saatto rasittaa jalkaterää ja nilkkaa mutta vajaa viikko sitten olin ostanut mökkipullia jossa kardemummaa, ja taas kerran - se korreloi turvotuksen kanssa. Se turvotus tulee kuitenkin usein ½ viikkoa myöhässä.

Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Xantippa

Oikeasti kun alkaa alaraajat turvota, on vakavaa väsymystä ja sydämessä tuntemuksia, on aika vierailla lääkärissä, eikä turvautua suolaan ja lainanitroihin!

Jos aidosti on tiedeuskovainen, ei voi uskoa kardemumman päiviä sitten aiheuttavan moisia oireita. Saman tien voi uskoa, että keijujen kirous on asialla.

T: Xante

MrKAT

Niin se hoitajakin koitti neuvoa, jonka muutoin tapasin.
Mutta tämä ilmiöni on ollut jo sen 10 vuotta, tullu ja menny.
Penisiliinin kanssa kävi aikoinaan samoin. Vasta viikon päästä alko turvotus ym.
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Norma Bates

Väistäessäni yläkoukkua kyykkyyn mennen meinasinkin jäädä sinne kyykkyyn, eli polvet eivät hetkeen totelleet. Aikoinaan kun jalat yhtäkkiä prakasivat ilman kiputuntemusta, laitoin fibron piikkiin sitten kun tulin tietoiseksi että sellainen diagnoosi nyt on. Mutta en tiedä sitten mikä on nivelrikkoa ja mikä fibroa. Välillä oikea polvi lukittuu niin että hetken tuntuu kuin reisiosa työntyisi sääriosasta yli ja eteenpäin.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - elokuu 01, 2023, 22:12:36
Niin se hoitajakin koitti neuvoa, jonka muutoin tapasin.
Mutta tämä ilmiöni on ollut jo sen 10 vuotta, tullu ja menny.
Penisiliinin kanssa kävi aikoinaan samoin. Vasta viikon päästä alko turvotus ym.

Olen oikeasti huolissani. Sydänoireet nimenomaan ovatkin sellaisia, että ne tulee ja menee ja yhtenä päivänä se sitten onkin pelkkää menoa.

Ja saat kyllä oikeasti esittää todisteita, että olet joko alien, jonka fysiikka toimii täysin erilailla kuin kenenkään ihmisen tai sitten siitä, että kardemumma pullassa, eli hyvin vähäinen määrä, voi aiheuttaa muutaman päivän kuluttua niin vahvaa alaraajojen turvotusta, että kenkää ei jalkaan saa.

Mutta omahan on tosiaan asiasi, mihin huuhaaseen haluat uskoa...

T: Xante

Hippi

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - elokuu 01, 2023, 21:32:33
Iltalenkki saatto rasittaa jalkaterää ja nilkkaa mutta vajaa viikko sitten olin ostanut mökkipullia jossa kardemummaa, ja taas kerran - se korreloi turvotuksen kanssa. Se turvotus tulee kuitenkin usein ½ viikkoa myöhässä.

Kyllähän syötävien vaikutus tulee ennemminkin tunneissa kuin useissa päivissä. Eri juttu sitten jotkut raskasmetallit tmv jotka pahimmillaan varastoituvat kehoon. Mutta eiköhän orgaaniset aineet ole parissa päivässä jo hajonneet ja poistuneet elimistöstä.

Mutta kiitos maininnasta kuitenkin. Uteliaisuuttani aloin tutkia mitä tiedon valtatielle on kirjoitettu kardemummasta, kun en siitä ollut oikein koskaan lukenut mitään ja aika vähän siitä yleensä puhutaan. Ainoa, johon sitä tiesin käytettäväksi pullan ohella, on muistaakseni intialainen (tai muu aasialainen?) ruoka, jossa käytetään paljon sellaisia mausteita, joita meillä harvemmin ruokaan laitetaan.

Kardemumma näyttääkin olevan varsinainen aineenvaihduntaa edistävä "lääke".

https://www.ravintolisawiki.fi/index.php?title=Kardemumma

https://www.ess.fi/teemat/158922
---
Kardemummalla on monia terveydellisiä vaikutuksia. Se lisää syljen, sapen ja mahanesteiden eritystä, parantaa ruokahalua ja ruoansulatusta sekä poistaa ilmavaivoja.
Kardemumma parantaa aineenvaihduntaa, jolloin kehon rasvanpoltto lisääntyy. Se poistaa kehosta ylimääräisiä nesteitä ja vähentää siten turvotusta.
Kardemumma helpottaa vilustumisoireita ja irrottaa limaa. Se auttaa myös vähentämään pahanhajuista hengitystä.
Lisäksi kardemumma rentouttaa sekä poistaa väsymystä.

----
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hayabusa

^Kun mainitsit tuon kardemumman käytön flunssalääkkeenä, tuli hämärä muistikuva, että olen joskus lukenut samaa. Silloin tietysti ajatus johti siihen, että pullaa syömällä voi välttää flunssan.  ;)
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

MrKAT

Aikanaan tein itse paljon pullia, siihen kardemummaa ns. kaksin käsin. Sitten innostuin ja lisäsin vielä kahvijauhojen sekaan.  Joten ehkä elimistöni sai sittemmin viimein tarpeekseen.
Mutta liha on heikko ja en aina malta välttää, on se kardemumma-pulla niin mahottoman hyvvää... :D


Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Hippi

Nonnii, nyt on sitten kesän viimeinen tai syksyn ensimmäinen flunssanpoikanen tullut. Ei paha aikanaan vielä, vaan nokka vähän tukossa ja kurkkua karvastelee. Vähän hömelö olo ja mietin jo, jotta pitäisikö vaihtaa pitkälahkeiset olohousut.

Tartuntaketjukin luultavasti on aika varma. Naapurin pojat olivat Hoplopissa ja siitä kaksi päivää, niin vanhempi, joka on herkkä nappaamaan tartuntoja, sairastui. Sen jälkeen pari päivää, niin pojat olivat luonani vähän juhlimassa ja seuraavana päivänä nuorempi pojista flunssainen ja sitä seuraavana eli tänään minä. Mutta onneksi saatiin juhlittua :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Norma Bates

Eilen kun tulin treeneistä, tuli yöpuulle tähdätessä sellainen olo hampaita pestessä että oksennan varmaan kohta. Vaikea kuvailla oloa, mutta kammottavahan se oli ja mietti että tähänkö nyt kuolen. Sydän tietysti hakkasi, mutta hakkaahan se tuon tuostakin (mm. vaihdevuosien takia). Olin ottanut 50 mg Triptyliä, mutta kun ei ollut eka kerta että otan treenin päälle, niin miksi se nyt yhtäkkiä 4 v käytön jälkeen tuollaista tekisi? Olin treeneissä hikoillut kuin sika (lyötiin), mutta join kyllä vettä ja kotona join lisää. Kaaduin siitä sitten sänkyyni ja sammuin ilmeisesti heti ja nukuin koko yön heräämättä kertaakaan.

Tuli mieleen olisiko ollut lie 2 v takainen kohtaus keväällä, että saunan päälle lysähdin pukuhuoneen penkille ja lähti näkö. Ensin kaikki näkyi rakeisena, sitten näkyi pelkkää valkeaa. Olin tuolloinkin kyllä juonut vettä koko saunomisen ajan. Triptyliä en ollut tuolloin ottanut.

Olen treeneissä käyttänyt kireitä Rehband-tukia polvissa. Ostin juuri sen koon mikä ohjeiden mukaan minulle käy, eli XS. Eilen treenien aikana polvet kuumottivat. Uskallanko niitä enää laittaa, jos ne aiheuttavat jonkinlaisen verenkiertohäiriön? Mutta eikö se kamalista kamalin olo olisi tullut jo treeneissä riehuessa, eikä vasta kotona noin kolmisen tuntia myöhemmin?

Ihmeellistä.

Hippi

^
Kumpaankin tapauksen liittyi hikoilu ja runsas(?) veden juominen, joten herää kysymys, jotta poditko tuolloin suolan puutetta?

Runsas vedenjuonti voi aiheuttaa oireita, kuten voimattomuutta, väsymystä, pahoinvointia ja päänsärkyä. Oireet ovat merkkejä lievästä hyponatremiasta eli veren natriumpitoisuuden laskemisesta.

Tuossa nyt joitain yleisempiä oireita, mutta muitakin "outoja oireita" voi tulla. Goglettamalla löytyy.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️