Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Krempat

Aloittaja Socrates, tammikuu 03, 2019, 11:00:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 7 Vieraat katselee tätä aihetta.

Socrates

Pelkkä vesi on tosiaan huono urheilujuoma tai muun kovan hikoilun yhteydessä. En käytä koskaan.
Kävelevä kremppakertymä

Hippi

Elektrolyyttiä on saatavana jauheenakin, että ei tarvi painavia juomapulloja kaupasta kantaa. Jauheena ostettunahan ne tulee vielä paljon halvemmaksikin. Ne on käteviä, jos mittaa sopivan määrän esim. pieneen minigrip pussiin, niin voi sitten omaan juomapulloon tehdä lisää, jos mukaan otettu loppuu kesken.

Minulla tulee kyllä luonnostaan pieni suolanhimo, jos olen päivän mittaan hikoillut runsaasti. Siihen usein auttaa pari kinkku- tai metukkasiivua, mitä nyt sattuu jääkaapissa olemaan. Pieneen heikotukseen tuollainen pieni suolainen voi auttaa nopeastikin eikä siitä ainakaan mitään vahinkoa ole. Vähäiseen suolabuustiin ei kai kukaan ole kuollut.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Hippi - elokuu 09, 2023, 09:08:36
^
Kumpaankin tapauksen liittyi hikoilu ja runsas(?) veden juominen, joten herää kysymys, jotta poditko tuolloin suolan puutetta?

Runsas vedenjuonti voi aiheuttaa oireita, kuten voimattomuutta, väsymystä, pahoinvointia ja päänsärkyä. Oireet ovat merkkejä lievästä hyponatremiasta eli veren natriumpitoisuuden laskemisesta.

Tuossa nyt joitain yleisempiä oireita, mutta muitakin "outoja oireita" voi tulla. Goglettamalla löytyy.

Liian runsaaseen vedenjuontiin voi jopa kuolla. Just eilen luin jostain lehdestä, että eräs nainen kuoli huitaistuaan olikos se 2 litraa kertaistumalta.

Jep, https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f45cac75-7ebf-4cae-8a7b-be42d7e248a9
2 litraa 20 minuutissa!
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hayabusa

^
Tuossa on kyllä ollut elimistö sekaisin ennen juomista. Tai siis rouva on yrittänyt korjata nestevajausta liian nopeasti ja väärällä tavalla. Normaalitilassa oleva keho olisi kyllä sietänyt sen pari ylimääräistä vesilitraa. Mutta tokihan silloinkin olisi suolatasapaino horjunut muttei kohtalokkaasti.

Kuten yllä on kerrottu, niin kovassakin janossa pitää muistaa suolatasapaino. Jos ei ole vichyä saatavilla, tai muuta sopivaa keinoa, niin voi valmistaa itsekin suolaliuosta.  Periaatteessa ihan samaa litkua annetaan mm. tiputuksessa, mutta kotioloissa suun kautta nauttiminen lienee helpompaa.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Norma Bates

Saunareissuilla mukanani on 7 dl pullo jonka verran vettä juon tunnin sisällä. 13 v saunaa ja vain yksi tuollainen kohtaus. Ei ollut päänsärkyä. Eikä muistaakseni yökötystä, jos oli huimausta, niin ei kaatavaa eikä pyörryttävää.

Eilen join treeneissä 7,5 dl vettä. Virtsasin kerran. Kotona noin 1,5 t myöhemmin söin kipollisen aprikoosipuuroa ja join 3 - 4 dl yrttiteetä. Ei särkenyt päätä kun tuli heikottava olo.

Mistään LITROJEN kittaamisesta ei siis ollut kyse. En muista sen saunaillan syömisistä, mutta yleensä en saunaan nälkäisenä lähde. Että jotain iltapalaa olin varmaankin syönyt, kun sauna on vasta klo 21.

Minulla ei varsinaisesti ole edes jano treeneissä tai saunassa, mutta sen treenipullollisen kuitenkin illan mittaan nautin.

Olen välillä käyttänyt elektrolyyttiä. Saan närästystä myös siitä karpalonmakuisesta jauheesta jota ei ole myrkytetty C-vitamiinilla.

MrKAT

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - elokuu 09, 2023, 13:20:02
Kuten yllä on kerrottu, niin kovassakin janossa pitää muistaa suolatasapaino. Jos ei ole vichyä saatavilla, tai muuta sopivaa keinoa, niin voi valmistaa itsekin suolaliuosta.  Periaatteessa ihan samaa litkua annetaan mm. tiputuksessa, mutta kotioloissa suun kautta nauttiminen lienee helpompaa.
Mineraalisuolaa vaikkapa ½ teelusikallista litraan. Vedessä on silloin  natriumkloridia+kaliumkloridia+magnesiumsulfaattia+hiukan kaliumjodidia.

Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

MrKAT

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - elokuu 01, 2023, 21:32:33
Jotain outoa eilen tai ehkä jopa toissapäivänä alkanut kun
- ihmettelin kun vasen jalka ei meinannu mahtua kumppariin
- illalla menin juoksulenkille semmonen 10-12 min intervallijuoksu
- eilen illalla alkoi semmonen outo olo, yöllä rytmihäiriöitä, otin mineraalisuolaa.
- tänä aamuna nuulea olo, outo tuntemus sydänalassa, kuin aivosumuakin vielä. Suihkutin (laina)nitroa.
   Suihkussa huomasin että vasen jalkaterä hyvinkin turvoksissa. Ja nilkka.
- iltapäivällä n. klo 16.30 nukahdin ja nukuin 1½ tuntia. Ei siinä vielä mitään mutta herättyäni en pystynyt
    lukemaan laina-Apua, silmät raskaat. Nukahdin uudestaan ja nukuin toiset 1½ tuntia!

Iltalenkki saatto rasittaa jalkaterää ja nilkkaa mutta vajaa viikko sitten olin ostanut mökkipullia jossa kardemummaa, ja taas kerran - se korreloi turvotuksen kanssa. Se turvotus tulee kuitenkin usein ½ viikkoa myöhässä.
Nyt kun on vähän saanut katsella ja miettiä niin arvioin=tunnustan seuraavia lisäsyitä jalan turvotukseen:
- Heinäkuussa ostin viimein pehmeän pikkutyynyn läppärituolille, jaksoin istua tuntikausiakin kun ennen
    oli pitänyt käydä kipeytyvää takapuolta lepuuttamassa, käppäilemässä ym liikuntaa
- Heinäkuussa kirjauduin twitteriin, koukkuunnuin ja jaksoin istua tuntikausiakin sen ääressä aamyöhön.
    Käppäilemättä.

Nyt jalka menee hyvin kumppariin. (Se meni aika pian tuon jälkeen). Mutta että pelkästään kardemumma tai pelkästään tuntien istuminen/liikunnanpuute ei vaikeuta jalkaa menemästä kumppariin vaan molemmat tarvitaan semmoiseen suurempaan jalan turpoamiseen. Tämä selittää miksi joskus satunnainen kardemummapulla ei vielä näkynyt haittaavan ja miksi viikkoja kesti istua noin ilman sellaista turpoamista (ilman kardemummaa).

Tilannetta on myös helpottanut, että nykyläppärillä pystyn olemaan myös sohvalla istuen jossa kankku ja jalka ei niin puristu.
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

kertsi

Heh. Mulla taas oikea nilkan seutu ollut jo useamman viikon turvoksissa, ja vaikeuksia saada jalat mahtumaan juurikin kumisaappaisiin. Aiemmin myös vasen nilkka. Tämä oikea nilkka on nyt kummallinen: tietynlaiset venytykset sattuvat (kun kädellä vetää nilkkaa suoraksï).

Luulin, että nilkkojen turvotus ja myös pohkeen krampit ja varpaiden suonenvedot molemmat herätessä voisivat johtua huonosta mökkiruokvavaliosta. On muuten varsin karu tapa herätä varsinkin jos sekä pohje kramppaa että on varmaassa suonenveto.

Mutta enpä nyt sitten tiedäkään. Tänä aamuna pohje kramppasi, mutta aiemmin noin 6-10 päivää ei ole kramppaillut. Olettaisin, että kramppien väheneminen on johtunut siitä, että lakkasin syömästä allergialääkettä. Lääkeselosteen mukaan se nimittäin voi aiheuttaa kouristuksia ja turvotteluita (en muista oliko juuri nuo sanat). (Olen allerginen hyttysenpistoille ja raavin itseni verille muuten. Mutta nyt ei pahemmin ole hyttysiä.)

Nää jalkojen turvotukset periaatteessa voisivat johtua monesta syystä. Esimerkiksi siitä, että munuaiset ovat ylikuormittuneita, jos on mökillä tullut syötyä normaalia suolaisempaa ruokaa. Normioloissa valmistan ruoan yleensä ilman suolaa.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Toope

Oli pelottava krapula. Tuli kavereiden kanssa otettua hieman tarkoitusta enemmän.
Kauhea sydäntykytys aamulla, hirveä jano. Olo kuin keskitysleirivangilla. Litra vettä meni ja vähän äkkiruokaa, että saa verenpaineet normaaliksi. En silti pystynyt syömään hyvin.
Tuli vähän se muistikuva, että miksi en halua rankkoja ryyppyreissuja enää... :-[

MrKAT

Liha on heikko. Ostin kardemummaisen Pullava-pitkon viikolla ja ½ syöny.
  Tää on myös koe. Jalka(terä) on taas turvoksissa.Tänä aamuna otin vielä viipaleen ja äsken kävin lenkillä, se ei alun ahistuksen jälkeen tehnyt kauheasti tiukkaa eli ei ollut kärsimys vaan hauskaa mutta nyt läppärin äärellä jatkuvia rytmihäiriöitä. Otin tilkkasen mineraalisuolaa ja nitrosuihkeen(laskee verenpainetta). Helpottaa jo.

Alkuviikosta muuten tuli illalla kuumeenvärinää ja raihnaista oloa. Olin päivemmällä poiminut mustaherukoita pensaista ja päätin etten välitä lukuisista itikanpistoista enkä viitsinyt hakea itikkalakkia.
Moninkertainen "rokotuspiikitys" ei ilmeisesti jäänyt seurauksitta.

Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Socrates

Kremppatilanne kohtalainen.

Reilu vuosi sitten vammautunut olkapää oikeastaan ihan kunnossa, mutta eihän se repeämä sieltä miksikään ole muuttunut, joten voi hajota lisää milloin vain. Toinen olkapää vaihteleva, jotain kalkkia tai muuta skeidaa siellä on.

Nivelrikkopolvi, johon annettiin (lume)piikki on ollut hyvä, mutta toinen polvi ja varsinkin leikattu päkiä taas pahempi, syytä en tiedä.

Selkä vihlaisee joskus, mutta yleensä pärjää sen kanssa. Olen vähitellen oppinut vetämään lantion väkisin pois etutiltistä, mutta toiseen suuntaan kierto on heikompi. Vino olo.

Golfaajan kyynärpää(t) vaivanneet. Löysin vinkin, että leveän selkälihaksen kireys aiheuttaa sitä ja kappas vaan siinä taitaa olla perää. Koko vasuri on kyllä heikko ja huonommassa jamassa.

Vuosikymmenien aikana kertyneistä epäsymmetrioista on hemmetin vaikeaa päästä eroon.
Kävelevä kremppakertymä

Norma Bates

Vuoden 2017 keväästä lähtien on ollut verenpaine aina ajoittain koholla. Luulin että tuommoinen 135/95 on vasta "lievästi kohonnut", koska laitteessani lukee niin. Mutta jollain sivulla taisi olla maininta että lievästi kohonneeksi (nykyään) mielletään yli 85 ja alle 90 oleva alapaine. Erinomaisen vaikeaksi on siis tehty meikäläiselle saavuttaa normaali paine. Helvettiäkö minä sen eteen edes voin tehdäkään, kun en juo, en tupakoi, liikun niin perkeleesti...

Eilen saunoin kolmatta tuntia (puolet ajasta uin) ja tänä aamuna paine alimmillaan 138/95, syke 71. Saunomisenhan pitäisi laskea painetta. Kotiin tultuani vedin kyllä ilmeisesti aika reippaasti suolaista. Ensin valkohomejuustoa jonkin verran, sitten silliä aikas monta palaa ja lopuksi nuudeleita. Olikin sitten loppuillan semmoinen jano että kittasin nesteitä kuin viimeistä päivää. Noinkohan tämä on vaikuttanut niin ettei saunominen päässyt painetta laskemaan?

Sitten alkoi mietityttää tämä sydämentykyttely josta olen kärsinyt jo vuosia. Todennäköisimmin se toki on vaihdevuosioire. Googlettelin tykyttelyt ja kohonneet paineet, ja sain seuraavaa:

https://www.iltalehti.fi/sydan/a/3ff59d34-5ede-4645-b41a-74455d151def

Minulla ei kyllä koskaan mitatessa pulssi ole ollut tiuha, vaikka miten olisi sydämen nakuttamisen tunne. Itseasiassa heräsin tänään siihen hemmetin paukkeeseen.

Äidillänihän oli ollut sepelvaltimotauti, vaikka oli laiha, liikunnallinen, alkoton ja savuton. Kai se on tässä taas kyttäiltävä näitä arvoja ainakin viikko, ja jos ei kehity hyvään suuntaan, pitänee uikuttaa TK:seen. En kyllä haluaisi minkään sortin verenpainelääkitystä, koska minulle on sellainen mielikuva että se altistaa diabetekselle (miksi?) ja suvussani sitäkin riesaa on. Toisaalta tuo jatkuva tykyttely ottaa aivoihin, ja joku painelääke kuulemma rauhoittaa sydäntä. Astman takia toki ihan mikä sattuu salpaaja ei käy. Mitään nesteenpoistolääkettä en halua, koska ei huvittaisi juosta kokoajan kusella. En myöskään koe olevani turvonnut mistään kohdin kehoani.

Kopek

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - elokuu 30, 2023, 10:17:44
Erinomaisen vaikeaksi on siis tehty meikäläiselle saavuttaa normaali paine. Helvettiäkö minä sen eteen edes voin tehdäkään, kun en juo, en tupakoi, liikun niin perkeleesti...

Entä ruokapuoli? Voisiko suolaa vähentää? Voisiko monityydyttämättömiä rasvoja vähentää? Ovatko kolestroliarvot hyvät?

Kun ostan ruokaa kaupasta, katson kolme pakkausmerkintää: Päiväyksen, suolapitoisuuden ja monityydyttämättömien rasvojen ja yleensä rasvojen pitoisuuden. Vältän tuotteita, joissa on yli yksi prosentti suolaa ja/tai monityydyttämättömiä rasvoja. En osta lentävien ja kävelevien eläinten lihaa. Kalaa voin joskus ostaa.

Lainaa
Eilen saunoin kolmatta tuntia (puolet ajasta uin) ja tänä aamuna paine alimmillaan 138/95, syke 71.

Ihmiset on taidettu tehdä eri palikoista - ainakin minut ja Norma Bates. En ole tainnut koko elämäni aikana uida yhteen laskettuna niin kauan kuin Norma ui yhdellä uimakeikalla. Eilen illalla jouduin suorastaan pakottamaan itseni olemaan vedessä viisi sekuntia, kun teki mieli pompata sieltä pois jo sekunnin päästä. Tällaisia ovat minun "uintini". Vesi on aina liian kylmää.

No, olen minä joskus uinut vähän pidempäänkin, joten ehkä esitin edellä liian jyrkän arvion varsinkin jos polskuttelut nuorempana lasketaan mukaan. 15-vuotiaana uin 300 metriä leveän salmen yli ja olin melko hyvä sukeltamaan. Mutta myöhempinä vuosina minusta on tullut kylmänarka.

Socrates

^ ^^ 3h saunomista/uintia on niin kova paketti, että vaikea sanoa o ko se enää hyväksi verenpaineelle. Itse otan päivittäin pikaiset puolessa tunnissa.
Kävelevä kremppakertymä

Xantippa

Ikäkin väistämättä vaikuttaa verenpaineeseen, eli ei voi olettaa, että paineet pysyvät samoina parikymppisestä kasikymppiseen. Kyllä nuo ihan kelpo lukemia on monituntisen saunomisen ja uimisen jälkeen, kohonneeksi kai verenpaine katsotaan vasta 140/90 kieppeillä. Ylipäätään kai saunominen laskee verenpainetta vain vähän, eikä vaikutus ole kovin pitkäaikainen, kun taas raskas liikunta nostaa verenpainetta.

Mutta joo, ikä sitä nostaa, kun valtimoiden seinämät eivät ole enää yhtä joustavia tms.

T: Xante