Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Krempat

Aloittaja Socrates, tammikuu 03, 2019, 11:00:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 4 Vieraat katselee tätä aihetta.

Hippi

^
Villasukat toimii ainakin minulla. Joskus nukkumaan mennessä varpaat on kuin jääkalikat ja se on ensimmäinen oire, että kohta vetää suonta. Näitä tilanteita varten minulla on käden ulottuvilla pari unisukkia, jotka on paksut villasukat. Ne on reilun kokoiset, että ei purista mistään ja yöllä ne on helpot potkia pois jalasta, kun ongelma on väistynyt ja jalkoja kuumottaa ihan liikaa :)

Jos löytää tarpeeksi pitkävartiset, niin auttaa varmaan pohkeisiinkin. Tai voihan itse kutoa varsiin jatkoa tai erilliset säärystimet.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

Pitääpä alkaa kuljettaa kesäisinkin villasukkia mökkireissulla, tänks.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

#1532
Duodecim https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00498
LainaaSuonenvedon syyt
Suonenvetoa esiintyy tavallista herkemmin pitkäkestoisen harjoittelun jälkeen. Ilman edeltävää rasittavaa lihasten käyttöä terveiden henkilöiden suonenvetoon ei yleensä löydy mitään syytä. Nestetasapainon häiriöt, esimerkiksi jos hikoilun aiheuttamaa nestehukkaa ei korvata juomalla riittävästi, lisäävät suonenvedon mahdollisuutta. Iän mukana alttius suonenvetoon lisääntyy huomattavasti.

Lihaskramppeja esiintyy tavallista enemmän joissakin sairauksissa, esimerkiksi munuaisen vajaatoiminnassa ja suolatasapainon häiriöissä. Terveillä henkilöillä nestetasapainon häiriöt (nestehukka, suolatasapainon häiriöt) saattavat altistaa lihaskrampeille.

Luulen, että mulla on alkava munuaistauti, koska nilkat ovat olleet turvoksissa jo 2 kk. Vaikka voi se nilkkojen turvotus johtua muustakin, esim. laskimoiden tai  sydämen vajaatoiminnasta? Tai kihdistä?

https://www.iltalehti.fi/elintavat/a/473e4c37-0fe2-4528-8a31-8f15c93082e8
https://kotiliesi.fi/terveys/sairaudet-ja-oireet/miksi-jalat-turpoavat-tunnista-syy-ja-hoida-vaivaa-oikein/
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: kertsi - elokuu 31, 2023, 12:02:46
Se verenpainemittaus pitää tehdä niin, että odottelee rauhassa ensin. Eli ettei tee ensin yhtään mitään, ei edes lue kirjaa tai katsele videoita (saatikka tappele somessa). En muista, missä ajassa verenpaine laskee, mutta oisko 5-15 minuuttia? Mittaamalla se selviää.

Jossain on puhuttu 10 minuutista. Enkä usko että paine nousee jos katselen eli kuuntelen lempparibiisejäni. Se on vähän sillä tavalla että jos istun ja tujotan seinää, alkaa vituttaa niin että takuulla on paineet kaakossa.

Magnesiumia otan aika usein 2 x 350 mg illalla että saan suolen tyhjäksi aamulla. Viljatuotteita en saisi kiskoa mielinmäärin IBS:n ja mahdollisen gluteeniherkistymän vuoksi.

kertsi

No, testaamallahan sekin selviää, miten toimien itse kukin saa alhaisimmat mittausarvot.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Onhan tässä jo 6 v tullut mittailtua. Kun samalla tavalla edeten olen saanut joskus kai jotain 120/78 tai nyt 138/103, niin kaippa kumpikin lukema on uskottava.

Lueskelin vaihdevuosien merkityksestä verenpaineen suhteen. Ilmeisesti paineet nousee kun estro väsähtää.

kertsi

Samassa mittaussessiossako? Vai eri päivänä? Samaa youtube videota katsoen? Samassa mielentilassa? Samoilla stressitasoilla? Täsmälleen yhtä pitkillä yöunilla? Gramalleen samalla ravinnolla?

Mulla on tapana mitata niin kauan, kunnes luvut kääntyvät nousuun.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

MrKAT

#1537
Eilen ja toissapäivänäkin oli outoa väsymystä yöt päivät. Netissäkään ei äly/muisti loistanut olin puupökkelö.
Eilen iltapäivällä nukahdin 1-1,5 h nokosille, ei vielä siitä virkistynyt. Mutta ennenkaikkea kun keitin kahvit ja söin sokerisia keksejä niin eilen illalla oli aivot ihan eri välkkynä. Valvoinkin sitten innoissanni 03:een.
  Pari syytä keksin: Joko
          a) koska liian paljon sokerittomia keksejä söin tai
          b) koska hirvikärpänen puri niskaan aivojen lähelle toissapäivänä, siinä on kunnon patti ja sain jonkin viruksen?
Se hirvikärpänen ehti olla yön yli pureskella mua joku pv sitten ennenkuin aamulla kutitti taas ja kammalla sitten kiivaasti kammaten löysin vihdoin sen nitistettäväksi.
    Samana aamuyönä olin nähnyt painajaisenkin: Iso sudenkorennon kokoinen "hyttynen" vainosi ja saalisti mua mutta oli jotenkin puolittain näkymätön etten huoneesta erottanut kun yritin jahdata ja tiesin että lähes tappavan taudinkantaja.
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: kertsi - elokuu 31, 2023, 19:20:33
Samassa mittaussessiossako? Vai eri päivänä? Samaa youtube videota katsoen? Samassa mielentilassa? Samoilla stressitasoilla? Täsmälleen yhtä pitkillä yöunilla? Gramalleen samalla ravinnolla?

Mulla on tapana mitata niin kauan, kunnes luvut kääntyvät nousuun.

Aamuni ovat melko identtisiä, mikä onkin kyllä helvetin tylsää. Mutta kysymys oli siis eri kausista. Silloin kun elimistössäni on sellainen kausi että paineet ovat matalalla, niin alimmillaan ne ovat olleet muistikuvani mukaan vaikka 120/78. Ja kun on kausi jolloin paineet on koholla, niin tyypillistä settiä on muistikuvani mukaan 135/93 tai 95 tai jotain semmoista. Tuo tämänkertainen haaviin jäänyt ylin arvo 138/103 ei ole tyypillistä. En nyt ihan varma ole, mutta minusta tuntuisi että satasen alapaine oli viimeksi keväällä 2017 jolloin ekaa kertaa aloin näitä paineita ihmettelemään.

Mutta tosiaan ei minulla aiemmin ole ollut noita yöllisiä kauhukohtauksia semmoista järjetöntä määrää kuin tässä kuluvan vuoden tai oikeastaan kesän mittaan on ollut. Aiemmin on mennyt vuosiakin ennen kuin tulee yksi, sitten taas pitkä aika että yksi jne. Tuntuu että siinä samassa rysäyksessä kun oikeat kuukautiset päättyivät ja tuli näitä kuumotuksia (mitä viime kesänä oli muutama, mutta sitten ei talvikaudella yhtään) niin että niitä nyt on vaihteleva määrä päivän mittaan ja yksi öisin (en tiedä herääkö jokaiseen yöllä olevaan, itse siis havaitsen öisin vain yhden, mikä ei kylläkään tule samaan aikaan kuolinkauhukohtauksen kanssa).

Haastattelin vaihdevuositovereita asiasta ja osoittautui että noita kuolemanpelko-tyyppisiä ahdistuskohtauksia on ollut joillain muillakin. Omalla kohdallani en usko mihinkään keskusteluapuun, koska se nyt on ihan sama mitä minulle sanoo päivän aikana tai mitä minä paapotan, kun se tietoisuudentila yöllä missä kauhu tulee, on ihan muu kuin normaali päivänaikainen tajunnantaso tai tietoisuudentila.

Enivei, kun mittaan, mittaan niin kauan että ei enää tule edellistä lukemaa alempaa. Sillä siis kaikki ne numerot mitä tännekin latelen, ovat aina se alin lukema minkä olen saanut kehostani irti.

Norma Bates

Kun mittailin kirjastossa paineita ja sain alimmillaan 120/81, luin siellä myös mittausohjeet. Tiesin miten mansetin tulee olla, mutta en voi mennä vannomaan että letku on aina ollut oikein. Ohjeissa sanottiin että sen tulee lähteä kyynärtaipeen sisäpuolelta kohti keskisormea. Epäilyttää että lähtökohta on saattanut olla väärä.

Otan paineet maanantaista alkaen 2 vk ajan aamuin illoin, jos muistan. Koska en sitten kevään 2017 ole saanut saturaisia alapaineeksi, niin voihan se olla etten saakaan. Tuona keväänä takana oli äidin kuolema ja elämäni pahin influenssa.

Socrates

Suhteellisen vähäkremppainen kausi päättyi la, kun polvi rusahti niin vaarattomassa laitteessa kuin pohjekoneessa.

Onneksi mitään kovin oleellista tuskin hajosi. Ulkosyrjässä IT jänteen kiinnityskohdassa joku venähdys.

Kävely tasaisella sattuu vain hiukan. Rappuja on vaikea päästä varsinkin alaspäin,  mutta onneksi hissiremontti valmistui juuri sopivasti.
Kävelevä kremppakertymä

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - syyskuu 02, 2023, 10:02:08
Lainaus käyttäjältä: kertsi - elokuu 31, 2023, 19:20:33

Aamuni ovat melko identtisiä, mikä onkin kyllä helvetin tylsää. Mutta kysymys oli siis eri kausista. Silloin kun elimistössäni on sellainen kausi että paineet ovat matalalla, niin alimmillaan ne ovat olleet muistikuvani mukaan vaikka 120/78. Ja kun on kausi jolloin paineet on koholla, niin tyypillistä settiä on muistikuvani mukaan 135/93 tai 95 tai jotain semmoista. Tuo tämänkertainen haaviin jäänyt ylin arvo 138/103 ei ole tyypillistä. En nyt ihan varma ole, mutta minusta tuntuisi että satasen alapaine oli viimeksi keväällä 2017 jolloin ekaa kertaa aloin näitä paineita ihmettelemään.

Mutta tosiaan ei minulla aiemmin ole ollut noita yöllisiä kauhukohtauksia semmoista järjetöntä määrää kuin tässä kuluvan vuoden tai oikeastaan kesän mittaan on ollut. Aiemmin on mennyt vuosiakin ennen kuin tulee yksi, sitten taas pitkä aika että yksi jne. Tuntuu että siinä samassa rysäyksessä kun oikeat kuukautiset päättyivät ja tuli näitä kuumotuksia (mitä viime kesänä oli muutama, mutta sitten ei talvikaudella yhtään) niin että niitä nyt on vaihteleva määrä päivän mittaan ja yksi öisin (en tiedä herääkö jokaiseen yöllä olevaan, itse siis havaitsen öisin vain yhden, mikä ei kylläkään tule samaan aikaan kuolinkauhukohtauksen kanssa).

Haastattelin vaihdevuositovereita asiasta ja osoittautui että noita kuolemanpelko-tyyppisiä ahdistuskohtauksia on ollut joillain muillakin. Omalla kohdallani en usko mihinkään keskusteluapuun, koska se nyt on ihan sama mitä minulle sanoo päivän aikana tai mitä minä paapotan, kun se tietoisuudentila yöllä missä kauhu tulee, on ihan muu kuin normaali päivänaikainen tajunnantaso tai tietoisuudentila.

Enivei, kun mittaan, mittaan niin kauan että ei enää tule edellistä lukemaa alempaa. Sillä siis kaikki ne numerot mitä tännekin latelen, ovat aina se alin lukema minkä olen saanut kehostani irti.

Mitäs jos nuo kaksi asiaa liittyvät yhteen, nimittäin korkea(hko) verenpaine ja yölliset kauhukohtaukset? Ja mitäs, jos niillä olisi yhteinen taustatekijä? Nimittäin ainakin uniapnea nostaa verenpainetta. Ja kun hoitamaton uniapnea aikaansaa aivojen unenaikaista hapenpuutetta, se voisi olla selittävä tekijä kauhukohtauksille - siinähän voi alitajuisesti/unenaikaisesti tulla paniikki, kun oikeastihan siinä voi lähteä henki, jos ei minuuttikaupalla hengitä. Laihoillakin ihmisillä voi olla kuorsausta, ja lapsillakin, ja kuorsaus liittyy uniapneaan. Ehkä vaihdevuosiinkin?

Google vastasi kysyttäessä:

Hoitamaton uniapnea voi nostaa verenpainetta jopa yli 200 mmHg unen aikana, vaikka päiväaikaiset verenpainearvot olisivat normaalit. Uniapnea 3-6-kertaistaa riskin kuolla sydän- ja verisuonitautiin, lisää eteisvärinää, aivoinfarkteja, keuhkovaltimon verenpainetautia ja kakkostyypin diabetesta123. Uniapneaa sairastavilla on myös suurentunut riski korkeaan verenpaineeseen2. Jos potilailla todettiin keskivaikea uniapnea, kohtalaisesti kohonneen verenpaineen riski oli 2,54-kertainen
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Kopek - syyskuu 28, 2023, 12:42:37
Kerran tuosta perheestä kirjoitettiin lehdessä ja kerrottiin, että perheen isä kärsii keuhkojen laajentumasta. Se on tupakoitsijoiden vaiva, joten ei niin köyhää ihmistä olekaan, ettei tupakkaan olisi varaa, vaikka lapset joutuisivat kulkemaan ryysyissä.

Ehkä sinun kannattaisi tsekkailla hieman näitä faktoja, ennen kuin alat kertomaan, mistä vaivat johtuvat, sillä esim. Normalla on valitettavasti hyvät mahkut sairastua keuhkojen laajentumaan:

Taustalla voi olla keuhkoinfektio, krooninen keuhkosairaus, kuten astma tai keuhkoahtaumatauti, värekarvojen toimintahäiriö, immuunivajavuus tai synnynnäinen rakenteellinen muutos. Myös sidekudossairauksia (esim. nivelreuma tai selkärankareuma) ja tulehduksellisia suolistosairauksia sairastavilla on lisääntynyt alttius saada keuhkoputkien laajentumat.

Tosin puolella porukasta ei syytä ikinä kai edes löydetä.

T: Xante

Kopek

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - syyskuu 28, 2023, 16:36:24
Ehkä sinun kannattaisi tsekkailla hieman näitä faktoja, ennen kuin alat kertomaan, mistä vaivat johtuvat, sillä esim. Normalla on valitettavasti hyvät mahkut sairastua keuhkojen laajentumaan:

Taustalla voi olla keuhkoinfektio, krooninen keuhkosairaus, kuten astma tai keuhkoahtaumatauti, värekarvojen toimintahäiriö, immuunivajavuus tai synnynnäinen rakenteellinen muutos. Myös sidekudossairauksia (esim. nivelreuma tai selkärankareuma) ja tulehduksellisia suolistosairauksia sairastavilla on lisääntynyt alttius saada keuhkoputkien laajentumat.

Tosin puolella porukasta ei syytä ikinä kai edes löydetä.

T: Xante

Sorry, jos oioin hieman mutkia. Mainitsemani mies oli pitkäaikainen tupakoitsija, joten vaivan syy oli hänen tapauksessaan melko ilmeinen. Tietenkin kyseinen ongelma voi olla seurausta myös jostakin muusta, kuten Xantippakin mainitsee.

"Keuhkoahtaumataudin tärkein aiheuttaja on tupakointi."

https://www.kaypahoito.fi/khp00012

Norma Bates

Jännä että tulehdukselliset suolistosauraudet altistavat moiselle.