Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Krempat

Aloittaja Socrates, tammikuu 03, 2019, 11:00:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 8 Vieraat katselee tätä aihetta.

Karikko

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - lokakuu 14, 2023, 14:50:15
Lainaus käyttäjältä: Karikko - lokakuu 13, 2023, 10:29:37
Saitko sen hirvikärpäsen kiinni, että tiedät varmasti sen olleen purija. Hirvikärpänen pudottaa siipensä, kun se tarttuu mahdolliseen purtavaan, eli ei se enää pureman jälkeen lennä.

Se on aika jännä otus tallaamalla ei saa hengiltä osaa painua niin littanaksi, että tavalliselle kengällä ei siltä henkeä sillä konstilla oikein saa otettua.

Muuten oireesi sopii koronan nykyiseen variantiin.
Niin monta hirvikärpästä olen kammannut hiuksista tänä syksynä (usein sohvan ääressä ja jo siivettömänä , ehkä 7-10 kpl) että tuskin se muukaan on. Kyllä ne minä kengänsyrjällä takomalla olen saanut hengiltä.
   Koronakin on tietysti mahdollinen. Hajuaisti ei ole ihan 100% nyt ollut, mutta kahvi ei maistu pahalle.

Okei- on siis tuttu otus- itsellä tuotti vaivaa tappaa tuo harmiton olento, vaikka lattiaa vasten talloinkin sitä. Ehkä oli joustavat kengänpohjat ja hain kalikan jolla suoritin "murhan" loppuun asti, vaikka olio oli vain ruokaa vailla.

Niin oireisiisi varmaan sopii pitkäaikaisen koronan mukanaan tuomat jutut, mutta turha tässä tietenkin on tehdä mitään diagnoosia- kaippa terkkarissa ottavat näytteitä arvellakseen siten mikä vaivaa, jos sinne asti saa vielä nykyään aikoja varattua. Saattaa olla, että vaaditaan melko paljon oireita, että vaivautuvat.

Toope

Lainaus käyttäjältä: Karikko - lokakuu 14, 2023, 11:18:11
Lainaus käyttäjältä: Toope - lokakuu 13, 2023, 21:26:32
Ranne, jonka mursin puoli vuotta sitten, vaivaa edelleen. Röntgen ei ongelmaa havainnut, kipua vieläkin on.
En haluaisi lähteä taas lääkäriin, koska hommia on paljon. Mutta ei tuo tainnut parantua "itsestään", kuten terv.kesk.lääkäri sanoi... ???

Mutta näkyikö se murtuma, vai mitä tarkoitat, ettei kuvassa näkynyt.

Ehkä puhut aiemmin havaitusta murtumasta.  Jos kyse on naviculariksesta pienistä ranneluista niin niiden kuntoutuminen voi viedä paljon aikaa.

Liiallinen rasitus voi haitata ja oireilla, mutta paraneehan ne, jos ovat parantuakseen. Ranne voi kipuilla muistakin syistä ja vanha murtuma voi vaikuttaa taustalla.
Röntgenin mukaan oli hiusmurtuma, ei mitään operaatiota tarvitsevaa ongelmaa. Pitäisi parantua levolla (terveyskeskuslääkärin mukaan). Puoli vuotta myöhemmin silti särkyä on ja rasituksen myötä kipua. Ei suurta vaivaa, mutta silti nimenomaan murtumiskohdassa. Murtuma oli värttinäluussa, ei kädenluissa.

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Toope - lokakuu 14, 2023, 19:23:25
Lainaus käyttäjältä: Karikko - lokakuu 14, 2023, 11:18:11
Lainaus käyttäjältä: Toope - lokakuu 13, 2023, 21:26:32
Ranne, jonka mursin puoli vuotta sitten, vaivaa edelleen. Röntgen ei ongelmaa havainnut, kipua vieläkin on.
En haluaisi lähteä taas lääkäriin, koska hommia on paljon. Mutta ei tuo tainnut parantua "itsestään", kuten terv.kesk.lääkäri sanoi... ???

Mutta näkyikö se murtuma, vai mitä tarkoitat, ettei kuvassa näkynyt.

Ehkä puhut aiemmin havaitusta murtumasta.  Jos kyse on naviculariksesta pienistä ranneluista niin niiden kuntoutuminen voi viedä paljon aikaa.

Liiallinen rasitus voi haitata ja oireilla, mutta paraneehan ne, jos ovat parantuakseen. Ranne voi kipuilla muistakin syistä ja vanha murtuma voi vaikuttaa taustalla.
Röntgenin mukaan oli hiusmurtuma, ei mitään operaatiota tarvitsevaa ongelmaa. Pitäisi parantua levolla (terveyskeskuslääkärin mukaan). Puoli vuotta myöhemmin silti särkyä on ja rasituksen myötä kipua. Ei suurta vaivaa, mutta silti nimenomaan murtumiskohdassa. Murtuma oli värttinäluussa, ei kädenluissa.

No silloin on tuskin suurta huolta, eiköhän tuo liene parantunut vaikka kipuileekin.

Kipu voi johtua hermoradoista jotka hieman vielä kiukuttelevat. Hiusmurtuma tuskin itsessään on enää syyllinen.
Liikarasitusta on silti hyvä välttää ja ottaa se kipu siinä mielessä huomioon.

Norma Bates

Joku vuosi saman jalkani nilkka niukahti kolmeen eri kertaan vuoden, ellei puolenkin vuoden sisällä. Ei siis edes nyrjähtänyt, vaan jalka vaan jalkaterä vaan joutui vääntyneeseen asentoon hetkeksi. Noiden muljahtelujen jälkitilana kesti vuosia että nilkkaan koski aina silloin tällöin.

MrKAT

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - lokakuu 13, 2023, 01:54:20
Lainaus käyttäjältä: MrKAT - syyskuu 02, 2023, 09:50:09
Eilen ja toissapäivänäkin oli outoa väsymystä yöt päivät. Netissäkään ei äly/muisti loistanut olin puupökkelö.
Eilen iltapäivällä nukahdin 1-1,5 h nokosille, ei vielä siitä virkistynyt. Mutta ennenkaikkea kun keitin kahvit ja söin sokerisia keksejä niin eilen illalla oli aivot ihan eri välkkynä. Valvoinkin sitten innoissanni 03:een.
  Pari syytä keksin: Joko
          a) koska liian paljon sokerittomia keksejä söin tai
          b) koska hirvikärpänen puri niskaan aivojen lähelle toissapäivänä, siinä on kunnon patti ja sain jonkin viruksen?
Minua pisti myöhemmin myös hyttyset syyskuun lämpöaallossa. Ja sitten alkoi olla pahempaa väsymys-heikotusta.
Jopa niin että epäilin jo myös MS-tautiakin. Tai jotakin kroonista väsymysoireyhtymää, tai piilo-long-covidia. Jälkimmäisiin viittasi se että liikunta tänään teki heikommaksi illalla/huomenna.
   Tilanteeseen auttoi "lääkkeenä": lohi ja multivitamiinipilleri. Mineraalisuolaakin lisäsi joskus kahviin.
Depression sulkee pois se että jos päivällä heikotti niin iltayöstä saatoin olla virkeä kuin duracell-pupu ja aloin imuroida vaikka lattioita klo 23.
Tein lisäkokeita. Mittasin tarkalla kotitekoisella vaa'allani 3,0 grammaa mineraalisuolaa, jossa on 75 ug jodia eli sama määrä kuin monivitamiinitabletin puolikkaassa. Tuo määrä oli uskomattoman vaikea nauttia turvallisesti, piti juoda monta kupillista äljyn suolaista kahvia. Mutta pysyin loppupäivän virkeänä ja sydänkin muuten tuntui sykkivän tavallista rauhallisemmin, tasaisemmin. 1 koe ei tee kesää (kahvia juon normaalistikin monta kuppia peräkkäin), pitää jatkaa mutta jos tuo toimii niin selitykseksi jäisivät: jodinpuute tai placebo-efekti.
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - lokakuu 16, 2023, 00:19:47
Lainaus käyttäjältä: MrKAT - lokakuu 13, 2023, 01:54:20
Lainaus käyttäjältä: MrKAT - syyskuu 02, 2023, 09:50:09
Eilen ja toissapäivänäkin oli outoa väsymystä yöt päivät. Netissäkään ei äly/muisti loistanut olin puupökkelö.
Eilen iltapäivällä nukahdin 1-1,5 h nokosille, ei vielä siitä virkistynyt. Mutta ennenkaikkea kun keitin kahvit ja söin sokerisia keksejä niin eilen illalla oli aivot ihan eri välkkynä. Valvoinkin sitten innoissanni 03:een.
  Pari syytä keksin: Joko
          a) koska liian paljon sokerittomia keksejä söin tai
          b) koska hirvikärpänen puri niskaan aivojen lähelle toissapäivänä, siinä on kunnon patti ja sain jonkin viruksen?
Minua pisti myöhemmin myös hyttyset syyskuun lämpöaallossa. Ja sitten alkoi olla pahempaa väsymys-heikotusta.
Jopa niin että epäilin jo myös MS-tautiakin. Tai jotakin kroonista väsymysoireyhtymää, tai piilo-long-covidia. Jälkimmäisiin viittasi se että liikunta tänään teki heikommaksi illalla/huomenna.
   Tilanteeseen auttoi "lääkkeenä": lohi ja multivitamiinipilleri. Mineraalisuolaakin lisäsi joskus kahviin.
Depression sulkee pois se että jos päivällä heikotti niin iltayöstä saatoin olla virkeä kuin duracell-pupu ja aloin imuroida vaikka lattioita klo 23.
Tein lisäkokeita. Mittasin tarkalla kotitekoisella vaa'allani 3,0 grammaa mineraalisuolaa, jossa on 75 ug jodia eli sama määrä kuin monivitamiinitabletin puolikkaassa. Tuo määrä oli uskomattoman vaikea nauttia turvallisesti, piti juoda monta kupillista äljyn suolaista kahvia. Mutta pysyin loppupäivän virkeänä ja sydänkin muuten tuntui sykkivän tavallista rauhallisemmin, tasaisemmin. 1 koe ei tee kesää (kahvia juon normaalistikin monta kuppia peräkkäin), pitää jatkaa mutta jos tuo toimii niin selitykseksi jäisivät: jodinpuute tai placebo-efekti.

Olen vahvasti allerginen kaikille pistoille, eikä siinä mitkään suolakahvit auta, jos kunnolla olen altistunut. Antihistamiini auttaa jonkun verran, mutta enimmäkseen vain kärsiminen.

Oikeasti jos koko ajan heikottaa, kannattaa miettiä muutakin kuin erilaisia tavallisen tiedeajattelun vastaisia kotikonsteja.

T: Xante

Hippi

Mietin tuota MrKAT:n väsymystä ja heikotusta. Ettei vain olisi homealtistumista? Toisessa ketjussahan hän kertoi, että säilyttää ruokatarvikkeita homeisessa styrox-laatikossa ja rikkinäisessä jääkaapissa. Vaikka se home on niissä säilytystiloissa, niin onhan se taatusti saastuttanut ne pakkauksetkin, joita sitten käsitellään, jolloin hometta voi olla myös hengitysilmassa.

Monestihan lehtijutuissa on ollut noista onnettomista, jotka joutuvat homealtistuksen vuoksi muuttamaan kodistaan ja niissä juuri on noita oireita kuvattu hyvin epämääräisiksi. On ollut väsymystä, selittämätöntä uupumista, sairastelukierteitä jne miten kullakin on oireet vaihdelleet.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Norma Bates

Joku poliisihan siitä kertoi jossain kuvalehdessä vuosia sitten, miten oli terveys mennyt pysyvästi pilalle homeiden takia. Sen takia noita talohomeallergioita ei voi edes testata, kun testaaminen voisi vammauttaa ihmisen.

Homeet varmaan ovat semmoisia että ne saavat herkistämään helposti kaikelle muullekin. Minulla kun diagnosoitiin 2003 astma, kun en meinannut päästä mäkeä ylös läkähtymättä kokonaan, näin teksti-tv:ssä noina aikoina tiedotteen että homeet ovat runsaana (Cladosporium ja Alternaria). Kun muutenkin siinä tutkittiin prick-testillä allergioita, kysyin TK-lääkäriltä voisiko homeallergiankin tutkia. Tämä ärähti että semmoisia testejä ei täällä tehdä. Nyt kun tarkemmin asiaa mietin, hän varmaan luuli että tarkoitin jotain muita homeita, kuin noita metsähomeita. Nimittäin 2010-luvulla ne sitten kumminkin katsottiin, ja tuli tulos että olen metsähomeille allerginen (sanon aina "metsä", ettei sotketa näihin rakennushomeisiin). Olin sitten ehtinyt allergisoitumaan jo heinillekin, ja ihmettelin vain että minkä takia oireissani ei ole enää breikkiä leppä-koivun ja syksyn välillä, kuten aiemmin oli ollut.

Jos tuollaisille harmittomille metsähomeille voi olla allerginen, niin sitten ihan mille vaan homeelle tai sienelle. Rakennushomeiden aiheuttamiin ongelmiin sanottiin pitkään että ongelmat ovat korvien välissä. Lääkäritkin ilmeisesti kiusaantuivat jos potilas alkoi höpöttämään saaneensa sitä ja tätä oiretta jostain talosta. Kun ei syy-yhteyttä muka pystynyt todentamaan millään tavalla. Mutta itse olin ihan omin silmineni pällistellyt televisiosta että suomalainen tutkijanainen löytää laboratoriossa homeista myrkkyjä jotka ovat sitä sorttia vaarallisia, että takuulla niistä tulee jos vaikka mitä oiretta ihmiselle.

Ihmettelen vaan että miten ne Briteissä pärjäävät. Kuulemani mukaan taloissa on siellä sitä lattiamattoa mikä on kiinteästi aloillaan, ja sitten kun käydään pesulla, ne matotkin kastuu kun tullaan kylpyhuoneesta pois. Tai näin ainakin yksi aupairina siellä ollut kertoi. Mutta astmahan taitaa olla Briteissä varsin yleistä...

MrKAT

Lainaus käyttäjältä: Hippi - lokakuu 16, 2023, 09:17:52
Mietin tuota MrKAT:n väsymystä ja heikotusta. Ettei vain olisi homealtistumista? Toisessa ketjussahan hän kertoi, että säilyttää ruokatarvikkeita homeisessa styrox-laatikossa ja rikkinäisessä jääkaapissa. Vaikka se home on niissä säilytystiloissa, niin onhan se taatusti saastuttanut ne pakkauksetkin, joita sitten käsitellään, jolloin hometta voi olla myös hengitysilmassa.
Ei se niinkään vaan kellari jonka lattialle pääsee vettä ja puuosia homeessa. Siihen olisi vaikuttanut tuulensuunta kun kellarin ikkuna oli raollaan länteen. Kellarin ovi on kyllä kiinni ja säpissä mutta läpi voi tihkua. Huoneeseen on esteenä kaikkiaan 3 ovea joten ihan helpolla ei tule. En pannut merkille tuleeko länsituulen perästä heikotuksia mutta länsituulistahan nyt on ollut. Mutta hyvä vinkki tuo home, huomioitavaksi!
  Eilen en nauttinut mitään "ylimääräistä" en suolaa, en edes jokapäiväistä  monivitapilleriä, sen sijaan kylläkin aamupuurossa hiukan tavallista isompi lohiannos. Koko päivän olin virkeä ja jaksoin vaihtaa autonrenkaatkin pienessä sateessa.
  Huomenissa pitäisi kokeilla kalaton päivä, tekeekö eroa.
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

kertsi

MrKAT, suolalle on olemassa maksimimäärät/vrk, mutta myös minimimäärät. 5 g on max, mutta en muista minimiä. Sen olen itse huomannut, jos vallan tai melkein suolattomalle ruokavaliolle heittäytyy, niin kyllähän se lisäsuola jossain muodossa myös virkistää. En tiedä onko virkistymisen syynä elektrolyyttitasapainon parantuminen, tai sitten se jodi. Jodihan taitaa vaikuttaa kilpirauhasen toimintaan ja on siksi elintärkeää. Jos on kilpirauhasen vajaatoimintaa, se väsyttää ja sillä on laajoja vaikutuksia, jo ihan kehon "termostaattiinkin" vikuuntuu, eli lämmönsäätely vaikeutuu. Kannattaa tutkituttaa terveyskeskuksessa kilpirauhasarvot!

Muuten, muun muassa kalassa on jodia. Fineli.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

https://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/ruoka/mista-saa-tarpeeksi-jodia
Ilmeisesti jodia saa pillerimuodossakin. (Ja sitä ei todellakaan kannata yliannostella.)
(Ja kannattaa tsekata, ettei sitten sitä ole esim. monivitamiinitabletissa tai muissa lisäravinteissa.)
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

MrKAT

Monivitapillerissäni on 150 ug jodia mutta ½ tablettia (75ug jodia) / päivä olen syönyt ja ½ tablettia vastaa 3 grammaa mineraalisuolaa jodin osalta. 
  Merilevä Wakame sisältää niin paljon jodia että riittää nauttia 1 gramma päivässä että saan tuon saman 75 ug. Sen riskinä voi olla raskasmetallit. Mutta kokeiluun ja diagnoosia varten minä ajattelinkin.

Tänään en syönyt suolaa, monivitaa enkä lohta, mutta kuitenkin 1½ kalapuikkoa. Silti kohtalainen olo ja olin fyysisesti ahkerana. Tosin lihakset on jäykät ja raihnainen olo, selkäkipuja hiukan. Syy voi olla toissapäiväinen renkaanvaihto jossa kaikki piti tehdä kumarassa käsin, autoakin kammesta veivaten nostaa 4:sti ilmaan.
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

kertsi

#1602
Ihan tiedoksi: jodi haihtuu ajan myötä suolasta. Yli vuoden vanha suola kannattaisi siitä syystä vaihtaa.

Merilevän jodipitoisuus vaihtelee kovastipaljon. Siitä syystä jodin yliannostuksen riski on suuri, jos jodinsa meinaa merilevästä ottaa.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

MrKAT

#1603
Jos ilmankosteus on 30-45% niin paperipussissa suolan kaliumjodidista jodia haihtuu n. 59%/3,5 vuodessa eli matemaattisesti laskien jotain 23% per vuosi. Jos se suola on taas muovipussissa niin vain 1%/vuosi.

Lähde: https://helda.helsinki.fi/server/api/core/bitstreams/fb1e59f7-2dc6-4853-b1b1-33cf1758dd3d/content
(Taulukko 13, s. 38).

Vuoden vanha suola on ihan kunnollinen mutta 3 vuotta vanha ei enää kovin jodioitu. Kosteus tuhoaa eli haihduttaa jodin tehokkaasti.  Kesäisin ja varsinkin tänä syksynä(!) ilmankosteus oli niin kova että kekseistä tahto tulla löysää taikinaa jos oli jäänyt irrallisena hyllyyn yön yli. Katsoin mineraalisuolani pvm:ää "Parasta ennen Jan 2023" joten pitikö lähteä uusien suolojen ostoon. Ei ole kallis tikki mutta harmittaa lähes täysien pakkausten hukkaan heitto. Kulutus on niin pientä.
Ne uudet suolat pitää panna muoviseen pakkaukseen, minigrippiin tms. Sitten säilyy jodi!

Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Norma Bates

Oli pitkään sellainen kausi, että jos polviin sattui, niin ei sattunut päiväkaupalla. Eikä varsinkaan ollut sellaista vihlaisevaa kipua joka uhkaa laittaa jalat alta sanoisiko "shokkivaikutuksen" vuoksi. Eli sille ei vaan mahda mitään, että yhtäkkiä tuntuu se vihlaisu ja kroppa reagoi siihen niin että "eipäs astutakaan tällä jalalla".

Nyt sitten tiistaina kumpikin polvi aloitti tuon jälkimmäisen vittuilun. Oikeassa polvessa iänikuinen kipukohta aktivoitui, eli sisäsyrjä. Vasemmassa polvessa kipuili sekä sisä- että ulkosyrjä. Ja tietysti tämä alkoi heti kun olin päässyt salille asti. Onneksi treeneissä ei ollut sen tason toimintaa mikä ärsyttäisi polvia lisää. Ihmeellisenä pidän kyllä että olin ottanut sunnuntaina 50 mg Triptyliä, ja silti menee tuollaiseksi. Toisaalta olin ollut aikeissa pitää LDN:ssä viikon tauon että näen onko se vaikuttanut mitenkään, kun fibro-oireet ovat pahentuneet niin että aamuisin on kamalaa, illan tullen helpompaa, mutta siinä sitten päivän mittaan taas nukahtelee myös. Mutta illat olivat tosiaan ihan ok, tiistaihin asti.

Vielä ihmeellisemmäksi meni sikäli että vaikka otin tiistaina jälleen 50 mg Triptyliä, niin eipä eilen ollut ok missään vaiheessa. Piti laittaa järeimmät polvituet kotoa poistuessa. Muutoin mistään tuskin olisi tullut mitään.

Nakkasin jälleen eilen 50 mg Triptyliä kitaan, ja paiskasin myös LDN:ää, eli tyydyin 3 pv taukoon. LDN:n ei pitäisi nivelrikkoon auttaa, mutta kieltämättä viime vuonna kun sen elokuussa aloin, silloiset vihlaisevat kivut katosivat. Että enpä tiedä sitten.

Eilen tuntui että se polvikipu levisi niin että molemmat jalat olivat lonkista nilkkoihin asti jotenkin "tulehtuneen" tuntuiset. Lisäksi ranteet ja sormet sekä varpaiden tyvet ovat olleet ikävät, mikä on tyypillistä fibron oireilua. Vaikea siis sanoa paljonko polvikivussani on rikkokomponenttia, ja mikä on fibron osuus. Fibrohan tuntuu tekevän sellaista että mistä hyvänsä se löytää kivun, joka on tullut ihan mistä tahansa syystä, niin se ikäänkuin tarraa siihen ja pahentaa ja pitkittää sitä kipua niin että ilman fibroa olisi ehkä voinut päästä vähemmällä.

Jää nähtäväksi miten tänään hommat etenee. Yleensä nuo vihlonnat ovat alkaneet siitä että olen tehnyt jotain polvia ärsyttävää. Paininut, potkinut kiertopotkuja, hypähtänyt tms. Tällä kertaa en keksi niin mitään yksittäistä ärsykettä. Ellei sitten sään kylmeneminen ole se.