Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Krempat

Aloittaja Socrates, tammikuu 03, 2019, 11:00:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 10 Vieraat katselee tätä aihetta.

kertsi

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - lokakuu 18, 2023, 23:39:03
Jos ilmankosteus on 30-45% niin paperipussissa suolan kaliumjodidista jodia haihtuu n. 59%/3,5 vuodessa eli matemaattisesti laskien jotain 23% per vuosi. Jos se suola on taas muovipussissa niin vain 1%/vuosi.

Lähde: https://helda.helsinki.fi/server/api/core/bitstreams/fb1e59f7-2dc6-4853-b1b1-33cf1758dd3d/content
(Taulukko 13, s. 38).

Vuoden vanha suola on ihan kunnollinen mutta 3 vuotta vanha ei enää kovin jodioitu. Kosteus tuhoaa eli haihduttaa jodin tehokkaasti.  Kesäisin ja varsinkin tänä syksynä(!) ilmankosteus oli niin kova että kekseistä tahto tulla löysää taikinaa jos oli jäänyt irrallisena hyllyyn yön yli. Katsoin mineraalisuolani pvm:ää "Parasta ennen Jan 2023" joten pitikö lähteä uusien suolojen ostoon. Ei ole kallis tikki mutta harmittaa lähes täysien pakkausten hukkaan heitto. Kulutus on niin pientä.
Ne uudet suolat pitää panna muoviseen pakkaukseen, minigrippiin tms. Sitten säilyy jodi!
Ei kyllä tulisi mun ainakaan laitettua muovipussiin suolapakettia, vaikka suolaa harvoin käytänkin.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - lokakuu 18, 2023, 23:39:03
Katsoin mineraalisuolani pvm:ää "Parasta ennen Jan 2023" joten pitikö lähteä uusien suolojen ostoon. Ei ole kallis tikki mutta harmittaa lähes täysien pakkausten hukkaan heitto. Kulutus on niin pientä.
Ne uudet suolat pitää panna muoviseen pakkaukseen, minigrippiin tms. Sitten säilyy jodi!

Montako pakettia sinulla sitä suolaa on? Mineraalisuolaa on saatavana jopa 100 gramman pakkauksissa (hinta 0.79), joskin se sitten on kilohinnaltaan hiukan kalliimpaa, mutta eipä tarvi poiskaan heittää.

Tuo nyt ihmettelen, että onko todellakin ihmisen laskettava syömisistään, että kaikkia hivenaineita yms hitusia tulee tasan riittävä määrä eikä ainakaan liikaa syötyä? Jos noin on, niin minun pitäisi olla jo kuollut, sillä en ikinä ole tarkkaillut noita, vaan luottanut siihen, että monipuolisesta ruuasta kyllä saa sen minkä kohtalaisen terveenä säilymiseen tarvitaan.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

Jos ei käytä suolaa ollenkaan, tai hyvin vähän, ei sekään ole niin hyvä. Voi tulla väsymystä ja sydäntuntemuksia jne.. Mikähän se minimimäärä on? Ei jaksa etsiä tietoa.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Toope

Pieniä 50-vuotisen vaivoja. Vaivaisenluu on jotain, mitä kuvittelin enemmän naisten vaivaksi. No, minulla on vasemmassa jalassa pottuvarvas kääntynyt sisään, kun siinä varpaan tyvessä on melkoinen möykky. Pitänee googlata hoitoa. Särkee joskus.

Vasemman peukalon tyvestä havaittiin röntgenissä rustokatoa, eli nivelrikon alkua. En taida enää kitaraa pahemmin soitella, kun kitaraotteet vihlovat niin perskuleesti. Veikkaan itse tosin, että huonon golfin pelaaminen nuorena rikkoi tuon nivelen...

Iho-ongelmat jatkuvat. Pakko suihkun jälkeen aina aamuisin voidella vähän nilkkoja/polvitaipeita, kun alkavat muuten ekseeman vuoksi kutiamaan. Kutiavan ihon raapiminen on niin nautittavaa ja tuhoisaa... :-\

Pientä kramppia on, siis tiedän olevani elossa...

MrKAT

#1609
Lainaus käyttäjältä: Hippi - lokakuu 19, 2023, 11:58:55
Montako pakettia sinulla sitä suolaa on? Mineraalisuolaa on saatavana jopa 100 gramman pakkauksissa (hinta 0.79), joskin se sitten on kilohinnaltaan hiukan kalliimpaa, mutta eipä tarvi poiskaan heittää.

Tuo nyt ihmettelen, että onko todellakin ihmisen laskettava syömisistään, että kaikkia hivenaineita yms hitusia tulee tasan riittävä määrä eikä ainakaan liikaa syötyä? Jos noin on, niin minun pitäisi olla jo kuollut, sillä en ikinä ole tarkkaillut noita, vaan luottanut siihen, että monipuolisesta ruuasta kyllä saa sen minkä kohtalaisen terveenä säilymiseen tarvitaan.
2 pakettia, normaalia ja mineraali. Kilon paketteja.

Siis eihän ihmisen juuri kannata laskea hiveniä ja kaloreita, en käy juuri edes vaa'alla. 
   Mutta tässä minun tapauksessa kyse on oireen/taudinsyyn metsästyksestä. Vähän kuin kotilaboratorio. Eihän terveen kannata rampata labrakokeissakaan... :D  Toiseksi kyse on aspergeristisesta(autistisesta) harrastuksesta.
(Suvussa olen lähellä nähnyt ja vähän ihmetellyt/nauranut nuorena liian tarkkaa hiventarkkailua...  Mutta nyt itse samalla uralla? Sukuvikaa... :D )

Parisen päivää ollut paheneva selkäkipu, polttopuuhommat tehneet sen kait. Harkitsin jo kipulääkettä.
Mutta: Iltanokoset ja hiukan voimistelua keittiönpöydän ääressä (gorilla-asennossa nojaaminen ym) niin selkäkivut hävisi!
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Hippi

Eihän nyt vähän suolaa käyttävän kannata kilonpaketteja ostaa, jos vielä kahta laatua pitää olla. Vaikka kilohinta on hiukan enemmän, niin osta pieniä pakkauksia. Niitä on sen 100 gramman ja kilon väliltäkin. Suola on niin halpaa, että ei siinä kannata kilohintaa miettiä, kun käyttö jakautuu pitkälle aikavälille. Jos siis siitä suolasta jotain haihtuu ajan kanssa niin, että se on tarkoitukseensa kelvotonta. Minulle riittää, että suola on suolaista, joten yleensä nappaan kaupassa ensimmäisenä käteen osuneen paketin sen tarkemmin tutkimatta ja uuden ostan, kun edellinen on lopussa.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

MrKAT

Huomioita: Olin suht ahkerana aiemmin vaikka en silloin aloittanut päivää lohella, suolalla enkä ½monivitapillerillä mutta näiden kanssa seur. päivänä olin hiukan iloisempi, ahkerampi ja aloitteellisempi. Ikäänkuin ne vaikuttaisi enempi mieleen kuin lihaksiin (tai muuhun elimistöön). 
  Tällä perällä ei kannata haaveilla eksoottisista jutuista. Joten pienet pakkaukset, merilevät voivat jäädä hankkimatta aivan kuten mangojakin on ihan turha etsiä.

Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Hippi

^
En usko pätkääkään siihen, että joku aamupalan sisältö vaikuttaa kovin paljon siihen, miten päivä tulee sujumaan. Vähintään parin vuosikymmenen ajan aamupalani oli mukillinen tai kaksi kahvia, lounaana oli kahvi sanoin kuin iltapäiväkahvi oli paikallaan. Vasta töistä palattuani söimme koko perhe yhdessä lämpimän aterian. Iltapalalla meni joku voileipä tai hedelmiä.

Olin koko päivän energinen eikä työtuloksessa ollut moitteen sijaa, mutta ei suinkaan joka päivä. Joskus oli takkuisia ja puhdittomia päiviä siitä huolimatta, että aamupala oli aina sama.

Jokunen vuosi sitten aloitin jonkinlaisen elämäntapamuutoksen ja opettelin aamukahvin lisäksi syömään jotain. Löysin sellaisen kombon, joka maistuu ja tulee nopeasti, joten sen saman teen nykyisin joka aamu.

Taaskin pääasiassa olen toimelias ja energinen, mutta joinain päivinä ei vaan jaksaisi eikä huvittaisi kerrassaan mikään.

Veikkaan, että tähtien asennolla ja etenkin kuun vaiheilla on paljon enemmän vaikutusta päivääni kuin sillä, mitä syön aamulla. :D
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Socrates

Päivitetäänpä kremppoja.

Polvi on rusahduksen jälkeen kestänyt muuten treenata, mutta takareisille ei pysty tekemään muuta kuin varovaista kuntouttavaa kumpparijumppaa. Arjessa haittaa jonkun verran. Kävin tutkimuspotilaan kontrollikäynnillä, mutta eipä siellä kummempaa.

Polven rikkoon liittyvä alaselän vasemman puolen/lonkan ja välillä koko jalan ärtyminen vaivannut välillä ikävästi, mutta ei haittaa treenaamista.

Yläselän ikivanha vaiva on äitynyt hiljalleen ja paheni eilen niin, että taitaa tulla hiukan paussia kunnolliseen yläkropan treeniin.

Insta syöttää valtavia määriä kuntouttavia liikkeitä ja aina välillä joku tarttuu mukaan.
Kävelevä kremppakertymä

Norma Bates

Ihmiset kun välillä ihmettelevät että miten kummassa muka C-vitamiini (purkista) voisi mukamas aiheuttaa vaivoja, niin kokeilin syödä sitä yhtä puhdas mikä helvetti lie nivel jotain, joka minulta jäi kesken toissakesänä kun närästys meni niin kammottavaksi. En kovin montaa päivää ehtinyt syödä, kun johan puristi rinnasta ja välitön pahoinvointi sen perään kun olin nakannut nappia naamaan.

Sitä ihmetellään että miten voin sitten syödä kasviksia. Eihän niitä niin valtavissa määrin tulekaan syötyä, mutta kai se nyt lienee vähän eri asia syödä jotain hedelmiä kuin kiskaista joku keinotekoinen kapseli nassuun? Taikka mistä minä tiedän, mutta enpäs kyllä muista että kertaakaan olisi alkanut rinnasta puristaa jos olen syönyt persikoita, luumuja tai päärynöitä.

kertsi

#1615
^ Ainakin ruusunmarja, sitrushedelmät ja paprika taitavat olla niin C-vitamiinipitoisia, että sen takia niistä saattaa tulla närästysoireita, jos on tullakseen.

Fineli listaa missä kasviksissa ja hedelmissä ja marjoissa on eniten C-vitamiinia:
https://fineli.fi/fineli/fi/elintarvikkeet?component=2270&sortByColumn=component&sortOrder=desc&offset=0
poimintoja:
LainaaRuusunmarja   
Ksylitolipastilli, c-vitaminoitu   
Mustaherukka, kuivattu, mustaherukkajauhe   
Chili, vihreä, tuore   
Guava   
Mustaherukka, lehti, mustaherukan lehti   
Paprika, keltainen   
Persilja   
Paprika, keskiarvo   
Paprika, punainen   
Piparjuuri   
Paprika, keitetty, suolaton   
Tyrnimarja   
Paprika, uunissa   
Mustaherukka   
Ruusunmarja, kuivattu, ruusunmarjajauhe   
Paprika, vihreä   
Ruusukaali   
Tomaatti, aurinkokuivattu, öljyssä
Pakastekasvissekoitus, kartanon kasvikset, parsakaali-porkkana-paprika
Lehtikaali   
Parsakaali, brokkoli
Lakka
...      

Parina päivänä syönyt ruusukaalia, mutta onneksi vain vähän (7-8), ja mikrotettuna. Ja 1/8 pienestä punaisesta paprikasta /vrk. Ja vähän chiliä kalanmausteena, keitettynä. Ei ihme, että on närästänyt enemmän kuin tavallista. Tuo ruusukaali oli mulle yllätys. Chiliä tulee onneksi syötyä niin pieniä määriä, ettei se niin paljon haittaa kuin paprika.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Toope

Syöttekö te palstan suurimmat kremppailijat jotain perusravinteita? Olen itse vähän epävarma. Olen syönyt yleisvitamiinivalmisteita, joskus.
Minulla on hieman epäuskoa noihin?! Onko muuta tehoa kuin valmistajan rahatilille?

kertsi

Itse syön ainoastaan D-vitamiinia. Ja nykyään B-vitamiinivalmistetta (aiemmin pelkkää B12-vitamiinia), koska diabeteslääke metformiini jostain syystä vähentää B12-tasoja elimistössä. Joskus olen syönyt magnesiumia lihaskramppeihin, mutta luulen, ettei sillä ei ole vaikutusta.

Monivitamiinivalmisteista pysyn kaukana. Ja kalaöljykapseleista (syön kyllä oikeaa kalaa).
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Vuodesta 2010 olen syönyt magnesiumia, alunperin kramppaaviin jalkoihin (aloin tuolloin kävelemään pitkiä matkoja) ja sittemmin havaitsin että torjuu ummetusta (vaihtelevasti). Tuona vuonna aloitin myös D:n ja alkuun vedin jotain järjettömiä määriä kun yksi silloinen tuttavuus oli tuonut Kanadasta jonkun purkin ja olisiko ollut peräti 250 ug? En muista enää. Jossain vaiheessa söin vähemmän ja sitten 2018 taas enemmän eli 100 ug (mikä on kyllä virallisen tiedon mukaan se yli turvallinen annos), mutta kun tuolloin tehtiin labroja kipujeni vuoksi (joka sitten osoittautui fibroksi ja nivelrikoksi), oli D-arvo muistaakseni 141 ja lääkärin mielestä se oli liian korkea; siitä eteenpäin olen syönyt 50 ug syksystä kevääseen.

Ajoittain talvikausina olen syönyt sinkkiä. Taannoin havaitsin taas että joku ihovaurio ei meinaa millään parantua, joten aloitin sinkin ja nyt se on kadonnut. B12-vitamiinia syön koska sen pitäisi olla hyväksi kun on fibrootikko. Aloitin taannoin pitkän tauon jälkeen taas myös ubikinonin siksi että olen jälleen nukahdellut keskellä päivää fibron takia. Polvien vuoksi syön kondroitiinisulfaattia, ja se on saattanut olla hyödyksi. Rautaa oli pakko alkaa syömään vuosi sitten kun Hb oli silloin 100 ja ferritiini 20. Viimeksi olivat 130 ja 65. Rautaa olen ottanut lääkärin ohjeen mukaan 100 mg joka toinen päivä. (Miesten tuskin tarvinnee raudoista piitata.)

Jotain ihme GABAA ostin iät ajat sitten ja siitä en kokenut mitään hyötyväni, mutta olen nyt sitten syönyt niitä kapseleita ettei kaikki raha mene aina Kankkulan kaivoon kaikenlaisissa kokeiluissani. En edes muista miten sen piti auttaa, hermostoon jotenkin?

Toope

En aivan täysin noihin juttuihin usko, mutta minullakin on nivelrikon alkua. Jotain toivon tuohon, kun terv.kesk.lääkäri sanoi suurinpiirtein, että elä sen kanssa...