Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Krempat

Aloittaja Socrates, tammikuu 03, 2019, 11:00:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kertsi

#225
Kunnon kokovartalopuudutus eli kova kertakänni voi toki toimia  relaksanttina, mutta jo kertakännistäkin voi saada esim. aivohalvauksen. Tämä sivuvaikutus on siis potentiaalisesti pahempi kuin mitä esim Norflexin sivuvaikutukset.

(typo korjattu)
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Renttu - kesäkuu 26, 2019, 17:33:00
Ärsyttävänä pikkujuttuna se ihan helvetinmoinen edesvastuuttomuus, että joku suosittelee foorumilla tosta vaan joitain lääkkeitä. Se kertoo vain sen, että ammattitaitoa ei ole lainkaan, mutta tyhmyyttä senkin edestä.
Ja minkähän ammatin sinä minulle nyt olet mielikuvittellut?
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Pystytreenit menivät ihan hyvin lyönteineen ja potkuineen, vaikka kotona huusin ja kiroilin sohvalta tai konttorituolilta noustessani. Katsoisin kyllä itsekin ettei selkä paskana kannata treeneihin lähteä jos a) vaiva on ihan uutta tyyppiä eikä yhtään tiedä syytä eikä sitä miten se etenee ja b) luvassa on aktiviteettia josta tietää tulevansa entistä kipeämmäksi.

Missään nimessä en siis olisi mattotekniikoita tehnyt. Ja tätä samaa vaivaa kun on ollut ennenkin, niin tiedän sen kotkotukset.

Ja tietenkään ei mömmöissäkään kannata lähteä. En kokenut olevani tillintallin kun matkaan lähdin. Ei sitten taida meitsin kuuppaa ainakaan Sirdaludilla sekaisin saada.

Karikko

Lääketeollisuus on tällä vuosituhannella (19 vuotta tätä jo kohta)  saanut sakkoja useita miljardeja >>suurin yksittäisen firman sakko yli kolme miljardia.

He katsovat  sen toiminnan sivukuluksi, kun työtävät markkinoille sairaille ja varsinkin terveille tarkoitettuja elämän-lohdutuskemioitaan.

Varmaan he silti ajattelevat potilaan parasta, tai ainakin hänen rahojaan, luulisin.

Karikko

Lainaus käyttäjältä: kertsi - kesäkuu 27, 2019, 10:34:17
Lainaus käyttäjältä: Karikko - kesäkuu 27, 2019, 10:18:16
Lainaus käyttäjältä: kertsi - kesäkuu 27, 2019, 10:14:46
Lainaus käyttäjältä: Karikko - kesäkuu 27, 2019, 09:07:23
Lainaus käyttäjältä: kertsi - kesäkuu 26, 2019, 19:12:38
Lainaus käyttäjältä: Renttu - kesäkuu 26, 2019, 19:03:28
Huoh. Kun ne somaattisenkin puolen häikät ovat niitä vieroitusoireita, ja niiden seuraamuksia.

Sivuvaikutukset eivät kyllä ole sama asia kuin vierotusoireet, eivätkä myöskään ole (välttämättä mitään) vierotusoireiden seuraamuksia.

Eivät olekaan, mutta vaikutusmekanismit ovat suurinpiirtein sama asia. (Kahviin tottunutkin saattaa kärsiä päänsärystä, -kahvilakossa)
Vaikutusmekanismit tuskin ovat edes suurinpiirtein sama asia. Sivuvaikutuksia tulee silloin, kun lääke vaikuttaa kehoon, kemiallisesti, hormonaalisesti tms.. Vieroitusoireita tulee silloin, kun lääke EI vaikuta kehoon.

Tarkennuksena- tarkoitatko, että on olemassa muitakin kuin fysiikkaan (kemiaan) kuuluvia vaikutusmekanismeja. (Bio-kemia)
Enpä tainnut väittää mitään tuommoista, tai päinvastaistakaan.

(Itse asiassa fysiikka on aika lailla väärä kuvaustaso farmakologisille, endokrinologisille ja biokemiallisille prosesseille. Sellaisia prosesseja on tarkoituksenmukaisempaa kuvata esim. farmakologisin, endokrinologisin, biokemiallisin, solubiologian tms. termein.)

Joo kemia kyllä on fysiikan osa-alue- >ehkä ne on silti hyvä erottaa tietyllä tapaa toisistaan, kun kuvaillaan toimintamekanismeja.

Norma Bates

Summa summarum otin siis keskiviikkona kahdesti Sirdaludia. Torstaina kerran aamulla parasetamolin kera, ja perjantaina samoin. En osaa sanoa vaikuttiko lääke millään tavalla. Hivenen näet epäilyttää että mikään lääke toimisi vasta 8 t päästä ottamisesta? Torstai-iltana treeneissä ei sattunut. Perjantai-iltana ei sattunut. Mutta sittemmin on kyllä sattunut aina kun nousen istuimelta tai muusta istuma-asennosta tai makuulta.

Vatsa alkoi jo oirehtimaan (turpoaa, kipuilee, kuplii) joten parasetamolia en kyllä ainakaan haluaisi enää ottaa. Sirdaludia olisi vaikka muille jakaa kun lääkäri taisi kirjoittaa 3 x 30 apteekissa kysyi otanko ne kaikkia...?! No en nyt sentään.

Uin viimeksi tiistaina ennen kuin selässä vihlaisi. Nyt uin jälleen ja käsivarsia alkoi vihlomaan aivan kuten viime vuonna elokuussa. Mutta ei ihan niin kovaa, ja ei jalkateriä ja sääriä kuten silloin aikoinaan. Nyt tuntuu pukeuduttuani pienikin tuulenviri käsivarressa ällöttävänä jomotuksena. Ja tuntuu kuin lähtisi sormista tunto tms.

En kyllä missään Jäämeressä uinut.

Norma Bates

Aijaa vai ei muka kovaa? Oik. käsivarren vihlonta äityi niin taisi olla kovinta tähän mennessä. En tiedä pitäisikö jatkaa tutkimuksia. Esim. fibromyalgia-diagnoosi sinänsä ei mitään hyödytä, mutta eipähän tarvitsisi tämänkin kanssa sössöttää mistään todennäköisyyksistä. Vaikkei ne lääkäritkään aina oikeaan osu.

Kun tätä oli alullaan ja tuntui katoavan hetkeksi ja tuli taas, niin olisikohan Sirdalud blokannut tätä kipua, vaikka selkäkivusta en mene vannomaan. Vai onko minulla joku ihme uimareuma?!

kertsi

#232
ylirasitus? https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000005216282.html
pitkäkestoinen kyllmäaltistus? -> hermosärky?  (lisää muuten sydänvaivojakin)
huono uima--asento -> niskan tai rintarangan välilevyt saavat damagea -> kipu voi säteillä käsiin
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

#233
Uin niin rauhallisesti että minua on joskus jopa pilkattu siitä. Ja lopulta aika lyhyitä matkojakin. Kylmyys ja kosteus kyllä mietityttää. Jo 20+ iässä minulla oli välillä säärisärkyjä kaatosateen edellä. Ja 30+ iässä sitä ranteiden aristusta mistä olen varmaan maininnut. Sille ei ollut mitään syytä tai minä en ainakaan keksinyt. Oli talvi, joten en uinutkaan. Ja vasta viime elokuussahan se uiminen alkoi sattua.

Ai niin. Minähän heitin jussina n. 30 min vesijuoksulenkin ja silloinkin oli pientä kipua käsissä. Asentohan on täysin eri ja periaatteessa voi olla vaikka tumput suorana kun jalat riittää. Mutta hivenen heiluttelin käsiä. Hyvin rauhallisesti myös vesijuoksenkin. Sanan "juoksu" voi vallan unohtaa.

kertsi

#234
^ reunapitsi?

Missä kohtaa kättä se kipu on?

Melojille on nepreenisiä rannekkeita. Tenniskyynärpäille on neopreenilämmitteitä, ja lannerangan lämmittimiä/tukia selkävaivaisille.
Varmaan on kuivapukuja, joissa on hihat.
Ja pelkkiä hihoja ja lahkeita näyttäisi olevan pöyräilijöille: https://www.bikester.fi/2xu-calf-guards-irtohihat-lahkeet-musta-320616.html

Lainaus käyttäjältä: kertsi - kesäkuu 30, 2019, 20:16:35
huono uima--asento -> niskan tai rintarangan välilevyt saavat damagea -> kipu voi säteillä käsiin
Välilevytyristä muuten voi seurata tuntopuutoksia.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Mikä on reunapitsi?

Käsissä kipu on joskus ranteiden alueelle (aristus), nykyään ollut sellaisen kolmion alueella jossa kärkinä ovat etusormen juuri, peukalon juuri ja ranne. Miksiköhän tuota aluetta sitten nimitettäisiin. Peukalohanka, mutta ei se varsinainen hanka, vaan kädenselän puolella oleva kaistale kohti rannetta. Tämä mol. käsissä. Ja nyt on sitten ollut käsivarressakin kipua ja kyynärpäässäkin taisi vihlaista. Jopa reisissä oli nyt, ja niissä ei ole koskaan aiemmin ollut. Ei minusta oikeastaan kai kohta sellaista aluettä löydykään jossa ei ole vihlaissut.

Ostin toissakesänä märkäpuvun uidakseni viileämässäkin vedessä, mutta ei siitä tullut mitään kun se heitti ihan kummaan asentoon. Tuolloin huomasin että vesijuoksu se yllä onkin jees. Mutta itseasiassa minulla taisi olla polvet vähän kipeät jo tuona kesänä 2017 siinä vaiheessa kun olin jokusenkin kerran vesijuossut. Kuinkahan pitkältä ajalta tässä on tätä mitä-lietä kertynyt?

Jonkinlaiset käsivarsien päälliset tai lämmittimet voisivat kyllä olla kiinnostavat kokeilla. Minulla on KM:aa varten hankkimani käsivarsisuojat, ne tosin imevät kyllä vettä. Mutta ajattelin kokeilla miltä vaikuttaisi huomenna niiden kanssa vesijuoksu. Uimaan en kovalla tuulella lähtisi millään ilveellä, mutta tulee kuitenkin sen verran lämmin päivä että ajattelin lähteä vyön kanssa jorpakkoon. Siitä eteenpäin meneekin sitten niin kylmäksi että saa olla ne vesileikit.

kertsi

#236
Reunapitsi on lasten kieltä, ja tarkoittaa reumatismia.

On olemassa muuten myös neopreenihanskoja melojille (ja ehkä pöyräilijöille?).

Ja näköjään on monenlaisia rannetukia, jotka yltävät korkealle kämmeneenkin, ihan fysioterapeuttisiinkin tarkoituksiin (googlaa rannetuki).
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

#237
Jotain juttua jostain luin että reumatismi ei enää ole mikään virallinen diagnoosi... vai muistanko väärin. Kipujani itse kyllä kuvailisin sanalla "reumaattinen" koska sanana se kuulostaa juuri siltä miltä kivut tuntuvat. Mutta tuskin minulla reumaa on.

Sehän meni sillä tavalla että omalääkäri TK:ssa alleviivasi että ei voi olla reumaa kun ei ole reuma-arvot koholla. Toisen kerran hän alleviivasi sitä sillä että pitäisi olla edes tulehdusarvot eli CRP koholla, ja eipä ole sekään. Sitten kun tutkimukset jätettiin sikseen kun ei mitään löydy, hän sanoi että jos kivut pahenevat tai nilkkani tulevat kipeiksi tai ne turpoavat, voidaan tutkimuksia jatkaa koska on olemassa seronegatiivinen reuma. Itse hän oli sitä ensin inttänyt että ei voi olla sitäkään, ja sitten yhtäkkiä keksii että on tuommoinenkin. Niin tyypillistä hänen taholtaan.

Jos tämä nyt jää "päälle" niin kai se on sitten jotain lähetettä hänen harkittava. Kaippa ne reumapolilla osaa fibronkin arvioida, käsittääkseni ei ole olemassa erikseen mitään fibropolia. 

- Ja minulle on alkanut tulemaan kosketuskipua. Ekan kerran sitä oli polvien kohdalla jo vuoden alussa kun fysioterapeutti niitä paineli. Nyt on ollut noissa kädenselkien kolmioissa joista mainitsin, ja käsivarteen koski yhteen kohtaan kun siihen koskin. Pitäisikö lie kopeloida koko kroppa läpi että löytää kaikki au-kohdat.

MrKAT

Juhannuksen aikoihin kyljessä, liki kankkua, WC:ssä huomasin kivun kanssa että housujen lasku  repi luomen auki. Ja hölmöyksissäni "kuorta" koitin repiä lisää. (Niin luulin). En muista tuliko verta mutta säikähdin. Suvussamme on paljon luomia ja muistan isän varoittaneen "ettei niitä saa repiä" kun sukulainen repi jotain. Syöpäriskinkö takia? Huh.  Laitoin siihen laastarin, seuraavina päivinä alkoi tuntua kipua. Unohdin laastarin paikalleen vaikka kävin suihkussa. Kipu helpottui välillä mutta kyljellään ei voinut aina nukkua. Viikko kului ja kipu paheni eli eilen, jolloin mun piti ottaa laastari auki koska varmaan tulehdus. Harkitsin jo lääkäriä, mutta tuskin syöpä vaikka polttava kipu tuntui jo jäytävän jalkaa. Varustauduin paperipyyhkeellä ja desinfiointiaineella. Piti katsoa peilillä apua. Huomasin siinä nyt isomman harmaan patin. Pystymmässä? Mitä ihmettä?! Revin sen irti. Napsahti ilkeästi irti ja paperipyyhkeessä ryömi PUNKKI! Vein sen ulos ja tapoin portailla kengällä.
  Tänään vielä kipua ajoittain mutta paljon helpompi tilanne. Luultavasti toivun. Mutta sen virheen tein etten säilyttänyt punkkia pakastimessa. Jos menen sekaisin ja nousee aivokuume niin saisivat siitä tutkittavaa.
  Luultavasti sain punkin joko 1) puutarhassa kitkiessä kukkaistutuksia tai 2) hakiessa niitynvierustieltä juhannuskoivuja sisälle. Tuo 2 todennäköisin.

Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

kertsi

^ Olethan ottanut sen punkkirokotuksen?
Toinen punkkitaudeista on se, jota voi lääkkeillä hoitaa, mutta sitä vastaan ei voi rokottaa.
Toinen on se kamalampi, jota ei voi lääkkeillä hoitaa, mutta sitä vastaan on rokote.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️