Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Krempat

Aloittaja Socrates, tammikuu 03, 2019, 11:00:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 5 Vieraat katselee tätä aihetta.

kertsi

#780
Ainakin sokerilakon kerrotaan auttavan refluksivaivaan.

Ja kun lisäravinteista on puhuttu, niin itselläni jo 500 mg C-vitamiinia aiheuttaa refluksia. Sen vitamiinin tiedetään relaksoivan ruokatorven alasulkijaa, siinä missä sitrushedelmienkin. Ja suklaan.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: kertsi - tammikuu 29, 2021, 17:09:04
Ainakin sokerilakon kerrotaan auttavan refluksivaivaan.

Ja kun lisäravinteista on puhuttu, niin itselläni jo 500 mg C-vitamiinia aiheuttaa refluksia. Sen vitamiinin tiedetään relaksoivan ruokatorven alasulkijaa, siinä missä sitrushedelmienkin. Ja suklaan.

C-vitamiinia en pysty käyttämään, tulee vatsa kipeäksi. Ja vähän epäilen kun nuorena koin kuvotusta ja erään kerran vallan oksensin monivitamiinivalmistetta käytettyäni, että syypää olisi tuo C. Kuukautisten jälkeen olen ottanut satunnaisesti kolmena päivänä rautaa, ja kun siihen ovat sitä C:tä menneet apuaineeksi änkemään, niin eihän siitä kiva olo tule.

Sitruksiakaan ei kovin kummoisesti tule käytettyä, koska en jaksa kuoria niitä. Mutta jossain väitettiin että ne olisi hyväksi, en nyt muista missä vaivassa. Suklaan syöntikin on semmoista kausittaista, nyt en ole syönyt kohta kuukauteen. Mutta jos tässä pidempään olen gluteenittomalla, eli en nautiskele vehnäsiä, niin väistämätöntä lienee että jossain vaiheessa karkit ja suklaa palaa kuvaan, koska emmä nyt jaksa kaikesta mahdollisesti luopua. Vihaan ajatustakin jostain tontonton-touhuskelusta.

Mässätä ei tietenkään tarvitse.

***

Kutina jatkuu aina vaan. Ostin sinkkipastaa - olisi pitänyt ostaa emulsiovoidetta... Hemmetin vaikeaa saada levittymään. Kokeeksi vedellyt sinne tänne. Saattaa olla että se hivenen rauhoitti jalkoja, mutta käsivarsiin en sitä eilen laittanut ja yön aikana raastoin käsivarsiani vimmatusti. Ja edelleenkin tietysti kutisevat. Aamut ja nukkumaanmenoa edeltävä aika ovat pahimmat ajat.

kertsi

Kynnet kannattaa pitää nyt lyhyinä, ja putipuhtaina, ettei rikkikynsitty iho tulehdu. Ja yöksi puuvillahanskat käteen.

Oletko kokeillut Kestineä? Mulla se auttaa vähän hyttysenpistoihin, joille olen allerginen.

Auttaisikohan hydrokortisonivoide?
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

MrKAT

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - tammikuu 31, 2021, 11:07:05
C-vitamiinia en pysty käyttämään, tulee vatsa kipeäksi. Ja vähän epäilen kun nuorena koin kuvotusta ja erään kerran vallan oksensin monivitamiinivalmistetta käytettyäni, että syypää olisi tuo C. Kuukautisten jälkeen olen ottanut satunnaisesti kolmena päivänä rautaa, ja kun siihen ovat sitä C:tä menneet apuaineeksi änkemään, niin eihän siitä kiva olo tule.
Katsoin C-vitamiinipurkkiani niin se on depot-tabletteina joka päällystetty jotta imeytyy hitaasti tuntien aikana. Sensijaan monivitamiinipillereissä sitä ei lue joten siinä ei kait sitten ole suojapäällystettä.
Koitin etsiä netistä onko C:tä entero-tabletteina, se imeytisi vasta ohutsuolessa. En löytänyt.
.. Jaaha. Tässä linkissä onkin hyvin hitaasti imeytyviä pitkävaikutteisia C-vitamiineja, 8 tuntia jne. Esim. "Vida Vahva 500 mg C-vitamiini" ja "Vastaystävällinen 1000 mg Ester C plus"(jossa ei happoa?).
  Minulla on käytössä "Multivita Ascorbin LONG pitkävaikutteinen"  C- vitamiinitabletti-purkki.
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: kertsi - tammikuu 31, 2021, 16:09:05
Kynnet kannattaa pitää nyt lyhyinä, ja putipuhtaina, ettei rikkikynsitty iho tulehdu. Ja yöksi puuvillahanskat käteen.

Oletko kokeillut Kestineä? Mulla se auttaa vähän hyttysenpistoihin, joille olen allerginen.

Auttaisikohan hydrokortisonivoide?

Ei auttanut hydrokortisoni, ei setiritsiini, eikä Desloratadine. Ostin sinkkipastaa, ja se on selvästi liian tankeaa. Todella vaikea levittää ja jää vahamaiseksi pinnaksi iholle. Se saattoi ehkä silti hivenen auttaa sääriin. Niihin ei ole enää tullut uusia reikiä. Käsivarret kumminkin edelleen vaikeat. Kokeilen sellaista sinkkivoidetta mikä levittyy helpommin, kunhan pääsen hakemaan.

Hämärä mielikuva että olen joskus vilkaissut Kestinen tietoja ja se voi vaivata vatsaa. Mutta kun kaksi eri antihistamiinia ei auttanut, tuskin auttaa kolmaskaan. Ei tämä liene vaan jotain ihon pinnalla olevaa allergiaa. Kun tulee noita nesterakkuloitakin.

kertsi

#785
Norma,
Se D-vitamiinin taso, mistä oli puhetta, olikin omassa mittauksessani 125 nmo/l noin vuosi sitten. Siihen omalääkäri kommentoi näin:

"D-vitamiini 125, arvo sen verran suuri ( tämänhetkinen D-vitamiinimittaustapa antaa n 30% matalammat luvut kuin aikaisemmin)
että suosittelisin hiukan pienempääkin annosta. Vuorokausiannoksen pudottaminen n 20-30% paikallaan."

Koska söin tuolloin 100 mikroa (ja sain siitä iho-oireita) sopiva annos juuri minulle olisi siis 70-80 mikroa.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

Vesirokon kutinaan käytin tytöilläni mentolia sisältävää öljyä, joka helpotti huomattavasti kutinaa.
Sitä ei kyllä parane laittaa kohtiin, jotka on rikkirevitty, sillä niissä se kirvelee, mutta ehjälle iholle toimii hyvin.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: kertsi - tammikuu 31, 2021, 21:58:25
Norma,
Se D-vitamiinin taso, mistä oli puhetta, olikin omassa mittauksessani 125 nmo/l noin vuosi sitten. Siihen omalääkäri kommentoi näin:

"D-vitamiini 125, arvo sen verran suuri ( tämänhetkinen D-vitamiinimittaustapa antaa n 30% matalammat luvut kuin aikaisemmin)
että suosittelisin hiukan pienempääkin annosta. Vuorokausiannoksen pudottaminen n 20-30% paikallaan."

Koska söin tuolloin 100 mikroa (ja sain siitä iho-oireita) sopiva annos juuri minulle olisi siis 70-80 mikroa.

Eli taas labroihin ei voi luottaa millään tavalla. Olisiko liikaa vaadittu että tohtoritäti (siis tämä minun) avaan sen verran suutansa että sanoisi jotta arvosi 141 on korkeahko siksi että labramme näyttävät päin vittua ja todellisuudessa arvo on siis vieläkin suurempi. Minä en osaa laskea että miten suuri se sitten olisi.

Siinä mielessä tämä ei tietystikään ollut kiva kuulla kun olin niin toivonut että voisin saada fibrokipuihin helpotusta syömällä 100 ug. Enhän ollut tuollaista määrää syönyt enää sen koommin kun niitä labroja 2018 tarkasteltiin. Olenkohan nyt sitten syönyt 6 vk? Mutta 2018 olin syönyt kaksi kuukautta, enkä ollut saanut mitään rakkuloivaa kutinaa. 2010 kun en tiennyt mistään mitään söin useita kuukausia annoksella 250 ug, enkä silloinkaan saanut mitään iho-oireita. En toisaalta myöskään saanut mielialaa kohoamaan, jota minulle muistaakseni lupasi se ihminen joka välitti noin vahvaa kamaa Kanadasta.

https://www.mehilainen.fi/hyvinvointi/d-vitamiini

Myrkytysoireita voi esiintyä, kun S-D-25 on yli 300 nmol/l, jolloin usein myös veren kalsiumpitoisuus on kohonnut. Oireita ovat mm. ruokahaluttomuus, laihtuminen, yleinen heikkous, sekavuus, oksentelu ja nestevajaus.

Olen paremminkin lihonut tässä viime viikkoina.

Riittämätön D-vitamiinin saanti altistaa osteoporoosille ja luunmurtumille. Tutkimuksissa D-vitamiinin puute on liitetty myös mm. infektioherkkyyteen eli heikentyneeseen puolustusjärjestelmään, masennukseen, diabetekseen, syöpä- ja verisuonisairauksiin, tasapaino- ja lihasheikkouteen, autoimmuunitauteihin sekä hermoston rappeumatauteihin. Suoraa syy- ja seuraussuhdetta ei kuitenkaan aina ole osoitettu.

Kun puhutaan autoimm.taudeista, tulee mieleen että D:n puutos voisi laukaista fibron puhkeamisen. Mutta minulla fibro puhkesi 2018 elokuussa, ja olin takuulla ainakin auringosta saanut D:tä vaikka hyrymykke, kun en kaihtanut oleskella ulkona järjettömistä helteistä huolimatta. Toisaalta ei kai noissa asioissa aina ole kyse välittömästä aikajanasta, vaan vuosien kehityksestä. Ja sitten taas toisaalta kun olen aina jonkin verran syönyt D:tä vuodesta 2010 lähtien, niin ei oikein voine olettaa että ainakaan mitään valtavia puutoksia olisi ollut.

Ehkäpä palaan takaisin 50 ug tasolle, ihan silläkin mielellä että kokeiluni aikana fibrokivut eivät ole täysin hävinneet. Viime yönäkin oli ns. kirves oik. hartiaan iskettynä, siitäkin huolimatta että olen nyt jälleen ottanut Triptyliä koska se että olin viikon ilman ei saanut kutinaa tokenemaan, eli en pidä sitä syypäänä. Eipä se Triptyl kyllä nykyään tunnu tekevän oikein mitään, mutta nukkuu paremmin (eikä esim. raavi itseään pitkin yötä?)

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Hippi - helmikuu 01, 2021, 08:33:34
Vesirokon kutinaan käytin tytöilläni mentolia sisältävää öljyä, joka helpotti huomattavasti kutinaa.
Sitä ei kyllä parane laittaa kohtiin, jotka on rikkirevitty, sillä niissä se kirvelee, mutta ehjälle iholle toimii hyvin.

Eli minulla ei sitten oikein mihinkään. Joka kohtaan missä kutina on ollut mielipuolisinta ilmestyy aikanaan rikkirevitty rakkula. Yhden ehdin nähdä ehjänä. Hyvin pieniä ne ovat, mutta näyttäisi siltä että tosiaan nestettä sisällä.

Sääret vaikuttavat rauhoittuneen ja on vaan ne vanhat reiät mitä ehti tulla. Reisissä kutina vaihtelee, ja rakkuloita ei kovin usein reisiin tule. Käsivarret ovat nykyään pahimmat, ajoittain törkeä kutina, ja sitten tulee parin millin reikiä.

Muissa osissa kehoa, kuten selässä tai vatsassa lähinnä vain joku harvinainen, yksittäinen rakkula.

Arvelen että sinkkimönjä on minun tapauksessani turvallisinta, jostain muistaakseni luin että sitä käytetään hillitsemään arpien muodostustakin (mm. aknessa).

kertsi

Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: kertsi - helmikuu 01, 2021, 12:48:15
Jos sulla onkin jokin tartuntatauti, vaikka enterorokko?

https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=skl00022

Näkyy olevan viikon ordiili. Mulla on kutissut jo lähemmä kolme viikkoa. Gluteenitta olen nyt vasta seitsemättä päivää, että sen suhteen keissi avoin.

kertsi

#791
Muista sit tsekata ihan kaikki sisällysluettelot... karkit, sipsit, einekset, mausteet, lihaliemikuutiot, maustekastikkeet jne.. Ja laku! Ja juomat.

Kutina on kyllä ihan saatanastaperkeleestä.

Ehkä kandee yrittää miettiä, mikä kaikki ympäristössä on muuttunut. Uusi shampoo, pyykkipulveri, tiskiaine, ihovoide, hammastahna, vaatekappale, laastari, ruoka. Itse olen laastareille ja kumikäsineille pahasti allerginen, ja haavateipille, huomasin erään leikkauksen jälkeen. Sain anafylaktisen shokin, naama tulipunainen ja turvonnut, hengitysvaikeuksia, vaikka haavateippi oli vartalon alueella. Sain adrenaliinipiikin persuuksiin, ja tilanne rauhottui.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - helmikuu 01, 2021, 12:53:22
Lainaus käyttäjältä: kertsi - helmikuu 01, 2021, 12:48:15
Jos sulla onkin jokin tartuntatauti, vaikka enterorokko?

https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=skl00022

Näkyy olevan viikon ordiili. Mulla on kutissut jo lähemmä kolme viikkoa. Gluteenitta olen nyt vasta seitsemättä päivää, että sen suhteen keissi avoin.
Muitakin rokkoja on, tarkistitko kaikki?
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

#793
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - helmikuu 01, 2021, 12:03:12

Siinä mielessä tämä ei tietystikään ollut kiva kuulla kun olin niin toivonut että voisin saada fibrokipuihin helpotusta syömällä 100 ug. Enhän ollut tuollaista määrää syönyt enää sen koommin kun niitä labroja 2018 tarkasteltiin. Olenkohan nyt sitten syönyt 6 vk? Mutta 2018 olin syönyt kaksi kuukautta, enkä ollut saanut mitään rakkuloivaa kutinaa. 2010 kun en tiennyt mistään mitään söin useita kuukausia annoksella 250 ug, enkä silloinkaan saanut mitään iho-oireita. En toisaalta myöskään saanut mielialaa kohoamaan, jota minulle muistaakseni lupasi se ihminen joka välitti noin vahvaa kamaa Kanadasta.

Muistaakseni jossain keskustelussa sanoit, että olet viime aikoina syönyt aiempaa enemmän lohta? Sehän merkkaa, että kokonaissaantisi voi nyt olla korkeampi, jos sattumoisin saat ruoasta nyt enemmän kuin aiemmin. Tai, jos esim paino on laskenut, se luultavasti laskee tarvettakin (jopa paljon).

Jo pari lohiateriaa viikossa ja maitotuotteita päälle voi riittää hoikalla ihmisellä Deen tarpeeseen? En jaksa tarkistaa tätä.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Laulaja Robbie Williams on lopettanut kalaruokien syömisen. Tällä hetkellä hän noudattaa kasvisruokavaliota. Williams, 46, kertoi päätöksestään radiossa.

– Söin kalaa aiemmin kahdesti päivässä. Lääkärissä käydessäni selvisi, että minulla on paha elohopeamyrkytys.

Williamsin mukaan lääkäri kuvaili laulajan elohopeamyrkytystä pahimmaksi koskaan näkemäkseen.

https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/091754a9-2f5a-4015-812a-aa6d5095e7cd

Jisses.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️