Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Introvertti / ekstrovertti

Aloittaja Edward, maaliskuu 02, 2022, 12:04:02

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Norma Bates

Mielestäni simppelisti intro miettii kokoajan itseään. Eli hän on itselleen ällöttävällä tavalla itsestään tietoinen.

Luulen että se että minä pohdin ihmissuhdeasioita ei johdu introsta eikä ekstrosta, vaan autistisesta spesialisoitumisesta yksittäisiin teemoihin. Ja jos totta puhutaan, niin mikäli minulla olisi mies, voipi olla ettei ihmissuhteiden pohdiskelu kiinnostaisi niin kummoisesti kuin näin jakojäännöksenä.

Ihmismieli taas toisaalta on kiinnostanut vähintään teinistä asti.

Socrates

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - syyskuu 07, 2023, 19:59:50
Lainaus käyttäjältä: Socrates - syyskuu 07, 2023, 19:56:37
Loogisesti ajatellen, jos johonkin ihmiseen ei saa mitään kontaktia, syitä voisi olla:

1) Henkilöllä on epämukava olo/huono päivä
2) Henkilö haluaa olla kontaktissa vain hyvin harvojen kanssa ja sulkee muut kokonaan pois
3) Henkilö ei halua olla kenenkään kanssa sanottavasti vuorovaikutuksessa.

Tämä taas sai nauramaan ääneen.

Loogisesti ajatellen, jos et johonkin ihmiseen saa mitään kontaktia, syy todennäköisesti on, että hän ei halua olla sinun kanssasi missään kontaktissa.

Muista ihmisistä ja kontakteista se ei kerro mitään.

T: Xante

Ja sinun mielestäsi on normaalia käytöstä, että sulkee henkilön tai henkilöitä, joiden kanssa ei ole ollut mitään kiistaa totaalisesti pois? Ja nyt en todellakaan puhu mistään iskuyrityksistä.
Kävelevä kremppakertymä

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Socrates - syyskuu 07, 2023, 20:07:51
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - syyskuu 07, 2023, 19:32:43

Itse kyllä koen että pohdin ihmissuhdeongelmia nimenomaan sen takia että en ymmärrä ihmisiä.

Erityisesti tänä vuonna ja varsinkin kuluvana kesänä olen ollut hiiltyä raivooni kun vanha klisee pitää paikkansa: miehiä ei kiinnosta mikään muu kuin seksi. Minusta tämä touhu alkaa tuntua jo aivovammaiselta. Jos toisen ihmisen olemassa- ja läsnäolossa ei ole mitään muuta mitä mies kaipaa, kuin parittelu, niin mikseivät he sitten yksintein tyydy fleshlightiin?

Ja miksi minun kuuluu hävetä kun haluan nauttia toisen seurasta useammallakin tavalla? Siltä se tuntuu, että se mikä minusta on normaalia (kumppanuus) on kaikista muista oksettavaa ja väärin.

Yhä kauemmaksi esihistoriaan kyllä hiipuu ne minunkin kumppanuusfiilikset. Mutta se ei tarkoita sitä että korvaan ihmissuhteen panoilla. En minä korvaa, kun ei se ole korvattavissa.

Eihän nyt vaikeudet löytää kumppani tai muut ihmissuhdeongelmat ihmisestä introverttia tee! Tottakai niihin kaikilla liittyy tunnetta, ettei ymmärrä muiden käyttäytymistä.

Deittipalstoilla pyörii pääasiassa kovassa puutteessa olevia ihmisiä. Varmaan useimmat vonkaajista haluaisivat seksin jälkeen sun kanssa muutakin kanssakäymistä, mutta ne ajattelee sillä hetkellä alapäällään.

Miten tämä on näin vaikeaa... Niitä ihmissuhdeongelmia ja kumppanin löytymisen vaikeutta ei ole PAKKO pohtia niin paljoa kuin minä teen. Ja teen sitä vain sen takia että se liittyy MINUUN, ja introt ajattelevat itseään.

Jos ajattelisi itsestään kokoajan pelkkää hyvää ja koppavaakin, olisi narsisti. Mutta intro ajattelee nyt vaan ylipäätään itseään, vähän kuin olisi likinäköinen eikä näkisi kuin oman itsensä. Koko elämä on yhtä loputonta omien mokien kyttäämistä. Ja helvetin raskasta. Tekisin irtioton, jos pystyisin.

Yeah but no but. En usko että yhdestäkään hännänheiluttajasta on enempään kuin paritteluun.

Socrates

No eihän se että koko ajan pelkää mokaavansa ole mikään introverttiuden merkki. Yhtä lailla ekstrovertti pelkää munaavansa itsensä.

Suomi on täynnä yksinäisyydestä kärsiviä miehiä, jotka ryhtyisivät mielellään vaikka vain kavereiksi sulle, mutta jotenkin et tavoita tai kelpuuta heitä.
Kävelevä kremppakertymä

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Socrates - syyskuu 07, 2023, 20:11:06
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - syyskuu 07, 2023, 19:59:50
Lainaus käyttäjältä: Socrates - syyskuu 07, 2023, 19:56:37
Loogisesti ajatellen, jos johonkin ihmiseen ei saa mitään kontaktia, syitä voisi olla:

1) Henkilöllä on epämukava olo/huono päivä
2) Henkilö haluaa olla kontaktissa vain hyvin harvojen kanssa ja sulkee muut kokonaan pois
3) Henkilö ei halua olla kenenkään kanssa sanottavasti vuorovaikutuksessa.

Tämä taas sai nauramaan ääneen.

Loogisesti ajatellen, jos et johonkin ihmiseen saa mitään kontaktia, syy todennäköisesti on, että hän ei halua olla sinun kanssasi missään kontaktissa.

Muista ihmisistä ja kontakteista se ei kerro mitään.

T: Xante

Ja sinun mielestäsi on normaalia käytöstä, että sulkee henkilön tai henkilöitä, joiden kanssa ei ole ollut mitään kiistaa totaalisesti pois? Ja nyt en todellakaan puhu mistään iskuyrityksistä.

Joo on. On ihan normaalia sulkea henkilö tai henkilöitä, joiden kanssa ei vaan synkkaa. Josta ei kovin paljon tykkää. Jotka ei kiinnosta. Jotka vaikuttavat hankalilta tai vaikeilta tai liian oudoilta tai mitä lie. Jotka vaikka vaikuttaa hakkaajilta, vaikka niitä ei oikein tunnekaan.

On erittäin normaalia ottaa etäisyyttä tai ihan kokonaan sulkea pois ihmiset, joiden ajattelee tuovan omaan elämään jotain epämukavaa, epämiellyttävää tai vaikka pelottavaa.

Se on jopa loogista.

T: Xante


Socrates

^Huhhuh, olet melkoista seuraa vaikka työpaikalla, kun suljet ennakkoluuloon perustuen ihmisiä totaalisesti ulkopuolelle.

Muuten, olisikohan tuolla jotain tekemistä esimerkiksi rasismin kanssa?
Kävelevä kremppakertymä

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Socrates - syyskuu 07, 2023, 20:39:17
^Huhhuh, olet melkoista seuraa vaikka työpaikalla, kun suljet ennakkoluuloon perustuen ihmisiä totaalisesti ulkopuolelle.

Muuten, olisikohan tuolla jotain tekemistä esimerkiksi rasismin kanssa?

Siis mitä ihmettä? Minä suljen ulkopuolelle, kun en oleta, että jos joku ei tahdo minun seuraani, hänellä on jotain loogisia kummallisia a b c syitä siihen?

Minä en työpaikallakaan oleta, että kaikki tykkää kakista, tai edes minusta. Joten jos joku ei tahdo minun seuraani, en oleta, että hän ei tahdo kenenkään seuraa.

Ja kyllä. Edelleen katson, että esimerkiksi minun ei tarvitse haluta semmoisen ihmisen seuraa, jonka mielestä hakkaaminen ja monottaminen on edes puheen tasolla kivaa ja hauskaa. Se on oikeuteni ja ne rajat minä saan pitää. Vaikka sitten hakkaajamonottaja huutaisi rasistia.

T: Xante

Socrates

Minusta normaaleihin käytöstapoihin kuuluu, se että ketään ei ulkonäönsä/olemuksensa takia tyrmätä kieltäytymällä minkäänlaisesta vuorovaikutuksesta.

Xantelandiassa katsotaan, että toi uusi työkaveri näyttää rumalta/ei synkkaa/tylsältä jne niin enpäs vastaa kun se kysyy kelloa.

Aikaa julmaa settiä heität. Todellinen syrjinnän vastustaja ;D.
Kävelevä kremppakertymä

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Socrates - syyskuu 07, 2023, 20:55:59
Minusta normaaleihin käytöstapoihin kuuluu, se että ketään ei ulkonäönsä/olemuksensa takia tyrmätä kieltäytymällä minkäänlaisesta vuorovaikutuksesta.

Xantelandiassa katsotaan, että toi uusi työkaveri näyttää rumalta/ei synkkaa/tylsältä jne niin enpäs vastaa kun se kysyy kelloa.

Aikaa julmaa settiä heität. Todellinen syrjinnän vastustaja ;D.

Hölönpölön nönnönnöö.

Sanoin ja tarkoitin mitä sanoin, että se, että joku ei halua olla sinun kanssasi tekemisissä, ei tarkoita, etteikö haluasi olla muiden kanssa tekemisissä.

Koskee yhtä paljon minua kuin sinua.

Väitätkö muuten, että kenenkään ei pitäisi koskaan saada kieltäytyä minkäänlaisesta vuorovaikutuksesta?

T: Xante

Socrates

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - syyskuu 07, 2023, 21:19:38
Lainaus käyttäjältä: Socrates - syyskuu 07, 2023, 20:55:59
Minusta normaaleihin käytöstapoihin kuuluu, se että ketään ei ulkonäönsä/olemuksensa takia tyrmätä kieltäytymällä minkäänlaisesta vuorovaikutuksesta.

Xantelandiassa katsotaan, että toi uusi työkaveri näyttää rumalta/ei synkkaa/tylsältä jne niin enpäs vastaa kun se kysyy kelloa.

Aikaa julmaa settiä heität. Todellinen syrjinnän vastustaja ;D.

Hölönpölön nönnönnöö.

Sanoin ja tarkoitin mitä sanoin, että se, että joku ei halua olla sinun kanssasi tekemisissä, ei tarkoita, etteikö haluasi olla muiden kanssa tekemisissä.

Koskee yhtä paljon minua kuin sinua.

Väitätkö muuten, että kenenkään ei pitäisi koskaan saada kieltäytyä minkäänlaisesta vuorovaikutuksesta?

T: Xante

Miksi henkilöit tämän minuun? Kyllä minä hammasta purren kedtän sen, että jotkut eivät halua edes tervehtiä, mutta olen nähnyt läheltä miten työkaverit hajoaa täysin tuollaisesta idioottimaisesta käytöksestä.

Niin kyse oli normaalista vuorovaikutuksesta käsittäen small talkin arkisista asioista. Työpaikan ja muitten yhteisöjen ilmapiirin myrkyttäjät toimivat tavalla, joka on sun mielestä looginen.
Kävelevä kremppakertymä

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Socrates - syyskuu 07, 2023, 21:26:20
Miksi henkilöit tämän minuun? Kyllä minä hammasta purren kedtän sen, että jotkut eivät halua edes tervehtiä, mutta olen nähnyt läheltä miten työkaverit hajoaa täysin tuollaisesta idioottimaisesta käytöksestä.

Niin kyse oli normaalista vuorovaikutuksesta käsittäen small talkin arkisista asioista. Työpaikan ja muitten yhteisöjen ilmapiirin myrkyttäjät toimivat tavalla, joka on sun mielestä looginen.

On nyt taas vaihteeksi aika vaikeaa pitää dialogia yllä, näemmä.

Tämä alkoi siis siitä, kun sinä esittelit loogiset a b c kohdat sille, miksi johonkin henkilöön ei mielestäsi saa yhteyttä. Minä totesin, että kenties kyse on kuitenkin vain - loogisesti - siitä, että ihminen ei vaan halua yhteyttä juuri sinuun.

Sinä jatkoit sitten siitä henkilöimällä asiaa ja vetämällä asiaan työyhteisöt ja muut.

T: Xante

Socrates

Niin, minä olen nähnyt miten esimerkiksi työyhteisö myrkyttyy, kun jotkut ryhmiytyvät ja välttävät asiallista kontaktia muihin. Kyse ei ole yhden henkilön, minun tai jonkun muun nollaamisesta vaan yleisestä asenteesta, että ollaan vuorovaikutuksessa vain oman klikin kanssa.

Sinun mielestäsi tuo on ookoo ja minusta se on perseestä. MO kirjoitti hyvän viestin aiheesta ja ryntäsit taas kirjoittamaan aika erikoisen mielipiteen varsin epämiellyttävällä tyylillä.

Tämä oli tässä, en ala jämpätä sun kanssa tätä skeidaa, kun menee noin älyttömäksi.
Kävelevä kremppakertymä

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Socrates - syyskuu 07, 2023, 20:22:12
No eihän se että koko ajan pelkää mokaavansa ole mikään introverttiuden merkki. Yhtä lailla ekstrovertti pelkää munaavansa itsensä.

Suomi on täynnä yksinäisyydestä kärsiviä miehiä, jotka ryhtyisivät mielellään vaikka vain kavereiksi sulle, mutta jotenkin et tavoita tai kelpuuta heitä.

Se on että miettii asiaa jälkikäteen. Sinulla on joku ihmeellinen kuva introverteista täystörttöinä. Aloin jo teininä tekemään luonnetestejä, kun sattumalta löysin jostain sellaisen kirjan jossa oli sen triljoona eri testiä. Tekemättä jäi vain "millainen kuski olet" ja alkoholinkäyttöä koskeva testi. Kaikki intro/ekstro-testit ovat aina antaneet selkeän intron, joten eihän se nyt niin voi mennä että sinä olet tässä asiassa oikeassa ja kaikki eri tahojen tekemät testit väärässä. Ekstro ei välttämättä edes moisia tekstejä tekisi, kun ei hän jaksa "kelata" asioita (sana jota käytettiin kun olin nuorempi, en tiedä käytetäänkö enää).

Olet kaiketi jostain saanut käsityksen että intro ei puhu eikä pukahda. Varmaankin on sitten ollut miespuolisia introja kyseessä (jos nyt ovat ollenkaan olleet introja, on sitä muitakin luonnevikoja olemassa). On usein toisteltu seikka että intro ei puhu eikä pukahda isossa ryhmässä, mutta pienemmässä tai kahden kesken saattaa puhuakin. Minullekin on ominaista etten kyllä missään laumassa mielelläni ala mitään huutelemaan. Netti on eri asia, koska en miellä tätä sillä tavalla kuten livetilanteen.

***

Minä en ala kaveruudesta maksamaan seksillä sinne tänne ja tonne ja kaikkein vähiten yhdellekään miehelle jonka olemus ja/tai luonne ei herätä minkäänlaisia haluja intiimitoimintoihin. Luulenpa että keski-ikäisillä miehillä on jo niin valmis elämä, ettei sinne ängetä ämmästä yhtään mitään muuta kuin genitaalit, kun ne ainoana puuttuvat. On duuni, harrastukset, kaverit ja lapsiakin useimmiten pari.

Nuoremmat miehet viehättäisivät, mutta he sitten netin kautta yhteyksissä ollessa aloittavat aina sen imelän seksiin pyrkivän lässytyksen, jota niin vihaan. En vihaa seksiä, vaan sitä lässytystä. Jos töksäyttäisin että nyt saatana turpa kiinni niin saatat ehkä saadakin, niin sitten tyyppi luulisi että olen niin miesmäinen että voi tuosta noin vaan runtata vaikka pöydällä. Ja minähän pelkään kipua.

Livenä on turha sitten mitään miltään taholta toivoa, koska kaikki joita tavanomaisessa elämässä kohtaan ovat varattuja. Kaikki mukavat miehethän aina ovat.

TSS

Lainaus käyttäjältä: Melodious Oaf - syyskuu 07, 2023, 17:20:15

Mulla on joku ongelma siinä, että en saa oikein millään kiinni introversiosta enkä ekstroversiosta persoonallisuuden piirteinä, enkä myöskään hahmota, kumpaa olen enemmän.

Voi olla totta että olen enemmän erityisherkkä kuin introvertti, mutta en saa millään päässäni introversiosta ja ekstroversiosta pois tilannesidonnaisuutta.


Vähän samanlaisia kysymyksiä itsellekin tulee mieleen, varsinkin jos peilaa ja pohtii asiaa oman itsensä kautta. Toisaalta, jos pohditaan intro-ekstro-asteikkoa juuri temperamenttipiirteenä, siitä pitäisi pystyä jotenkin kai kuorimaan tilannesidonnaisuutta pois, ja tarkastella sitä määritelmänsä mukaisesti "kohtalaisen pysyvänä tapana reagoida ympärisöönsä, ilmaista ja kontrolloida tunteitaan". Erot näkyvät myös keskushermoston aktiivisuudessa ja aivojen neuraalisissa säätelyjärjestelmissä.

Toisaalta taas jos tarkastelaan tuota akselia persoonallisuuspiirteenä, tilannesidonnainen vaihtelu käyttäytymisessä näkyy enemmän. En ole varma, onko intro-ekstro-juttu enemmän temperamenttipiirre vai persoonallisuuspiirre, varmasti kyllä kumpaakin, ja osaltaanhan nuo ovat päällekkäisiä käistteitä. Joka tapauksessa, ihmiset pystyvät paremmin hallitsemaan piirteitään käyttäytymisen tasolla kuin temperamenttia, joka on enemmän tapa reagoida tai jotain hermoston aktiivisuutta.

Tavallaan tuo intro-ekstro -jana on muuttunut tosiaan itselleni hämyisemmäksi käsitteeksi, erityisesti tutustuttuani erityisherkkyyteen. En ole varma, kuinka paljon niissä puhutaan samasta piirteestä ja kuinka paljon eri asioista. Toisaalta ajattelen, että intro-ekstro -hommassa on oltava jotain "lihaa luiden ympärillä", koska se on niin laajasti hyväksytyn teorian yksi peruspiirre.

Norma Bates

Voihan se tietysti olla että intro-ekstro on ollut omana aikanaan käyttökelpoisin erottelujärjestelmä. En tiedä haittaisiko minua jos siirrytään herkkä/ei-herkkä -jakoon. Lähinnä tulee aina mieleen se että joku minulle kerran sanoi ettei voi olla sekä Asperger että erityisherkkä, ja jos noista on pakko valita, koen aina että olen väistämättä assi. Minulla ovat niin vahvat nämä tämän sortin herkkyydet että en voi sietää pahoja hajuja enkä aivoja rassaavia ääniä. Aistillinen herkkyys siis. Mutta tuo sanoja on tietysti voinut olla taas näitä jotka kuvittelevat että autistispiirteisillä ei ole mukamas minkäänlaisia tunteita, joten ei sitten muka voi olla herkkäkään. Kyllä on tunteet, mutta ei semmoisia höyhenenkepeitä tunteita että jossain tilanteessa tirautetaan pari tippaa ja sitten se ei kiinnosta enää mitenkään. Vaan paremminkin niin että sitten kun tunteita herää, niin ne on niin vahvat että eihän sitä kestä Erkkikään.

Minulle tulee kyllä aikas paska fiilis jos heippaan bussikuskia (täällä syrjemmässä on tavallista että tervehditään kun astutaan autoon) ja hän ei vastaa. Eniten pännii jos tyyppi samalla mulkaisee tympeästi. Matkan päätteeksi kiitän (tämäkään ei oma keksintöni, vaan paikallinen tapa) kuskia, mutta vain jos ollaan tultu takaisin korpeen jossa asun, ja en todellakaan, en vahingossakaan jos kuski ei ole vastannut tervehdykseeni tai jopa ollut itse aloitteentekijä. Karlmea kosto.

Sellainenkin pännii kun oletaan että en sanonut mitään, vaikka sanoin. Menin kerran tapaamaan yhtä kaveriani sellaiseen ihme slummiin jossa oli aika paljon juoppoja. Siellä tuli portaissa vastaan nainen jolle kyllä sanoin hei tai jotain, ja tämä alkaa mäkättämään että eikös kuulu tervehtiä. Sitten tuntee itsensä jotakuinkin idiootiksi kun alkaa selittelemään että sanoin kyllä.

En tiedä onko minulla hiljainen ääni, kun sitä ei aina noteerata. Ja kuitenkin tuo hemmetin toka eksäni jäkätti että "älä huuda". Ilmeisesti se oli huutoa että höpötin jostain asiasta ja hän olisi halunnut olla rauhassa, eli suhteessa oli alkaneet lopunajat.