Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Vapaata ajattelua yhteiskunnasta, politiikasta ym

Aloittaja MrKAT, helmikuu 07, 2019, 02:57:24

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 8 Vieraat katselee tätä aihetta.

Toope

USA:ssa turvallisimpia yhteisöjä ovat Vermont, Maine, New Hampshire- osavaltiot. Niissä on aseita paljon. Mutta vähemmän itsareita kuin Suomessa. Vähemmän jengiväkivaltaa, koska tuolla ei elä mustia ja latinoita. Vrt. St. Louis, Missouri.

MrKAT

Lainaus käyttäjältä: Toope - toukokuu 03, 2021, 21:16:13
MrKat:n näkemys on mielenkiintoinen, kun juuri USA:n demokraattien valta-alueilla noita blm-terroria ja väkivaltaa esiintyy eniten.
Tosin juuri nuo alueethan ovat monikulttuurisimpia alueita, siksi monikulttuuriväkivaltaa on noilla alueilla.
Onko sinulla dataa paljon ase tappoi vs virus tappoi USA:ssa 2020 Trumpin vuonna 2020?
Kapitalistinen bisnes-lehti:

2020 saw more gun deaths in the US than any year in over two decades, showing even a pandemic couldn't stop the violence ...
There were 19,379 gun violence deaths in the US in 2020, according to data from the nonprofit Gun Violence Archive

- Businessinsider Mar 24, 2021
2020 enemmän ruumiita kuin vuosikymmeniin. 2017 myös paha vuosi. Taitaa nuokin olla hölmön Trumpin syytä?

Koronavirukseen menehtyi 31.12.2020 mennessä USA:ssa eli vuonna 2020:  362 637   (Worldometer)

19 379 vs 362 637. Graafina ruumiit:
------------------------------------------------------------------
** aseväkivalta
********** ********** ********* ****** koronavirus
------------------------------------------------------------------

Pelkästään kansallismielisen hölmön Trumpin koronaa vähättelevä asenne on varmasti tehnyt enemmän ruumiita kuin aseväkivalta v. 2020.
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Toope

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - toukokuu 04, 2021, 00:58:17
...Pelkästään kansallismielisen hölmön Trumpin koronaa vähättelevä asenne on varmasti tehnyt enemmän ruumiita kuin aseväkivalta v. 2020.
Ja aserajoituslaithan rajoittavat suuresti laittomia aseita hallitsevia rikollisia...?

MrKAT

Lainaus käyttäjältä: Toope - toukokuu 04, 2021, 01:54:21
Lainaus käyttäjältä: MrKAT - toukokuu 04, 2021, 00:58:17
...Pelkästään kansallismielisen hölmön Trumpin koronaa vähättelevä asenne on varmasti tehnyt enemmän ruumiita kuin aseväkivalta v. 2020.
Ja aserajoituslaithan rajoittavat suuresti laittomia aseita hallitsevia rikollisia...?
Monikulttuurisessa Britanniassa ainakin. Ne parat joutuukin käyttää "moria". Tappoluvut siksi pieniä.
Mutta kumpi tappoi enempi: koronavirus vai aseet USA:ssa 2020?
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

MrKAT

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - toukokuu 03, 2021, 01:03:55
Ohoh, ettäkö vasemmisto vahvoilla maapallolla nyt?
Tv:stä ja radiosta tuttu Antti Ronkainen kommentoi Financial Timesin artikkelia:
...
Nyt tuntuu suurelta maanjäristykseltä kun tänään text-tv:ssä oli että gallupeissa
Vihreät on noussut Saksan suurimmaksi puolueeksi.    Wikipedia määrittää position : Centre-left.
Toiseksi on jäänyt Merkelin CDU, kristillisdemokraatit.  Wikipedia määrittää position : Centre-right.
Eli Saksassakin poliittinen ilmasto olisi kääntymässä useamman piirun oikealta vasemmalle päin?

Pandemia sai äärioikeiston surkastumaan, ja happea haukkomaan jos vihreistä tulee vaaleissa suurin.
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Toope

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - toukokuu 04, 2021, 02:13:04
Pandemia sai äärioikeiston surkastumaan, ja happea haukkomaan jos vihreistä tulee vaaleissa suurin...
Mikähän aivomato tuollaisen loi?

Karikko

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - toukokuu 01, 2021, 12:17:38
Asioista puhuttaessa unohdetaan usein suuruusluokat.

Turpeen poltto tuottaa 10-15% Suomen kasvihuonepäästöistä.

Lainaus käyttäjältä:  https://www.apu.fi/artikkelit/turpeen-poltto-12-prosenttia-suomen-paastoista-loppuuko-seVuonna 2018 turve tuotti 6,6 megatonnia päästöjä, mikä on 15,7 prosenttia Suomen energiasektorin ja 11,7 prosenttia kokonaispäästöistä.

Liikenteen osuus päästöistä on 20%.

Siis jos turpeen käyttöä jatketaan entiseen tahtiin pitää kompensoinnin vuoksi vähentää jostain muualta, jotta asetettu tavoite täyttyisi. Nykytasolla se siis tarkoittaisi 50% vähennystä liikennepuolella eli joka toinen kuljettu kilometri pois. Oikeastaan vielä enemmän, sillä liikenteen päästöt vähenevät koko ajan sähköistymisen seurauksena.

Vanhojen saastuttavien autojen romutustukeen varattu raha loppui kättelyssä kesken. Tuon rahan suuruus oli 8 miljoonaa euroa, turpeennostajille osoitettiin 70 miljoonaa!

Mietitäänpä tätä hetki.

Sähköverkkoja on kehitetty vasta sadan vuoden verran ja siinä ajassa ne ovat pikku-hiljaan löytäneen suomessakin melkein joka kolkan.

Samassa ajassa on saastuminen ja luonnon tuhoaminen edistynyt samaa tahtia, vaikka monelta osin se on ollut jo aiemminkin hyvässä vauhdissa. Mutta vasta sähkön saaminen joka puolelle on mahdollistanut totaalisen "hyvinvoinnin" voimakkaan kasvun.

Miten "saastuttamaton" saasteeton sähkövoima todellisuudessa on ihmisten yhteiskunnissa?

-:)lauri



Eikö vasurihallitustamme vihaavien kiusaamisella ole mitään rajoja?
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Kopek

#788
Kiinnostaisi tietää, mitä tekijöitä ihmisten poliittisten näkemysten taustalla on. Mikä tekee ihmisistä sen, mitä he ovat?

Miksi yhdestä ihmisestä on tullut vasemmistolainen ja toisesta oikeistolainen? Miksi MrKAT ei pidä perussuomalaisista? Mikä on Kertsin uskonnonvastaisuuden syy? Miksi Toope on perussuomalaisiin kallellaan oleva konservatiivi?

Kotitausta ja lapsuuden kasvuympäristö lukemattomine eri tekijöineen on todennäköisesti merkittävä tekijä siinä, mikä ihmisestä tulee isona. Usein kannatetaan sitä puoluetta ja aatetta, mitä vanhemmatkin ovat kannattaneet, tai ainakaan ei aivan toiseen äärilaitaan hypätä, vaikka ei täysin vanhempien jalanjäljissä kuljettaisikaan.

Olen miettinyt näitä asioita omalla kohdallani ja kuvitellut löytäneeni joitakin selityksiä sille, miksi minusta tuli minä. Mutta miten on muiden kohdalla.

Kotonani ei juurikaan puhuttu politiikasta. Vanhempani äänestivät oman kertomansa mukaan Kokoomusta, mutta muuten he eivät osallistuneet politiikkaan. Minulle on jäänyt käsitys, että vanhempieni mielipiteet yhteiskunnallisista asioista olivat aika latteita. Minkäänlaista kiivailua tai kiihkeätä puhetta ei näistä asioista kuultu, jos niistä yleensä edes puhuttiin. Niin oudolta kuin tämä tuntuukin, en oikeastaan edes muista, mistä aiheista meillä keskusteltiin. Liike-elämään liittyvistä asioista tietysti puhuttiin jonkin verran, mutta näitäkään asioita ei tuotu ruokapöytään.

Äitini oli lähtöisin lestadiolaisesta kodista, mutta ei enää kuulunut "aatteen" piiriin. Hänen mielestään hänen lapsuutensa aikainen lestadiolaisuus ei ollut samanlaista tiukkapipoisuutta ja sulkeutuneisuutta kuin miksi aate myöhemmin muuttui. En tiedä, pitääkö tämä paikkansa, vai onko se vain tuntunut siltä.

Äidilläni oli joitakin kristillis-konservatiivisia tai konservatiivikristillisiä (miten päin vain) näkemyksiä, joita on tarttunut jonkin verran minuunkin. Nykyajan ahviolaisuus voisi olla jotain sinnepäin, mutta en usko, että äitini kannattaisi perussuomalaisia tai olisi poliittisessa merkityksessä maahanmuuttokriittinen. En tiedä, mikä olisi hänen suhtautumisensa islamiin ja sen leviämiseen. Ei hän tietenkään kannattaisi islamia, mutta miten hän muuten siihen suhtautuisi, sitä en osaa kuvitella. Maahanmuutosta ja islamista ei puhuttu nykyiseen tapaan silloin, kun vanhempani elivät.

Isäni oli tavallinen perusoikeistolainen, jolle kielteinen suhtautuminen Neuvostoliittoon ja äärikommunismiin oli kai tullut kulttuurisena perintönä. Hänen kaveripiiriinsä kouluaikoina ja opiskeluaikoina ja sen jälkeenkään ei ollut juuri vasemmistolaisia kuulunut. Hän eli siis jonkinlaisessa oikeistolaisessa mielipidekuplassa. Isäni ei kuitenkaan tuominnut kommunisteja yksilöinä vaan ymmärsi sen, miksi esimerkiksi vaatimattomissa oloissa kasvaneista ihmisistä on voinut tulla kommunisteja. Hänen mielestään kommunistikin voi olla ihmisenä ja työntekijänä kunnon tyyppi kyseenalaisesta ideologiastaan huolimatta. Isäni oli hyvissä väleissä myös kommunisteiksi tiedettyjen työntekijöiden kanssa.

Kun Neuvostoliitto hajosi, ja julkisuuteen alkoi tulla yhä enemmän paljastuksia Neuvostoliiton aikaisista epäkohdista, isäni seurasi asioita mielenkiinnolla. Hän jopa kävi tapaamassa erästä Neuvosto-Karjalassa asunutta henkilöä, jonka paljastuskirjoituksia hän oli lukenut. Isälleni tuntui olevan tärkeää se, että nyt vihdoin totuus - se totuus, jonka oikeistolaiset olivat koko ajan tienneet, mutta jota äärivasemmistolaiset eivät olleet halunneet tietää - vihdoinkin tuli julkisuuteen ja tunnustettiin totuudeksi. Kommunismin vararikko ilahdutti isääni, jolla oli samaan aikaan murheena oma taloudellinen vararikkonsa.

Negatiivinen asenteeni kommunismia kohtaan on tullut minulle kotini perintönä, tätä en edes yritä kiistää. Muut osat poliittisissa näkemyksissäni ovat vaikeammin määriteltävissä. Kyllä niihinkin varmaan löytyy syitä kotitaustasta ja lapsuuden kasvuympäristöstä, mutta ei yhä suoria syitä kuin kommunismin tapauksessa. Olen näitä muitakin syitä miettinyt ja kerron niistä myöhemmin, jos aiheesta vielä jatkan.

P.S. Täsmennän hieman yhtä kohtaa kirjoituksessani. Mainitsin edellä, että nykyajan ahviolaisuus voisi olla jotain sinne päin, mitä olivat äitini ajatukset. Sitten muistin Ahvion mielipiteet Donald Trumpista ja eräistä muistakin asioista ja tulin siihen tulokseen, ettei äitini sittenkään olisi ahviolainen. Minun olisi vaikea kuvitella hänet Trumpin kannattajaksi. Luulisin, että Biden olisi ollut hänen valintasa. Äitini oli lestadiolaisuustaustaisuuden lisäksi työläisperhetaustainen, ja tämä näkyi siten, ettei hän kannattanut mitään kovan linjan äärikapitalistista oikeistolaisuutta tai sotahaukkoina pidettyjä Yhdysvaltojen presidenttiehdokkaita kuten aikoinaan Goldwateria.

Xantippa

Itselleni ei jäänyt lapsuuden kodista kyllä muuta perintöä näissä asioissa kuin keskustelu ja pohdiskelu. Vanhempani olivat poliittisesti ja yhteiskunnallisesti aktiivisia, mutta eivät eläneet omassa sosiaalidemokraattisessa kuplassaan. Meillä kävi paljon vieraita ja kiivailu vasemmiston ja oikeiston välillä oli hyvin tavanomaista.

Katsoisin, että omaa poliittista näkemystäni on kasvattanut/muodostanut kotioloja enemmän kokemukseni työelämästä, tiedonsaanti ylipäätään, esimerkiksi ilmastonmuutoksesta, se, miten yhteiskunta on mielestäni muuttunut aikuisvuosinani, puolueiden erilaiset kannanotot, media, yhteiskunnallinen keskustelu, some. Tässä muutamia esimerkkejä.

T: Xante

Laika

Ei minullekaan jäänyt erikoisempaa kodinperintöä, tosin vanhempani ovat ennemminkin oikeistolaisia kuin edustaneet koskaan vasemmistoa. Heihin välini ovat hyvät, puhumme politiikkaa äitini kanssa viikottain.

Isoin ero tietenkin on, että synnyin älykkääksi lapseksi enkä umpityhmäksi sönkkääjäksi kuten Kopek ja Toope. Sellaista eroa ei millään kasvatuksella muuteta tai traumalla käännetä. Sen vuoksi minulle tullaan täällä valittamaan liian vaikeista linkeistä eikä päinvastoin.
'Custom will reconcile people to any atrocity, and fashion will drive them to acquire any custom.'

-George Bernard Shaw

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Kopek - toukokuu 05, 2021, 07:35:17
Kiinnostaisi tietää, mitä tekijöitä ihmisten poliittisten näkemysten taustalla on. Mikä tekee ihmisistä sen, mitä he ovat?

Miksi yhdestä ihmisestä on tullut vasemmistolainen ja toisesta oikeistolainen? Miksi MrKAT ei pidä perussuomalaisista? Mikä on Kertsin uskonnonvastaisuuden syy? Miksi Toope on perussuomalaisiin kallellaan oleva konservatiivi?

Olen omin silmin nähnyt, mitä kammottavaa uskonto saa aikaan. Esimerkiksi manipulaatiota, jopa siinä määrin, että jos jossain perheessä tapahtuu onnettomuus, jossa perheen pieni lapsi kuolee, hyökkää uskovainen (lesta) sukulainen perheen kimppuun ja käännyttää koko perheen lestadiolaisuuteen. Eli järkyttävää manipulointia. Tai lestadiolaiset liikutukset eli uskonnolliset hurmoskohtaukset. Tai ne monet mieleltään järkkyneet (en tiedä kumpi oli ennen, mielen järkkyminen vaiko lestadiolaisuus, voisiko äärimmäisen tiukkapipoinen lahko saada jäsenensä mielet järkkymään). Olen seurannut erästä perhettä, jonka lestaäiti oli kasvatusmenetelmissään karuakin karumpi (mm. pahoinpiteli lapsiaan fyysisesti, sen lisäksi että manipuloi henkisesti), ja kolmesta lapsesta yksi teki itsemurhan, yhden mieli järkkyi ja oli usein mielisairaalassa ja kuoli nuorena, ja yksi alkoholisoitui. Olen nähnyt eräissä hautajaisissa lestan, joka kovaan ääneen vaati suljetun arkun avaamista, sillä hänen mielestään hän tai Jumala voisi tehdä ihmeen ja herättää vainajan henkiin. Olen kuullut, miten rippileirillä kerrotaan, mitä puolueita lestojen on sallittua äänestää. Olen kuullut erään lestavaimon kertomuksen, jonka mukaan hän ei voinut kieltäytyä seksistä, vaikka jokainen yhdyntä sattui jonkin gynekologisen vaivan takia, ja vaikka lapsia oli perheessä jo kymmenisen eli enemmän kuin mitä vanhempien voimavaroja. Mummoni ja seurakuntansa ansiosta olen saanut elinikäisen rokotuksen uskontoa vastaan.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Saares

Lainaus käyttäjältä: kertsi - toukokuu 05, 2021, 13:53:33
Lainaus käyttäjältä: Kopek - toukokuu 05, 2021, 07:35:17
Kiinnostaisi tietää, mitä tekijöitä ihmisten poliittisten näkemysten taustalla on. Mikä tekee ihmisistä sen, mitä he ovat?

Miksi yhdestä ihmisestä on tullut vasemmistolainen ja toisesta oikeistolainen? Miksi MrKAT ei pidä perussuomalaisista? Mikä on Kertsin uskonnonvastaisuuden syy? Miksi Toope on perussuomalaisiin kallellaan oleva konservatiivi?

Olen omin silmin nähnyt, mitä kammottavaa uskonto saa aikaan. Esimerkiksi manipulaatiota, jopa siinä määrin, että jos jossain perheessä tapahtuu onnettomuus, jossa perheen pieni lapsi kuolee, hyökkää uskovainen (lesta) sukulainen perheen kimppuun ja käännyttää koko perheen lestadiolaisuuteen. Eli järkyttävää manipulointia. Tai lestadiolaiset liikutukset eli uskonnolliset hurmoskohtaukset. Tai ne monet mieleltään järkkyneet (en tiedä kumpi oli ennen, mielen järkkyminen vaiko lestadiolaisuus, voisiko äärimmäisen tiukkapipoinen lahko saada jäsenensä mielet järkkymään). Olen seurannut erästä perhettä, jonka lestaäiti oli kasvatusmenetelmissään karuakin karumpi (mm. pahoinpiteli lapsiaan fyysisesti, sen lisäksi että manipuloi henkisesti), ja kolmesta lapsesta yksi teki itsemurhan, yhden mieli järkkyi ja oli usein mielisairaalassa ja kuoli nuorena, ja yksi alkoholisoitui. Olen nähnyt eräissä hautajaisissa lestan, joka kovaan ääneen vaati suljetun arkun avaamista, sillä hänen mielestään hän tai Jumala voisi tehdä ihmeen ja herättää vainajan henkiin. Olen kuullut, miten rippileirillä kerrotaan, mitä puolueita lestojen on sallittua äänestää. Olen kuullut erään lestavaimon kertomuksen, jonka mukaan hän ei voinut kieltäytyä seksistä, vaikka jokainen yhdyntä sattui jonkin gynekologisen vaivan takia, ja vaikka lapsia oli perheessä jo kymmenisen eli enemmän kuin mitä vanhempien voimavaroja. Mummoni ja seurakuntansa ansiosta olen saanut elinikäisen rokotuksen uskontoa vastaan.

Olinpa kerran seurassa jossa puhuttiin uskonnoista. Yksi osallistujista, helluntailainen, oli sitä mieltä että kaikki ei-uskovat joutuvat helvettiin. Sairaudetkin johtuivat uskon puutteesta. No vuoden kuluttua tämä oli kuollut syöpään. En joutunut muuttamaan entisiä asenteitani suhteessa uskontoihin.

kertsi

^
Eräs hyvä ystäväni kuuluu Christian Science lahkoon. Hänenkin lahkonsa (jonka lehtisiä olen lukenut) uskoo samansuuntaisesti. Muistaakseni, että rukouksen avulla voi parantua mistä tahansa sairaudesta.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Laika

Lainaus käyttäjältä: kertsi - toukokuu 05, 2021, 13:53:33
Mummoni ja seurakuntansa ansiosta olen saanut elinikäisen rokotuksen uskontoa vastaan.

Ei kai meidän tarvitse mennä kuin pari vuotta taakse päin, niin nämä samat äänet teeskentelivät sekulaareja vastustaessaan islamismia, vaikka selvästi tyhmien päiden ääntelystä saattaa nyt havaita, ettei kysymys ollut tosiasiallisesti moraalista tai järjestä vaan siitä, mitä lippua nämä nationalistit itse kantavat. Nationalisti on nationalisti on nationalisti Pohjimmiltaan kristitty nationalismi on vähintään yhtä läpeensä mädännäistä kuin islamilainen. Minulle paskasakkia ovat kumpikin, enkä saa lohtua siitä, jos mullahin sijaan saamme herännäiskristityn lestapään naisten asemaa polkemaan.

Lopulta Toopet, Taha Islamit ja Kopekit ovat kaikki samaa viemäripaskaa, jos ehkä yksi laji onkin väriltään kermaisempaa ja toinen tummemman ruskeaa.
'Custom will reconcile people to any atrocity, and fashion will drive them to acquire any custom.'

-George Bernard Shaw