Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Tietokoneketju

Aloittaja Lenny, tammikuu 03, 2019, 12:24:19

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 10 Vieraat katselee tätä aihetta.

-:)lauri

Lainaus käyttäjältä: Viihde- ja hömppäpöhinä - lokakuu 23, 2020, 11:04:49
Ableton vs Reason -vertailussa Reasonin yhdeksi ongelmaksi on mainittu se, ettei ohjelma skaalaudu oikein 4k-näytöille. Täällä avausviestissä esitetyn pohjustuksen perusteella ongelma kosksisi ilmeisesti vain pienikokoisia 4k-näyttöjä. Samassa keskustelussa eräs sanoo joutuvansa käyttämään 5k imacciään alhaisella resoluutiolla. Nopean nettihaun perusteella imac 5k -näyttö olisi 27-tuumainen.

Olen hommaamassa uuteen koneeseeni todennäköisesti 27-tuumaisen 4k-näytön. Onko niin, että Reason olisi tässä tapauksessa poissa laskuista kunnes Reason päivittää grafiikkansa 4k-aikakauteen?

Kyllä se on Ableton, jonka olen päättänyt ottaa hallintaan. LMMS-softa toimi hyvänä harjoitteluna. Tuossa Abletonin raitanäkymässä samat periaatteet. Hiukka erilaisia työkaluja, mutta muuten idea on aikalailla sama.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Toope

Lainaus käyttäjältä: Jaska - heinäkuu 27, 2021, 09:29:40
Windows 11:n asennuksen nimellä on toistaiseksi jaossa vain haittaohjelmien ja mainosten jakeluita. Windows 11 -päivitys tule jakoon vasta ensi vuonna.
Kun Win11 pakotetaan, tuleeko vaatimaan koneelta suuria tehoja enemmän?
Itse en vielä haluaisi sijoittaa rahaa uuteen pöytäkoneeseen. Sehän on tonni euroja!

MrKAT

Vinkki netistä:
Tiedostojen palautuksiin läppärillä (Windowsilla) Recuva.
Kännykällä Android Data Recovery.

Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

MrKAT

Voi perkeleen perkele "#¤)#"¤(.

Meinasin jo tässä kesällä kirjoittaa siitä miten kuvankäsittelyohjelmani Corel Paint Shop pro X6, jonka olin muinoin 2014 tilannut tään koneen mukana (uutena ja laillisesti molemmat, kone ja ohjelma), oli kyllä ängennyt mainoksia Corel-tuotteista jos olin netissä ja siinä oli aiemmin voinut klikata pois jos ei halua sitä näkyvän (Aina meinasin klikata pois pysyvästi mutta oli mielenkiintoisia ehdotuksia joten jätin aina, kaiken varalta). Mutta ärsyttävästi jokunen viikko sitten mahdollisuus estää se oli otettu pois ja mainos Corel-tuotteista tyrkytettiin sekä ennen ja jälkeen käytön ilman mahdollisuutta estää sitä. Ja vaikken ollut netissä.

MUTTA tänään kun kone oli netissä kuvankäsittelyohjelman käynnistäessäni se ilmoitti: YOU ARE USING ILLEGAL COPY. Ja uhkaa estää käytön, jättäen vain katselumahiksen!!! "#¤"&")!"#¤#" -tana!!!.

Sitten se tarjoaa puoleen hintaan (jotain 44$ tai euroa) tätä ohjelmaa. Joka mulla on jo, ihan laillisesti. "#¤)"#
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!


-:)lauri

Sain juuri asennettua koneelle nvidian tekoäly-sdk:n ja ajurit. Ohjeet olivat simppelit, mutta eivän riittävän simppelit, ettenkö olisi onnistunut ensimmäisen yritykseni ryssimään. Asensin liian uuden cuda sdk:n nvidialta, joten tensorflow ei löytänyt sitä. Piti poistaa liian uusi cuda ja asentaa vanhempi. Onneksi löysin TensorFlown ohjelmistovaatimukset niin osasin asentaa nvidialta toimivan kokonaisuuden. Tai ainakin vaikuttaa siltä, että setuppi on nyt asennettu kuten pitää. 
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

-:)lauri

Seuraavaksi pitäisi jotenkin onnistua selvittää, kuinka paljon ja miten tähän mun koneeseen saisi lisää tallennustilaa. Musiikkikirjastot ja tekoälyasetukset ovat syöneet hieman reilu puolet olemassa olevasta teran kapasiteetista. Tekoäly- ja musiikkiharrastus tulevat viemään jatkossa todennäköisesti huomattavasti enemmän tallennustilaa.

Mulla on yksi muutaman teran ulkoinen kovalevy, mutta olen käyttänyt sitä varmuuskopiointia varten. Muutenkin tuo ulkoinen kovalevy lienee hitaampi kuin jos muisti olisi kytketty suoraan emolevyyn. Tietokoneeni valmistajan, HP:n sivuilla saa käsityksen, että koneeseeni olisi mahdollista laittaa lisää muistia. Tuo RTX 3090 -näytönohjain on vain sen verran massiivinen, että en tiedä estääkö se suunnitelmia jollakin tavalla.

Pitää varmaan ottaa yhteyttä verkkokauppaan, josta kone on ostettu ja pyytää heiltä konsultointiapua, kun ei ole mitään katkua ensinnäkään siitä, millainen tallennustila-konfiguraatio tähän kokoonpanoon sopii ja toisekseen siitä, mihin ja miten sellainen asennetaan. Mulla on facebook-kaverina ainakin yksi jamppa, joka aikoinaan rakensi mulle XP-koneen, mutta kun en ole ollut vuosiin missään tekemisissä, enkä tunne kaverin ympyröitä lainkaan, pitää varmaan ensiksi yrittää selvittää asia itse verkkokaupan kanssa.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Jaska

Jep. Ellet itse katso koneen tai emolevyn käsikirjasta (esim. netistä), niin pyydä ihmeessä myyjää katsomaan.

MrKAT

#908
Lainaus käyttäjältä: a4 - elokuu 23, 2021, 07:46:09
^
Toimisikohan tämän linkin korjausvinkki:
https://community.coreldraw.com/talk/coreldraw_graphics_suite_2017/f/coreldraw-graphics-suite-2017/58389/fix-for-being-accused-of-stealing-coreldraw
Tattis perhanasti! Saatanpa kokeilla*. Etsin kyllä mutten äkkiä löytänyt, vain Corelin vastauksen. Tilapäisesti olen pitänyt internetin kiinni sitä Corel..ia käyttäessäni ja siihen tulee "Tietoyhteyttä ei saada.." tms mainoksen sijaaan, joka ei tietenkään osaa tehdä mitään mulle, onneksi. Wikipediassa vähän varoitettiin sormeilemasta ja lopussa mainittiin että mainososuus on annettu 3:lle välittävälle osapuolelle. Ikäänkuin likainen välikäsi jolle Corel ei voi mitään?

*Ei minulla olekaan Messages-kansiota ollenkaan siellä. ( message.policy tiedosto kyllä on.)
  Corelilla joillekin vastattiin että kun uhri antaa heille salakoodirimpsun minkä ohjelman mukana alussa sai, niin sillä Corel-firma sai uudistettua sen uhrin ohjelman eikä tarvinnut maksaa. Tms.

Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Kopek

Minäkin käytin ensimmäisenä kuvankäsittelyohjelmana PaintShop Prota. Sillä sai tehtyä helposti gif-animaatioita.

-:)lauri

#910
Lainaus käyttäjältä: Jaska - elokuu 26, 2021, 21:27:07
Jep. Ellet itse katso koneen tai emolevyn käsikirjasta (esim. netistä), niin pyydä ihmeessä myyjää katsomaan.

Ram-muistia on tällä hetkellä 64 gigaa eikä sitä ei ole tarvetta lisätä. Muutenkin olen ymmärtänyt, että ram-muistia ei tähän enempää mahdukaan. Sen sijaan tallennustilaa tarvitaan. Verkkokaupan sivuilla olevassa koneen esittelyssä käy ilmi, että ilmeisesti ainakin kaksi 3,5 tuuman paikkaa olisi vapaana ja jos onnistun tulkitsemaan 3,5-tuumaa oikein, tähän olisi asennettavissa ainakin kaksi kappaletta useamman teran kokoista SATA-levyä.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Hayabusa

Sain vihdoin tilatuksi pikkuisen PC:n telkkarin kaveriksi. Vähän overkill siitä tuli, koska komponenttien saatavuus on mitä on ja kevyemmällä prossulla varustettua ei taaskaan ole saatavilla. Eli runko prossulla ja muisti odottaa postipekan kuljetusta. SSD-levy löytyy hyllystä, tarkemmin sanottuna romutettavan läppärin syöveristä.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Lenny

Lainaus käyttäjältä: Viihde- ja hömppäpöhinä - elokuu 26, 2021, 22:23:12
Verkkokaupan sivuilla olevassa koneen esittelyssä käy ilmi, että ilmeisesti ainakin kaksi 3,5 tuuman paikkaa olisi vapaana ja jos onnistun tulkitsemaan 3,5-tuumaa oikein, tähän olisi asennettavissa ainakin kaksi kappaletta useamman teran kokoista SATA-levyä.

Kyllä sinne sitten saa tarpeeksi tavaraa. Tuossa kannattaa myös konsultoida myyjää, sillä 3,5 tuuman levyt on pääasiassa pyöriviä vanhan ajan levyjä, suurin osa SSD-levyistä on joko 2,5 tuumaa tai sitten nykyään vielä pienempiä M.2-levyjä. Eli jos haluat nopeamman ja hiljaisemman levyn, varmista että on natiiviseti 3,5 tai sitten tarvitset 2,5->3,5 adapterin. Näiden kanssa menee aikaa ja hermot helposti, joten kannattaa ulkoistaa se pähkäily myyjälle mahdollisuuden mukaan.
Lainsäädäntö ennen luontoa (Immanuel Kant)

Aave

#913
Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - elokuu 27, 2021, 15:14:50
Sain vihdoin tilatuksi pikkuisen PC:n telkkarin kaveriksi. Vähän overkill siitä tuli, koska komponenttien saatavuus on mitä on ja kevyemmällä prossulla varustettua ei taaskaan ole saatavilla. Eli runko prossulla ja muisti odottaa postipekan kuljetusta. SSD-levy löytyy hyllystä, tarkemmin sanottuna romutettavan läppärin syöveristä.
Minä puolestani etsin ja löysin lähisukulaiselle uusvanhan läppärin, kun vanha pöytäkoneensa (Vuodelta 2004 tai 2005!) alkoi jo tosissaan reistailla (Näyttis), ja sen komponentit olivat muutenkin halpisläppärin luokkaa. Varsinkin se näytönohjain. Ostin pari vuotta käytetyn, fiksatun ja laitetun Lenovo Thinkpad T470s:n, 500 eurolla. Vastaavan hintaluokan täysin uusia läppäreitä katsellessa lähinnä nauratti - että edes kehtaavat kaupata niitä jollain kakkaprossuilla, neljän gigan muistilla, ja 128-gigan SSD-levyillä varustettuina.

Tällä hetkellä hyvän perustason käytetyissä läppäreissä on lähes markkinasaturaatio meneillään, kun Windows 11 on tuloillaan. Niitä on nyt runsaasti kaupan sen vuoksi, että useimmiten malleista puuttuu TPM 2.0, jolloin ne eivät enää olekaan Win11-päivitettäviä. Härskimpää kuitenkin on se, että Gigantin ja Powerin kaltaiset bulkkiliikkeet kauppaavat myös naurettavaan hintaan sellaisia koneita, joista niistäkin puuttuu tuo uudempi turvasiru. Oli järkevämpi ostaa tuon hintaluokan yrityskäytössä ollut käytetty läppäri, kuin täysin uusi kotiläppäri jostain "alan" liikkeestä.

Itselleni en ole ostanut vieläkään uutta pöytäkonetta, vaikka alun perin piti ostaa se jo keväällä. Uusien komponenttien hinnat ovat nyt niin korkeat, että ajattelin tilata osia vähitellen täkyinä niin, että näytönohjaimen ostan sitten viimeisenä. Vanhassa koneessa riittää  edelleen niin hyvin potkua että sillä pyörii hyvin kaikki, minkä on mukamas "pakkokin" hyvin pyöriä.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Aave

Uusimmat ja tehokkaimmat näytönohjainmallit ovat menneet kryptovaluuttojen louhijoille. Siinä lystissä ne kuitenkin maksavat itsensä takaisin n. puolessa vuodessa, ja sitten on odotettavissa markkinasaturaatio niidenkin suhteen. Samalla niin NVidian kuin AMD:nkin on pakko laskea tuotteidensa hintoja, että kyllä tässä nyt vain kannattaa vielä jonkin aikaa kärvistellä. Uuden koneen voisi rakennella aivan hyvin niinkin, että ostaa kaikki muut osat valmiiksi, ja asentaa siihen vanhan näyttiksen siksi aikaa, että saa uuden näytönohjaimenkin järkevämpään hintaan.

Joku voisi tuumia että jos on rahaa, niin kukas joitain pennosia laskee? Vastaan siihen, että Roope-Setä. Roope-Setä laskee myös pennoset! :)
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy