Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Tietokoneketju

Aloittaja Lenny, tammikuu 03, 2019, 12:24:19

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 12 Vieraat katselee tätä aihetta.

Hiha

Lainaus käyttäjältä: Hippi - tammikuu 26, 2022, 20:13:41
Minä: Hohoo .. nyt on 24 meganen netti - siis teoriassa

The maximum speed ADSL!

Jaska

#1126
Kaipa kaikki operaattorit antavat kullekin liittymälle mobiilidatalle nopeusvälilupauksen. Esim myydään liittymää nimellisnopeudella joka on teoreettinen maksimi ja lupauksen minimi on esim kolmannes siitä. Käytännössä nopeus vaihtelee hetkellisesti suuresti.
Esim https://elisa.fi/attachment/content/Palvelukuvaus-Saunalahti-Mobiililaajakaista.pdf

Omassa puhelinliittymässäni on nyt mobiilidatan todellinen nopeus 1,2 Mbps / 1,2 Mbps (nimellisesti 1M), mutta kotona 41,8 Mbps / 9,5 Mbps   (pöytäkoneessa 93,2 Mbps /9,8 Mbps) 100M valokuituliittymästä WiFillä

vrt. https://kantapaikka.net/index.php/topic,32.msg99900.html#msg99900 , pari viestiä ennen myös Kopekin viesti aiheesta

-:)lauri

#1127
Lainaus käyttäjältä: Viihde- ja hömppäpöhinä - tammikuu 27, 2022, 13:40:11
Lainaus käyttäjältä: Viihde- ja hömppäpöhinä - joulukuu 25, 2021, 23:14:55
Ostin ExpressVPN-sovelluksen koska tämä on markkinoiden paras. Tai siis tarkemmin siksi, että VPN mahdollistaisi pääsyn monipuolisempaan viihdetarjontaan. Konditionaali siksi, etten vielä oikein tiedä, kuinka päästä käsiksi kanadalaisen TSN-urheilukanavan sisältöön. Pullonkaulaksi näyttää muodostuvan se, että päästäkseen käsiksi Pohjois-Amerikkalaisiin viihdepalveluihin, pitää olla Pohjois-Amerikkalainen maksukortti. Amerikkalaisiin Huluun ja Sling tv:hen voi ilmeisesti kuitenkin ostaa lahjakortin mygiftcardsupply-palvelusta, mutta kun kaipaisin vastaavaa palvelua Kanadalaiseen TSN-kanavaan.

Kun siirtää VPN-ohjelmalla IP:n Amerikkaan, muuttuu tilaamani suomalainen hbo max -kanava amerikkalaiseksi hbo max -kanavaksi ja siellä voisi jo katsoa Matrix 4 elokuvan, vaikka se vasta tänään tuli Suomessa elokuvateattereihin.

Plex on myös mielenkiintoinen palvelu. Se tarjoaa ilmasta katsottavaa ja sitten kaiketi myös maksullista katsottavaa. Ja vaikka se tarjoaa jo valmiiksi Suomessakin jos kohta merkillisen paletin niin jo valmiiksi useita kanavia ilmatteeksi katsottaviksi, mutta kun laittaa VPN-ohjelmalla IP:n Amerikkaa, tulee muita ilmaisia kanavia ja ihan perkeleesti enemmän.

Nyt se löytyi:

https://iptv-yourspremium.com/

...ehkä. Jos oikein ymmärsin, pitäisi kuitenkin asentaa tarkoitukseen soveltuva ohjelma koneelle. Ennen ostopäätöstä, pitää yrittää kerätä hiukka tietoa kyseisestä ohjelmasta, että uskaltaako sitä asentaa vai ei. Toivottavasti uskaltaa, sillä kanavavalikoima vaikuttaa olevan tuolla juuri sellainen, mitä olen etsinyt ja vain 99 euroa per vuosi.

Vaikuttaa siltä, että en ota riskiä noiden iptv-sovellusten kanssa vaan jos sellaista tarvitsen, asennan koneelleni Oraclen Virtualbox:in, johon asennan Windowsin ja johon sitten asennan tuollaisen iptv-sovelluksen.

Jos olen oikein ymmärtänyt, tällöin ei haittaa, vaikka iptv-softassa olisi tietoturva-aukkoja tai viruksia, sillä ainut mihin hakkeri pääsisi tuolloin tunkeutumaan, olisi tuo virtuaalikone, eikä tämä isäntäkone. Eli suojaisin tällä tavoin tietokoneeni onnettomuuksilta jos webistä lataamani media olisikin saastunut.

Olenko ymmärtänyt oikein vai tuleeko huomioida vielä jotain muuta?
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Hayabusa

Aamutelkkarin alkujuonnossa kerrottiin, että Petteri Järvinen täyttää tänään 60v - onnea Petteri!
Tämä tietotekniikan popularisoija on myös haastattelussa myöhemmin aamulla.

Siitä tuli mieleen mainio podcastsarja Kotimikrojen kronikka, jossa myös päivänsankarimme esiintyy. Sarjan esittely on saattanut olla täällä aiemmin, mutta niin hyvä kuultava kannattaa nostaa esiin uusiksikin. Anyway, sarjassa käydään läpi Amigat, Commodoret yms kotimikrot aina ensimmäisiin PC:in asti.
https://areena.yle.fi/audio/1-50911581
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

MrKAT

Chrome päivittyi minulla muutama päivä sitten vaikka oli uhattu että päivitykset loppuu tammikuun jälkeen.
Twitter alkanut estelemään minulta muiden seuraamista, useasti tyrkyttänyt rekisteröitymistä kesken selaamisen.


Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Jaska


keskiviikkona Windows10 Thunderbird vaati kirjautumaan Google-tilille sanoen varmistavansa, että olen 18 täyttänyt, mitä ko. koneessa ei ennen verkkopankin yhteydessä ole tehnyt. Kaksivaiheiseen kirjautumiseen kuului myös puhelimeen lähetetyn viestin kuittaus. 

Kopek

Olen tehnyt vuosien varrella useita blogeja, joista osaan en enää pääse käsiksi, ja joista osaa en enää edes tiedä. Kiitos kuuluu Googlen "turvallisuudelle".

Asiani ei varsinaisesti koske blogien lipumista käsistäni vaan sitä, että blogit "hajoavat", jos niihin tekee muutoksia. Alkuperäiseen ei voi ehkä enää palata.

Googlen blogien maailma on mystinen. Yhdellä käyttäjänimellä - vai johtuuko se selaimesta - ylläpitämieni blogien käyttöliittymä muuttui yhtäkkiä html-pohjaiseksi. Kyllä siitä jotain ymmärrän, mutta mieluummin kirjoittaisin tekstipohjaista normaalia blogia.

Olen täydentämässä yhtä blogia. Haluaisin samalla muuttaa tekstin vähän isommaksi. En kuitenkaan oikein uskalla, koska jos tuhoan blogin muutoksillani, kaiken uudelleen tekemisessä on älytön homma. Tekstiä ei voi pelkästään liiittää (copy/paste) blogin vaan kaiken maailman kursiivit ja tekstin paksunnokset pitää käydä läpi rivi riviltä. Jos tekstiä on kymmeniä sivuja, siinä on työtä.

Jaska

Pikaisella vilkaisulla ilman Blogger-kokemusta

https://support.google.com/blogger/answer/41387
https://support.google.com/blogger/answer/7477074
https://support.google.com/blogger/answer/87065
https://www.blogger.com/forgot.g

Tekisin toisen, ei-julkisen blogin kokeiluille.
Blogista voi tehdä .xml-tiedoston varmistukseksi omaan koneeseen
    Asetukset > Blogin ylläpito > Varmuuskopioitu sisältö > Lataa

Kopek

Testailu- ja harjoittelublogia olen itsekin miettinyt. Täytyypä tekaista. Tai onhan niitä oikeastaan jo.

Blogieni julkisuudella tai yksityisyydelllä ei taida olla kovin suurta väliä, koska ei niitä julkisiakaan taida kukaan katsella ellei vahingossa eksy sivulle.


Hippi

Nyt on jonkin aikaa läppärini temppuillut ja aina saman sovelluksen kanssa, MS Edge (Yllätys?)

Olen pitänyt useampaa selainta käytössä samaan aikaan ja siksi tuo Edgekin on ollut käytössä. Olen siihen avannut FB:n ja sen kautta Messengerin sekä lurkkimistarkoituksessa kirjautumattoman Kantiksen. Ei tuon enempää ja nuo avaan aamulla ensitoimina ennen muita selaimia tai muita sovelluksia.

Nyt syystä, jota en tiedä, Edge menee juntturaan minuutin tai parin päästä sen jälkeen, kun olen noita välilehtiä availlut. Tehtäväpalkki katoaa alareunasta, hiiri ei toimi eikä mikään näppäinyhdistelmäkään, paitsi ctrl+alt+del, jonka kautta saan käynnistettyä koneen uudelleen.

Voisiko MS olla niin kiero, että tahallaan aiheuttaa noita ongelmia, kun en vieläkään ole ottanut WIN11 versiota käyttöön, vaikka sitä tyrkytetään jatkuvasti, tai ainakin jotain esittelyä, jossa kerrotaan mitä hienoa on tarjolla. Mutta kun minulle hyvin kelpaisi tämä WIN10 versiokin.

Kokeeksi vaihdoin tuohon "aamun avaukseen" toisen selaimen ja Edgen siirsin syrjään. Saapa nähdä siirtyykö ongelmat toiseen selaimeen vai onko ongelma tällä vaihdoksella korjattu.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Jaska

Käynnistäisin Tehtävienhallinta sovelluksen ennen kuin läppäri jumittuu ja toivoisin saavani siltä vihjettä, mitä kone puuhaa.

Kopek

Yhdessä pöytäkoneessani on Windows 7. Kone on lähes käyttökelvoton, koska sen tiedostojärjestelmä jumittaa. Syynä on "My videos" - kansio, jossa on noin 56 GB:tä videoita.

Kun järjestelmänhallinnalla yrittää katsoa kansion sisään, kone alkaa ähkiä ja puhkia tehdessään luetteloa kansion sisällöstä. Ei se taida sitä koskaan saada valmiiksi. Videoita ei myöskään voi katsoa. Miten näin pääsi käymään, se on oma tarinansa. Oppia ikä kaikki.

Haluaisin siirää videot muualle.

Olisiko olemassa jotain kevyempää systeemiä, jolla tiedostoihin pääsisi käsiksi?

Minulla on joitakin ajatuksia, mutta ajattelin silti kysyä tietävämmiltä.


ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Kopek - helmikuu 25, 2022, 16:08:24
Yhdessä pöytäkoneessani on Windows 7. Kone on lähes käyttökelvoton, koska sen tiedostojärjestelmä jumittaa. Syynä on "My videos" - kansio, jossa on noin 56 GB:tä videoita.

Kun järjestelmänhallinnalla yrittää katsoa kansion sisään, kone alkaa ähkiä ja puhkia tehdessään luetteloa kansion sisällöstä. Ei se taida sitä koskaan saada valmiiksi. Videoita ei myöskään voi katsoa. Miten näin pääsi käymään, se on oma tarinansa. Oppia ikä kaikki.

Haluaisin siirää videot muualle.

Olisiko olemassa jotain kevyempää systeemiä, jolla tiedostoihin pääsisi käsiksi?

Minulla on joitakin ajatuksia, mutta ajattelin silti kysyä tietävämmiltä.

Emmää mitään tiedä mutta eräältä jumahtavalta Windowskoneelta saatiin tiedostot talteen käynnistämällä se tikulla jolla oli kevyt Linux, muistaakseni Knoppix.

https://techlogon.com/how-to-backup-files-with-knoppix/

Se on tietysti ilmainen, free, no cost.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

MrKAT

#1138
Lainaus käyttäjältä: Kopek - helmikuu 25, 2022, 16:08:24
Olisiko olemassa jotain kevyempää systeemiä, jolla tiedostoihin pääsisi käsiksi?

Ajattelisin kokeilla MS-DOS-tekstipohjaista juttua:
CMD eli komentokehote c:

Avautuu  alapalkista Vas alh Käynnistyspampulasta ->Kaikki ohjelmat -> Apuohjelmat ->Komentokehote (C:)
Siitä sitten ms-dos käskyin cd ..hakemistopolkuun, siellä dir jolla näkyy lista tiedostoista ja kopiointi  käskyllä xcopy C:... H:...  jne. 
Ja help   -käskyllä saat listan ms-dos käskyistä jotka käytettävissä.
Ja esim. help xcopy -käskyllä saat ohjeen xcopy käytöstä jne,

Muuten, tällä viikolla kävi niin että ehkä jotain näppiyhdelmää painoin vahinogssa mutta kirjoitettaessa ei tullut tekstiä, vai pieniä neliöitä tai pystysuorakaiteita. Ja kun yritti pyyhkiä backslase-napilla niin koko teksti maalautui siniseksi joten seuraava oikia backslase tapahtuma olisi tuhonnut tekstin. Ei auttanut läppärin kannen kiinnipano  resetointiin vaan piti todella sammuttaa virtanapista jotta kone todella käynnistyy uudestaan. Sitten oli palautunut normaaliksi.


Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Jaska


Windowsin komentokehotteessa antiikkinen copy komento on sopiva muutamien tiedostojen kopiointiin. xcopy on paljon enemmän mahdollisuuksia antava ja uusin ja pystyvin kopiointikomento esimerkiksi varmistusten tekoon on robocopy. Tietoa ja ohjetta löytyy tietty netistä.

Suuria tietomääriä ei ole mieltä käsitellä graafisella Windowsilla vaan komentokehotteessa ("DOS-ikkunassa"). Valtavan suuria tiedostomääriä ei pidä laittaa yhteiseen kansioon. Oma hakemistorakenteeni perustuu lähteeseen (kamera, henkilö, ohjelma tms) ja julkaisuajankohtaan (vuosi ja mahdollisesti kuukausi ja tapahtuma)

Varoitetaanpa vielä, että tiedostonimeämissäännöt poikkeavat Windowsissa ja Linuxissa joten esim. saman ulkoisen levyaseman käyttö Windowsissa ja Linuxissa ajautuu helposti siinä ongelmiin.