Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Tietokoneketju

Aloittaja Lenny, tammikuu 03, 2019, 12:24:19

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 6 Vieraat katselee tätä aihetta.

MrKAT

BIOS päivitys. Enpäs ole ennen kokenut kun tään uuden läppärin tehdas sellaisen lähetti. Vaati vielä että pitää olla verkkovirtajohto kiinni. Pelkkä akku ei ollut luotettava virtalähde?
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Jaska


Bios-päivityksen keskenjääminen virran loppuessa voi jättää koneen käynnistymättömäksi. Siksi pidetään virrassa. Saattaa siinä tulla joku sellainenkin tilanne, että keskeytyksestä on käsin jatkettava.

MrKAT

#1427
^Joo, siinä kyllä jossain välissä sanottiin myös että edellyttää akussa olevan yli 26% latausta jäljellä. Muttei sitten lopultaan siihenkään luottanut.

Nyt olen alkanut kokeilemaan  ~ 24,01 tunnin nettipaastoja niin että klo 00:01 - n. 02 olen internetissä, sitten nukkumaan ja "seuraavana päivänä"= samana vuorokautena olen netissä  (yleensä iltapäivällä-illalla) klo 23:59 asti. Ja sitten seuraavana päivänä klo 0-24 olen taas irti netistä. Näin olisin joka toinen vuorokausi netissä. Vaikka  "joka ilta"/"yö" olen netissä katselemassa päivän uutisia, omea ja somejuoruja jos aamuöistä nukkuumaanmenoansa pitää ikiomana "keskiyönänsä". Näin pärjäisin 15 euron per kk nettimaksulla.

Kaaviona  ( || =klo 24/00 eli vuorokausi vaihtuu kellossa,  NN =olen netissä , -- =irti netistä ):

NNNN||-(kroohpyyh)----------------------|| NN(kroohpyyh)------NNNNN ||--(kroohpyyh)------------|| NN.....
   
JK. Nyt 2.5. klo 01:00- saldo näyttää näytti edelleen samaa kuin 2 pv sitten. En itse asiassa oikein tajua kunnolla sen logiikkaa.  - - Nyt klo 01:29 saldo onkin tippunut euron. Jaaha. Entistä oudompaa.
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Socrates

En pääse Gmail tililleni, koska se haluaa että tunnistaudun, kun yritän kirjautua uudelta laitteelta ja tunnistautumiskoodin se haluaa lähettää entiseen numerooni. Osaako joku neuvoa, miten tästä kehästä pääsee eteenpäin?
Kävelevä kremppakertymä

Hayabusa

^Onko sulla toista laitetta millä olet kirjaantunut? Sillä sisään ja tunnistautumisvehkeen vaihto.

Miksi vaihdoit numeron? Vanhan simmin olisi saanut pois päältä.

Muoks. Asetuksissa voi olla useampi laite tai tapa. Kantsii tsekata kun sitten pääsee sisään.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Socrates

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - toukokuu 03, 2023, 16:12:20
^Onko sulla toista laitetta millä olet kirjaantunut? Sillä sisään ja tunnistautumisvehkeen vaihto.

Miksi vaihdoit numeron? Vanhan simmin olisi saanut pois päältä.

Muoks. Asetuksissa voi olla useampi laite tai tapa. Kantsii tsekata kun sitten pääsee sisään.

Piti äkkiä saada uusi liittymä eikä siellä ollut Telian liikettä koko kaupungissa.

Täytyy yrittää jonkun tutun läppärillä, itselläni ei ole muuta.
Kävelevä kremppakertymä

Hippi

^
Saapa nähdä onnistuuko kaverin koneellakaan, kun muistaisin, että että myös Gmail huomaa jopa sen, että samalta koneella käyn eri selaimella. Vai olikohan se niin, että siitä tulee vain s-posti, joka huomauttaa asiasta ja sanoo lopuksi "jos se olit sinä, niin ei tarvi tehdä mitään".

Yleensä sekä Google että MS suhtautuva yleensä ylidramaattisesti keskeisten tunnistustietojen päivittämiseen ja se on tehty niin vaikeaksi, että joutuu varmistelemaan varmistuksiakin. Se on pohjaton suo. Eli onnea yritykseen.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Jaska

#1432
Vaikka uskoisin, että käyttäjän käytön vaikeuttaminen vaikeuttaa myös väärinkäyttäjän käyttöä, en usko että käsittämättömät Googlen turvakiemurat lisäisivät turvallisuutta. Sekaannus lisää vahinkoja.

Vaikutelmaksi tulee, että Google haluaa, että kun tiliin on onnistuttu kirjautumaan, niin siitä ei kirjauduttaisi ulos vaan Google saa jatkaa käyttäjän kaikkien tietojen keräämistä tilin nimiin. Olen kuitenkin tavannut joutua hankaluuksiin, jos olen esim. useampaan gmail-osoitteeseen (tiliin) tietokoneen selaimeen kirjautuneena. Niinpä kirjaudun tilistä ulos ja toisella tilillä sisään kun toista tiliä tarvitsen. En osaa sanoa koska minulta pyydetään puhelimessa vain vahvistusta että olen kirjautumassa ja milloin puhelimeen (tai sähköpostiin?) lähetettyä turvakoodia. Minulla taitaa olla eniten käytetylle google-tilille eli gmail-osoitteelle asetettuna, että kaksivaiheisen tunnistuksen koodit lähetetään tekstiviestillä pääpuhelinnumeroon, jpnka google-tili on tuo tili. En oikein tiedä miten pitäisi varautua tilanteeseen, että pääpuhelimeni ei ole lähellä auki. En mielelläni pyydä koodeista ja ilmoituksista kopioita vielä toiseen laitteeseen, koska sellainen kokemuksen mukaan johtaa sotkuihin ja sekannuksiin. Sähköposti on minusta hyvä siinä, että sähköpostitilin viestejä voi lukea sähköppstiohjelmissa, selaimien webbimaileissa, eri laitteissa.

Kopek

Olen menettänyt Google-tilejä Youtube-videoineen ja blogeineen ja valokuvineen, kun Google ei ole enää päästänyt kirjautumaan.

Googlen äärimmilleen vedetty "turvallisuus" on tosiasiassa turvallisuuden pahimpia uhkia.

Jos haluan kirjautua eri Googlen tileille, käytän eri selaimia kuten Chrome, Chromium, Firefix ja Opera. Safariakin olen joskus käyttänyt. Vältän tilien vaihtamista selaimissa. Kännykkä on pysyvästi kirjautuneena yhdelle Google-tilille ja "kakkoskännykkä" on kirjautuneena toiselle tilille. Kakkoskännykästä piilotin sähköpostin, koska puhelin ei ole varsinaisesti minun käytössäni. On se kuitenkin tarvittaessa myös minun käytettävissäni.

Kirjautumisongelmia tulee lähinnä silloin, kun käytän jotain aivan muuta laitetta toisessa osoitteessa. Minulla kun niitä vanhoja läppäreitä ja härveleitä on. Johonkin tiliin on liitetty puhelinnumeroksi tyttäreni numero. Joskus joudun tekstaamaan Saksaan tai jonnekin muualle, että katsopas kännykästäsi, kohta tulee Googlen varmistusviesti, kerro koodi minulle. On tämä joskus ärsyttävää sekoilua.

Socrates

Täytynee avata uusi mailiosoite  >:(.

Isoin kivi sydämeltä putosi, kun sain varmistettua, ettei tili ole tyhjentynyt.  Nordean mobiilipankkiin pääsee suoraan nelinumeroisella salasanalla, joka olisi ollut helppo arvata, käyttäjätunnuksia ei tarvita. Onneksi voro oli niin tyhmä, ettei hoksannut kokeilla.

Nyt on id sovellus suljettu ja lähden konttoriin avaamaan uutta.
Kävelevä kremppakertymä

Socrates

Onpas puhelinnumero nykyään iso juttu. Kun se suljetaan, ihminen on vähän kuin kuollut, hankala tehdä mitään.

Tänään olen pala palalta saanut avattua uuden elämän uudella numerolla ja mailiosoitteella. Paljon on erilaisia sovelluksia sun muita päivitettäviä juttuja.
Kävelevä kremppakertymä

Hayabusa

^En kyllä edelleenkään ymmärrä miksi vaihdoit puhelinnumeron. No eipähän vanhat sussut pääse enää ahdistelemaan.  ;D
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Socrates

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - toukokuu 04, 2023, 15:55:43
^En kyllä edelleenkään ymmärrä miksi vaihdoit puhelinnumeron. No eipähän vanhat sussut pääse enää ahdistelemaan.  ;D

Kyllähän se kaduttaa ja aiheuttaa pitkään haittaa, mutta olin Riihimäellä ja ajanvaraus yhteen paikkaan ja sitä ennen piti hankkia uusi puhelin.  Asemalta otettuTaxikuski pysäytti mittarin ja tuli mukaan Elisan liikkeeseen eikä siellä tullut mieleen olisiko numeron voinut säilyttää,  kun myyjä laittoi heti uuden kysymättä eikä kuulemma Telian liikettä löydy sieltä.

Joo vanhat sussut luulee, että mä olen kuollut, kun liittymä on suljettu.
Kävelevä kremppakertymä

Socrates

Mutta onneksi voro oli narkkarin prototyyppi.  Normirikollinen olisi vartin työllä vienyt mun käyttelytileiltä 25 000 euroa.
Kävelevä kremppakertymä

Jaska

Tuskin varastetussa puhelimessa olevaa numeroa olisi saanut kädenkäänteessä toiselle operaattorille. Mutta ymmärtäisin että vanha operaattori pystyy passivoimaan varastetun sim-kortin ja antamaan numeron heti toiseen korttiin. Ehkä vieläkin. Varmaan haluavat, että käy näyttämässä henkkarit operaattorin kaupassa.

Ajasttelisin, että tilanteessa olisi voinut harkita latausliittymää hämmingin selvittelyn ajaksi ja pyrkiä säilyttämään vanha numero itsellä.


Puhelimen IMEI-koodin voi muuten katsoa näpyttelemällä soitettavaksi numeroksi  *#06# ja laittaaa talteen varastetusta puhelimesta tehtävää rikosilmoitusta varten.