Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Tietokoneketju

Aloittaja Lenny, tammikuu 03, 2019, 12:24:19

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 12 Vieraat katselee tätä aihetta.

Jaska

Lainaus käyttäjältä: -:)lauri - elokuu 08, 2023, 17:52:01
Tarkoittaako tämä, että gmail toteuttaa automaattisesti filtterit aina sillä hetkellä, kun viesti saapuu inboksiin ja sen jälkeen se ei enää aja viestien filttereitä automaattisesti?
Näin se taisi olla, että automaattinen suodattus tapahtuu saapuvalle postille. Ne eivät ole luettuja viikon vanhoja.

En muista, että suodatusta saisi esim. ajastetusti kaikiin viesteihin. Käsihakuja voi tietenkin tehdä.

Gmailin ajattelutapa on omalaatuiinen, tunnisteisin (label) nojaava, ei kansioihin ryhmittävä. Esimerkiksi arkistointi on sitä, että viestiltä poistetaan Saapuneet (Inbox) tunniste poistamatta viestiä.

-:)lauri

^
aws s3 perustaa sekin tiedostojen ryhmittelynsä tekstiin kansioiden sijaan. Lienee kaiketi paljon nopeampaa manipuloida tekstiä kuin tiedostosijainteja.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Jaska

Kansioratkaisussa tieto (viesti) on tääsmälleen yhdessä kansiossa (ikaankuin yhdessä tunnisteessa). Tunnisteratkaisussa tiedolla voi olla useita tunnisteita. sääntöjä on millaiset tunnistekombinaatiot sallitaan. Kukin tunniste muodostaa oman hakemiston tunnisteeseen kuuluviin tietoihin. Fyysinen toteutus voisi olla sellainen.

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: -:)lauri - elokuu 08, 2023, 19:51:53
Varjelkoon, että gmail on arkaainen ohjelma.
Mutta toimiva!  :D
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

-:)lauri

#1534
Lainaus käyttäjältä: -:)lauri - elokuu 08, 2023, 17:52:01
Onko palstalla gmail-velhoja?

Yritän tehdä seuraavaa

is:read older_than:7d

eli, että jos viesti on luettu ja siitä on enemmän kuin 7 päivää kun viesti on saapunut inboksiin tai luettu, astuu voimaan kolmas määrittelemäni sääntö, jossa viesti poistetaan inbox-labelin alta ja siirretään toisen labelin alle "arkistoon". Jos tämä toimii, voisi automatisoida lopulta myös sen, että gmailiin ei kerry nice to know viestejä vaan gmail poistaisi sellaiset määräaikaan mennessä automaattisesti.

Gmail kuitenkin herjaa filtteriä määriteltäessä, että labeleita (is:read) ei tulisi käyttää, koska viesti ei saavu inboksiin labelilla varustettuna. Tarkoittaako tämä, että gmail toteuttaa automaattisesti filtterit aina sillä hetkellä, kun viesti saapuu inboksiin ja sen jälkeen se ei enää aja viestien filttereitä automaattisesti?

Ilman manuaalista interventiota tämä ei tosiaan onnistu. Mutta kaipa se minulta onnistuu, että kerran viikossa tai muutamassa käyn ajamassa tuon filtterin manuaalisesti.

https://stackoverflow.com/questions/27692053/how-to-manually-run-all-gmail-filters-on-entire-inbox

Jos taas on useampia filttereitä, jotka halutaan suorittaa jälkikäteen, yllä olevan linkin takaa löytyvän ohjeen mukaan, gmailin saa ajamaan niistä jokaisen samalla komennolla. tämä onnistuu seuraavaa proseduuria noudattamalla:

1. Exporttaa halutut filtterit
2. Poistaa kyseiset filtterit
3. Importtaa kyseiset filtterit
4. Importattaessa filttereitä, gmail kysyy, suoritetaanko samalla sisään ajettavat filtterit, ja kun valitsee kyllä, gmail suorittaa niistä jokaisen.

Onneksi on toinenkin gmail-osoite, jossa saatoin kokeilla hieman tätä proseduuria. Liitteenä kuvasarja hahmottamaan, millaisen setapin haluan ja miten tämä käytännössä toimii.

Eli kuvassa 1 tarvittavat filtterit. Gmail suorittaa niistä viimeistä lukuun ottamatta kaikki automaattisesti kun viesti saapuu inboxiiin. Viestin saapuessa inboxiin viimeinen filtteri ei tee mitään. Tässä nuo neljä ensimmäistä filtteriä laittaa siis jokaiselle inboksiin tulevalle viestille oikean labelin, jotta näen jo siinä vaiheessa, mihin asiayhteyteen mikäkin viesti inboxissa liittyy. Viides filtteri sitten sisältää nuo kaksi sääntöä ja yhden tehtävän: mikäli viesti on luettu ja yli 7 päivää vanha, poistetaan se inboxista. Kuvassa 2 on inboxin sisältö ennen kuin manuaalisesti suoritan viidennen filtterin. Kuvassa 3 exporttaan kaikki filtterit. Kuvassa 4 importtaan kaikki filtterit. Siinä samalla on tuo täppä "Apply new filters to existing email.", ja jonka olen valinnut. Kuvassa 5 inboxin sisältö ajon jälkeen eli viesti jota ei ole luettu on jäänyt paikoilleen ja kuvassa 6 tokan labelin sisältö, eli että viesti poistui vain inboxista, mutta se edelleen löytyy halutusta paikasta. Kuvassa 7 printscreen tuosta gmailin exporttaamasta tiedostosta, jonka sitten myös importtaan.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Kopek

Yritin asentaa "Scribus" -ohjelmaa tietokoneeseen. Ei onnistunut.



Ainoa tietokoneeni, jolla saa "henkisen" yhteyden antiikkiseen Panasonic matriisitulostimeen on vanha läppäri, jossa on MX-linux. Tarvittaisiin kuitenkin Indesigniä vastaava PDF-ohjelma. En tiedä, auttaisiko sekään. Libre Officesta tulostettuna sivuista tulee vähän mitä sattuu. Kaikki kirjaimetkaan eivät aina tulostu oikein, vaan alasakarat (esimerkiksi g-kirjaimessa) tulostuvat muutaman kirjaimen verran edelle varsinaista kirjainta jonkun muun merkin alle.

Hippi

Olen ennenkin rutissut sovellusten turhista muutoksista ja taas on aihetta (ja varmaan ei tämä ole viimeinen kerta, ellei taivaalta jotain putoa päähäni ja vie hengen sitä ennen).

Pääasiallisesti käyttämäni selain, Opera, jota käytän mm. Kantiksessa roikkumiseen, lehtien lueskeluun ja muuhun surffailuun, viimeisen viikon aikana teki itseensä parikin päivitystä. Aamulla selaimen avauksessa tuli iloinen aloitussivu, että nyt sinulla on todella uutta ja hienoa, mikä helpottaa selailua. Ainoa vain, että en ole edes huomannut aiemmin selailussa mitään vaikeutta ja siksi juuri tätä selainta olen käyttänyt. Jouduin asetuksista jotain "helpotuksia" kääntelemään pois päältä, kun minua ne eivät helpottaneet.

Mutta yhdelle "kivalle jutulle" en löytänyt asetuksista mitään täppää, jota olisin voinut käyttää hävittääkseni lisäkkeen. Ensimmäisellä kerralla selaimen avatessani päivityksen jälkeen ihan pelästyin, jotta mitä ihmettä tapahtuu, kun keskelle näyttöä ilmestyi noin tupakka-askin kokoinen musta alue ja läppäristä alkoi kuulua "avaruudellista ääntä" ja mustaan alueeseen ilmestyi ilmeisesti jonkinlainen O-kirjainta jäljittelevä venkura, joka lähestyi kaukaisesta tyhjyydestä. En edes tiedä, miksi tuota pitäisi nimittää, mutta muutamassa päivässä pelästys muuttui ärsytykseksi. Lisäksi ilmeisesti jonkinlaisena bugina aina välillä uuden välilehden avauksessa se musta alue vilahti näytöllä.

Suomenkielisillä hakusanoilla en löytänyt mitään avuksi, joten vaihdoin enkkuun ja kohta ensimmäisten hakutulosten yhteydessä tuli jo vastaan usein kysyttyjen joukossa: "How do I turn off the startup sound in opera?" ja vastaus kysymykseen. Enpä ole ennen tehnyt mihinkään muutoksia, joka alkaa näin "Launch Opera One web browser and type opera://flags in address bar and press Enter. ..."

Joka tapauksessa ohjetta noudattamalla sain sen aloitushärvelin pois. Mietin vain, miten joku kokemattomampi käyttäjä osaisi tai uskaltaisi tehdä tuon, jos se aloitusjuttu häiritsee. Minulla vaihtoehtona olisi kyllä ollut vielä se, että hylkään koko selaimen ja otan Tuliketun taas vuosien tauon jälkeen käyttöön.


Opera ei taida olla yleisimmin käytettyjen joukossa? Tämä asia kuuluisi pikemminkin ärsyttäviin asioihin kuin tähän, mutta jatkan nyt tässä.

Muutama ilta sitten luulin, että Isännöitsijäyhtiön käyttämä eTampuuri -sovellus on mennyt rikki. Pääsin kyllä kirjautumaan, mutta etusivua lukuun ottamatta ei sitten mitään muuta ollutkaan. Olin sitä kuitenkin aiemmin käyttänyt Operalla, koska linkki oli Kirjanmerkkipalkissa. Pitkään tuskailin asian kanssa ja viimein yritin toisella selaimella ja sillä löytyi kirjautumisen jälkeen sivustolle myös sisältöä. Ilmeisesti jommankumman sovelluksen päivitys on rikkonut yhteensopivuuden.

Noilla hyötykäyttösivustoilla voisi olla kyllä maininta ihan etusivulla jotenkin, jotta mille selaimille toimivuus on varmistettu. Jossain tällaisen olen nähnytkin, ja sitä sanoisin jo palveluksi, ettei kävijän tarvisi ihmetellä turhaan, jos käytössä on sopimaton selain.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Kopek

Olen huomannut, että Macbook Air kuumentaa muistitikun erittäin kuumaksi. Miten mahtaa tikku kestää. Muissa koneissa en ole huomannut tikun merkittävää kuumenemista. Asian ovat huomanneet muutkin, mutta jotenkin ilmiötä tunnutaan vähäteltävän.

Verkkokaupan kommenteista löytyi seuraavaa:

Onko normaalia että tämä tikku kuumenee tulikuumaksi käytössä?
Käytän tikkua uuden Macbook pro kanssa USB-c portissa ja kovan kirjoituksen jälkeen tikku on niin kuuma että sitä hädintuskin voi pitää kädessä.


Englanninkielisiltä sivuilta löytyy useampi aihetta käsitteleviä kirjoituksia. Tämä kirjoittaja arvelee yhden tikkunsa särkyneen kuumenemisen takia.

https://discussions.apple.com/thread/252299196

Vastaukset ovat sen tyyppisiä, että mitään ongelmaa ei edes myönnetä olevan.

Mistä johtuu, että "Mäkit" korventavat tikut tuhoutumisen rajalle ja ehkä ylikin.

Joudun käyttämään tikkua tiedostojen siirrossa. Pitäisi kai olla yksi tikku varattu pelkästään tähän käyttöön. Jos se särkyisi, ei menisi hukkaan mitään oleellista.

Kovalevy on formatoitu Macille, joten se ei näy Windowsissa. Joudun siirtämään tiedostoja tikun avulla Windows-koneesta Macin kautta siihen kytkettävälle ulkoiselle kovalevylle. Hankalaa. Macin sisäinen tallennustila on sen verran pieni, että puuhailen videohommat ulkoisen levyn avulla.

Hippi

Olen aikaisemminkin varmaan kitissyt Opera selaimen uudistuksista. Kaikkiin niihin ei vaan tahdo tottua, vaikka aikaa on jo vierähtänyt.

Ilkein uudistus on tuo, missä "sulje" -ruksi on piilotettu näkyvistä välilehden läpyskästä. Liitteessä ensimmäinen välilehti on Kantikselle, kun olen kirjoittamassa viestiä. Kun välillä käyn toisella välilehdellä hakemassa tekstiä ja palaan kirjoittamaan, niin olen monta kertaa sulkenut koko välilehden. Näin käy, jos kursori sattuu osumaan liiaksi oikeaan reunaan, johon ilmestyykin se välilehden sulkemisen aiheuttava ruksi kursorin tullessa alueelle. Periaatteessa sen voisi huomata, jos silmä kovana seuraisi katseellaan kursoria ja varmistaisi sen oikean sijainnin ennen klikkausta. Mutta kuka oikeasti niin viitsii tehdä?

Onneksi "palauta viimeksi suljettu välilehti" -toiminto palauttaa sen oikein ja kirjoitusruudun tekstikin on tallella :)

Mutta ärsyttäviä on myös piilotetut hissit ja yleensäkin kaikki piilotettu, jonka saa esiin vain kursorin osuessa oikeaan kohtaan. Miten helvetissä minä osaan hosua kursorilla löytääkseni kaiken tarpeellisen. Sehän edellyttäisi jotain ohjekirjasen ulkoa opettelua, että tietäisi mitä pitää mistäkin löytää.  >:(
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Kopek

Tietokoneisiin ja kännyköihin liitettävissä kuulokkeissa on eroja. Yksi ero tuntuu - tai kuuluu - olevan se, miten kuulokeet toistavat matalat äänet.

Käytän parhaillaan AKG-merkkisiä kuulokkeita. Ne eivät toista matalia ääniä ainakaan minun korviini juuri lainkaan. Ääni on lähes pelkkää diskanttista kitinää.

Aukaisin pahaa aavistamattomana Jukebox-ketjusta Hayabusan Abba-linkin. En tiedä, sainko kuulovaurion, mutta korviini suorastaan sattui, kun musiikki "räjähti" soimaan. Luulen, että jos ääni olisi ollut matalampi, se ei olisi tuntunut niin inhottavalta. Äänenvoimakkuus oli säädetty aika kovalle edellisten hiljaa kuuluvien videoiden takia.

Minulla on ollut reilun kympin hintaiset "Tokmanni-kuulokkeet", jotka toistavat matalat äänetkin mukavasti. Ne valitettavasti särkyivät, joten jouduin turvautumaan varavaihtoehtoon eli AKG:hen.

Jos kuulokkeita pelkästään kuuntelun perusteella pitäisi arvioida näkemättä niitä tai tietämättä niiden merkkiä, antaisin AKG:lle luokituksen "halpaa roskaa". Tokmannin halpiskuulokkeet sen sijaan saisivat arvosanan "kohtuullisen hyvät".

AKG taitaa olla halpaa roskaa aivan oikeasti. Kuulokkeeni ovat tällaiset (tulleet Samsung S8:n mukana).

Hippi

^
Ei tulisi mieleenikään availla tuubilinkkejä kuulokkeet päässä, kun sieltä saattaa törähtää kamalalla volyymilla ääntä tai sitten ei. Muutenkin tuollaiset korviin tungettavat on käsittääkseni kuulolle ne pahimmat. Onneksi minulla on korvissa joku valuvika, että en saanut nappikuulokkeita pysymään paikallaan, vaan ne putoilivat jatkuvasti, joten jo varhaisessa vaiheessa siirryin sankakuulokkeisiin. Niissä volyymin vaihtelut ei niin pahasti osu, mutta kyllä niidenkin kanssa säätöä joutuu tekemään. Yksineläjä ei onneksi kotona kuulokkeita tarvitse, vaan parempi äänentoisto otetaan tarvittaessa BT-kajarin kautta.

Sankakuulokkeissakaan hinta ja laatu ei aina käy käsikädessä. Sain lahjaksi taannoin noin parinsadan euron BT-kuulokkeet, joita ei voi käyttää ulkona ollenkaan. Ne toistavat tuulen huminaa kovemmin kuin itse kuunneltavaa musiikkia, jos ei ole huppua tuulensuojana. Kertakäytön jälkeen nuo on jääneet kokonaan käyttämättä. Ostin suunnilleen halvimmasta päästä olevat langattomat JBL:t ja ne on ihan parhaat ja kevyet ulkokäyttöön :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Kopek

Lainaus käyttäjältä: Hippi - lokakuu 12, 2023, 08:41:54
^Ei tulisi mieleenikään availla tuubilinkkejä kuulokkeet päässä, kun sieltä saattaa törähtää kamalalla volyymilla ääntä tai sitten ei. Muutenkin tuollaiset korviin tungettavat on käsittääkseni kuulolle ne pahimmat. Onneksi minulla on korvissa joku valuvika, että en saanut nappikuulokkeita pysymään paikallaan, vaan ne putoilivat jatkuvasti, joten jo varhaisessa vaiheessa siirryin sankakuulokkeisiin. Niissä volyymin vaihtelut ei niin pahasti osu, mutta kyllä niidenkin kanssa säätöä joutuu tekemään. Yksineläjä ei onneksi kotona kuulokkeita tarvitse, vaan parempi äänentoisto otetaan tarvittaessa BT-kajarin kautta.

Minäkin suosin koppakuulokkeita ja käytän niitä esimerkiksi pöytäkoneen yhteydessä. Kuuntelen kuitenkin myös jonkin verran kännykkää ajan kuluksi, kun kävelen kaupungilla, ja tällöin koppakuulokkeet herättäisivät huomiota. Tässä tapauksessa korviin tungettavat ovat luontevin vaihtoehto. Nykyiset mallit pysyvät jo kohtuullisesti korvissa. Aikaisemmat mallit, joita oli monen kymmenen vuoden ajan, eivät tahtoneet pysyä ainakaan minun korvissani.

Tilanteessa, jossa aukaisin Yotube-linkin tietokoneella, käytin "tungettavaa" mallia aivan sattumalta, kun en muitakaan sillä hetkellä ollut löytänyt. 

Mitä syvemmälle korviin kuulokkeet työntää, sitä paremmin matalat äänet yleensä kuuluvat. Erot kuulokeiden välillä eivät mielestäni kuitenkaan selity ainakaan yksinomaan tällä. Joissakin vain tuntuu olevan kapeampi ääniala erityisesti matalien äänien päässä.

Hayabusa

Pahoittelut kovaäänisestä biisistä. Mutta en ota varsinaista vastuuta. Tuubi tuppaa arpomaan tuo äänenvoimakkuudet kovin satunnaisesti, jatkuvasti joutuu säätämään.

Minulla on jossain jemmassa Lidlin kuuden euron kuppikuulokkeet, joita käytin tietokoneen kanssa ennen korona-aikaa. Oikein miellyttävät päässä. Äänen laatu ei ihan paras mahdollinen, mutta tyypillisessä käytössäni riittävä huomioiden, että äänen lähteetkään eivät olleet mitään hifiä.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Kopek

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - lokakuu 12, 2023, 09:45:32
Pahoittelut kovaäänisestä biisistä. Mutta en ota varsinaista vastuuta. Tuubi tuppaa arpomaan tuo äänenvoimakkuudet kovin satunnaisesti, jatkuvasti joutuu säätämään.

Ei tarvitse pahoitella. Vastuu on kuuntelijalla. Hyvillä kuulokkeilla kovakaan ääni ei ole ongelma, mutta diskanttivoittoisilla halpiskuulokkeilla voimakas ääni särkyy, ja kun se tapahtuu diskanttialueella, se kuulostaa jonkin trooppisen linnun kirkumiselta, jos mahdollisimman huonon esimerkin keksin. Se on kuin papukaija kirkaisisi korvaan kymmenen sentin päästä, jos vielä jatkan huonoa esimerkkiä. Ääntä on hankala kuvata sanoilla.


Hippi

Lainaus käyttäjältä: Kopek - lokakuu 12, 2023, 09:35:36
Minäkin suosin koppakuulokkeita ja käytän niitä esimerkiksi pöytäkoneen yhteydessä. Kuuntelen kuitenkin myös jonkin verran kännykkää ajan kuluksi, kun kävelen kaupungilla, ja tällöin koppakuulokkeet herättäisivät huomiota.

Tuohon voisin vastata maineikkaan sketsin sanoin: Mitä sitten?

Itse asiassa minulla ei ole edes käynyt mielessä herätänkö huomiota kulkiessani vai en. Jos minulla ei ole ulos lähtiessä kaveriseuraa, niin silloin on kuulokkeet päässä ihan riippumatta siitä, mihin olen menossa. Ne ovat samalla tietynlainen yksityisyyden suoja, sillä ihmiset ei yleensä tule hölöttämään mitään tyhjänpäiväistä, kun näkee, että on kuulokkeet, tai jos tulee, niin asia on todella tärkeä. Halutessani voin silti kävellä ohi, koska "en kuule mitään, kun on nämä kuulokkeet". Lisäksi kuulokkeet on oivalliset korvanlämmikkeet kylmällä ja viimalla, niin ei tarvitse kuin kovimmille pakkasille mitään pähinettä.

Ei vähääkään kiinnosta, mitä muut kuulokkeistani (tai mistään mustakaan minussa) ajattelee.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️