Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Tietokoneketju

Aloittaja Lenny, tammikuu 03, 2019, 12:24:19

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 8 Vieraat katselee tätä aihetta.

Aave

Tarkistin, ja ostamani VPN-palvelun servereiltä pääsee jälleen foorumille. Kerrassaan omituinen episodi, mi mysteeriksi jää.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Hayabusa

Kopekille hyviä uutisia Youtube-linkkeihin.
https://www.mikrobitti.fi/uutiset/mb/e20b4382-b1a9-494c-82ac-1d6916f69968
Lainaa
Äänen tasoitus

Käyttäjät voivat ottaa käyttöön ominaisuuden, joka tasaa videon äänet. Näin esimerkiksi kovat äänet eivät enää pääse yllättämään videon katsojaa yhtä pahasti kuin ennen.

Tasoitetun äänen pitäisi löytyä katsotusta videosta kohdasta Lisäasetukset.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Hippi

^
Arvostaisin enemmän sellaista softanpätkää, jonka voisi asentaa omalle laitteelle ja joka mittaa saapuvan äänen voimakkuuden ja tiputtaa voimakkuuden käyttäjän parametrina antamalle maksimitasolle. Näin huutopiikkejä ei tulisi mistään palveluista, josta videoita katsoo. :)

Laitteen nykyinen äänenvoimakkuuden säätöhän pudottaa myös hiljaisten äänten voimakkuutta, jolloin pahimmillaan ne jäävät kuulematta, jos haluaa seuloa kaiken kovaäänisen melun pois. Minusta vain piikkien saksiminen olisi oivallinen keino säästää hermojaan.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Kopek

Jonkinlaisia äänenrajoittimia on. En tiedä, miten ne toimivat. Ohjelman pitäisi rajoittaa äänenvoimakkuuspiikit tiettyyn maksimitasoon.

Nopeasti toimiva leikkuri, "hard limiter", olisi ehkä sopivin.

Wikipedia:

Limiting can refer to a range of treatments designed to limit the maximum level of a signal. Treatments in order of decreasing severity range from clipping, in which a signal is passed through normally but sheared off when it would normally exceed a certain threshold; soft clipping which squashes peaks instead of shearing them; a hard limiter, a type of variable-gain audio level compression, in which the gain of an amplifier is changed very quickly to prevent the signal from going over a certain amplitude or a soft limiter which reduces maximum output through gain compression.

https://en.wikipedia.org/wiki/Limiter

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.mixsoft.volumelock&hl=en_US

Kopek

Vähän yleistä höpinää.

Tietokoneet koneina eivät minua nykyisin kovin paljon kiinnosta. Olen enemmän kiinnostunut siitä, miten hyvin niillä voi tehdä niitä asioita, joita haluan tehdä. Ohjelmien pitää toimia, ja suorituskykyä pitää löytyä. Se riittää. Tietokoneen merkki ja käyttöjärjestelmä ovat sivuseikkoja. Tärkeintä on, että hommat hoituvat.

Rahavarojeni niukkuudesta johtuen en omista nykyaikaisia tehokkaita tietokoneita, vaan joudun käyttämään antiikkikalustoa. Pöytäkoneina minulla on kaksi oppilaitospoistoina tullutta Delliä. Ne ovat olleet uusina kelpo koneita, minkä näkee vieläkin eräänlaisena laadun vaikutelmana. Kyllähän niillä edelleen tekee kaikenlaista, mutta ominaisuuksien rajat tulevat vastaan erityisesti videoiden kohdalla. Tämä ei kuulemma johdu koneiden tehon tai muistin puutteesta vaan siitä, että prosessoreja ei ole suunniteltu 4K-videoiden pyörittämiseen. Koneet joutuvat koville niitä käsiteltäessä. Jokin tavallinen kännykkä selviää helpommalla, koska niiden prosessorit on tehty 4K-videoiden aikakaudella. Dell-koneeni ovat jostakin viidentoista vuoden takaa.

Toisessa Dellissä on Windows 7 ja toisessa on Windows 7 + Xubuntu. Sekä Windows 7 että käyttämäni Xubuntun versio ovat jo vanhentuneita, mutta koska ne hoitavat hommansa, käytän niitä. Xubuntua käytän mm. skannatessani mustavalkoisia kuvia.

Se Dell, jossa on pelkkä Windows 7, on eniten käyttämäni tietokone eli se varsinainen, mitä käytän. Toista Delliä käytän tarvittaessa.

Vanhoja toimintakuntoisia pöytäkoneita on enemmänkin, mutta en niitä nyt tässä erikseen luettele, koska ne pelkästään keräävät pölyä. Yhden kuitenkin mainitsen, koska sitä edelleen tietyisssä asioissa käytän. Se on ikivanha Pentium-kone, jossa on Windows XP. Käytän tätä konetta sellaisen skannerin kanssa, jolla skannaan negatiivejä. Tietokoneessa on kuvaputkinäyttö ja ikivanha versio Photoshopista. Tämä yhdistelmä on valokuvien käsittelyssä edelleen niin hyvä, että en ole hylännyt sitä. Kone ei ole kuitenkaan enää Internet-verkossa, ettei se imuroisi pöpöjä.

Minulla on siis kolme pöytäkonetta, joita käytän.

Aktiiviläppärinä minulla on muutaman hyllylle jääneen lisäksi Chromebook (jolla kirjoitan tätä) ja HP, joka on erään "firman" poistoja. Siinä on "arkistoituna" Windows 7, jota ei voi salasanojen ym. puuttumisen takia käyttää. Varsinaisena käyttöjärjestelmänä on epämääräinen sotkos Ubuntua, eli Ubuntu Xfce-työpöydällä. Järjestelmän käynnistyessä tulee näkyviin sana "Kubuntu", joten aikamoinen sekasotku on kyseessä. Käytän tuota läppäriä erilaisiin juttuihin.

Hyllyille arkistoiduista läppäreistä satunnaisessa käytössä on vielä yksi HP, jossa on MX-Linux järjestelmä. Tällä koneella tyttäreni "Laura" tekee joitakin taidejuttuja. Kone nimittäin saa vanhan Panasonic -matriisikirjoittimen tuottamaan tekstiä. Muut kokeillut koneet eivät saa Panasoniciin mitään yhteyttä.

Tämän kirjoitukseni tarkoitus - kunnes harhauduin sivupoluille - oli oikeastaan tuosta MX-Linuxista kertominen. Sen vähäisen käytön perusteella, mitä siitä minulle on kertynyt, järjestelmä vaikuttaa konstailemattomalta kelpo työhevoselta ilman mitään turhia kommervenkkejä.

MX-Linux on nykyään suosittu Linux-versio, ja se on saanut hyviä arvosanoja. Tästä syystä sen - kokeilumielessä - aikoinaan tuohon läppäriin valitsinkin.

Poimintoja eräästä arviosta:

MX Linux is currently listed as the most downloaded Linux distribution on Distrowatch.

it's a user-friendly, fast operating system that is a great option for those new to Linux and even those with years of skill under their belt.

One aspect of MX Linux that appeals to me is that the flagship version (Xfce) looks and feels like old-school Linux but with just enough modernity to make it a viable option for today's users. Its focus is ease-of-use and high performance.


MX-Linux voisi olla siis varteenotettava vaihtoehto, jos kokeileminen kiinnostaa.

https://www.zdnet.com/article/mx-linux-has-an-old-school-look-and-feel-heres-why-its-so-popular/

Jaska

#1550
Iltapäivälehtemme kilvan kertovat, että

Google aloittaa joulukuun alussa kaksi vuotta paassiivisina olleiden Google-tilien poistamisen

Tämä tarkoittaa Googlen pilvessä olevien gmail-sähköpostien ja Google Drivessä ja Googgle Kuvissa olevien tietojen tuhoamista ja Google-tilin toiminnan lopettamista.
Lukuisten Google-sovelluusten (Maps, Drive, Kuvat, Docs, Yhteystiedot, Blogger, Sivut,...) tiedot voidaan myös poistaa kun sitä sovellusta ei oe tilillä käytetty kahteen vuoteen.
Google ilmoittaa epäaktiivisen tilin tuhoamisesta etukäteen sähköpostiviestillä tilillle ja sen mahdolliselle palautustilille. Mutta ellei sähköpostia lueta, tieto ei ehkä tule tietoon.

https://support.google.com/accounts/answer/12418290?hl=fi

Aktiivisuutta on Google-tiliin kirjautuneena


    Sähköpostin lukeminen tai lähettäminen
    Google Driven käyttö
    YouTube-videon katselu
    Kuvan jakaminen
    Sovelluksen lataaminen
    Google Haun käyttö
    Kolmannen osapuolen sovellukseen tai palveluun kirjautuminen
    Kirjaudu Google-tilillä ‑ominaisuudella

Sähköpostin tuleminen tilille ei siis riitä, mutta sen lukeminen riittää.
Aktiivisuuden saat varmistettua esimerksi lähettämällä sähköpostiviestin vuosittain (esim vuoden alkaessa) itselle kullakin Gmail-osoitteella.

Itse asiassa rtiittää kerran kahdessa vuodessa kirjautumisen suorittaminen tiliin jollain laitteella ja sovelluksella. Esimerkiksi sähköpostin lähettämisestä jää kuitenkin itsellekin jälki. Ei riitä, että on vuosikausia yhteen menoon kirjautuneena yli uudelleenkäynnistymisten. Sitä kohti kirjautumisten hankaloittaminen ajaa. Eikä ole tietoturvan kannalta hyvä asia, että koneen selain on aina Google-tiliin valmiiksi kirjautuneena. Googlen tiedobnkeruulle on hyötyä.



Kopek

Pitääpä kopioida poistettavien blogieni sisältö vielä, kun ehtii. Paljon häviää. En edes tiedä, mitä kaikkea.

Jaska

#1552
Näin olen ymmärtänyt, että aloitetaan passiivisten tilien kpkoonaispoistamiset, ei vielä aktiivien tilien yksittäisten passiivisten sovellusten datojen poistoa.

Olen vähän vierastanut kun puhutaab tilin palauttamisesta. Siinä kai ajatellaan, että tili poalautetaan oikealle omistajalle, joka ei sinne ehkä pääse salasanan unohtumisen tai kaappauksen vuoksi. Minulla on Google-tileissä annettu toinen sähköpostiosoite jonka kautta Google voi olla tarvittaessa yhteydessä. Siitä kyllä seurtaa, että kun jollain laitteella ja sovelluksella kirjaydutaan tiliin, niin Google lähettää molempiin osoitteisiin varoituksen, että tiliin on kirjauduttu, haluatko palauttaa tilin (eli  vaihtaa salasanan). Salasanan lisäksi siellä voi olla muitakin tapoja käytössä tunnistautumiseen.

Google aiemmin luodun tilin etsimisestä
https://support.google.com/accounts/answer/40560?hl=fi

Kopek

Lainaus käyttäjältä: Jaska - marraskuu 19, 2023, 03:25:57
Google aiemmin luodun tilin etsimisestä
https://support.google.com/accounts/answer/40560?hl=fi

Google: "Jos yritit kirjautua sisään mutta et muista käyttäjätunnustasi, voimme yrittää etsiä sen rekisteröitymisen yhteydessä ilmoittamiesi tietojen perusteella."

Jos on perustanut jonkin epämääräisen "google-tilin" kauan sitten, jolloin niitä voi perustaa ikään kuin vahingossa Youtubea ja blogeja tehdessään, miten ihmeessä voi muistaa, mitä tietoja silloin on tullut antaneeksi.

Yksi täydellisesti menetetyksi luulemani Google-tili palautui (ainakin toistaiseksi, mikäänhän ei ole varmaa) kuin ihmeen kaupalla, kun tiliin oli yhdistetty varmistuspuhelinnumero. En muistanut, että olin tuollaisen puhelinnumeron jossakin vaiheessa antanut. Tili oli pois käytöstä yli  yksitoista vuotta. Viimeisimmät videot olin ladannut sen alaisuudessa olevaan Youtube-osoitteeseen kesällä 2012. Sen jälkeen salasana ei yhtäkkiä kelvannutkaan, vaikka en tiedä vaihtaneeni sitä. Varmistussähköposti oli olemassa, mutta siitä ei ollut apua. Google kyseli kysymyksiä, kuten milloin olen avannut tilin ja muuta tällaista. Enhän minä tällaista muistanut. Lopputulos oli, että en päässyt enää kirjautumaan tilille. Se harmitti, koska Youtube-videoilla oli katsojia ja tilaajia - jopa Yleisradio.

Tänä syksynä tuo Google-tili yhtäkkiä aukesi, kun selasin vanhoja tunnuksia ja sähköposteja ja päätin vielä aivan pelleillessäni kokeilla sitä salasanaa, mistä tiesin, että se ei toimi. Ja tässä vaiheessa Google tarjosi puhelinvahvistusta. Klikkasin "Yes", vaikka oletin, ettei se johda mihinkään, koska en tiennyt antaneeni puhelinnumeroani. Mutta suureksi ihmeeksi yhteen kännykkään (entiseen numerooni) tuli vahvistusviesti. Latasin uuden videon kanavalle yli yhdentoista vuoden tauon jälkeen. En ollut uskoa tapahtunutta todeksi.

Joku amerikkalainen katsojakin kommentoi ihmepaluutani ja onnitteli.

Tuo oli siis vain yksi tapaus. Pelkään pahoin, että kirjautuminen joillekin muille vanhoille Google-tileille ei enää onnistu. En ole uskaltanut edes kokeilla, koska en ole halunnut masentua. Kai se on nyt kokeiltava, ja sen jälkeen - kun kirjautuminen ei onnistu - kopioitava talteen tietoa, mihin tavallisena ei-kirjautuneena pääsee käsiksi. Ongelma on se, että en muista kaikkia blogeja, joita tileihin kuuluu. Niistä näkee luettelon vasta, kun on kirjautunut. No, ehkä sellaiset blogit eivät ole tärkeitä, joita ei edes itse muista.

Kopek

#1554
Tietokone ilmoittaa että "volume is dirty", kun yrittää tallentaa ulkoiselle kovalevylle. Levylle pitäisi tehdä tarkastus eli "chkdsk". Mutta...

Poiminta kymmenen vuotta vanhasta nettiartikkelista (https://answers.microsoft.com/):

ChkDks takes time depending on how big your hard drive is.  On very big drives (such as Terabyte drives) the check can take several days or more depending on how many issues it finds and needs to correct.

Vahvistettu teksti on vastauksessa itsessään.

Levy, jossa on ongelmia on 4TB:n kokoinen. Taidanpa jättää tarkastuksen tekemättä. Levyn kapasiteetistä ei ole käytetty kuin 63,2 GB, ja ylipäätään levyä on käytetty vain vähän ja lähinnä varmuuskopioimiseen. Sen löysin sen hyllystä enkä muista, milloin olen tuollaisen "hirviön" ostanut. Ehkä Saksasta joskus.

Pienen kapasiteetin levyt taitavat sittenkin olla parempi vaihtoehto kuin isot. Kun levy särkyy, ei mene niin paljon tietoa hukkaan.

4TB:n levy on edelleen lukukelpoinen, eikä siellä ole muuta kuin joitakin kopioita, joten mitään ei ole vielä menetetty - paitsi mahdollisuus käyttää tätä levyä uusiin tallennuksiin.

Lisäys: Yksittäisen kuvan tallentaminen näytti onnistuvan.

Hippi

Kyllä on aika sietämätöntä, kun aina selaimen päivityksen jälkeen alkaa tippumaan noista kaikista käyttämistäni palveluista, joihin olen kirjautunut, s-postiin ilmoituksia "uudesta kirjautumisesta". Siinä on viitattu nimenomaan selaimeen, jolla en ole aikaisemmin kirjautunut. Ihan varmasti olen samalla selaimella samassa palvelussa ollut kirjautuneena, mutta selaimen versionumero on muuttunut varmaan.

En ole ihan varma tuleeko nuo joka päivityksen jälkeen vain vaatiiko narinaviestin lähettäminen jonkun isomman tasoisen päivityksen ja versionumeron muutoksen. Mutta turhan usein niitä kuitenkin tullee, kun sitten on lisänä vielä niitä Googeln ja MS:n erilaisia varmistelun varmistuksia, jossa joutuu luuppiin.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Jaska

Näin minäkin olen ennen joulukuuta tekemässä, että kirjaudun kaikkiin käyttämiini gmail-tileihin ja lähetän sähköpostia.

Ninulla on mielikuva, että Google olisi viime vuoden aikana minua patistellut asettamaan asetuksia, mitä Google tekee, kun kun tili on epäaktivoitunassa - siis mihin osoitteeseen/puhelinnumeroon ilmoittaa, mutta en ole nyt löytänyt sitä. Googlella mikään ei ole luotettavasti pysyvää.

Gmail-tileissä on muistaakseni itse asetettuja varmistuskysymyksiäkin. Niihin olen laittanut lmuistamiani asioita kuten Äidin tyttönimi, Ensimmäisen auton merkki, Isän syntymäkunta, Ensimmäisen kansakoulunopettajan nimi

Salasananhallintaohjelmiin en ole oppinut luottamaan kun niitä pidetään rikkoutuvilla kovalevyillä ja tietojen pito pilvessä on jotenkin kaukana omasta kontrollista. Töissä oli joskus työsalasanat salasanalla suojatussa taulukkolaskjentatiedostossa firman varmistetulla palvelimella. Tietokonetiedostosta voi olla paperilistaus varmassa paikassa. Tekstitiedoston nimi voi olla vaikka \windows\~~

Hippi

Voi PRKL, etten nyt pahemmin sano.  >:(

Vihdoin ajattelin, että varmaan minunkin on alettava johonkin pilvenreunalle vähäisiä tiedostojani varmistelemaan. Aikaisemminhan työnsin vahasta puhelimesta kuvat talteen ja uudella ne näenkin. Nyt sitten läppärillä kirjoittelin yhtä tekstiä, joka olisi hyvä olla nähtävissä myös puhelimen kautta tarvittaessa, joten talletin sen pilveen. Nyt sitten puhelimella yritin sitä katso, niin en sitä löydäkään. Eikä siinä vielä kaikki, läppärillä en näe niitä todistettavasti pilvessä olevia valokuvia.

Pitkään yritin jos vaikka mitä, kunnes hoksasin, että läppärin käyttöönotossa olen laittanut sen yhden sellaisen MS-tilin päälle, jota ei ollut tarkoitus oikeasti käyttää mihinkään muuhun kuin eräänlaisena varalla olevana s-postina Tiitu-kissan nimissä oleva. Puhelin sen sijaan istuu sen oikean tilin päällä, jota ajattelin nyt muuhunkin käyttää.

Läppärin mukana kaikki MS:n tuotteet on nyt tavallaan rekisteröity sille väärälle tilille. En edes osaa kuvitella millainen sotku tulee, jos yritän siirtyä käyttämään kaikissa vähänkään järkevissä toimissa samaa tiliä kuin millä puhelin jo on. Onneksi en sinne väärän tilin OneDriveen ole haudannut kuin tuon yhden ainoan tiedoston toistaiseksi. Se nyt pitää ensimmäisenä tallettaa fyysisesti läppärille.

Onkohan sen Googletilin kanssakin käynyt samalla tavalla? Aiemminhan kerroin, että olin vanhan puhelimen varmistanut G-tilille, mutta en sieltä sitten mitään löytänytkään. Ehkä sitä etsin väärältä tililtä, kun niitäkin on käytössä kaksi.

Selvittely jatkunee vasta huomenna, sillä tähän aikaan minun ei kannata mitään ajattelua vaativaa tehdä :D
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Jaska

Lainaus käyttäjältä: Hippi - marraskuu 19, 2023, 13:35:41
Kyllä on aika sietämätöntä, kun aina selaimen päivityksen jälkeen alkaa tippumaan noista kaikista käyttämistäni palveluista, joihin olen kirjautunut, s-postiin ilmoituksia "uudesta kirjautumisesta". Siinä on viitattu nimenomaan selaimeen, jolla en ole aikaisemmin kirjautunut. Ihan varmasti olen samalla selaimella samassa palvelussa ollut kirjautuneena, mutta selaimen versionumero on muuttunut varmaan.
Kokemusten mukaisen käsitykseni mukaan ilmoitus että sovelliksella (esim. selaimella) O, laitteen X (IP.osoite + jotain muuta?), käyttöjärjestelmässä W, palvelun G turvailmoituksessa "uusi sisäänkirjautuminen: <käyttöjärjestelmä> <käyttäjätunnus>" ei välttämättä tarkoita että kohteesta palveluun ei olisi joskus aiemminkin kirjauduttu, vaikka sillä lailla uusista ilmoittamisista itse olisi itse kiinnostunut.

Sille tosiaan näyttää, että itse et joutune kirjautumaan, mutta palvelun saama tieto sovelluksesta on muuttunut tavalla jota palvelu pitää eri lähettäjänä

Minulla ei tällaisia kokemuksia ole esiintynyt. Tuetokoneen selaimellani on tieto useisiin verkkosivustoihin (accounts.google.com ym.) tunnukset ja salasanat, jotka on poimittavissa sivustolle käsin kirjautuessa.

Jaska

#1559
Lainaus käyttäjältä: Hippi - marraskuu 19, 2023, 21:27:55
Nyt sitten läppärillä kirjoittelin yhtä tekstiä, joka olisi hyvä olla nähtävissä myös puhelimen kautta tarvittaessa, joten talletin sen pilveen. Nyt sitten puhelimella yritin sitä katso, niin en sitä löydäkään. Eikä siinä vielä kaikki, läppärillä en näe niitä todistettavasti pilvessä olevia valokuvia.

Itse käytän niukalti pilvitiloja puhelimessa. Microsoft OneNote ja Google Yhteystiedot synkronoituvat kuitenkin puhelimen ja tietokoneen välillä tilien avulla. Siis tietokoneessa tai puhelimessa tehty muutos näkyy toisessakin. Joitain tiedostoja olen tuupannut USB-piuhalla tietokoneesta puhelimeen. Ja olen jopa laittanut puhelimen aloitusnäytölle linkkejä tällaisiin tiedostoihin. Joitain tietokoneesta siirrettyjä tiedostoja taas olen piilottanut puhelimessa  Samsungin suojattuun kansioon.

Kyllä Googlella on samoin kuin Microsoftilla, että tietyn tilin (sähköpostiosoite on tilin tunnus) pilvitilaan laitettu tieto on nähtävissä vain samaan tiliin kirjautuneessa sovelluksessa toisessakin laitteessa. Eli sinun on hallittava, minkä tilin nimissä milloinkin toimit. Lisäksi kyseinen synkronointi on oltava puhelimessa aktiivisena. Kerrallaan voi sovelluksella toimia vain yhdessä Googlen ja Microsoftin tilin pilvitilassa. Useita Microsoft-tilejä toki voi ollla puhelimessa määriteltynä ja käytettävissä.

Kun olet selaimessa kirjautuneena useampaan Google-tiliin ja olet Google-kirjautumisen mahdoilistavalla sivulla esinerkiksi https://www.google.com tai https://drive.google.com/drive/home, niin oikean yläkulman kirjain- tai kuvapainikkeesta avaat putkahdusikkunan, jossa valitset, minkä tilin nimissä toimit ja tämän jälkeen https://drive.google.com/ vie sinut sen tilin pilveen.

Selaimeen ei voi kirjautua usealla Microsoft-tilillä, vaan uuteen kirjaus poistaa vanhan kirjautumisen.

Esim. Android OneDrive sovelluksesta minulla ei ole kerottavaa kokemusta, mutta ehkä netissä on tietoa (https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/onedrive-for-android-and-two-accounts/045fc221-a98f-4987-888e-648d9d42bf03 -> https://answers.microsoft.com/en-us/msoffice/forum/all/cant-signout-of-onedrive-account-on-android/087f6158-5b2f-4f38-b854-04522b9e06ef osui ensin käteen)

Jos Samsung puhelimeni Galleria sovelluksessa valitsen pilven, saan ilmotuksen "Muodosta yhteys Microsoft Onedriveen  Samsung ja Microsoft-tiiisi yhdstetetään ,jotta voit aloittaa synkronoinnin OneDriven kanssa". En käynyt kokeilemaan mitä siitä tapahtuisi.

Puhelimen OneDrive sovelluksella voin katsoa tilin Microsoft OneDrive pilvessä olevia kuvia ja muita tiedostoija. Tili on Asetuksissa  Tilit ja varmuuskopioiti - Hallitse tilejä  OneDrive-tilinä. En muista OneDrive sovelluksellako sen asetin vai asetuksissa (edellisessä puhelimessa).

Kuvien näkymättömyyttä pilvidokumentissa tuskin tuntisin selittää vaikka tapauksesta lähemmin kertoisit. Triviaali selitys olisi, että dokumentissa läppäriillä ei ole kuvia vaan kuvat on linkattu dokumenttiin läppärin levyltä.