Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Tietokoneketju

Aloittaja Lenny, tammikuu 03, 2019, 12:24:19

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 11 Vieraat katselee tätä aihetta.

Kopek

#1575
Onnistui lopulta. Nyt kaikki (tiedossani olevat) Google-tilit on ainakin toistaiseksi palautettu. Onnistui lopulta toisen tietokoneen ja toisen selaimen ja toisen puhelimen avulla. En viitsi edes kertoa, miten monta näitä tilejä on. En itsekään tiedostanut, että niitä on niin monta kuin on, ennen kuin näin ne kaikki listattuna "salasanaluettelossani".

Yksikin periaatteessa riittää, mutta jos haluaa hieman liikkumavaraa anonymiteettimielessä esimerkiksi blogien ja Youtuben käyttämisessä, niin ehkä tilejä voi olla enemmän kuin yksi. Mutta kohtuus kaikessa.

Jaska

Tuliko oivalluksia hankalimmista tapauksista? Esimerkiksi miten Google mahdollistaa tilin palautuksen (unohtuneen salasanan korvaamisen uudella) kun palautussähköposti tai -puhelinnumero  ei enää ole voimassa. Tai saman puhelinnumeron käytön rajoituksista. Tai mitä on syytä välttää tilejä palautettaessa,

Kopek

Lainaus käyttäjältä: Jaska - marraskuu 28, 2023, 17:24:19
Tuliko oivalluksia hankalimmista tapauksista? Esimerkiksi miten Google mahdollistaa tilin palautuksen (unohtuneen salasanan korvaamisen uudella) kun palautussähköposti tai -puhelinnumero  ei enää ole voimassa. Tai saman puhelinnumeron käytön rajoituksista. Tai mitä on syytä välttää tilejä palautettaessa,

Olen huono oivaltamaan ja unohdan asiat saman tien, jos jotain oivallakin. Touhu on ollut  sellaista sekoilua ja kaaosta (niin kuin minun hommani tuppaavat olemaan) ettei siitä oikein ole jäänyt mitään mieleen.

Sen verran ajattelin petrata tässä asiassa, että teen (olen jo tehnyt) dokumentin, johon on kerätty selkeästi kaikki Google-tileihin liittyvä tieto kuten kirjautumistunnus, salasana, varmistussähköposti sekä mahdollinen puhelinnumero JA näiden lisäksi varmistussähköpostien tunnukset ja salasanat. Muutamassa niissäkin on tekstiviestivarmistus.

Varmistussähköpostit on pidettävä "hengissä" eli kirjauduttava silloin tällöin niihin. Kaikkiin Google-tunnuksiin minulla ei ole toimivaa varmistussähköpostia edelleenkään, vaan kirjautuminen on hoitunut puhelinnumerolla ja ilman sitäkin. Tällainen G-tili on hieman riskaapeli, koska jos siihen vaihtaa toimivan sähköpostiosoitteen, vaihtotapahtuma itsessään saattaa käynnistää Googlen protokollan, mikä saattaa johtaa ongelmiin.

Olen ajatellut toimia tästä lähtien niin, että kukin Google-tili on pysyvästi omassa selaimessaan, jos se vain on mahdollista. Tällöin uudelleen kirjautumisia tulee mahdollisimman vähän.

Ei minulla yhdessä tietokoneessa ole kuin muutama selain, eikä niistä Safarilla kirjautuminen onnistu, koska Safari ei näytä "oletko robotti"-ruudukkoa, jossa klikataan samaa aihetta esittäviä kuvia.

Käytännössä selaimia on neljä eli Chrome, Firefox ja Opera sekä "Chromium". Nämä samat, noin suunnilleen, ovat muissakin tietokoneissani, joten kyllä vaihtoehtoja on jo riittävästi. Yksi pöytäkoneeni on valinnan mukaan Linux tai Windows. Tuon mainitsemani kriittisen tilin palauttamisen tein tuon koneen Windows-puolella. Asensin siihen uuden Operan,  jota siinä ei vielä näkynyt olevan. Käytän useimmiten tuon koneen Linux-puolta, ja sinne en ole onnistut Operaa asentamaan, koska Linux-versio on niin vanha.

En ole "käyttöjärjestelmäuskollinen", joten järjestelmällä ei ole niin väliä. Pääasia on, että hommat hoituvat. On taloudessa myös Macbook Air, mutta se on vähän kortilla minulta. Jotain videota sillä joskus väännän DaVinci -ohjelman ilmaisversiolla. Tarvitsisin oman "Macin".

https://www.blackmagicdesign.com/products/davinciresolve

MrKAT

Lainaus käyttäjältä: Kopek - marraskuu 28, 2023, 14:59:30
Onnistui lopulta. Nyt kaikki (tiedossani olevat) Google-tilit on ainakin toistaiseksi palautettu. Onnistui lopulta toisen tietokoneen ja toisen selaimen ja toisen puhelimen avulla. En viitsi edes kertoa, miten monta näitä tilejä on.
Onnittelut! :D

Lainaus käyttäjältä: Jaska - marraskuu 28, 2023, 03:29:33
Uuden puhelinnumeron saanee käytöönsä ostamalla prepaid- tai latausliittymän. Ehkä voi sopia sukulaisen puhelimen tilapäisestä käyttämisestä. Useissa on kai Vieras-tila, jossa ei pääse oikean käyttäjän tietoihin.
Minulle G. on alkanut huomautella että tilillä pitäis olla 2. varmistuspuh nro.  Prepaid-puhelin riittäis?
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Kopek

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - marraskuu 28, 2023, 20:21:11
Onnittelut! :D

Kiitos.

Ei siihen nyt maailma olisi kaatunut, jos joku Google-tili olisi mennyt menojaan. Kaikkihan tulee aikanaan ja menee, kun on aika. Vähän olisi vain ärsyttänyt ihan periaatteen vuoksi. Uhanalaiset olivat "sivutilejä" eli niissä ei ollut sähköpostia eikä oleellisia (jotain näytti olevan) "drive-dokumentteja". Jos tärkein "varsinainen" Google-tilini menisi, silloin harmittaisi enemmän - suoraan sanoen älyttömästi. Kirjoitan päiväkirjaakin sinne, tosin kopioin sitä vähän väliä varsinaiseen päiväkirjaan, mutta joskus saattaa olla pidemmästikin tekstiä ainoastaan siellä Google-jutussa. Tallennustila on lähes täynnä, joten kännykkäkuvat eivät mene enää minnekään. Aikaisemmin ne menivät, ja kuvien joukossa on sellaisia (en ole jaksanut poistaa), joita ei ole tarkoitettu julkisuuteen. Eli jos joku kaappaisi tilin ja pääsisi kuviin käsiksi, en tiedä, mitä tapahtuisi. Kiristäjälle en maksaisi. Sen kun julkaisisi.

Nykyinen digitalisaatio on oikeastaan aika kammottava asia. Juuri mitään paperille kirjoitettua ei jää historioitsijoille. Tiedostot katoavat omaan mahdottomuuteensa.

Kun historian merkkihenkilöistä tehdään historiikkeja, yksityiskirjeet ovat yksi tärkeimmistä lähteistä, jos niitä vain on säilynyt. Niiden välityksellä saadaan henkilökohtainen kuva ihmisistä ja heidän ajattelustaan ja keskinäisistä suhteistaan. Mitä nykyajan ihmisiltä jää? Yksityiskirjeet ovat olleet WhatsApp-viestejä ja kadonneet bittiavaruuteen.

https://www.independent.co.uk/tech/digital-dark-age-could-leave-historians-with-no-records-of-the-21st-century-10043516.html

Jaska

#1580
Lainaus käyttäjältä: MrKAT - marraskuu 28, 2023, 20:21:11
Lainaus käyttäjältä: Jaska - marraskuu 28, 2023, 03:29:33
Uuden puhelinnumeron saanee käytöönsä ostamalla prepaid- tai latausliittymän. Ehkä voi sopia sukulaisen puhelimen tilapäisestä käyttämisestä. Useissa on kai Vieras-tila, jossa ei pääse oikean käyttäjän tietoihin.
Minulle G. on alkanut huomautella että tilillä pitäis olla 2. varmistuspuh nro.  Prepaid-puhelin riittäis?
Mielestäni minulla aina on ilmennyt, kun Google on lähettänyt tekstiviestin puhelinnumeroon, että tietäisin laittaa latausliittymäpuhelimen päälle tekstiviestin lukemiseksi. Tällähän varmistetaan, että ilmoitettu puhelinnumero on käyttäjän hallussa.

Tavallisesti prepaid-liittymiin pitää lisätä kymppi arvoa vähintäin puolivuosittain, että liittymä pysyy voimassa. Minulla Saunalahden latausliittymässä kahden vuoden välein. Latausliittymä ei ole prepaaidin tavoin anonyymi vaan operaattorilla on liittymän omistajan henkilötiedot. Ei minulla prepaidin tällaisesta käytöstä ole kokemusta, mutta mielestäni ei pitäisi olla estettä. Se kannattaa huomata, että prepaid- ja latausliittymäsimmeillä puhelimen mobiilidata tarvitsee laittaa pois käytöstä (ja jos käytettävissä niin oma WiFi käyttöön), koska ohjelmistopäivitykset prepaidin mobiilidatalla syövät kortille ladatun arvon tuossa tuokiossa. Esimerkiksi minun latausliittymässä muistaakseni euro/kalenteripäivä jolloin mobiilidataa käytetty. Tekstarit tulevat  äänipuheluiden verkon kautta, eivät tarvitse mobiilidataa.

Liitteessä on osa eräälle gmail-tililleni kirjatuista muista sähköpostiosoitteista. Voivat olla muitakin kuin @gmail.com-osoitteita.
Varasähköposti (käytetään palautuksessa) ja yhteyshenkilön sähköposti ovat minulla sama aktiiviosoite.

Vaihtoehtoisia sähköpostiosoitteita (useitakin!) en ole käyttänyt, mutta ansaitsisi tutustua mahdollisuuksiin kirjautua tiliin toisella tunnuksella (sähköpostiosoitteella). Myös näihin Google voi ottaa yhteyttä tarvittaessa. Tulee mieleen, että pääosoitteensa voisi laittaa muihin osoitteisiin vaihtohtoiseksi kirjautumistunnukseksi niiden salasanan unohtumisen varalle.

Myöskään Tietoja minusta sähköposytiosoitteita en ole kirjannut. Niitä voidaan jakaa mujille Google-palveluissa oikean osoitteen sijaan.

Minulla on Google-tileihin riittänyt yksi ja sama puhelinnumero.

Kaikkien Goofle-ohjeiden toiminnot eivät toimi kuvatusti. Esimerkiksi Google-tilin Yhteystiedot-kohdassa ei minulla ole kehotettua Paranna tilisi suojausta lisäämällä palauttamispuhelinnumero -kohtaa.






Kopek

Jaska ja kumppanit pahoilla teillä.

Ilta-Sanomat: JaskaGO varastaa tietoja niin Chrome- kuin Firefox-selaimista ja nuuskii samalla tietokoneen tiedostoja ja kansioita ja kryptovaluuttalompakoita saaliin maksimoimiseksi.

https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000010071703.html

ROOSTER

Microsoft yrittää jälleen kerran pakottaa vaihtamaan koneet uusiin, turhaanko? - ei, mutta tunnustakaa:

Lainaus käyttäjältä: https://www.iltalehti.fi/digiuutiset/a/41a6f1d3-bbbe-473a-a19c-9b5d6ce85affLue aiemmasta artikkelistamme, kuinka voit mahdollisesti päivittää tietokoneesi Windows 11:een, vaikkei laitteesi sitä virallisesti tukisikaan.

Ilman päivityksiä jäävään, mutta muuten käyttökelpoiseen tietokoneeseen voi asentaa halutessaan esimerkiksi Linux-käyttöjärjestelmän, jolla laitteen elinkaarta saa pidennettyä Microsoftin tuen päättymisestä huolimatta.

Nyt musiikkia:
https://www.youtube.com/watch?v=sn8kNV-XVWE
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hayabusa

Kun vapaa-ajan tietämyskoneen käyttö rajoittuu pääosin Kantapaikalle kirjoitteluun ja Youtube-videoiden katseluun, niin käyttöjärjestelmällä ei ole mitään väliä. Kunhan pitää tietoturvan kunnossa ja pöpöt loitolla, niin aika lokoisaa on niin ikkunoiden kuin pingviininkin kanssa.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Hayabusa

Hieman jänskättää. Perjantaina pitäisi astua voimaan nopeampi kotinetti. Oletus on, että mikään ei toimi. Onneksi on mokkula, että pääsee raportoimaan tännekin murheista.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Kopek

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - tammikuu 03, 2024, 13:03:10Hieman jänskättää. Perjantaina pitäisi astua voimaan nopeampi kotinetti. Oletus on, että mikään ei toimi. Onneksi on mokkula, että pääsee raportoimaan tännekin murheista.

Meille hommattiin muutama vuosi sitten valokaapeliliittymä, vaikka en sitä erityisemmin kaivannutkaan. Netti tuntui jo tarpeeksi nopealta muutenkin. Uuteen liittymään päädyttiin, kun niitä asennettiin naapureille, ja tuli jonkinlainen "ota nyt, niin saat edullisesti" -tarjous. Myöhemmin erikseen tilattuna liittymä olisi tullut kalliimmaksi. Näin ainakin sanottiin. Valokaapeli edellytti vähän kaivelua talon ympäristössä, koska jostakinhan se piti vetää. Myös sisälle tehtiin asennuksia.

Hökötys näkyy käytännössä yhtenä "boksina" yhden huoneen seinässä. Siitä vie perinteisiä kaapeleita sinne, missä niitä tarvitaan. Boksissa on myös langaton yhteys, johon parhaillaan olen kytkeytynyt tällä Chromebookilla, jolla tätä kirjoitan. Kaapelin asentajat asensivat boksin. Muut johdot siitä eteenpäin ovat omia viritelmiä ja kulkevat missä sattuu lattioilla ja nurkissa. Käytännössä näitä muita johtoja on yksi. Se vie jakajalaatikkoon, josta lähtee puolestaan johtoja television digiboksiin ja tietokoneille. Katsomme televisiota käytännössä netin kautta. Epämääräinen antennikin on, mutta sillä ei ole enää käyttöä. Itse asiassa en katso televisiota, vaikka kirjoitin, että "katsomme".

Mikä on liittymän nopeus?

En suoraan sanoen tiedä. En oikeastaan huomannut mitään eroa vanhaan verrattuna, kun valokaapeli otettiin käyttöön.

Testi näyttää seuraavaa:

Internetyhteytesi on erittäin nopea.

Internetyhteytesi nopeuden pitäisi riittää samanaikaiseen HD-videoiden striimaamiseen useilla laitteilla, videopuheluihin ja pelaamiseen.


Testi on tehty Wifi-yhteydellä "boksiin". Jätin tarkat lukemat pois, kun en tiennyt, mitä kaikki numerot tarkoittavat. En halunnut ottaa riskiä, että joku numerosarja kertoo osoitteen.

MrKAT

W 10:ssä päivityspaketista (tietoturvapaketti) KB5034441 tulee latausvirhe. Minulla.
Siitä on jo YT-videoita muutama tunti sitten:

Useimmilla ei lataudu eli latausvirhe, ehkä partitiokoko ei riitä.
Ei paniikkia, korjannevat myöhemmin. On videon viesti.

Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Hayabusa

Laitetaan pieni päivitys.
Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - tammikuu 03, 2024, 13:03:10Hieman jänskättää. Perjantaina pitäisi astua voimaan nopeampi kotinetti. Oletus on, että mikään ei toimi. Onneksi on mokkula, että pääsee raportoimaan tännekin murheista.
Perjantaina ei tapahtunut yhtään mitään. Positiivisesti ajatellen mikään ei myöskään mennyt rikki. Maanantaina aloin sitten selvittelemään tilannetta ja odottelun jälkeen pääsin puhe-elimellä operaattorin asiakaspalveluun. Eka henkilö sai selville, että jotain oli jäänyt kesken. Toinen henkilö totesi ettei hän tiedä mistään teknisestä yhtään mitään. Kolmas henkilö oli sitten vihdoin teknisestä tuesta, kutsutaan häntä vaikka Tepoksi. Hän sai sitten kaiveltua, että joulukuulle suunniteltu lähijakamon päivitys oli mennyt pieleen. Tästä ei tietenkään ollut mennyt tietoa yhtään minnekään. Ei myyjälle, ei puhelinpalveluun eikä myöskään tekniselle tuelle. Teppokin joutui kaivamaan asentajien palvelutiketeistä mitä oli tapahtunut. Siinä small talkin ohessa Teppo myös paljasti, että tekniselle tuelle on tullut useampi samanlainen tapaus tutkittavaksi. Jos tietoliikenneyritys olisi jakanut tietoa yrityksen sisällä, olisi monelta työntekijältä ja asiakkaalta säästynyt aikaa. Saga kuitenkin vielä jatkuu ja loppuviikolla on uusi yritys tuohon jakamopäivitykseen. Saas nähdä.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

ROOSTER

^

Jännä jatkokertomus varmaan tulossa, vauhtia ja tilanteita piisannee.

Olen ajatellut niin, että kaikenlaiset ongelmat joita ilmaantuu päivittämisen yhteydessä estävät luonnollista kehitystä. Laitteita ja ohjelmistoja uudistetaan vain pakon edessä tai sitten niin usein ja kalliisti, että ongelmia on lähinnä talouspuolella.

Toivotan onnea projektissa, sillä sitä tarvitaan. Meillä yhteyksiä hoitaa suoraan alenevan polven kukonpoika joten apua on saatavissa ja hankinnat tarpeeseen harkittuja. Siksi yhteys vaatii yleensä vain modeemin sammuttamista silloin ja tällöin.

Valokaapeliakin tarjottiin ja ilmaisin halukkuuteni. Muutaman teknisluonteisen kysymyksen jälkeen tarjoajasta ei ole enää kuulunut mitään. Mikähän sillekin tuli...
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - tammikuu 10, 2024, 12:32:53^

Jännä jatkokertomus varmaan tulossa, vauhtia ja tilanteita piisannee.

Valitettavasti joudun tuottamaan pettymyksen. Suunniteltu kakkosyritys operaattorin taholta tapahtui ajallaan ja onnistui. Olin kuitenkin varautunut tilanteeseen ja päivityspäivänä olin lähitöissä varmuuden vuoksi. Illalla sitten modeemiin virta päälle ja kaikki sujui kuin ruåtsinkielisessä lifestyleohjelmassa.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur