Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Tietokoneketju

Aloittaja Lenny, tammikuu 03, 2019, 12:24:19

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 7 Vieraat katselee tätä aihetta.

Jaska

#855
Liekö tarkoitettu nettiboksi modeemi jolla liitetään laitteita internettiin? Ihan uteliaisuudesta vain kysyn. Mihin näyttöä siinä ajatellaan käytettävän?

Kopek

Tuollainen systeemi on kyseessä. Näyttö olisi television korvike. En tiedä toimisiko se mitenkään. Unohdin, että pitäähän äänien myös kuulua. Sattuu vain olemaan yksi ylimääräinen hd-näyttö vailla käyttöä, mutta ei ylimääräistä televisiota.

Jaska


Rivien väliin kirjoitin asiaatuntemattoman googlaajan käsitykseni, että HDMI to DISPLAY PORT yhteys ei ehkä onnistu erilaisten signalointikäytäntöjen vuoksi. Myyjältä tarvittaisiin epäluulon kumoavaa tietoa. Modeemeista löytyy tavallisesti laajat manuaalit netistä. Mahtaisiko sieltä saada jotain hyödyllistä vinkkiä näytön  liittämisestä.

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: Kopek - toukokuu 15, 2021, 13:14:38
Halpa hinta on ehkä yksi kriteeri, josta voi päätellä jotain.

Tätä voisin harkita, jos se toimii.

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/55419/knkts/Dell-DisplayPort-to-HDMI-2-0-4K-adapteri?list=OZCYkRifdM5iftyIifdLz9q9sIKgba2KgbzNKf91j9XK1jhpBG9KgbyIqpbmkMXOK2y

Vanhassa läppärissä oli Display-ulostulo ja saadakseni sen kiinni HDMI-näyttöön käytin linkin tuotteen tapaista. Maksoi muistaakseni alta kympin Saksan Amazonista.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Norma Bates

Jo vuosia on ollut sellainen ilmiö että monitori (pikkutelkka) yhtäkkiä pimenee ja sitten hetken päästä kuva palaa takaisin. Tämä useimmiten tapahtuu mielellään kahdesti peräkkäin. Sitä en puolestaan muista koska tämä alkoi, mutta uusimmalla langattomalla hiirelläni kun yrittää vierittää sivua ylös tahi alas, kuva meneekin täsmälleen päinvastaiseen suuntaan. Otin kokeeksi käyttöön tietokoneen alkuperäisen letkuhiiren, ja sen kanssa ongelmana on se että klikkaukset eivät tahdo toteutua. Eli kerran klikkaat jotain, mitään ei tapahdu. En ole jäänyt odottamaan tapahtuisiko kenties 5 min päästä, vaan olen raivopäisenä rämpyttänyt niin kauan että jotain tapahtuu. Nyt olin niin viitseliäs että otin vielä kolmannenkin hiiren testiin, jonkun vanhemman langattoman. Ja katso: sen kanssa on jälleen klappia ruudun/sivun vierityksessä. Alaspäin rullailu onnistuu. Mutta sitten kun lähdet pyrkimään ylöspäin, ruutu/kuva ikäänkuin panee hanttiin ja ei meinaa lähteä, tai sitten matsku ruudulla velloo ylös-alas, tai mielellään menee alas, vaikka pyrin ylös.

Voisiko kaikki tämä pelleily johtua jonkinlaisesta näytönohjaimen viasta? Sille minä en mahda mitään, kun en tiedä mistään mitään eikä kiinnostakaan paljon mikään vaikeampi näpertely koneen kanssa, mutta olen tämän verran utelias. En enää muista koska koneen ostin (siis pöytäkoneen), mutta on sillä jo ikää. Ja tuo ruudun pimentyminen on muistikuvieni mukaan lähes yhtä vanha kuin kone. Mutta muistelisin että alkuun se tuli aina jonkin tietyn ajan päästä kun oli tarpeeksi aikaa kulunut viimeisimmästä Windowsin tehdasasetusten palautuksesta. Nykyään se tulee heti kuvioihin palautuksen jälkeen.

kertsi

Miten Windows 10 spellchecker asetetetaan niin ettei se ole defaultisti päällä esim. kantapaikan viestien kirjoittamisessa, mutta että sen saa halutessaan päälle hiiren 2. nappulan popup-menun kautta?

Onnistuin jossain vaiheessa muuttamaan asetuksia niin, että suomenkielistä tekstiä kirjoittaessani sanat on alleviivattu punaisella aaltoviivalla, mikä tekee oman kirjoituksen lukemisen työlääksi (ja pitää siksi joka kerta erikseen sulkea pois spellchecker hiiren 2. nappulan popup-menun kautta).

Ainakaan tämä ei auttanut:
Start-menu > Settings > Time & Language > Language (vas. reunan sivumenu) > Spelling, Typing and keyboard settings >
Autocorrect missspelled words  – POIS päältä
Highlight misspelled words  – POIS päältä
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Jaska

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - toukokuu 16, 2021, 10:23:39
Nyt olin niin viitseliäs että otin vielä kolmannenkin hiiren testiin, jonkun vanhemman langattoman. Ja katso: sen kanssa on jälleen klappia ruudun/sivun vierityksessä. Alaspäin rullailu onnistuu. Mutta sitten kun lähdet pyrkimään ylöspäin, ruutu/kuva ikäänkuin panee hanttiin ja ei meinaa lähteä, tai sitten matsku ruudulla velloo ylös-alas, tai mielellään menee alas, vaikka pyrin ylös.
Kun nyt otit puheeksi, niin vaihdoin hiireni paristot uusiin ja jo loppui väärään suuntaan ja edestakaisin rullautuminen hiiren rullaa rullatessa. Paristoissa jännite oli pudonnut 1,5 V:sta 1.2 V:iin.

Kun hiiren korvien painelu ei aikaansaa enää vaikutuksia, niin hiiri on varmaan tullut ikälopuksi ja korvien lotkauttelu lakannut.


Amore

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - toukokuu 16, 2021, 10:23:39
En enää muista koska koneen ostin (siis pöytäkoneen), mutta on sillä jo ikää.

Minulla näkyy koneen ikä ainakin kun klikkaan oikealla painikkeella resurssien hallinnassa kohtaa työpöytä > ominaisuudet > tiedot. Kohdassa luomispäivä on pvm, jolloin työpöytäni on otettu käyttöön. Yhteiseloni tämän koneen kanssa alkoi helmikuussa 2012.
All you need is Love

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Amore - toukokuu 17, 2021, 00:46:16
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - toukokuu 16, 2021, 10:23:39
En enää muista koska koneen ostin (siis pöytäkoneen), mutta on sillä jo ikää.

Minulla näkyy koneen ikä ainakin kun klikkaan oikealla painikkeella resurssien hallinnassa kohtaa työpöytä > ominaisuudet > tiedot. Kohdassa luomispäivä on pvm, jolloin työpöytäni on otettu käyttöön. Yhteiseloni tämän koneen kanssa alkoi helmikuussa 2012.

Minulle luomispäiväksi on merkattu viime perjantai, koska silloin asensin viimeksi Windowsin uusiksi. Ja teen sen aina niin etten jätä yhtään omia tiedostoja jäljelle, kaikki paskaks vaan...

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Jaska - toukokuu 16, 2021, 14:07:42
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - toukokuu 16, 2021, 10:23:39
Nyt olin niin viitseliäs että otin vielä kolmannenkin hiiren testiin, jonkun vanhemman langattoman. Ja katso: sen kanssa on jälleen klappia ruudun/sivun vierityksessä. Alaspäin rullailu onnistuu. Mutta sitten kun lähdet pyrkimään ylöspäin, ruutu/kuva ikäänkuin panee hanttiin ja ei meinaa lähteä, tai sitten matsku ruudulla velloo ylös-alas, tai mielellään menee alas, vaikka pyrin ylös.
Kun nyt otit puheeksi, niin vaihdoin hiireni paristot uusiin ja jo loppui väärään suuntaan ja edestakaisin rullautuminen hiiren rullaa rullatessa. Paristoissa jännite oli pudonnut 1,5 V:sta 1.2 V:iin.

Kun hiiren korvien painelu ei aikaansaa enää vaikutuksia, niin hiiri on varmaan tullut ikälopuksi ja korvien lotkauttelu lakannut.

Langattomaan hiireen on tullut vaihdettua patteria yhtenä metelinä, kun se syö niitä ihan hulluna. En muista että rullausongelma olisi sillä muuttunut miksikään. Ja kai se olisi sama juttu vanhemmankin langattoman hiiren kanssa. En halua sitä käyttää, koska sen pinta on muuttunut ällöttävän tahmeaksi. Letkuhiiren kanssa sujuu jotenkuten kunhan muistaa että jos ei mitään klikatessa tapahtunut niin klikkaa uudestaan. Aina ei muista ja jää hölmönä odottamaan että WTF...

Kopek

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - toukokuu 17, 2021, 18:43:38

Minulle luomispäiväksi on merkattu viime perjantai, koska silloin asensin viimeksi Windowsin uusiksi. Ja teen sen aina niin etten jätä yhtään omia tiedostoja jäljelle, kaikki paskaks vaan...

Kuinka usein uusiksi asentamisia tapahtuu tai joutuu tekemään?

Hippi

Minäkin  olen hiukan ihmetellyt, kun muistan Norman ennenkin maininneen, että erilaiset ongelmat ratkeaa asentamalla koko roskan uudelleen. Itse olen kerran tai pari tehnyt uudelleen asennuksen ja niistäkin taisi toinen olla asukaskerhon kone, jonka joku oli saanut pahemmin solmuun. Nuo kaikki joskus WIN95 aikoina.

Edellinen läppärini oli liki kymmenen vuotta käytössä ilman uudelleen asennusta. Mutta minulla oli siinä jo nykyisinkin käytössä oleva AVG:n Drivar updater, joka pitää ajurit ajan tasalla, mikä edesauttanee koneen käytettävyyttä sen ohella, että Windowsin päivitykset tulee tehtyä.


If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Norma Bates

Asensin Windowsin ekan kerran uusiksi silloin kun minulla oli Win95 joka tuli ekan varsinaisen tietokoneeni mukana 1998. (Muistan että näin tuolloin Windows97-version - saattoi olla päivityskin - jota en sitten ottanut, ja sen koommin en ole eläissäni moisesta kuullut ja jotkut ovat tainneet epäillä että semmoista olisi koskaan ollutkaan.) Jonkin ajan päästä kone piti käyttää huollossa kun tuli joku vika (en muista mikä), mutta sitten jossain vaiheessa hoksasin että ongelmista pääsee kun formatoi koneen ja asentaa Windowsin uusiksi. Ja näin olen siitä lähtien tehnyt satunnaisesti, nykyään ehkä öpaut puolen vuoden välein. Vaikkei nykyään konetta pystykään formatoimaan.

Seuraavaksi minulla oli Windows Millenium joka oli aivan perseestä. Taisi olla sen aikaan ja 2. koneeni kohdalla kun minulla oli neljä asemaa siinä, tai miksi niitä nyt sanottiinkaan. Latailin biisejä netistä kun ei se silloin ollut vielä laitonta. Olisikohan ollut Kazaa Lite ohjelmana. Joku semmoinen. Musan kanssa tuli sitten ties mitä. Kun olin formatoinut kaikki neljä asemaa, yhdelle niistä ilmestyi formatoinnin jälkeen jonkun tuikituntemattoman miehen Word-dokumentteja.

Seuraava Windowsini oli XP ja tainnut olla yksi parhaista tähän mennessä. Ehkä Seiska oli yhtä hyvä. 8.1 oli minulle jo kokolailla hepreaa ja nykyään on sitten 10.

Ei minua kiinnosta viettää aikaa koneen äärellä ihme ongelmia selvitellen, kun ei ole harmainta hajuakaan mitä niille mahtaa. Suurin osa tosiaan ratkeaa Windowsin asennuksella, ei kuitenkaan nämä hiirihässäkät näemmä, eikä näytön mustuminen. Sitten on näemmä vielä tällainenkin ongelma mikä tulee joillain selaimilla, nyt Chromella: kirjoitat osoiteriville osoitteen. Toosa ei lähde hakemaan osoitetta, hetken päästä huomaat että ei ole menty sinne osoitteeseen. Se joutuu kirjoittamaan uudelleen. Tämä oli aiemmin jonkun toisen selaimen kanssa, en muista enää minkä.

Kopek

Asentelin Windowsia uudestaan aikoinaan montakin kertaa erilaisten umpisolmujen selvittämiseksi, mutta nykyisin tähän ei ole ollut enää tarvetta. Olen kyllä pudonnut täysin Microsoftin kelkasta eli käytän vanhentuneita versioita. Yhteen läppäriin päivitin Windows kympin, kun sitä tarjottiin, mutta ei olisi kannattanut. Kone tahmaantui niin hitaaksi, ettei sillä tee mitään. On siinä tosin rinnakkaisasennettuna MX-Linux. En käytä kyisestä läppäriä enää kuin joskus satunnaisesti.

Pääasiallisessa käytössäni on entinen Dell -merkkinen oppilaitoskone, jossa on Windows 7. En tiedä koneen ikää. Sain sen yhdeksän vuotta sitten, jolloin se oli ollut jo vuosia käytössä kyseisessä oppilaitoksessa ja poistettiin sieltä. Tietokoneita tuli meille kaksi. Toinen ei maksanut mitään, ja toisesta maksettiin 20 euroa.

Koneen Biosissa on mm. seuraavia tietoja.

System OptiPlex 740 Enchanged
Bios version 2.2.5.  (04/07/10)
AMD Athlon (tm) 64 x 2 Dual Core Processor 5600+
2,90 GHz
1000 MHz
1MB

Tällä hetkellä kirjoitan (poikkeuksellisesti) sillä toisella lähes samanlaisella koneella, jonka Biosissa lukee mm. seuraavaa:

System  OptiPlex 745
Bios 2.6.6.   (06/26/11)
Intel (R) core (TM) 2 cpu  6600  2,40 GHz
2,40 GHz
1066 MHz
4MB

Muistia koneissa on 4 GB.

Vanhojahan nämä ovat. Kumpiko on vanhempi? En oikein ymmärrä tuota Biosin päivämäärää vai onko se päivämäärä. Onko näiden kahden tietokoneen suorituskyvyssä eroa?

Wikipedian mukaan 740 on julkaistu vuonna 2006 ja 740 vuonna 2008.

https://en.wikipedia.org/wiki/Dell_OptiPlex

Läppäreistä puheen ollen ostoharkinnan kohteena on uusi Chromebook, joka on parhaillaan tarjouksessa. Katsotaan, miten käy. Koneen ei ole tarkoitus tulla varsinaisesti minun käyttööni, mutta olen aika hyvä "omaksumaan" koneet, joita taloon kannetaan. Ehkä saan pidettyä näppini erossa siitä. Mitä nyt vähän kokeilen. Mutta konetta ei siis ole vielä ostettu, eikä asiasta ole tehty päätöstä.

a4

^
Minulla on käytettynä ostettu jonkun firman kone Dell Optiplex 780 ollut myös jo vuosia.
Intel Core 2 Quad Q9400 Processor 2.66 GHz
Biosin päiväys 11.8.2010
Win 10 pro 64-bit

Alkoi jossain vaiheessa hiukan tahmailemaan Win 7 päälle asennettun Win 10 kanssa, kunnes tuplasin työmuistin kampoja 4 gigasta 8 gigaan ja vaihdoin kovalevyn SSD-levyyn. Taas mennään.

Can your old PC run Windows 10? The answer will surprise you