Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Tietokoneketju

Aloittaja Lenny, tammikuu 03, 2019, 12:24:19

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 8 Vieraat katselee tätä aihetta.

kertsi

Googlehauilla löytää joskus suomeksi konekäännettyjä tekstejä. Miten alkuperäisen (esim. englanninkielisen) tekstin saa näkyviin?
Esim. tällaisen: https://fi.divineinnerhealth.com/kak-obshhatsja-s-psihopatom-muzhem.php

... ja vastaan itse itselleni:
ota pois fi. tuosta linkin alusta. Taitaa olla alkuperäinen teksti tsekkiä, jota en osaa. Konekääntäminen englanniksi (translate.google.com) tekee tekstistä ymmärrettävämmän.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Kopek

Lainaa
Läppäreistä puheen ollen ostoharkinnan kohteena on uusi Chromebook, joka on parhaillaan tarjouksessa. Katsotaan, miten käy. Koneen ei ole tarkoitus tulla varsinaisesti minun käyttööni, mutta olen aika hyvä "omaksumaan" koneet, joita taloon kannetaan. Ehkä saan pidettyä näppini erossa siitä. Mitä nyt vähän kokeilen. Mutta konetta ei siis ole vielä ostettu, eikä asiasta ole tehty päätöstä.

Vilkaisin pankkitiliä ja totesin, että unohdetaanhan Chromebookki tällä kertaa. Siinä olisi olllut aika hyvät ominaisuudet eli muistia 8GB ja kovalevyä 128 GB ja taustavalaistu näppäimistö. Viikon tarjous 399,-

Malli oli Acer 715. Näitä seitsemänyksviitosia on monta eri versiota. Tarjouksessa olevassa koneessa oli edellä mainitut ominaisuudet. Myös pienemmällä (ja isommilla) muistilla ja kovalevyllä varustettuja näyttää olevan.

Vaatisi minun käytössäni USB hubin ja/tai sovittimen, koska käytän irtohiirtä, joka vie yhden paikan.


https://youtu.be/KGNNQGKE2G4

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Kopek - toukokuu 25, 2021, 23:45:22
Lainaa
Läppäreistä puheen ollen ostoharkinnan kohteena on uusi Chromebook, joka on parhaillaan tarjouksessa. Katsotaan, miten käy. Koneen ei ole tarkoitus tulla varsinaisesti minun käyttööni, mutta olen aika hyvä "omaksumaan" koneet, joita taloon kannetaan. Ehkä saan pidettyä näppini erossa siitä. Mitä nyt vähän kokeilen. Mutta konetta ei siis ole vielä ostettu, eikä asiasta ole tehty päätöstä.

Vilkaisin pankkitiliä ja totesin, että unohdetaanhan Chromebookki tällä kertaa. Siinä olisi olllut aika hyvät ominaisuudet eli muistia 8GB ja kovalevyä 128 GB ja taustavalaistu näppäimistö. Viikon tarjous 399,-

Malli oli Acer 715. Näitä seitsemänyksviitosia on monta eri versiota. Tarjouksessa olevassa koneessa oli edellä mainitut ominaisuudet. Myös pienemmällä (ja isommilla) muistilla ja kovalevyllä varustettuja näyttää olevan.

Vaatisi minun käytössäni USB hubin ja/tai sovittimen, koska käytän irtohiirtä, joka vie yhden paikan.


https://youtu.be/KGNNQGKE2G4

Täällä on myös pian pakko päivittää konekantaa.

Käytettyäni runsaati harkintaa, olen tullut tulokseen, että tällä hetkellä järkevin hankinta olisi Macmini M1 prosessorilla. Se on tehokas, pieni laite uusimmalla tekniikalla, suht luotettavalta brändiltä. Lisäksi minulla on ihan OK monitori, Mc-hiiri ja näppis entuudestaan.

Rahaa palaisi alle tonnin, mikä on tietysti tuplaten peruskamoihin nähden, mutta on otettava huomioon, että olen mahdollisesti hankkimassa tod.näk. viimeistä tietokonettani, joten mihinkään nopeasti vanhenevaan ja heikkolaatuiseen en aio rakkaita rahojani laittaa.

Vielä on mietintä päällä, kaikki on vielä mahdollista. Taidan tehdä HX-tyyppisen hankintakilpailutuksen, jossa kaikki vaihtoehdot ovat avoinna, vaikka olen jo päättänyt.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Kopek

Macissa satunnaisena vaivana on ollut yhteensopivuusongelma muiden järjestelmien kannssa. Muistitikku tai kovalevy ei ehkä ole toiminutkaan, jos se on edustanut Windows -tiedostosysteemiä. Jotenkin nämä ongelmat on saatu kierrettyä.

Meillä on lähipiirissä erilaisia tietokoneita ja järjestelmiä, myös useita Macceja, mutta tällä hetkellä omassa käytössäni ei ole yhtään Macin OS-systeemillä toimivaa konetta. Yksi vanha valkoinen MacBook on, mutta siinä on "Macbuntu" eli Ubuntu Mac-kuorrutuksella.

Lähipiirini (ja tätä kautta tavallaan myös minun) Mac-aikakausi alkoi keväällä 2004, kun tyttäreni osti ensimmäisen valkoisen iBook -läppärin. Kyseinen kone hajosi vajaa viisi vuotta myöhemmin emolevyn kärähtämiseen. Se on osiksi purettuna muovilaatikossa. En ole sitä roskiinkaan heittänyt. Elättelin nimittäin särkymisen jälkeen ajatusta, että ehkä siihen saisi hankittua käytetyn emolevyn jostakin. Niitä löytyikin netistä, mutta en tilannut, koska katsoin tilaukseen sisältyvän riskejä ja projektin olevan muutenkin epävarman. Hintaakin olisi kertynyt liikaa lopputuloksen epävarmuus huomioiden. Nyt en varmaan enää edes osaisi kasata konetta.

Tietokoneiden valmistuksessa on tehty muutaman kuukauden välein muutoksia, ja varaosaksi hankitun emolevyn on oltava juuri täsmälleen oikeaan tuotantoerään sopiva.

Kyseessä oli ehkä tämä (kts. linkki) tuotantoerä, vaikka konetta ostettaessa oli tullut myyntiin jo "early 2004" malli. Ostajan kannattaa olla tarkkana, että hän saa uusimman version. Ostaminen on vähän kuin leivän ostamista kaupasta. Vanhimmalla päivämäärällä varustetut leivät ovat hyllyssä etummaisina.

Teknisistä tiedoista käy ilmi, että muistia oli surkeat 256 MB, mikä tarkoitti sitä, että kone käytti kovalevyä muistina, mikä rasitti kovalevyn ennen pitkää vaihtokuntoon. Vaihdoinkin sen, ja samalla päivitin muistin yhteen gigaan. Kone oli kuin uusi tuon jälkeen. Se nopeutui oleellisesti. Valitettavasti iloa kesti vain vuoden, jonka jälkeen eräs komponentti kirjaimellisesti kärähti emolevyllä. Syynä tai osasyynä oli ehkä se, että tyttäreni yritti jääräpäisesti renderöidä jotain videota, vaikka olin sanonut, että kone on liian heikkotehoinen siihen. Kone kerta kaikkiaan kuoli taakan alle. Seuraavaksi koneeksi tyttäreni osti 17 tuuman MacBook Pron. 

https://lowendmac.com/2003/ibook-g4-late-2003/

MrKAT

Mokkulani on pätkinyt joitain päivinä yhteydet poikki taajaan. Siis niin että pitää ihan fyysisesti irrottaa läppäristä ja yhteysohjelma lopettaa että saa aloittaa uudelleen rakentaa yhteyden. Muutama minuutti selailen ja taas päks. Ja taas päks. 
  Tänään on toiminut hyvin mutta esim. sunnuntaina kone unohtui aamusta päälle koko päiväksi (yhteys toimi koko ajan) ja kun illalla hoksaan että kappas ollut päällä koko ajan ja alan selata internetistä uutisia, niin heti päks. Ikäänkuin kuormitus olisi ollut se ratkaiseva lenkki tai kaistaleveys/-kuormitus mikä lie.
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

a4


MrKAT

Myönnän että käden osuminen mokkulajohdon USB-liitostöpseliin (siinä läppärin kyljessä) on joskus katkaissut yhteyden mutta kun en ole edes paikalla niin on silti itse katkonut joten pääsyy se liikunta ei varmasti ole.
  Korrelaatiota on siihen että naapureihin on tullut lapsia/väkeä. Kuten viikonloppuisin. Niin kun monilla on kännykät niin kaista ei riitä?
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

-:)lauri

https://www.tivi.fi/uutiset/tv/48449c42-380a-4373-84d6-837200d53da3?ref=ampparit:a294

Kaikkien aikojen tietovuoto. Yli 8 miljardia salasanaa on hakkeroitu.

Alustavasti vaikuttaisi siltä, että omat salasanani eivät ole hakkeroitujen listalla, edellyttäen, että tuossa artikkelissakin annetun linkin* takana asian voi tarkistaa.

* https://cybernews.com/password-leak-check/
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

-:)lauri

^
https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000008046681.html

Väärää tietoa. Eli kyseessä oli vain vanhan uudelleen lämmittämisestä.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Kopek

Tein Elisan nopeustestin:

LATAUS
83.9
Mbps

LÄHETYS
94.9
Mbps

Tuloksessa mainittiin myös viive 8 ms ja jitter 32 ms. En tiedä, mitä jälkimmäinen käytännössä tarkoittaa.

https://elisa.fi/nopeustesti/

https://fi.wikipedia.org/wiki/Jitter

Hippi

^
Miten ihmeessä sinulla on noin hurja lähetysnopeus, vai onko tuossa pilkkuvirhe?

Itselläni oli lataus 93.5 ja lähetys 9,6. Noissa lukemissa tähän aikaan päivästä on nykyisellä liittymällä ollut jo pitkään. Aamuvarhaisella tulee paremmat luvut, kun testaan joskus kuuden jälkeen :D
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Kopek

En ole perillä nopeusjutuista enkä ole tehnyt nopeustestejä vuosikausiin ennen kuin nyt sattumalta kokeilin.

Varttia vaille kaksitoista illalla tulos näytti tältä. Poistin varmuuden vuoksi Cinia Oy:n alta numerosarjan, kun en tiennyt, mikä se oli. IP-osoite kenties.

https://i.ibb.co/vVy4Gry/nopeus.jpg

Lenny

Lainaus käyttäjältä: Hippi - kesäkuu 11, 2021, 14:36:30
Miten ihmeessä sinulla on noin hurja lähetysnopeus, vai onko tuossa pilkkuvirhe?

Olisko tuo sitten vain kunnon kaapeliyhteys, jossa se tekniikka ei rajoita lähetysnopeutta. Aikaisemmin yleinen ADSL on esimerkki tekniikasta jossa lähetysnopeus on huomattavasti hitaampi. Toisaalta ihmetyttää myös tuo sinun 100/10 Mbps. Vaikuttaa siis sekin kaapeliyhteydeltä, mutta miksi noin paljon pienempi upload? Todennäköisesti liittymän soppari rajoittaa uploadia, ei tekniikka. Toki n. 10Mbps on erinomaisesti riittävä.

Oma 4G-yhteys antoi tänä aamuna 13.19/11.47 Mbps.
Lainsäädäntö ennen luontoa (Immanuel Kant)

Jaska

Minulla on Hipin lailla nimellisesti 100M/10M kiinteässä yhteydessä mitattuna nyt 87,9 Mbps / 9,8 Mbps ja sehän on erinomaisen lähellä nimellisnoopeutta. Liittymien markkinoinnissa käytetään nimellistä download nopeutta. Puhelimelle nopeustesti kotona WiFi yhteydellä em. liittymään antaa 29,8Mbps / 9,7Mbps.
Mobiiliyhteyksilla nopeudet vaihtelevat paljon, sekä paikan mukaan että hetkellisesi. Esimerkiksi Elisa kertoo:

TekniikkaTeoreettinen maksimiArvioitu nopeus
5G1000 Mbit/s10 - 1000 Mbit/s
4G LTE Carrier Aggregation300 Mbit/s
600 Mbit/s *)
5 - 300 Mbit/s
5 - 600 Mbit/s
4G LTE 100 Mbit/s 5 - 100 Mbit/s
3G 35 Mbit/s0,4 - 35 Mbit/s
2G0,25 Mbit/s0,05 - 0,25 Mbit/s
*) Elisan 5G-liittymät ja sitä tukevat laitteet käyttävät 4G LTE Carrier Aggregation -verkkoa (4G max 600 M) ja sen tekniikkaa hyödykseen.

Hippi

Joo, kaapeliverkon kautta yhteys tulee taloyhtiöön ja siitä sitten antenniverkon kautta pömpeliin, joka tarjoaa langattoman netin niin läppäriin kuin muihinkin kapineisiin, joissa on on wi-fi vaihtoehto valittuna vaihtoehdoksi, kun se on tarjolla.

Aina minulle on ollut lähtöpää siinä 10mbitin pinnassa. Myös edellisessä kodissa, jossa oli valokuitu.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️