Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Terveys

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 12:58:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 8 Vieraat katselee tätä aihetta.

Norma Bates

Olenkin ihmetellyt että miksi vehnää tungetaan sinne ja tänne, ilmeisesti sitten nimenomaan gluteenin takia.

Pidän vehnän mausta. Minkään sortin huuhaahörhöily ei olisi saanut minua luopumaan siitä. Enkä olisi ikimaailmassa voinut uskoa että yhtäkkiä alan kutisemaan kuin riivattu ja tulee rakkuloita. Sitä voi ajatella että mitäs pikku kutinoista, mutta kokemus oli elämäni karmeimpia. Nyt olen sitten limbossa että sen kammokokemuksen takia en halua alkaa syömään tavallisesti, ja kun en syö, en voi tutkituttaa onko keliakia.

Olen lukenut keliaakikkojen juttuja ja se jatkuva kysely, voiko sitä ja tätä syödä, ärsyttää. Ehkä en edes halua tietää onko minulla keliakia.

Toope

#271
Vehnä on halvinta viljaa, siksi sitä syödään eniten. Ei ole parasta, sekavilja on parempaa.
Gluteiini ei ole mikään ongelma, vain keliaakikoille.

Toope

Lainaus käyttäjältä: kertsi - tammikuu 14, 2023, 20:57:04
Nykyihminen varsinkin Suomessa taitaa kyllä saada liiaksikin proteiineja nykyään, ehkä lukuunottamatta vanhusväestöä.
Kovin vahvasti epäilen tuota. Nykyihminen voi saada enemmän kaloreita (lihavuus, liika energiansaanti), mutta proteiini tuskin on sinänsä se ongelma.

Norma Bates


ROOSTER

On Toopen ideologian mukaista palata myös lääketieteessä vanhoihin hyviin aikoihin. Silloin ruuansulatusongelmaiset saivat yleisdiagnoosin "heikkovatsainen", kun he sitten jonkin ajan kuluttua kuolivat, oli diagnoosi "mahapöhö". Sydänvikaiset olivat "heikkosydämisiä" ja polvivaivaiset "rampoja", ei niille mitään tehty. Nykypäivään siirrettynä melkoinen säästö tulisi valtiontaloudelle.

Naiset olivat silloin "heikkohermoisia" ja kärsivät "hysteriasta" jota hoidettiin lärpyttämällä häpyaluetta, joka toisinaan tepsikin ja hoidosta tultiin jopa riippuvaisiksi. Pahemmat tapaukset joita lääketiede ei pystynyt auttamaan hoidettiin nuotiolla polttamalla tai jokeen upottamalla, tietysti kristillisin menoin.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Norma Bates

Eihän sillä tietty periaatteessa ole mitään merkitystä uskooko Toope, vai ei, että gluteeni voi aiheuttaa ongelmia myös ei-keliaakikoille. Mutta muistikuvani mukaan jäi arvoitukseksi että mikä ihottuma tahi allerginen reaktio Toopella itsellään oli?

Ei saa ajella kaksilla rattailla. Jos itselle voi käydä niin että oirehtii ilman että keksitään mitään syytä, ei vaatia että ihmiset eivät voi oirehtia gluteenista ilman että heillä on keliakia. Yksi syy miksi en niin kauhean innoissani ole testiin ryntäämässä on se että muistikuvani mukaan on ihmisiä joilta ei sitä keliakiaa vaan kertakaikkiaan löydy, mutta jos syövät gluteenia, niin ei hyvä heilu. Joskus joutuu vaan luottamaan siihen mitä oma keho sanoo.

Minulla se oma keho toimii näemmä niin että ei paukahda pahat oireet jos nyt kerran tai joskus jopa parin nautin vehnästä. Mutta jos alan syömään alvariinsa normaalisti, niin sitten voipi käydä ohraisesti. Taikka vehnäisesti. Kyllähän tämä vituttaa.

Tietty jos olisi keliakia, niin siinä on yhden syövän riski, jos vaan väkisin jatkaa gluteenin kanssa porsastelua. Aina unohdan että minkä syövän. Lymfooma näemmä:

Keliakiaan liittyy lisääntynyt syöpäriski. Erityisesti tämä koskee muuten sangen harvinaisia ohutsuolen lymfoomia, joiden riski on aiemmissa tutkimuksissa todettu keliakiaa potevilla jopa 50–100-kertaiseksi muuhun väestöön verrattuna (Holmes ym. 1989).

https://www.duodecimlehti.fi/duo92075

Vakuutuin jo vuosia sitten että jos täältä syövän takia lähden, niin se syöpä alkaa ruoansulatuselimistössä. Sikäli paljon vaivaa elämän varrella ollut sillä alueella. Tietty sukuni takia olen alkanut pelkäämään myös sukupuolielinteen syöpiä. Mutta joku sanoi että munasarjoista tai munanjohtimista alkunsa saanut syöpä ei juurikaan periydy, joten jaksa sillä sitten päätäni pahemmin rassata. Ei täällä ikuisesti eletä, mutta kunhan nyt saisi lähteä sillä tavalla että on lähtemään valmis.

MrKAT

Non-celiac gluten sensitivity
  Main article: Non-celiac gluten sensitivity

Non-celiac gluten sensitivity (NCGS) is described as a condition of multiple symptoms that improves when switching to a gluten-free diet, after celiac disease and wheat allergy are excluded.[60][61] Recognized since 2010,[62][63] it is included among gluten-related disorders.[62] Its pathogenesis is not yet well understood, but the activation of the innate immune system, the direct negative effects of gluten and probably other wheat components, are implicated.[63][35]

NCGS is the most common syndrome of gluten intolerance,[62][64] with a prevalence estimated to be 6-10%.[11]
...
Most of these people have a long history of health complaints and unsuccessful consultations with numerous physicians, trying to get a diagnosis of celiac disease, but they are only labeled as irritable bowel syndrome.[66][67] A consistent although undefined number of people eliminate gluten because they identify it as responsible for their symptoms and these improve with the gluten-free diet, so they self-diagnose as NCGS.[66][67]

People with NCGS may develop gastrointestinal symptoms, which resemble those of irritable bowel syndrome or wheat allergy,[62][35] or a wide variety of non-gastrointestinal symptoms, such as headache, chronic fatigue, fibromyalgia, atopic diseases, allergies, neurological diseases, or psychiatric disorders, among others.[56][63][68] The results of a 2017 study suggest that NCGS may be a chronic disorder, as is the case with celiac disease.[69]

- https://en.wikipedia.org/wiki/Gluten

Googlella suomennos:
Ei-keliakia gluteeniherkkyys
   Pääartikkeli: Ei-keliakia gluteeniherkkyys

Ei-keliakiaa gluteeniherkkyyttä (NCGS) kuvataan useiden oireiden tilaksi, joka paranee gluteenittomaan ruokavalioon siirtyessä sen jälkeen, kun keliakia ja vehnäallergia on suljettu pois.[60][61] Se on tunnustettu vuodesta 2010[62][63], ja se sisältyy gluteeniin liittyviin sairauksiin.[62] Sen patogeneesiä ei vielä tunneta hyvin, mutta siihen liittyy synnynnäisen immuunijärjestelmän aktivointi, gluteenin ja luultavasti muiden vehnän komponenttien suorat negatiiviset vaikutukset.[63][35]

NCGS on yleisin gluteeni-intoleranssioireyhtymä,[62][64] ja sen esiintyvyyden arvioidaan olevan 6–10 prosenttia.[11]
...
Useimmilla näistä ihmisistä on pitkä historia terveysvalituksista ja epäonnistuneista konsultaatioista useiden lääkäreiden kanssa, jotka yrittävät saada keliakiadiagnoosin, mutta heidät on leimattu vain ärtyvän suolen oireyhtymäksi.[66][67] Johdonmukainen, vaikkakin määrittelemätön määrä ihmisiä eliminoi gluteenia, koska he havaitsevat sen olevan vastuussa oireistaan ja ne paranevat gluteenittoman ruokavalion myötä, joten he tekevät itsediagnoosin NCGS:ksi.[66][67]

Ihmisille, joilla on NCGS, voi kehittyä maha-suolikanavan oireita, jotka muistuttavat ärtyvän suolen oireyhtymän tai vehnäallergian oireita[62][35] tai monenlaisia muita kuin maha-suolikanavan oireita, kuten päänsärkyä, kroonista väsymystä, fibromyalgiaa, atooppisia sairauksia, allergioita, neurologisia oireita. sairaudet tai psykiatriset häiriöt, muun muassa.[56][63][68] Vuonna 2017 tehdyn tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että NCGS voi olla krooninen sairaus, kuten keliakian tapauksessa.[69]
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

ROOSTER

Itsediagnosoitu keliakia tai gluteeniherkkyys on siitä hyvä, että gluteenittoman ruokavalion tiukka noudattaminen ei ole vaarallista, mutta helvetin kallista ja hankalaa kyllä.

Huonosti todettu vastaava tauti virallisella puolella taas tulee yhteiskunnalle (sille meidän mainiolle versiolle siitä) erittäin kalliiksi, kun erilaisia tutkimuksia ja hoitoja tehdään, ilman mainittavaa menestystä.

Suosittelen ihmisiä kuuntelemaan kehoaan.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Norma Bates

Katselin pitkästä aikaa miltä se ihokeliakia Googlessa näytti. Otin kuvia omistakin kyynärpäistäni aikoinaan, mutta kuvat on tullut hävitettyä. Vaikka se kutina oli saatanallista, niin olen näemmä päässyt vielä kohtalaisen helpolla, kun pahimmissa kuvissa ihmisillä on märkänäppylöitä laajalla alueella kehossaan. Minulla muistikuvieni mukaan tosiaan kyynärpäissä, polvissa, säärissä ja taisi olla jossain muuallakin kun se alkoi lisääntymään. Kunnes sitten jätin gluteenin jatkuvan mussuttamisen.

Jotain tämmöistä se oli:

https://cdn.ymaws.com/www.aocd.org/resource/resmgr/ddb_high/dermatitis_herpetiformis_1_h.jpg

https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/82554/Aaltonen_Eija.pdf?sequence=1&isAllowed=y (sivu 11)

Antihistamiini ei auttanut. Mikään tavan allergia ei siis mielestäni.


Toope

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - tammikuu 15, 2023, 12:54:12
On Toopen ideologian mukaista palata myös lääketieteessä vanhoihin hyviin aikoihin. Silloin ruuansulatusongelmaiset saivat yleisdiagnoosin "heikkovatsainen", kun he sitten jonkin ajan kuluttua kuolivat, oli diagnoosi "mahapöhö". Sydänvikaiset olivat "heikkosydämisiä" ja polvivaivaiset "rampoja", ei niille mitään tehty. Nykypäivään siirrettynä melkoinen säästö tulisi valtiontaloudelle...
Kyse ei ole tuosta. Itsekin sanoin, sinullekin AIVAN selvästi, että keliakia oikeasti on sairaus, joka vaatii glueenitonta ruokavaliota.
Kukaan wannabevihreä ei tarvitse gluteenitonta ruokavaliota, koska ei ole terveempää.
Erottakaa te hörhöt tarpeelliset ruokavaliot muotiruokavalioista, koska eivät ole samoja.
Kenenkään terveen ei pidä gluteenia välttää, koska se on normiosa ruokavaliotamme.

Toope

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - tammikuu 15, 2023, 15:11:00
Eihän sillä tietty periaatteessa ole mitään merkitystä uskooko Toope, vai ei, että gluteeni voi aiheuttaa ongelmia myös ei-keliaakikoille.
Kyllä voi, kuten luulotauti ja UFO-uskovaisuus.
Ei sinun monitautinen vatsakestävyys luultavasti gluteenista johdu. Jos ihmiskunta on gluteenia kestänyt vuosituhansia, gluteeni ei ole ongelma, vaan ne tietyt ihmiset, jotka eivät nyt kaikkea ruokavaliota kestä. Pienen ryhmän ongelma! Josta tehdään iso ongelma.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Toope - tammikuu 16, 2023, 21:35:50
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - tammikuu 15, 2023, 15:11:00
Eihän sillä tietty periaatteessa ole mitään merkitystä uskooko Toope, vai ei, että gluteeni voi aiheuttaa ongelmia myös ei-keliaakikoille.
Kyllä voi, kuten luulotauti ja UFO-uskovaisuus.
Ei sinun monitautinen vatsakestävyys luultavasti gluteenista johdu. Jos ihmiskunta on gluteenia kestänyt vuosituhansia, gluteeni ei ole ongelma, vaan ne tietyt ihmiset, jotka eivät nyt kaikkea ruokavaliota kestä. Pienen ryhmän ongelma! Josta tehdään iso ongelma.

Olen jo useamman kerran sanonut että tykkään vehnästä. Mikään saatanan hörhöily ei ikimaailmassa saisi minua luopumaan siitä. Perkeleestäkö minä olisin yhtäkkiä keksinyt alkaa gluteenille herkistymään. 2 v sitten saatanallinen!!!+!!! kutina, ja aikani itseäni rikki raastettuani, petivaatteet veressä, kokeilen kaiken, jätän lääkityksiä pois, ja sitten katson Googlen kuvahaulla mikä muistuttaisi raajojani, ja ihokeliakia muistutti.

Yksityinen lääkäri, iäkkäähkö (=kokenut) ihminen jolta hain LDN-reseptin, oli sitä mieltä että gluteeniherkkyys. Sellaista siis ON olemassa, sopi se sulle tai ei.

Saat vapaasti olla SITÄ mieltä että minulla onkin ihokeliakia, mutta luulotautisuudesta ei tartte sönköttää, taikka voidaan syyttää sinua ihottuminesi samasta.

Kummasti se oma olotilani parani gluteenin poisjättämisellä. Nykyisessä ilmapiirissähän minun kuuluisi kehittää joku luulotauti että saan oireita eläinperäisistä tuotteista, mutta voi voi kun ne on aina kasvikuntaa joille herkistyn.

Esim. teinistä asti allerginen koivulle muunmuassa. 40+ iässä aloin ihmetellä miksi yhtä oireilen, vaikka koivu meni jo. Kokeissa osoittautui että olin allergisoitunut heinillekin.

Se että mulla on monta sairautta ei tarkoita sitä että olen kuvitellut ne kaikki. Älä ole junttiääliö.

Norma Bates

Paloi kyllä hihat pahasti. Ei voi olla niin vaikeaa ymmärtää että jos jonkin aineen määrää lisätään lisäämästä päästyään, voi tulla kriittinen piste jossa se aine onkin joillekin ihmiselle kutakuinkin myrkky. Mutta jos nyt oikein jumalattoman pitkämielinen yritän olla, niin ymmärrän kyllä että Toope pelkää sellaista mahdollisuutta että hänellekin kävisi samoin. Senpä takia asia on näppärintä kieltää jo etukäteen.

On sitä ollut kyllä sellaisiakin näkemyksiä etteivät viljat alunperinkään sovi kaikille ihmisille, koska elimistömme ei ole 10.000 vuodessa sopeutunut niihin, nehän ovat pollen apetta. Jos nyt ajatellaan nimenomaan suomalaisia, niin muistanko väärin että keliakia on täällä varsin yleistä? No, ajatelkaapas että kuinka monta sukupolvea suomalaiset ovat syöneet viljaa? Eivät ehkä ollenkaan niin montaa, kuin joku esim. muinaisen hedelmällisen puolikuun alueella pyöriskelevä kansa.

Teen toki väärin kun en syö itseäni pilalle gluteenilla, kehitä märkärakkuloita ja mene tutkimuksiin. Kuten olen sanonut, se kutina oli niin hirveä kokemus, etten halua sitä enää kokea uudestaan. Lisäksi oma luottamukseni laboratorioihin on vähän niin ja näin, tai paremminkin ihmisiin. Minullahan on tämä pysyvä hermostollinen vaurio koska joku väitti että labroissa ei ollut Candidaa 2005, ja olikin ollut. Millainen kierosilmä lie ollut tutkimassa. Vai olisiko ollut niin että ensin tehtiin joku hätäisempi testi joka ei näyttänyt mitään, ja myöhemmin toisenlainen testi? VTI:n kanssahan sain yhtenä päivänä tietää että bakteereja yhä on, meni 2 pv että tuli tulokset että tepsiikö niihin juuri se lääke jonka aloitin. (Se 2. lääke, ekahan ei tepsinyt, vaikka sen piti herkkyystestin mukaan tepsiä - jälleen labrat ristiriidassa todellisuuden kanssa.)

Ja kaikenkukkuraksi 2018 borrelia-arvot koholla, yksityislääkärin mukaan "tunnettu virhelukema", ja kukaan ei osaa selittää että miksi moisia tulee. Sain tuolloin ihan turhaan pelätä että minulla on borrelioosi. (Toki löytyy tyyppejä varmasti joiden mielestä on kuin onkin, mutta yritän pysyä heistä kaukana, kun sairauksia on jo tarpeeksi.)

Söin tässä yksi päivä porsaanleikkeen (vehnää) ja illemmalla pari croissanteja (vehnää). Myöhemmin illalla vatsassa alkoikin melkoinen myllerrys ja seuraavana päivänä kävin paskomassa neljä tai viisi kertaa (menin sekaisin laskuista). Eilen söin hamppariaterian, ja taas on myllertänyt vatsassa. Ulosteet kummallakin kerralla melkoista velliä ja paljon kaasua seassa.

Varmaan luulottelen tämänkin. Mutta oli mitä oli, niin ei se vehnä minulle sovi. Välillä olen pitkiäkin aikoja ilman, ja sitten alkaa vituttaa kun elämä on tylsää ja tympeää, ja haluan jotain hyvää. Eihän tämä sen terveempää touhua ole tietenkään kuin esim. tupakoiminen.

Hippi

Aika monella tuntemallani ihan perusterveellä ihmisellä on joku yksittäinen tai pari ruoka-ainetta, jota syödessä tulee varsin ikäviä vatsanväänteitä. Itselläni vain makeat omenat(!) On myös yleisesti tunnettuja ruoka-aineita, jotka aiheuttava helposti vatsavaivoja ilman, että kyse on mistään vakavammasta kuin "huonosti sulavasta" vai mitenhän sitä nyt sitten voisi kuvata.

Ei nämä ihmiset välttämättä mene lääkäriin mitään kalliita tutkimuksia varten, vaan ihan omatoimisesti osaavat vältellä noita oireita tuottavia ruoka-aineita. Onhan se nyt aika yhdentekevää, onko oireille virallista diagnoosia vai vai perustuuko ruoka-aineen poisjättäminen omiin havaintoihin, jos poisjättämisestä on apua. Nähdäkseni gluteenin pois jättäminen ei poikkea mitenkään siitä, miten joku muu jättää pois makeat omenat, kaalin, hiivan, raaka-maitotuotteet tai muut kuin laktoosittomat maitotuotteet jne.

Toope on nyt gluteeni koskevat väitteensä esittänyt niin monta kertaa ja saanut niihin vastineen, että lienee epätodennäköistä, että hän kantaansa muuttaa. Turha on hänelle enää on tarjota jankkausmahdollisuutta tuossa asiassa, samat väitteet tulee hamaan maailman tappiin asti.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hiha

Lainaus käyttäjältä: Toope - tammikuu 16, 2023, 21:35:50
Jos ihmiskunta on gluteenia kestänyt vuosituhansia, gluteeni ei ole ongelma, vaan ne tietyt ihmiset, jotka eivät nyt kaikkea ruokavaliota kestä. Pienen ryhmän ongelma! Josta tehdään iso ongelma.

Päättelyn järki ei todellakaan aukea. Yksilö on pienin mahdollinen ryhmä. Jos välttelee jotain ruoka-ainetta, kun on huomannut että se ei itselle oikein sovi, miten siitä tulee iso ongelma? Jos kyseinen ruoka ei muutu ongelmaksi, miksi ihminen muuttuu?