Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Terveys

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 12:58:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 4 Vieraat katselee tätä aihetta.

ROOSTER

Teen joskus virheitä joiden otaksun osaltaan johtuvan muistin heikkenemisestä. Kaikki on suhteellista ja muistan vielä paljonkin asioita. Tietysti uhkana on, että jossain vaiheessa, jos homma etenee, se alkaa haitata elämää.

Lohtua toi kun luin tämän:

Lainaus käyttäjältä: https://www.iltalehti.fi/mielijamasennus/a/a6061b4a-6937-45ec-b616-51902bbb179cSiellä diagnosoitiin Alzheimer, joka on harvinainen alle 65-vuotiailla. Miltä tämä tuntui?

– En muista, olinko aiemmin edes kuullut koko sanaa,

Olen ajatellut, että muisti heikkenee myös siksi, että vanhetessa eivät kaikki asiat jaksa enää kiinnostaa, kuten ennen.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Karikko

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - kesäkuu 01, 2023, 09:31:47
Teen joskus virheitä joiden otaksun osaltaan johtuvan muistin heikkenemisestä. Kaikki on suhteellista ja muistan vielä paljonkin asioita. Tietysti uhkana on, että jossain vaiheessa, jos homma etenee, se alkaa haitata elämää.

Lohtua toi kun luin tämän:

Lainaus käyttäjältä: https://www.iltalehti.fi/mielijamasennus/a/a6061b4a-6937-45ec-b616-51902bbb179cSiellä diagnosoitiin Alzheimer, joka on harvinainen alle 65-vuotiailla. Miltä tämä tuntui?

– En muista, olinko aiemmin edes kuullut koko sanaa,

Olen ajatellut, että muisti heikkenee myös siksi, että vanhetessa eivät kaikki asiat jaksa enää kiinnostaa, kuten ennen.

Muisti on valikoiva- ihmisen vanhetessa on paljon enemmän koettuja asioita ja siis myös muisteltavaa.  Aivot saattavat olla hieman laiskat ja muistaa lähinnä sellaisia asioita joihin on jokin isompi kiinnostus ja työntää muita taka-alalle. Niitä ei ole tarpeen muistaa- tuskin kymmenen parikymmentä vuotta viimeksi tavattua henkilö esimerkiksi on kovin suurta väliä nimeltä muistaa, jos ei ole ollut lähempi tuttavuus.

Dementia on sitten toinen juttu ja sen eri asteita voi tulla, vanhemmiten, mutta tautina se voi edetä nopeasti.  Pelkkä lievä muistamattomuus on ihan normaali tila. Kaikkea ei edes kannata muistaa- unohdus kuuluu myös aivojen tapaan tulkita maailmaa- turhat kuonat pois.

ROOSTER

Olen ollut noin 500 päivää tietoisesti suuntautunut elopainoni laskemiseen. Laskin juuri, että keskivauhti on noin 8 grammaa* päivässä.

Joku voisi pitää tulosta huonona, mutta oikeastaan se on hyvä, sillä en ole joutunut kärsimään suoranaista nälkää missään vaiheessa. Olen vain pyrkinyt syömään harvemmin ja hieman pienempiä annoksia.

Keho tottuu uuteen pienempään massaan pikkuhiljaa, jos vielä toiset 500 päivää tuottaa saman tuloksen, olen oikein tyytyväinen.

* Tiltalttikoiras painaa noin 8 grammaa.  https://www.tiedonportailla.fi/tiltaltti/



Tarkoituksena on parantaa liikkuvuutta, kestävyyttä, vähentää nivelten rasitusta ja poistaa osa ylimääräistä rasvaa sisäelimien ympäriltä. Myös verenpaineen lasku olisi toivottava saavutus.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

ROOSTER

Ruokavalioon kannattaisi varmaan lisäillä tauriinia sisältäviä raaka-aineita.

Lainaus käyttäjältä: https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/1994b811-cc1f-407d-ac46-d77153ffaeeaTauriini pidensi hiirien ikää 12 % – Voisi toimia myös ihmisille

Onneksi olen aina syönyt lihaa, kalaa, turkinjogurttia, voita ja simpukoita yli kaikkien suositusten, merileväkin maistuu kun syön kiinalaisessa. Saatatte nauttia kirjoittelustani vielä kun olen 110-vuotias. Hähhähhää.

Lainaus käyttäjältä: https://fi.wikipedia.org/wiki/TauriiniTauriinia on etenkin lihassa, kalassa, maitotuotteissa, simpukoissa ja levissä. Tauriinin keskimääräinen saanti Yhdysvalloissa on noin 400 milligrammaa päivässä. Ravinnon sisältämällä tauriinilla on tutkimusten mukaan terveysvaikutuksia vasta keskisaantia paljon suuremmilla annoksilla.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Toope

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - kesäkuu 29, 2023, 21:27:02
Lainaus käyttäjältä: Toope - kesäkuu 29, 2023, 20:45:26
Mitäs, jos sitä yrittäisi elämään ilman lääkkeitä? Siis toisin kuin Elvis ja George Michael ja ne muut?

Hiphei, kaikki diabeetikot, verenpainetautia sairastavat, astmaatikot ja mitä kaikkea meitä onkaan, lääkkeet mäkeen vaan. HIV-positiivisia unohtamatta. Mitäs sen väliä että elämä jää lyhyeksi, pääasia ettei käytä lääkkeitä.

Sensijaan onkin perin tärkeää ja terveellistä vetää viinaa, tupakkaa ja kaikkea mahdollista paskaa mitä ei tarvita eloonjäämisessä lainkaan. Ja mitäs sen väliä että istukasta löytyy mikromuovia.

Todella moni hoitaa ehkäisyn e-pillerein. Ehkä on parempi jättää pillerit ja vetää käteen.
Ymmärrän pointin toki. Pyrkimys silti on...
Ärsytän taas, mutta onhan suuri osa ihmisten vaivoista elintaso/elintapavaivoja = osin elämäntapamme, itse aiheutettuja. Tuota kritisoin. Juu, minullakin kolesterolilääke...
Tiedän toki, etteivät ihmiset terveydentilansa (saati muidenkaan) suhteen synny tasa-arvoisina. Mutta se ei muuta asiaa, että omasta terveydestä huolehtiminen on oma valinta. Ei muiden, ei yhteiskunnankaan.

Itselläni on käynnissä hammasremonttia koska yhteiskun..., paaskat, ITSE en nuorempana hoitanut hampaitani kunnolla. Minun typerä valintani oli!

Toope

HIV tms. ovat muuten myös usein itseaiheutettuja. Eivät aina, usein...
Oma käytös.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Toope - kesäkuu 29, 2023, 22:51:20
HIV tms. ovat muuten myös usein itseaiheutettuja. Eivät aina, usein...
Oma käytös.

Sen vuoksi sitten pitäisi kuolla nuorempana kuin muutoin kuolisi? Näin äkkiseltään tulee mieleen että mikäli HIV-lääkkeet vähentävät viruskuormaa ihmisen kehossa, hän ei ole ympäristölleenkään niin vaarallinen, kun ei ole huipputartuttava. Että mietipä sitä.

En myöskään oikein ymmärrä noita saarnojasi itse aiheutetuista lääkkeen tarpeista. Jos sinulle on niin käynyt, niin monelle muulle ei. Luin vasta jälkikäteen, astman jo saatuani, että jos ei allergioita hoida, niin voi saada astman. Mutta nyt sitten se olennainen ongelma: miten helvetissä hoidetaan homeitiöallergia? Söin ja syön edelleen siihenkin antihistamiinia, mutta käsittääkseni homeisiin ei voida antaa siedätyshoitoa - yrityskin olisi kenties tappava. Näin ainakin sanoi muuan poliisi joka puhui homealtistumsisestaan jossain lehdessä vuosia sitten.

En usko tai sano että minä altistuin homeille joissain rakennuksissa, vaikka senkin mahdollisuus on olemassa. Homeallergiani alkoi jokasyksyisenä yskänä jo yläasteiässä, ja meillä taidettiin tehdä silloin jokin sisäilmatutkimus, jonka tuloksista en kuullut. Mutta astma hengenahdistuksineen sai diagnoosin 2003, ja sitä ennen olin opiskellut 1997 - 1998 laitoksessa jossa huhuttiin homeesta, ja noina syksyinä yskin kuukausikaupalla ja jatkuvasti.

Ne on siis nämä luonnonhomeet, kuten teksti-tv:ssä mainittu Cladosporium ja Alternaria, joille olen allerginen. Tai näitähän siis on hyrymykke, nuo kaksi vaan mainitaan aina allergiatiedotteissa.

Yläasteella allergisoiduin tosiaan keväällä lepälle ja koivulle (oireista päätellen) ja syksyllä homeille. Nyt aikuisena siihen väliin on tullut heinäallergiakin.

Mitä olisin voinut tehdä toisin? En niin mitään.

En myöskään fibromyalgian suhteen, tai vulvodynian. Olisin mielelläni ilman lääkkeitä, mutta elämä olisi yhtä kärsimystä. Kenties tukehtuisinkin jonain vaikeampana päivänä.

Toope

Ymmärrän eron synnynnäisissä sairauksissa/taipumuksissa niihin vs. itseaiheutettuihin ongelmiin.
Jos joku syö itsensä 150 kiloiseksi, mikä oikeus hänellä on yhteiskuntaa syyllistää?
Aina on oma valinta/vastuu.

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Toope - kesäkuu 30, 2023, 18:59:30
Ymmärrän eron synnynnäisissä sairauksissa/taipumuksissa niihin vs. itseaiheutettuihin ongelmiin.
Jos joku syö itsensä 150 kiloiseksi, mikä oikeus hänellä on yhteiskuntaa syyllistää?
Aina on oma valinta/vastuu.

Voihan sitä syyllistää, yhteiskunnasta johtuu moni asia, tai yhteisöistä joissa eletään, syrjimisestä ja huono-osaisuuden kertymisestä. Yhteiskunta on jäseniään varten olemassa, joten siltä voi vaatiakin kaikenlaista. Yhteiskuntakin vaatii kaikenlaista ja perii veroja ynnä muita maksuja jatkuvasti- vaatii myös jopa yhteiskunnan puolustamiseen "sotilaiden henkiä" maksuksi.


Kaikki eivät kykene elämään ja hallitsemaan elämäänsä yhtä hyvin, mutta ei se sinänsä ole heidän syynsä.

Itseänsä niskasta ottaminen on paljon helpompi sanoa, kuin toteuttaa, moni ei siihen ilman tukea pysty.


MrKAT

Diabeetikot saavat suurimmat terveyshyödyt liikkumalla loppupäivästä, tuore analyysi paljastaa
Kakkostyypin diabeetikkojen kannattaa yhdistää aerobista harjoittelua sekä voimailua parhaan tuloksen saamiseksi.

- https://www.hs.fi/tiede/art-2000009695299.html

Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Hippi

Myöhään valvominen on vaihteeksi siirretty pois syntilistalta

Uusi tutkimus osoittaa: myöhään valvominen ei lyhennä elinikää
Iltavirkkujen ennenaikaisten kuolemien syynä onkin elintavat eikä vuorokausirytmi, kertoo tuore suomalainen tutkimus. Noin kymmenen prosenttia aikuisista on iltavirkkuja.
.....



Kerrassaan kyllästyttävää tuo, että milloin minkäkin elämäntavan sanotaan tappavan ennenaikaisesti. Jos nukut liian vähän, kuolet. Jos nukut väärään aikaan, kuolet, jne jne. Ei ole kovinkaan kauaa siitä, kun oli uutinen, että jotkut on lyhytunisempia, eikä siitä ole haittaa, jos tuntee voivansa hyvin. Nyt on sitten iltakukkuminen päästetty pannasta, jos ei sitä ilta-aikaa käytä huonoihin valintoihin, eli päihteisiin, mässäilyyn ja kessutteluun.

Terveyteen liittyviä "oletko aina tehnyt väärin" -uutisia julkaistaan tuhkatiheään ja kohta lyödään seuraavalla uutisella päähän ja syyllistetään ja stressataan väärintekijöitä, tekipä tämä ihan mitä tahansa. Tässäkin iltakukkumisesta on aikaisemmin artikkelin mukaan vain luultu ja nyt on tehty tutkimus. Mutta ei tosiaan kannata huolestua, taatusti tulee kohta uudempi tutkimus, joka tämän mieltä huojentavan tutkimuksen kumoaa. prkl.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

MrKAT

Ei ehkä pidä lukea terveysuutisia jos "prkl" stressi vaan kohoaa. :D

Totta puhuen Iltalehti-lööpit alkanut ärsyttää terveys"uutisilla" jotka ei ole usein oikeasti uutisia (ainakaan minulle).
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Toope

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - heinäkuu 06, 2023, 16:14:18
Ei ehkä pidä lukea terveysuutisia jos "prkl" stressi vaan kohoaa. :D

Totta puhuen Iltalehti-lööpit alkanut ärsyttää terveys"uutisilla" jotka ei ole usein oikeasti uutisia (ainakaan minulle).
Eikö sinustakaan satakiloinen musta nainen esitä "sopivaa vartaloa", kuten mainoksissa...?  :P

MrKAT

"Musta"? Miksi Musta? Ai niin.. mahtaa rasistin elämä olla vaikeeta modernissa Suomessa, korkeampi verenpaine -lyhyempi elämä?
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Toope

LainaaYhteiskunta on jäseniään varten olemassa, joten siltä voi vaatiakin kaikenlaista.
Tiedät kuitenkin, että sen "yhteiskunnan" varat on kansalaisilta verotettu...!