Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Alkoholia.

Aloittaja Renttu, helmikuu 13, 2019, 20:39:55

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Unforgiven

#60
Lainaus käyttäjältä: Aave - tammikuu 28, 2021, 13:34:06
^
Hyvä kun kirjoitit ketjuun, sillä tästä kuviosta on nyt tilanne vihdoin ja viimein päällä - EU puuttuu Suomessa alkoholin etämyyntikieltoon.



En ole seurannut viittamaasi keskustelua, enkä nyt tarkalleen ottaen tiedä minkälaista muutosta EU:n puolelta etämyyntiin nyt odotetaan. Varmaankin vahvempaa mandaattia kuin tuo alla viitattu käräjäoikeuden päätös.

Olen päässyt siihen käsitykseen, että tekemäni ostos kuljetuksineen olisi jo tällä hetkellä laillista. Näin nämä kaikki alkoholiakin myyvät nettiliikkeet sivuillansa kertovat.

Alla lainaus yhden nettiliikkeen sivuilta.

Seuraavat ehdot tulee täyttyä, jotta alkoholin tilaaminen netistä on Suomen lain mukaista ja tilaaminen laillista.


- Ostaja voi itse valita aidosti itse haluamansa kuljetusvaihtoehdon
- Ostajalla on mahdollisuus noutaa tilauksensa itse Saksan noutovarastoltamme
- Ostaja voi sopia kuljetuksesta itse valitsemansa kuljetusyhtiön kanssa

Myyjä ei määrittele kuljetusliikkeen puolesta sen toimitusehtoja (teet kuljetussopimuksen itse kuljetusyhtiön kanssa)
Nämä ehdot täyttävä alkoholin myynti Suomeen on sallittua ja laillista (Helsingin käräjäoikeuden päätös R 09/5991).


I'm just a soul whose intentions are good

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Unforgiven - tammikuu 28, 2021, 13:21:29
Tilaus tuli tehtyä, jonkin verran rommia, vodkaa, giniä, viskiä, liköörejä, viinejä, lonkeroa(Hartwall 24 pack 5.5% 11,9 e) ja vähän erikoisempaa oluttakin pari pakettia. Hinta yhteensä n. 95 e. Sama ostos Suomessa n. 400 euroa. Kuljetus kotiovelle olikohan 60 euroa parin viikon sisällä. Älkää siis ihmetelkö, jos alan jossain vaiheessa sekoilemaan nykyistäkin enemm

Itse olen pysyttäynyt siiderissä ja viinissä, joiden hinta on lievästi sanottuna törkeä Suomessa verrattuna muihin maihin. Plussaa on myös siiderit, joita Suomesta ei edes saa = ei niin makeat, mutta maistuvat!

Määrät eivät ole kummoisia, mutta vähäistä on nykyään oma kulutuskin, joten silleen balanssissa mennään.

T: Xante


Unforgiven

Kyllä ne minunkin käyttötottumukset rajoittuvat nykyään lähinnä viineihin. Toki olut ja tuo yksi lonkeromerkkikin satunnaisesti maistuu. Tiukkaa viinaa juon todella harvoin, edellisen kerran taisin juoda yhden viskipaukun viime Juhannuksena kun sellainen tarjottiin. Nyt ostin lähinnä tarjottavaksi, kun pienet kekkerit lähitulevaisuudessa ovat tulossa.

Tuota giniä ajattelin hyödyntää juomasekoitukseen, johon tulee lisäksi itse tehtyä inkiväärijuomaa. Reseptin löysin siihen ihan vasta, joka löytyy täältä.



I'm just a soul whose intentions are good

Kopek

Sosiaalialan työhaastatteluissa (ehkä muissakin, en tiedä) yksi vakiokysymyksistä on ollut, käytätkö alkoholia.

Kysymykseen on vaikea vastata täsmällisesti ja oikein. Jos vastaa, että "en käytä", ei kerro totuutta, mikäli edes joskus käyttää. Vastaus "en käytä" voi myös herättää kysyjän mielessä mietteen, mikä on syynä käyttämättömyyteen, ja kuinka pysyvää se on. Alkoholistikin voi sanoa, että hän ei käytä alkoholia, jos hän on edellisellä viikolla lopettanut juomisen ja päättäänyt raitistua. Seuraavalla viikolla hän voi kuitenkin repsahtaa juomaan.

Jos vastaa, että käytän vähän tai käytän joskus, kysyjän mielessä herää kysymys, kuinka paljon on vähän, ja miten usein on joskus.

Jos käyttää niin vähän kuin esimerkiksi minä, on vaikea vastata luontevasti ja kuitenkin niin, että antaa oikean kuvan. Minähän en käytä alkoholia käytännössä lainkaan, mutta... ja tästä alkaa se hankala osuus. En ole absolutisti, joten voin ottaa jossakin juhlassa, kuten häissä, viiniä tai sampanjaa, jos sitä tarjotaan. Häitä ei tosin ole tiedossa, eikä niitä ole pahemmin ollutkaan, mutta pointti on kuitenkin tämä. Toinen mahdollinen käyttö - aivan kirjaimellisesti, ei vitsinä - voi olla "yskänlääkekäyttö". Alkoholi (joku vähän ärhympi) turruttaa hermoja ja hillitsee yskänärsytystä. Tällöin on kyse lusikallisesta, ei lasillisesta. Ja jossakin ulkomaan matkalla voin kokeeksi ottaa olutta ruuan kanssa. Viimeksi taisin juoda olutta tällaisessa tilanteessa viisi vuotta sitten Vietnamissa.

Jos siis vastaan, että viiniä menee, ja olutkin voi maistua, eivätkä terävätkään ole pois suljettuja, annan itsestäni juopon kuvan, vaikka todellisuudessa alkoholin käyttöni olisi erittäin vähäistä ja satunnaista ja pitkiä aikoja aivan absolutistin tasoa.

Jos vastaan, että käytän joskus tai käytän vähän, kuuliajalle saattaa muodostua kuva todellista alkoholin käyttöäni suuremmasta määrästä. Voihan olla, että en koskaan enää käytä, kun tilaisuuksia ei tule vastaan. En yleensäkään käy tapahtumissa.

Täsmällinen vastaaminen on mahdotonta, jos ei itsekään tiedä tulevaa alkoholin käyttöään. Kuitenkin tuollaisesta kysymyksestä haluaisi selvitä nopeasti tekemättä asiasta numeroa antaen kuitenkin mahdollisimman totuudenmukaisen kuvan.

Aave

#64
Lainaus käyttäjältä: Unforgiven - tammikuu 28, 2021, 14:02:58
En ole seurannut viittamaasi keskustelua, enkä nyt tarkalleen ottaen tiedä minkälaista muutosta EU:n puolelta etämyyntiin nyt odotetaan. Varmaankin vahvempaa mandaattia kuin tuo alla viitattu käräjäoikeuden päätös.

Olen päässyt siihen käsitykseen, että tekemäni ostos kuljetuksineen olisi jo tällä hetkellä laillista. Näin nämä kaikki alkoholiakin myyvät nettiliikkeet sivuillansa kertovat.

Alla lainaus yhden nettiliikkeen sivuilta.

Seuraavat ehdot tulee täyttyä, jotta alkoholin tilaaminen netistä on Suomen lain mukaista ja tilaaminen laillista.


- Ostaja voi itse valita aidosti itse haluamansa kuljetusvaihtoehdon
- Ostajalla on mahdollisuus noutaa tilauksensa itse Saksan noutovarastoltamme
- Ostaja voi sopia kuljetuksesta itse valitsemansa kuljetusyhtiön kanssa

Myyjä ei määrittele kuljetusliikkeen puolesta sen toimitusehtoja (teet kuljetussopimuksen itse kuljetusyhtiön kanssa)
Nämä ehdot täyttävä alkoholin myynti Suomeen on sallittua ja laillista (Helsingin käräjäoikeuden päätös R 09/5991).

Kuulin tilanteesta päivää ennen ja piti linkittää se tänne saman tien kun ehtii, mutta en olisi muistanut tehdä sitä, ellet olisi kirjoittanut tilauksestasi ketjuun. Sattuu olemaan taas niin monta rautaa tulessa ja paljon tärkeämpiäkin muistettavia, että jotkut asiat unohtuvat helposti katveeseen.

Ongelma on siinä, että Valvira suhtautuu touhuun kuin se olisi edelleenkin laitonta, ja tilaaminen ja kuljetukset on tehty kuluttajan näkökulmasta normia hankalammaksi/ylimääräistä vaivaa edellyttäväksi. Lainsäädäntö on jätetty tahallaan epäselväksi. Kuulin siis tästä tilanteen EU-Pilot -menettelyyn joutumisesta ennen, kuin siitä oli mitään virallisia uutisia. Eilen siitä oli myös niitä, ja niissä asiasta kerrotaan tarkemmin:

Valvira tulkitsee alkoholin etämyynnin rikolliseksi, joten yksityishenkilö Rikhard Sjöberg kanteli EU:lle – Nyt unioni aloittaa tutkinnan Suomea vastaan (T&T).

Alkoholisotku tulossa tiensä päähän? – EU:n komissio aloitti toimet Suomea vastaan (US).
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: Kopek - tammikuu 28, 2021, 17:47:42
Sosiaalialan työhaastatteluissa (ehkä muissakin, en tiedä) yksi vakiokysymyksistä on ollut, käytätkö alkoholia.

Kyllä, kiitos!  ;)

Olen oikeasti vastannut jotakuinkin noin ja saanut paikan. Seuraavilla kyssäreillä sitten varmistettiin, että homma pysyy hanskassa. Kyseessä ei todellakaan ollut mikään ns. kostea työpaikka. Samaan aikaan asiallinen, rento ja suvaitsevainen yhteisö. Alkoholikysymyksen tarkoitus lienee ollut karsia tiukkapipot pois.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Aave

^
This is the way.

Tänään tosin olen juonut alkoholia jo pari tuntia, ja kohta suuntaan raflaan. Eihän ravintoloiden aikaistettu sulkeutumisajankohta tarkoita muuta, kuin että on oltava totuttua aiemmin asialla. :)
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - tammikuu 29, 2021, 13:39:20
Lainaus käyttäjältä: Kopek - tammikuu 28, 2021, 17:47:42
Sosiaalialan työhaastatteluissa (ehkä muissakin, en tiedä) yksi vakiokysymyksistä on ollut, käytätkö alkoholia.

Kyllä, kiitos!  ;)

Olen oikeasti vastannut jotakuinkin noin ja saanut paikan. Seuraavilla kyssäreillä sitten varmistettiin, että homma pysyy hanskassa. Kyseessä ei todellakaan ollut mikään ns. kostea työpaikka. Samaan aikaan asiallinen, rento ja suvaitsevainen yhteisö. Alkoholikysymyksen tarkoitus lienee ollut karsia tiukkapipot pois.

Aika summittainen metodi. Lisäksi en kyllä sanoisi, että yhteisö on suvaitsevainen, jos se vaatii alkoholin käyttöä osoitukseksi siitä, että ei ole tiukkapipo. Pikemminkin päinvastoin!

En ihan sitäkään ymmärrä, minkälaisten hommien yhteydessä kysytään erikseen alkoholinkäytöstä, tai siis, ei kai näin enää nykypäivänä toimita. Omituinen kysymys varsinkin, jos sitä vielä seuraa oikein keskustelu aiheesta.

Itse on rekrytoinut aikanaan jonkun verran, eikä kyllä käynyt mielessäkään kenenkään juomatapoja tiedustella.

T: Xante

Aave

Maanteitä kuljen kuin kuningas mä oisin
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Unforgiven

Kävin aikoinani vähän reilu parikymmentä vuotta sitten työhaastattelussa, jossa haastattelija oli kohtuullisessa tuuterissa. Muistaakseni alkoholin käyttötavoistani ei kysytty.

Sain sen paikan. Siinä mielessä rento työpaikka, että esimies keskittyi pääosin tissutteluun, eikä juurikaan välittänyt mitä työntekijät puuhastelivat. Puolen vuoden päästä siirryin kuitenkin sitten nykyiseen työpaikkaani.
I'm just a soul whose intentions are good

Melodious Oaf

Lainaus käyttäjältä: Kopek - tammikuu 28, 2021, 17:47:42
Täsmällinen vastaaminen on mahdotonta, jos ei itsekään tiedä tulevaa alkoholin käyttöään. Kuitenkin tuollaisesta kysymyksestä haluaisi selvitä nopeasti tekemättä asiasta numeroa antaen kuitenkin mahdollisimman totuudenmukaisen kuvan.

En tiedä, miten haastatteluissa toimit, mutta kuvauksen perusteella kuvittelen hankaluudeksi sen, että selittää liikaa tai miettii ja pähkäilee asian kanssa liikaa.

Ethän sä käytännössä käytä alkoholia oikein ollenkaan. Mulle tuli ensimmäisenä mieleen vastaus "Tosi vähän". Sit jos kysytään tarkemmin niin voit sanoa että en mä absolutisti ole mutta ei vaan tuu arjessa juotua. Joskus matkoilla tai jossain erityisemmissä tilaisuuksissa lähinnä.

Lakkaat vaan ajattelemasta että siinä sun alkoholinkäytössä on jotain vikaa tai outoa tai hirmu vaikeaa, niin eiköhän se siitä :) Tekstistä välittyi sellainen, että ois ikään kuin huoli, ymmärtääkö kuulija nyt varmasti oikein, minkälainen se tilanne on. Ensimmäisenä ehkä luopuisin siitä ajatuksesta että sen kuulijan ollenkaan tarvis sitä yksityiskohtaisesti tuntea. Se riittää, että saa oikeansuuntaisen kuvan ja se välittyy suht helposti.

Aave

Iisalmen viinakaupan ensimmäinen asiakas, seppä Pirttiaho esittelee saamaansa ilmaista pulloa. Pirttiaho oli jonottanut Alkon avautumista koko yön. Kieltolain päättymisen jälkeen Alkot avautuivat 5.4.1932, klo. 10.00".
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

ROOSTER

Arvatkaapa kuinka äimänkäkenä olin kun ostin ihan mielijohteesta Hailuodon Panimon Speziale gluteenitonta olutta.

Saamari, että oli mainiota. Kuinka ihmeessä vuodesta 2017 toiminut panimo voi tehdä noin täydellistä olutta, kun siihen ei kykene edes yli 200 vuotta vanhemmat panimot?
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Aave

Juokse sinä humma kun tuo moottoritie on niin kuuma

Olut on hyvää ja aurinko paistaa!
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Aave

Jamesonin toimivuutta arkisen laatuisana kulutusviskinä ei oikeastaan voi ylikorostaa. Vasta jokin aika sitten kuitenkin opin, että suvun aikalaisperijä James Jameson (allthatsinteresting.com) oli vähemmän tasapainoinen tapaus. Edellinen linkki sisältää tiedon siitä.

Niin. Irlantilainen viski-imperiumin perijä, jolla on runsaasti vapaa-aikaa, ja rajaton viskiresurssi. Mikä kaikki voisikaan mennä pieleen?!

Lisäys: Tässä hänen piirtämänsä luonnos itse tapahtumasta.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy