Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Fiilikset ja päivän mietteet

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 18:17:24

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 35 Vieraat katselee tätä aihetta.

MrKAT

Mun "taranteli" selvisi luultavasti hengissä kun en nähnyt missään tuhojälkiä.
Tätini sanoi että lehmä lypsää verta jos mennee hämähäkin tappammaan.
Romanikaveri sanoi taas, kun oltiin lapsia, että hämähäkin poekaset tulloo yöllä kostammaan jos tapat.
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Lognessa

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - syyskuu 25, 2021, 17:39:21
Lainaus käyttäjältä: Hippi - syyskuu 25, 2021, 13:02:46
^
Minulle on jo lapsena opetettu, että hämppyä ei saa tappaa, kun siinä tappaa onnensa. Liekö taikauskoa tai jotain, mutta sitä olen noudattanut ja kotoa hämpyt elävänä toimittanut asunnon ulkopuolelle.

Tässä lisää aiheesta http://www.kysy.fi/kysymys/mita-uskomuksia-mahtaa-liittyakuulua-hamahakkeihin

Anoppi heitti aina vessanpönttöön ja huuhteli menemään. Sanoi, että se on hämähäkin oma asia selvitä siitä.

Nimensä veroinen anoppi siellä.

Lapsuuden kodissani ei taikauskoa harrastettu, oli käytössä oikea usko, joka pisti suojelemaan kaikkea. Ainakin lapsi sen käsitti niin.
Hämmästelen tätä muistoa, kuinka viaton sitä on ja kuinka paljon on joutunut kohtaamaan omaa pahuuttaan ja syyllisyyttään ja häpeää kun ei sitten ollutkaan lopulta niin viaton.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - syyskuu 24, 2021, 15:35:43
Yhden ruokakaupan käsidesi haisee biojätteille. Välttääkseni löyhkää ruippasin käteen desiä peliautomaatin viereisestä pullosta. Jumankauta nyt tuoksun kuin "tuntematon kukka tropiikin"... Mutta sama tuoksupilvi olikin tuntunut jonkun mummelin läheisyydessä. Joten nyt tunnistan uhkapelaajat hajusta!

Tai sitten mummeli on tullut samaan tulokseen kuin sinä ja tykkää, että haistaa sinussa uhkapelaajan!

T: Xante

Muoksis hämähäkeistä: olen kyllä aina ahdistuneesti niitä pelännyt, mutta kotona selitettiin juuri sitä, että syövät kärpäsiä ynnä muita ötököitä ja sen vuoksi ei saa tappaa. Lisäksi korostettiin jo seitkytluvulla pörriäisasiaa, eli sitä, miten tärkeitä hyönteiset ylipäätään ovat.

Onneksi meillä ei näy hämähäkkejä muualla kuin alimmassa kerroksessa,  jossa oleskellaan hyvin vähän.

Karikko


Hämähäkkisuku taittaa olla melko suuri ja niitä on kauhian paljon kaikkialla, vaikka ei sitä huomaisikaan.

Kylmähkön yön jälkeen maastossa kulkiessa näkee seittejä kaikkialla-kun ne härmääntyvät.

Ruohikot ovat myös niitä "pullollaan" ja läheskään kaikki lajit eivät harrasta kutomisen taitoa. Fopiokoilla kyllä riittää kammoamisen aihetta, jos tuon tiedostaa.

Myrkyllisiä ihmiselle voi olla lähinnä rantahämähäkki suomessa, muut juurikaan eivät taida ihmisen kokoiseen otukseen saada puremaa aikaan- niin se yksi museo lienee vielä  säilyttänyt sen yhden lajin, joka on muualta säilynyt siellä kauan.

ROOSTER

Saatiin yhtenä vuonna joulua ennen lahjaksi oikein hemmetin komea latvakuusi.

Joulun jälkeen huomattiin, että se "kihisi", kun läheltä katsoi niin huomasi, että se oli aivan täynnä pieniä hämähäkkejä. Joka nelulasen, eli havupuille tyypillisen kapean lehden, juurella oli pienenpieni tarantula. Latvaparka oli joutunut kaadettuaan lojumaan maassa jonkun aikaa ja siellä sen olivat valinneet hämikset joko kodikseen tai muniensa sijoituspaikaksi.

Koska ne pysyttelivät aika hyvin puussansa, emme raaskineet luopua kuusesta aivan heti. Toki hieman nopeammin kuin yleensä. Joulukuusi on pakko olla, lähinnä varhaiskeski-ikäisten lasten vaatimusten johdosta. Itse arvostan joulusta lähinnä yöllä syömistä ja muuta ruoka- ja seurustelukulttuuria. Loput on lähinnä kärsimystä.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Kopek

En tapa tarkoituksella eläimiä. Jos huoneessa on kärpänen tai itikka tai muu hyönteinen, jonka koen ongelmaksi, pyydystän sen vahingoittumattomana juomalasiin, jonka kannen suljen pahvinpalla, esimerkiksi teepussipaketista repäistyllä. Sen jälkeen kannan hyönteisen lasin sisällä ulos ja vapautan siellä. Kaikkia otuksia ei saa pyydystettyä tai jaksa pyydystää, joten niitä on vain sidettävä. Itikka on helppo, kärpänen joskus vaikea.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - syyskuu 26, 2021, 08:13:15
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - syyskuu 24, 2021, 15:35:43
Yhden ruokakaupan käsidesi haisee biojätteille. Välttääkseni löyhkää ruippasin käteen desiä peliautomaatin viereisestä pullosta. Jumankauta nyt tuoksun kuin "tuntematon kukka tropiikin"... Mutta sama tuoksupilvi olikin tuntunut jonkun mummelin läheisyydessä. Joten nyt tunnistan uhkapelaajat hajusta!

Tai sitten mummeli on tullut samaan tulokseen kuin sinä ja tykkää, että haistaa sinussa uhkapelaajan!

T: Xante

Toka eksäni niitä pelikoneita jaksoi rämpyttää... Eräänkin kerran kertoi kuinka oli ollut pelaamassa, kun tuli mummo ja potkaisi nilkkaan ja kivahti että lähdetkös siitä. Tästä minulle on jäänyt mielikuva että mummojen kanssa on hätää kärsimässä, kun he haluavat itse koneelle.

MrKAT

Onneksi en vienyt kesäkiikkua vielä poies. Sain tänään nauttia aurinkoisen lämpimästä iltapäivän lukuhetkestä itikoiden häiritsemättä. Ehkä myös huomenna.
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Kopek

Katselin eilen Lauttasaaren kallioilta, kun ruotsinlaivat lähtivät ja Viron laivat saapuivat, ja taisi siellä näkyä Saksan laivakin menossa kohti Saksaa. Alkoi tehdä mieli matkalle, joten (itsekästä ajattelua eräiden mielestä kai, mutta mitä siitä) odotan jo innokkaana koronarokotuksia, jotta pääsen vaivattomammin lähtemään.

En ole huomannut tietoa Helsingin ja Tukholman välisen laivaliikenteen nykytilasta, joten olen luullut, etteivät laivat vieläkään liiku reitillä. Olen silloin tällöin katsonut Marinetrafficista tai Vesselfinderistä, missä laivat ovat, mutta ilmeisesti olen katsonut väärään aikaan, koska en ole saanut vahvistusta liikenteen alkamiselle.

Ensimmäinen vihje Helsingin ja Tukholmann välisen liikenteen jatkumiselle oli se, kun huomasin sattumalta, että Viking Linen sivulla mainostettiin Tukholman risteilyjä. Tällainenhan jäi minulta tekemättä maaliskuussa 2020, kun liikenne loppui, eikä maksetusta alennushintaisesta matkasta saanut hyvitystä. Googlailin hieman ja huomasin, että Viking Line oli aloittanut liikenteen jo heinäkuussa. Milloin lienee Silja aloittanut. Viking näyttää liikennöivän vain yhdellä laivalla.

Matkalle voisi siis jo vähitellen lähteä. Muutaman viikon päästä kenties.

Matkustelu on jäänyt hyvin vähiin kesän aikana. Tässä kuva viimeisimmältä matkalta. Minulle paikka oli ennen tuntematon, mutta useimmille kenties tuttu. Yli satatuhatta turistia on vieraillut siellä tänäkin kesänä.

https://i.ibb.co/tDbxS0H/Screenshot-2021-09-27-14-43-00.png

Norma Bates

https://yle.fi/uutiset/3-12116678

Tuossa jonkun sortin matkustajien tarkastamisesta. Paatit ainakin liikkuu.

ROOSTER

Paljon oli pihlajanmarjoja tänä vuonna. Pohjoisesta tulivat linnut ja kylläpä heille maistui.

Pauke vain kuuluu, kun käyneitä marjoja syöneet etelänmatkaajat kännipäissään lentelevät ikkunoihin.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hippi

Täällä taas pihapihlajat on niin täynnä marjoja, että oksat ovat aivan notkollaan. Nyt odotamme, että lehdet putoaisi ennen kuin linnut tulevat. Kissoille on tuosta monelle päivälle hupia, kun kyttäävät parvekkeella lintuja pomppimassa marjoja syömässä.

Parin viime päivän aikana lehdot ovat kellastuneet ja nyt näyttää noita jo leijuvan maahan kevyessäkin tuulessa.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

-:)lauri

Kävin eilen tosiaan Redissä leffassa, ja sain suuntavaistoni täysin sekaisin. Kun viimein löysin Redistä oikealle bussipysäkille, oli bussi tietysti jo mennyt. Metron löytäminen on ollut simppeliä ja metrolla tulin sieltä pois tälläkin kertaa. Ennen koronaa kun tein työt toimistolla, joka oli metroradan varrella, tuli käytyä Redissä metrolla, joten se reitti on suhteellisen hyvin hallussa. Nyt kun yritin lähteä sieltä pois bussilla, niin eipä onnistunut. Ehkäpä sitten seuraavalla kerralla. Kun tuon reitin on muutaman kerran kulkenut, iskostuu reitti mieleen.

Huomasin tuosta kotimatkasta, niin reitin aloittaminen metrolla on jonkin verran hitaampi kuin bussilla aloittaminen.

Redi oli kyllä tosi kuollut. Tyhjää liiketilaa on siellä ihan perkeleesti. Toivottavasti se taas herää eloon.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Toope

Missä päin Helsinkiä Redi on?

Aa, anteeksi nyt huomasin. Kalasatamassa, johon asutetaan niitä. Kummaa, ettei kiinnosta!

Hippi

^
Mitähän "niitä" Toope tarkoittaa? Oletin, että ulkomaalaistaustaisia, kun sanoja on Toope. Mutta ei Kalasatama ainakaan vieraskielisten tilastossa ole ihan kärkeen päässyt.

If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️