Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Fiilikset ja päivän mietteet

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 18:17:24

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 33 Vieraat katselee tätä aihetta.

MrKAT

#4065
Lainaus käyttäjältä: Hippi - lokakuu 27, 2021, 12:26:46
Tänään oli toinen aamu, kun käytin kirkasvalolamppua. Eilen siitä ei tullut mitään fiiliksiä ja ohjeessakin sanottiin, että useampi päivä pitää käyttää, ennen kuin vaikutus tuntuu.
Minulla tämä taisi olla jo 3. aamu. Virkistävä=herättävä vaikutus tuntuu jo minuuteissa. Toisena päivään huomasin että olen sosiaalisempi ja naiset näyttää kauniimmilta ("kevähuumaako"? Hormonit hurrurrur... ;D ) Unirytmi on aikaistunut parisen tuntia(!!!)
  Minulla kirkaslamppuna on taskulamppu jota käytän 10-20 min. Mutta aloitan keittiönlampulla (5-10 min) jossa on heijastin ja heijastan vielä toisella heijastimella silmään. Taskulamppu ekana silmään olisi järkytys silmille joten pitää totutella ensin.
Pitäisi ehkä mitata digikameralla luxit mutta huone, jossa on valot, näyttää erittäin hämärältä melkein pimeältä taskulamppu-kirkasvaloni jäljiltä, joten  kirkasvaloni lienee jotain älyttömät  "keväthanget auringossa" ~ 100 000 lux .


Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

-:)lauri

#4066
Seuraavasta palkastani maksan noin puolesta ja sitä seuraavaa palkkaani verotetaan kokonaan lisäprosentilla. Nyt olisi aika päivittää veroprosenttiani palkanmaksuosastollemme. Toisaalta kun tänäkin vuonna syksyn alkuun palautui tilille muhkea rahasumma, kun viime vuonna oli mulla sama tilanne, että verotettiin liikaa, jätän todennäköisesti uuden veroprosentin ilmoittamatta palkanmaksuun, ja näin "tallettamani" varallisuus maksetaan minulle ensi syksynä.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Hippi

^^
Tuossa minun kapineessani on tuotekuvauksen mukaan Teho 10 000 lux (LED) 10 cm:n päässä ja ohjekirjasen mukaan puolittuu aina matkan tuplaantuessa, jolloin käyttöaika on kaksinkertaistettava. Näin 30cm:n päässä teho on vain 2500 lux ja käyttöaika tuolloin 2 tuntia, kun 10 cm:n päässä käyttöaika olisi puoli tuntia.

Ainakin minun silmilleni puolen metrin päässä tuo on niin kirkas, että tunnin käytön jälkeen tunnen sen vielä pitkään silmissäni sammuttamisen jälkeen ja "maailma näyttää väärän väriseltä". Vaikka tuota ei suoraan silmilleni päästä kuin hetkittäin, kun siihen suuntaan tulee vilkaistua, niin melkoiset häikäistymisen oireet on silmissäni.

Ihmettelen onko tuo MrKAT:n temppuilu lamppujensa kanssa lainkaan järkevää ja terveellistä silmille :o
Vai onko minun silmäni oikeasti valolle jollain tavoin yliherkät. Valoherkkyyttä olen kyllä hiukan ajatellut, sillä en oikein tule toimeen normaalissa auringonpaisteessa siristelemättä silmiäni, joten käytän aurinkolaseja aina aurinkoisella säällä.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hippi

Lainaus käyttäjältä: Viihde- ja hömppäpöhinä - lokakuu 28, 2021, 08:59:35
Seuraavasta palkastani maksan noin puolesta ja sitä seuraavaa palkkaani verotetaan kokonaan lisäprosentilla. Nyt olisi aika aika päivittää veroprosenttiani palkanmaksuosatollemme. Toisiaalta kun tänäkin vuonna syksyn alkuun palautui tilile muhkea rahasumma, kun viime vuonna oli mulla sama tilanne, että verotettiin liikaa, jätän todennäköisesti uuden veroprosentin ilmoittamatta palkanmaksuun, ja näin "tallettamani" varallisuus maksetaan minulle ensi syksynä.

Minä muistutan jälkikasvuani aina jo elokuussa, kun kesälomarahat on varmasti tulleet tilille, tarkistamaan tilanne. Siinä jää useampi kuukausi tasata tilannetta, jos on uhka mennä lisäprosentille.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

-:)lauri

Lainaus käyttäjältä: Hippi - lokakuu 28, 2021, 09:09:00
Lainaus käyttäjältä: Viihde- ja hömppäpöhinä - lokakuu 28, 2021, 08:59:35
Seuraavasta palkastani maksan noin puolesta ja sitä seuraavaa palkkaani verotetaan kokonaan lisäprosentilla. Nyt olisi aika aika päivittää veroprosenttiani palkanmaksuosatollemme. Toisiaalta kun tänäkin vuonna syksyn alkuun palautui tilile muhkea rahasumma, kun viime vuonna oli mulla sama tilanne, että verotettiin liikaa, jätän todennäköisesti uuden veroprosentin ilmoittamatta palkanmaksuun, ja näin "tallettamani" varallisuus maksetaan minulle ensi syksynä.

Minä muistutan jälkikasvuani aina jo elokuussa, kun kesälomarahat on varmasti tulleet tilille, tarkistamaan tilanne. Siinä jää useampi kuukausi tasata tilannetta, jos on uhka mennä lisäprosentille.

Vuoden mittaan kertyy tilille sen verran ylimääräistä, että onneksi en mene vararikkoon vaikka tekisinkin isommat "talletukset" näin vuoden lopusta. Tosin saa nähdä muuttuuko statukseni jossain vaiheessa. Tekisi mieli muuttaa ihmisten ilmoille, mutta saunallisia kaksioita ihmisten ilmoilta ei oikein mistään muualta saa kuin yksityiseltä sektorilta ja niissä vuokrat ovat aika suolaisia. Jos kuitenkin yksityiseltä nappaan mokoman, voi olla, että enää jatkossa talous ei tällaista isompia "talletuksia" kestä.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Xantippa

Verottajan huomassa rahat ovat varmassa tallessa :)

Kun verottajasta tulee puhe, ajattelen aina, miten hienosti ovat hoitaneet verkkopalvelun. Esim. juuri veroprosentin nosto käy hetkessä, jokaisessa kohdassa on selkeät ohjeet, mitä tähän kuuluu laittaa ja chatin päässä on asiakaspalvelija. Tästä voisi moni firma ottaa oppia, todellakin!

T: Xante

Hippi

^
Paitsi, että prosentin nostoon ei verottajaa tarvita muuten kuin käyttää laskemisen apuna veroprosenttilaskuria. Tuloksen voi nostotapauksessa ilmoittaa itse palkkalaskentaan. Prosentin alentamiseen tarvitsee sitten verottajaakin mukaan ja tehdä se verokorttimuutos.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Hippi - lokakuu 28, 2021, 09:31:56
^
Paitsi, että prosentin nostoon ei verottajaa tarvita muuten kuin käyttää laskemisen apuna veroprosenttilaskuria. Tuloksen voi nostotapauksessa ilmoittaa itse palkkalaskentaan. Prosentin alentamiseen tarvitsee sitten verottajaakin mukaan ja tehdä se verokorttimuutos.

Ei tarvita, mutta halutessaan saa kyllä tilata uuden verokortin, koska voihan olla tilanne, että vaikkapa haluaa tehdä lisätöitä, eli on vaikka kaksi työnantajaa.

T: Xante

Muoksis: korjaan; useampia työnantajia. Eli vaikka päätyö on yhdellä työnantajalla, voi olla fressuna useammille. Eli ei verottaja kiellä korottamiseenkaan uutta verokorttia itse hakemasta ;D

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - lokakuu 28, 2021, 09:15:20
Verottajan huomassa rahat ovat varmassa tallessa :)

Kun verottajasta tulee puhe, ajattelen aina, miten hienosti ovat hoitaneet verkkopalvelun. Esim. juuri veroprosentin nosto käy hetkessä, jokaisessa kohdassa on selkeät ohjeet, mitä tähän kuuluu laittaa ja chatin päässä on asiakaspalvelija. Tästä voisi moni firma ottaa oppia, todellakin!

T: Xante

Eikös verottaja "tuhlaa" kaikki saamansa ja lainaavat vielä lisääkin veronmaksajien kustannuksella.

Vaikka eivät kaikki  ole kovin innokkaita kantamaan omaa korttaan yhteiseen pesään..

https://yle.fi/uutiset/3-12161736



-:)lauri

Nopeimmat varmaan jo hoksasivatkin, että tilasin pizzan. Hyvin hoksattu.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

-:)lauri

Koko viikko menny ensin töissä ohjelmoinin parissa ja sitten loppupäivä pyyttonia opiskellessa. Eli ohjelmointia ohjelmoinnin päälle. Kiinnostaisi erityisesti olio-ohjelmointi pyyttonilla, mutta kun sen kurssin vaatimuksissa oli sellaista, että proseduraalinen pyyttoni pitäisi olla hyvin hallussa ennen olio-ohjelmointiosuutta niin nyt olen sitten kiltisti kolunnut jo viikon läpi proseduraalista pyyttonia. Paljon on läpikoluttavaa.


Pitää yrittää irtautua näin viikonloppuna ainakin hetkeksi ohjelmoinnista.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

MrKAT

#4076
Lainaus käyttäjältä: Hippi - lokakuu 28, 2021, 09:04:56
Ihmettelen onko tuo MrKAT:n temppuilu lamppujensa kanssa lainkaan järkevää ja terveellistä silmille :o
Vai onko minun silmäni oikeasti valolle jollain tavoin yliherkät. Valoherkkyyttä olen kyllä hiukan ajatellut, sillä en oikein tule toimeen normaalissa auringonpaisteessa siristelemättä silmiäni, joten käytän aurinkolaseja aina aurinkoisella säällä.
Minä en koskaan tarvitse aurinkolaseja, paitsi aurinkouunillani pottuja keittäessä.
Joo, olen kyllä hiukan huolissani silmäterveydestäni kirkaslamppuni kanssa. 
  Unirytmiini on saattanut vaikuttaa myös samanaikainen pähkinöiden (ja tumman suklaan?) syöminen. Normaalisti pähkinät tekisi painajaisia mutta tänä aamuna unessa olimme lapsuuden kotitalossa (joka on yleensä painajainen) ruokapöydässä ja söin ruoaksi valmistetun kämmenenkokoisen karvaisen taranteli-hämähäkin. Ihan muina miehinä säikkymättä, työnsin vielä sormella jalkaa suuhuni. Otin painajaisista niskalenkin ja pistin poskeen. ;D
  Ja sydämen syke on muuttunut jotenkin äärimmäisen kevyeksi, on kevyt olo.

JK. Mittasin just digikameralla valottamalla että kirkasvalo-taskulamppuni (joka aina peitetty opaakilla muovikalvolla) antaa suunnilleen päivänvalon ~100 000 lux, aboutti senaatintorin valokuvan (lähinnä valkoisten seinäpintojen tai poutapilvien) verran kesäpäivänvalossa.
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Hippi

Olinpas joko innokas tai hajamielinen, kun yöpöydän kelloradion laitoin jo eilen illalla nukkumaan mennessäni takaisin normaaliaikaan, vaikka siirtyminen onkin vasta tulevana yönä. Kelloradiossa on siirtoa varten oma nappi, ja yhdellä painalluksella tapahtuu siirto vaivattomasti. Niinpä palautin aamulla herätessäni kellon vielä kesäaikaan tämän päivän ajaksi.

Huomisesta on sitten lieden kellokin ihan ajassaan eikä tuntia jäljessä muuta maailmaa. Sen ajan rukkaaminen on niin hankalaa, etten ota riskiä sen säätelyssä, kun se näyttää todella hyvin pysyvän ajassa. Vuodessa ei ole tullut poikkeamaa minuuttiakaan eikä se sekunteja näytä.

Muille käsin käännettäville kelloille tapahtuu huomenna samalla oikeaan aikaan laittaminen. Nuo tuppaavat joko kiirehtimään tai hidastamaan jonkun verran. Pahin on mikroaaltouunin kello, joka laukkaa melkoisesti nopeammin kuin aika normaalisti kulkee.

---

Outo juttu tuon kirkasvalon kanssa. Tänään taas tuli ellottava olo sen äärellä, mutta eilen ei. Ja tosiaankaan minulle ei normaalisti ole mitään aamupahoinvointia, joten väistämättä epämiellyttävä olo yhdistyy lampun käyttöön varsinkin, kun olo helpottaa hetken kuluttua valon sammuttamisesta. Muutaman kerran vielä kokeilen, mutta jos tuo toistuu, niin siitä tulee kukkavalo, jonka suuntaan niin, ettei kirkkaus osu minuun.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

^
Kokeile lyhempää aikaa, esim 10 tai 15 min?
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Itse onnistuin toissapäivänä laukaisemaan sulakkeet niin, että lieden kello nollantui.
Omassa Gram-liedessäsi kelloa voi muuttaa näin:
- paina yhtäaikaisesti molempia nuolinäppäimiä jonkin aikaa kunnes
kellonajan tuntien ja minuuttien välissä oleva piste alkaa vilkkumaan
- sen jälkeen siirrä kelloa eteenpäin tai takaisinpäin nuolinäppäimillä
- paina keskellä olevaa OK-nappia kun olet tyytyväinen kellonaikaan.

No, kun tuon olin kirjoittanut, pitihän sitä mennä kokeilemaan, jotta varmasti menee oikein tuo em.. Ja kuinkas kävikään. Onnistuin jostain käsittämättömästä syysä laittamaan ajastuksen päälle (siitä merkkinä kello-ikoni ilmaantui). Jotenkin nuoli-näppäimiä ja ok-näppäintä räplättyäni sain onneksi kello-ikonin poistumaan. Mutta periaatteessa siis noin kuin listasin.

(Kello-ikoni pitäisi varmaanikin kirjoittaa kelloikoni, mutta näyttää vaan niin hassulta, ettei pysty kykenemään (luen sen kell-oikoni).)
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️