Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Fiilikset ja päivän mietteet

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 18:17:24

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 35 Vieraat katselee tätä aihetta.

Hippi

Voi olla, että posti ei anna niitä ulos, mutta kannattaa jo sekin selvittää ajoissa, jos on uhka, että vanhenee ennen kuin uudet on valmiina.

Poliisihan ne sitten kyllä antaa, kun ne tenttaa kaikenlaista nippelitietoa itse hakijasta, tämän vanhemmista ja ehkä sisaruksista. Eli varmistus tehdään sitten tuolla tavalla, jos vanha passi tai henkkari on yliaikainen. Tietty, jos sormenjäljet on jo aikaisemmin otettu, niin niilläkin kaiketi voidaan varmistus tehdä?
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Hippi - marraskuu 15, 2021, 10:37:24
Voi olla, että posti ei anna niitä ulos, mutta kannattaa jo sekin selvittää ajoissa, jos on uhka, että vanhenee ennen kuin uudet on valmiina.

Poliisihan ne sitten kyllä antaa, kun ne tenttaa kaikenlaista nippelitietoa itse hakijasta, tämän vanhemmista ja ehkä sisaruksista. Eli varmistus tehdään sitten tuolla tavalla, jos vanha passi tai henkkari on yliaikainen. Tietty, jos sormenjäljet on jo aikaisemmin otettu, niin niilläkin kaiketi voidaan varmistus tehdä?

Minulla on sellainen muistikuva, että vanhentunutkin passi kävisi henkilöllisyyden toteamiseksi uutta noudettaessa. En tosin ole ihan varma, onko tämä oma päätelmä vai tosiasia.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Kopek

Eräs henkilö lähetti aikoinaan taideteoksia taideyliopistoon pyrkimistä varten. Posti hidasteli lähetyksen kanssa niin, että se ei ehtinyt määräajassa perille.

Tekijä olisi halunnut taideteokset takaisin itselleen, mutta ne tuhottiin!

Kävi nimittäin niin, että lähettäjä unohti kirjoittaa nimensä ja osoitteensa pakettiin. Jos nimi ja osoite olisivat olleet näkyvissä, posti olisi toimittanut paketin aikanaan takaisin, kun se ei päätynyt vastaanottajalle. Taideyliopisto ei noutanut pakettia postista, koska laitoksen sääntöjen mukaan määräajan jälkeen tulleita opiskelijavalintaan liittyviä paketteja ei oteta vastaan.

Paketti makasi pari viikkoa Suomen postissa ja päätyi tuhottavaksi.

Suhteillahan tuostakin tilanteesta olisi selvinnyt niin kuin monesta muustakin asiasta. Jos taideyliopistossa olisi ollut tuttu yhteistyöhaluinen ihminen, hän olisi voinut käydä hakemassa paketin, jolloin lähettäjä olisi saanut taideteoksensa takaisin. Tai jos postissa olisi ollut hyvä kaveri, joka olisi ollut valmis rikkomaan sääntöjä, hänenkin avullaan paketin olisi voinut saada.

Jos paketti ei olisi myöhästynyt, taideyliopisto olisi palauttanut teokset pääsykokeen esivalinnan jälkeen. Tekijä siis kuvitteli saavansa piirroksensa ja maalauksensa aikakaan takaisin, mutta polttolaitokseen ne taisivat päätyä.

Kyseessä oli kirjekuoren tyyppinen paketti, jossa ei ollut tavanomaista postipaketin osoitekorttia lähettäjätietoineen.

Tämä esimerkkinä byrokratiasta. Tapaus tuli mieleeni, kun luin edellä olevia kirjoituksia henkilöllisyyden todistamisesta ja vaadittavista dokumenteista.

Kertomassani tarinassa voi olla joitakin virheitä yksityiskohdissa, koska en ehkä muista kaikkea, mutta idea oli pääpiirteittäin tuo. 

kertsi

Ei mullakaan ole henkilökorttia, ja olen pärjännyt pelkällä ajokortilla siitä lähtien, kun Suomeen muutin takaisin. En muista, oliko minulla teininä Suomessa jokin henkilökortti, ehkä oli.

Nyt sitten pitää aktivoitua. Ainakin kaivaa se passi esiin, jotta näkee, onko se tosiaankin vanhentunut niin kuin luulen.

Edellisen kerran kun uusin passia, kysyivät kaikenlaisia kompakysymyksiä. Yksi oli edellisen asunnon osoite. En meinannut millään muistaa mikä se oli. Kaupunginosan kyllä muistin. Mukanani sattui olemaan muistisairas omaiseni, jolle samalla reissulla haettiin vammaisen parkkilupaa, mikä oli kätevä, kun häntä joutui kuljettelemaan, ja kävelynsä oli niin huonoa. Vähän kyllä huvitti, kun oma muistinikaan ei ollut ihan iskussa kysymystulvaan vastatessa.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - marraskuu 15, 2021, 11:02:12
Lainaus käyttäjältä: Hippi - marraskuu 15, 2021, 10:37:24
Voi olla, että posti ei anna niitä ulos, mutta kannattaa jo sekin selvittää ajoissa, jos on uhka, että vanhenee ennen kuin uudet on valmiina.

Poliisihan ne sitten kyllä antaa, kun ne tenttaa kaikenlaista nippelitietoa itse hakijasta, tämän vanhemmista ja ehkä sisaruksista. Eli varmistus tehdään sitten tuolla tavalla, jos vanha passi tai henkkari on yliaikainen. Tietty, jos sormenjäljet on jo aikaisemmin otettu, niin niilläkin kaiketi voidaan varmistus tehdä?

Minulla on sellainen muistikuva, että vanhentunutkin passi kävisi henkilöllisyyden toteamiseksi uutta noudettaessa. En tosin ole ihan varma, onko tämä oma päätelmä vai tosiasia.
Minulla on se muistikuva, että valtakirjalla kaveri voi hakea passin (jos hänellä on voimassa oleva passi itsellään).
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Kopek - marraskuu 15, 2021, 11:06:54
Kävi nimittäin niin, että lähettäjä unohti kirjoittaa nimensä ja osoitteensa pakettiin. Jos nimi ja osoite olisivat olleet näkyvissä, posti olisi toimittanut paketin aikanaan takaisin, kun se ei päätynyt vastaanottajalle. Taideyliopisto ei noutanut pakettia postista, koska laitoksen sääntöjen mukaan määräajan jälkeen tulleita opiskelijavalintaan liittyviä paketteja ei oteta vastaan.

Nyt on kyllä vaikea tietää, mitä ihmettä postissa olisi pitänyt tehdä, kun lähettäjä ei ole tiedossa? Tarjoilla pakettia ympäri Suomea, mutta millä keinoin?

En tiedä, mitä henkilötietoja itse paketin sisällä oli, eli olisiko Taideyliopisto voinut selvittää lähettäjän, jos paketti olisi heille päätynyt. Ehkäpä.

Mutta kyllä kaikelta tältä olisi vältytty, jos kaverisi olisi noudattanut yleistä, suomalaista tapaa ja merkinnyt lähettäjän kuoreen. Sen voi merkitä tietysti mieluiten kuoren vasempaan yläkulmaan, ei siihen mitään erityistä korttia tarvita.

T: Xante

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: kertsi - marraskuu 15, 2021, 11:09:01
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - marraskuu 15, 2021, 11:02:12
Lainaus käyttäjältä: Hippi - marraskuu 15, 2021, 10:37:24
Voi olla, että posti ei anna niitä ulos, mutta kannattaa jo sekin selvittää ajoissa, jos on uhka, että vanhenee ennen kuin uudet on valmiina.

Poliisihan ne sitten kyllä antaa, kun ne tenttaa kaikenlaista nippelitietoa itse hakijasta, tämän vanhemmista ja ehkä sisaruksista. Eli varmistus tehdään sitten tuolla tavalla, jos vanha passi tai henkkari on yliaikainen. Tietty, jos sormenjäljet on jo aikaisemmin otettu, niin niilläkin kaiketi voidaan varmistus tehdä?

Minulla on sellainen muistikuva, että vanhentunutkin passi kävisi henkilöllisyyden toteamiseksi uutta noudettaessa. En tosin ole ihan varma, onko tämä oma päätelmä vai tosiasia.
Minulla on se muistikuva, että valtakirjalla kaveri voi hakea passin (jos hänellä on voimassa oleva passi itsellään).

Valtakirjat ovat kyllä hauska ilmiö. Olen sutaissut niitä ties minkä paperin kulmaan, tai lähettänyt spostilla miehelleni ja hän on raapaissut nimeni alle tulostettuaan valtakirjan. Kas kun eihän siellä r-kioskilla, postissa jne tiedetä, miltä minun allekirjoitukseni pitäisi näyttää.

Mutta kerran olen tehnyt valtakirjan itselleni. Olin hakemassa Adlibris-pakettia r-kioskilta ja ajatuksissani tilannut sen lempinimelläni, jota kaikki käyttävät. Vaikka lempinimi on selkeästi johdettavissa oikeasta nimestäni, ei myyjä suostunut pakettia minulle antamaan. Niinpä sanoin hetkinen, menin sivupöydän luo ja tein omalla nimelläni valtakirjan lempinimelle.

Myyjä ei ollut iloinen, mutta paketti vaihtoi haltijaa.

T: Xante

Brutto

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - marraskuu 15, 2021, 11:02:12
Lainaus käyttäjältä: Hippi - marraskuu 15, 2021, 10:37:24
Voi olla, että posti ei anna niitä ulos, mutta kannattaa jo sekin selvittää ajoissa, jos on uhka, että vanhenee ennen kuin uudet on valmiina.

Poliisihan ne sitten kyllä antaa, kun ne tenttaa kaikenlaista nippelitietoa itse hakijasta, tämän vanhemmista ja ehkä sisaruksista. Eli varmistus tehdään sitten tuolla tavalla, jos vanha passi tai henkkari on yliaikainen. Tietty, jos sormenjäljet on jo aikaisemmin otettu, niin niilläkin kaiketi voidaan varmistus tehdä?

Minulla on sellainen muistikuva, että vanhentunutkin passi kävisi henkilöllisyyden toteamiseksi uutta noudettaessa. En tosin ole ihan varma, onko tämä oma päätelmä vai tosiasia.
Tosiasia. Vanha kelpaa vielä vuoden vkp:n jälkeen.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Jaska


Ajokorttia ei enää myönnä Poliisi vaan Liikenne- ja viestintävirasto (Traficom), ja sen perusteella ajokortin kelvollisuus henkilöllisyyden todistamiseen on  niin ja näin.

Hippi oli oikeassa. Vaikka kaikissa Vantaan ja Helsingin Giganteissa ei olekaan passikuva-automaatteja, niin Tammiston ja Itiksen Giganteissa on.

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Jaska - marraskuu 15, 2021, 12:21:36

Ajokorttia ei enää myönnä Poliisi vaan Liikenne- ja viestintävirasto (Traficom), ja sen perusteella ajokortin kelvollisuus henkilöllisyyden todistamiseen on  niin ja näin.

Hippi oli oikeassa. Vaikka kaikissa Vantaan ja Helsingin Giganteissa ei olekaan passikuva-automaatteja, niin Tammiston ja Itiksen Giganteissa on.

Noin on, mutta tuossakin lie jokin ristiriitainen juttu- ajoneuvon ajolupahan on henkilökohtainen, mutta ajoluvan voi siis saada ilman henkilökohtaista todistusta, olevansa se ihminen jolle ajolupa on myönnetty- jos kerran se ei samalla ole henkilötodiste.

Ajokortti todistaa siis ajo-oikeuden, mutta ei todista sitä, että se ajo-oikeus olisi kortin haltijalla, melko outo tämä pyrokratia joiltain osin.


Jaska

#4195
Meinaat että poliisi voisi ajokortin lisäksi kysyä henkilöllisyystodistusta ja jos ei ole sitä matkassa niin pyytää henkilötodistusta näyttämään poliisiasemalle  :o

Ihan en muista, mutta luulisin, että pankkitunnuksin varasin ajan ajokortin jatkoanomuksen jättämistä varten jollekin Traficomin alihankkijalle.

Kävi muuten hauskasti kun Traficom ilmoitti ajokortin voimassaoloajan pidentämisestä koronan vuoksi, niin kun pankissa pyydettäessä näytin ajokorttia ja sanoin että se on koronan vuoksi voimassa vaikka kortin päivämäärä on mennyt, niin pankkivirkailija mietti hetken ja sanoi, että hänpä kirjaa tänne että näytinkin voimassaolevan passin kun ei näistä tietojärjestelmien toimimisista tiedä.

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Jaska - marraskuu 15, 2021, 14:07:12
Meinaat että poliisi voisi ajokortin lisäksi kysyä henkilöllisyystodistusta ja jos ei ole sitä matkassa niin pyytää henkilötodistusta näyttämään poliisiasemalle  :o

Ihan en muista, mutta luulisin, että pankkitunnuksin varasin ajan ajokortin jatkoanomuksen jättämistä varten jollekin Traficomin alihankkijalle.

Kävi muuten hauskasti kun Traficom ilmoitti ajokortin voimassaoloajan pidentämisestä koronan vuoksi, niin kun pankissa pyydettäessä näytin ajokorttia ja sanoin että se on koronan vuoksi voimassa vaikka kortin päivämäärä on mennyt, niin pankkivirkailija mietti hetken ja sanoi, että hänpä kirjaa tänne että näytinkin voimassaolevan passin kun ei näistä tietojärjestelmien toimimisista tiedä.

No en varsinaisesti meinaa mitään, mutta onhan se mielenkiintoista jos ajokortti ei todista muuta kuin ajo-oikeuden, eikä lainkaan sitä kenellä se ajo-oikeus on..

Xantippa

Yhdyn Karikon ihmettelyyn, sillä viranomainenhan se on Trafikin siinä kuin poliisi, joten miksi heidän antamansa, tarkat henkilötiedot sisältävä kortti ei ole yhtä pätevä kuin aikaisemmin poliisin antama?

Ja jos poliisi ei tarvitse muuta todistusta ihmisen henkilöllisyydelle, miksi pankki tarvitsee?

T: Xante

Muoksis: ja tosiaan jotkut pankit, tai ainakin jotkut pankkien konttorit, kelpuuttavat vain voimassa olevan passin, eivätkä jousta millään tapaa säännöstään.

Hippi

#4198
Pankki on muutenkin tarkka asiakkaidensa puuhista ja kyselee poikkeavan rahaliikenteen tai mahdollisten "kytkösten" perän. Niinpä pankki hyväksyy henkilöllisyyden toteamiseen vain virallisen voimassaolevan henkilökortin tai passin. Uskoakseni pankki on velvoitettu tarkistamaan henkilöllisyyden vain virallisesta henkilökortista tai passista. Tarkistus tehdään siitä huolimatta, että asiakas on vuosien takainen tuttu ja säännöllinen kävijä.

Ajokortti kelpaa edelleen kevyempään tunnistamiseen, esim Alkossa, jossa riittää asiakkaan iän tarkistaminen.

Lisäyksenä vielä, että pankkihan tavallaan toimii "takaajana" henkilön henkilöllisyydestä tämän tunnistautuessa pankkitunnuksilla kaikenlaisiin nettipalveluihin, joten siksikin pankilla on tiukemmat vaatimukset asiakkaan tunnistamisessa asioinnin yhteydessä.

If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Amore

Henkilökortti on kätevämpi kuin passi; kulkee helposti aina lompsassa eikä hajoa kuin passi. Riittää myös matkustamiseen schengen-alueella.

Olisikohan niin, että Trafin rekisterissä saattaa ajokortin haltijoista olla epätarkkaa tai vanhentunutta tietoa ja siksi ajokortti ei ole niin kelvollinen henkilöllisyyden todistamiseen? On varsin mahdollista, että kahden suuren rekisterin (henkilörekisteri ja ajokorttirekisteri) yhdistäminen tai synkronointi on ollut liian hankalaa tai kallista. Aika yleinen skenaario näissä digitalisaatioasioissa.
All you need is Love