Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Fiilikset ja päivän mietteet

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 18:17:24

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 41 Vieraat katselee tätä aihetta.

Xantippa

Hyviä pointteja pankin vastuista ja digimaailmasta, mutta likinnä ihmettelen, miksi ajokortti ei enää Trafin myöntämänä kelpaa, jos poliisin myöntämänä kelpasi. Onko siis poliisilla ollut paremmat henkilörekisterit kuin Trafilla? No, onhan se mahdollista.

T: Xante


MrKAT

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - marraskuu 15, 2021, 20:36:27
Onko siis poliisilla ollut paremmat henkilörekisterit kuin Trafilla? No, onhan se mahdollista.
Rikosrekisterit, kansainv. rikosrekisterit/interpol? Kenties...

Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Hippi

Eiköhän tuossa ole ainakin osaksi pyritty selkeyteen, että vain poliisin myöntämät henkilökortti ja passi ovat ne viralliset asiakirjat, joilla henkilöllisyys voidaan osoittaa. Samalla ne ovat juuri ne dokumentit, joilla pystyy reissaamaan, henkilökortilla rajoitetummin ja passilla laajemmin.

Muistelen, että alussa oli hämminkiä siinä, että Suomessa saattoi henkilöllisyyttä todistella ajokortilla ja kuvallisella KELA-kortilla ja ties millä läpyskällä, mutta ne ei sitten kelvanneetkaan EU-matkailuun.

Ajokorttihan on 15 vuotta voimassa alle 65-vuotiailla, joten se ei ole kovin tuoreen näköinenkään enää elinkaarensa lopulla. Vanhemmilla tosin tuo olisi  5 tai 2 vuotta.

Luultavasti rekisterien eriyttämisen syynä on ollut tietosisällön erot https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2016/20160663
Ajokorttirekisteri on "vain" rekisteri henkilön ajo-oikeudesta, joten ne on syytä pitää erillään.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Jaska

#4203
Monella taitaa olla, että jos on passi ja ajokortti, niin henkilötodistusta ei lisäksi olekaan. Silloin nousee kysymys, että mihin tarpeeseen on passi otettava mukaan. Posti, vaalit ja Alko hyväksyvät ajokortin. Mutta muistapa ei taida tietää, vaan voi olla henkilöllisyyden osoittamista vaativan harkittavissa minkä kelpuuttaa. Pankissakin ajokortti osin käy, osin ei.

Passilla ja henkilökortilla on se ominaisuus, että niitä varten on annettava sormenjäljet poliisille ja voimassaolo on korkeintaan viisi vuotta.

Xantippa

Kiitos kaikille valistajille, aina oppii uutta ja harmittaa hieman vähemmän tämä pelaaminen eri korttien välillä, ts. voi nyt vaan uskoa, että parempi pitää edelleen vain passia mukana, kuten olen tehnyt enimmäkseen tähänkin saakka.

Ja uusia se passi. Piakkoin.

T: Xante

Hippi

Hitto, kun olin eilen taas tyhmä. Minulla on klo 10 sovittuna tapaaminen. En laittanut aamuksi herätystä, kun ajattelin, että herään kuitenkin ajoissa. Heräsin ajoissa ja heräsin lukemattomia kertoja yöllä katsomaan kelloa, että onko jo aika herätä. Nyt olen väsynyt ja silmät turvoksissa. Ajattelin samalla reissulla käydä passikuvassa, ja nyt siitä tulee sitten niin rähjäisen näköinen, että sama kuva kelpaisi seuraavat 20 vuotta.

On tuo kumma juttu, että herääminen jäi noin takomaan takaraivoon, että nukuin huonosti. En kuitenkaan muista, että olisin aikoihin nukkunut niin pitkään, että ehtimisestä olisi voinut tulla ongelma, joten ihan hyvin olisin voinut nukkua hyvinkin. Mutta tuo nyt on seurausta siitä, että tavallisesti tuollaiseen aamumenoon laitan herätyksen varmuudeksi, että jää hitaalle heräämiselle aikaa.

Eli ei ole kivat fiilikset ja jotain lohtupullaa varmaan tulee ostettua päiväkahville.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Karikko

#4206

Jos ajokortin hukkaa, tai se muuten tärveltyy. Voi uuden tilata trafin sivujen kautta, kunhan on voimassa oleva henkilökortti. Ajokorttihan on voimassa viisi vuotta nykyisin.

Ihan helposti kävi, kun sen hankin 20 euroa tuo maksoi ja ihan sama kuva näkyy löytyvän kuin henkilökortistakin- nyt vain tuo ajokortti on voimassa pidempään, kuin henkilökortti.

Joten voinen edelleen ihmetellä miksei se samat tiedot sisältävä todiste kelpaa esimerkiksi pankeille. Pankkienkin todistelut monessa paikassa, toimivat pelkän klikkausten varassa, eiväthän he tiedä siitä toisesta päästä, kuka niitä käyttää.

Kuten hippi kertoi ajokortti on todiste henkilön ajo-oikeudesta. Siis henkilön miten se toteutuu, ellei se todista henkilön olevan sama kuin kortin käyttäjä- sen kai se pitäisi tehdä--

Hayabusa

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Hippi

No nyt on homma lusittu  >:(

Voi saatana noita passikuvia. Jos edellisessä olin pelästyneen olmin näköinen, niin nyt oli sitten väriä senkin edestä. Olin matkoineen yli kaksi tuntia reissussa maski naamalla ja se taas kerran hautoi naaman punaiseksi.  >:( >:(

Oli varsinainen mörökölli se kuvaaja. Kun olin esittänyt asiani, niin se vaan komensi "istu tohon ja kato suoraan kameraan" ...RÄPS ... vilautus ja se oli siinä. Tajusin kyllä, että en huomannut pyytää mustavalkoista kuvaa, mutta se juna meni jo.  :-X

Tämä sitten antoi mukaan puolentusinaa paperikuviakin sen lisäksi, että diginä lähetti poliisille. Vasta liikkeen ulkopuolella, kun laittelin musiikkia soimaan, niin katsoin niitä paperikuvia ja oli vähällä, etten alkanut kirkumaan pelästyksestä. Kyllä oli niin epäonnistunut kuva, ettei vielä tähän mennessä ole ollut. Onneksi henkkarissa se kuva kutistetaan ja kelmutetaan, niin ei siitä selvää saa kuitenkaan. Illalla teen pihalle rovion niistä paperikuvista.  :P
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - marraskuu 16, 2021, 13:02:32
Nykyisellä läpyskällä saanee hurjastella 2033 asti.
https://ajokortti-info.fi/fi/perustietoa-ajokortista/ajokortin-voimassaolo

Myönnetäänkö noita vielä- ainakin ammattikuskien pitää jotenkin vakuuttaa viiden vuoden välein  osaavansa edelleen ajaa autoa.

Jossain vaiheessa ainakin oli juttua, että pitäisi luopua noista pitkän ajan korteista. Nehän aikoinaan voimaan tullessaan pitää uusia vasta 70 _pisenä.

No en nyt viitsi tutkia, mutta ehkä myöhemmin.


ROOSTER

Tuossa keväällä kävin pässikuvassa ja samalla lähettämisellä sain uusittua sekä passin että henkilökortin. Olisin uusinut ajokortinkin (koska siitä on jäljellä enää noin 40% alkuperäisistä dimensioista) mutta olisin menettänyt voimassaoloaikaa muutaman vuoden.

Kaikenlaista kummallista.

Uudessa henkilökortissani näytän 10 vuotta nuoremmalta kuin edellisessä, joskus näinkin päin. Silloin menin tarkoituksella huolittelemattomana ja turvonneena kuvaan.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/e27fc117-a4e3-461a-87c1-f86c3d845051
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

kertsi

#4211
Kauhia. Olen korona-aikana pätkäissyt tukkaani 2-3 kertaa, eikä se niin hirveältä ole näyttänyt, varsinkin kun on voinut pitää ponnarilla, jolloin epätasaisuus ei haittaa. Mutta kun eilen sain 3. koronapiikin, sain kimmokkeen vähän kokeilla rajojani kampaajana. ("Eilinen tukan pätkäisy ennen rokotusta nosti mielialaa, joten hei, nostetaan sitä tänään vähän lisää!") ("Kohtahan pääsee kampaajalle.")

Lopputulos oli aivan katastrofaalinen. Aiemmin sidoin tukan ponnarille takaraivolle ylös ja nirhin saksilla, ja lopputuloksena oli jonkinlainen kerrostettu leikkaus polkkatukasta (edestä pidempi, niin kuin tykkään), mutta tänään sain sen kuningasidean, että tein saparot sivuille. Ja lopputulos on mitä surkuhupaisin. Saa joku oikea kampaaja tästä makeat naurut. Nyt ei enää saa yhtä ponnaria, kun on liian lyhyitä hiuksia iso osa. Saparotkaan eivät varsinaisesti ole mikään kaunistus tämänikäiselle julkisella paikalla.

Olen tehnyt tärskyt erään ystäväni kanssa kaupungille joulukuun alun eräälle päivälle yhteisten kulttuuririentojen yms. merkeissä ensimmäiseen kertaan kahteen vuoteen, ja sitä ennen kai pitää uskaltautua oikean kampaajan käsittelyyn. Jos noloudeltaan kehtaa. Tai vaihtoehtoisesti vetää itsensä kaljuksi, tai siiliksi (jos saa jostain hankituksi koneen, joilla ajellaan siiliksi), ja pitää pipo päässä. Mutta koska ei ole puuvillapipoa, joita ilkeäisi pitää sisätiloissa, sellainen pitäisi sitten ommella. Olen trikooompelijana melkein yhtä kehno kuin oman tukan leikkaajana. (Miesten tukkia olen leikannut, mutta vain yhden naisen tukan, ensimmäisen ja viimeisen kerran, jos omaani ei lasketa.) Tai sitten voisi vetää liinan päähän turbaaniksi, mutta sekin herättäisi ei-toivottua huomiota. Tai laittaa bandanan tms. pannaksi. Ääh.

Ja nyt siis kutittaa. Pakko pestä koneellinen pyykkiä.

Kampaajassa on sekin hyvä puoli, että vessa ei ole toimenpiteen jäljiltä kuin tukkahirviön murhapaikka, ja urheilutoppi ei kutita pätkittyjen hiusten takia.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Xantippa

^

Voi Kertsi, ihmiseloa!

Olet rohkea alun perin, itse en ole ikinä uskaltanut edes otsatukkaa nyrhiä, sillä kerta kaikkiaan olen surkea saksija muutenkin. Ala-asteen huonoin askartelija, arvioisin.

Mutta onneksi se kasvaa, tukka, ja suht nopeastikin!

T: Xante

kertsi

Kiitti, Xante. Tosiaankin, tukka on uusiutuva luonnonvara useimmilla. Ja ainahan voi leikata poikatukan, jos tästä mitään muuta kelvollista ei saa. On kyllä aika epäkäytännöllinen talvella päähineiden takia, menee littuun ja näyttää petolinnun p*rceeltä. Kesällä olisi tietty kivempi.

Tämä oma kuontaloni on vielä sen sorttista, että hius on paksunpuoleista. Se tarkoittaa sitä, että kun sitä nirhii, on kuin rautalankatuppoa yrittäisi pätkiä. Eli vaikea saada tasaiseksi. Kampaajat ovat usein kommentointeet samoin, eivät suoraan moittien, mutta ehkä mielessään sadatellen. Eräällä miessukulaisellani on samanmoinen tukkalaatu, ja sitä oli paljon hankalampaa leikata kuin ne muutamat muut leikkaamani tukat. Taitaa "onneksi" olla vähän tukkani ohentunut tosin nuoruuden komeista tukkapäivistäni. Mieluummin olisin kyllä nuori kuin keski-ikäinen täti, joka malttamattomana odottaa, että pääsee taas kirmailemaan kaikenlaisissa riennoissa. Pääsisi edes ruokakauppaan taas, sekin olisi elämys.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

^
En kyllä alkaisi omia hiuksiani saksimaan, mutta eipä tämä nykyinen kananpersetyyli suosikaan kotikampaamon pitoa. Jos nyt otsalta joku tupsu alkaa näköä haitata tai ärsyttää silmiä, niin sen nyt voin hyvinkin vielä kyniä, mutta en enempää. Joskus yritin itse tehdä raitoja, mutta peilin edessä toimiminen ei tahtonut luonnistua, joten yksi tytöistäni sai tehdä homman loppuun.

Tyttöjen hiukset leikkasin niin kauan kuin nuo olivat kotona. Poikkeuksena yksi kerta, kun keskimmäiseni halusi radikaalin muutoksen ja lyhyen muotoon leikkauksen. Siihen en ryhtynyt pyynnöstä huolimatta, vaikka olin noiden hiukset muotoon leikannut noiden ollessa pieniä. Sain omalta kampaajaltani edullisesti ostettua kunnolliset hiussakset, joilla leikkaus sujuu sutjakkaasti.

Nyt tätä kirjoittaessa tuli mieleen, että kyllähän minä kouluaikoina leikkasin omat hiukseni, mutta se oli kohtuullisen helppo homma, kun olivat piiiitkät ja suorat.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️