Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Fiilikset ja päivän mietteet

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 18:17:24

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 49 Vieraat katselee tätä aihetta.

Kopek

Fiilikseni ja päiväni mietteet ovat vähän sekavat. Viimeisin "pöyhäytys" oli se, kun vilkaisin juttua, jossa eräs foorumilla kiroitteleva kertoi isänsä kuolemasta ja esitti lyhyen muistokirjoituksen.

Esitän myötätuntoiset ajatukseni, totta kai, kuten asiia kuuluu ja muutenkin.

Samalla mietin, millaista ylipäätään on surra omia vanhempiaan, kun heistä aika jättää. Onko siinä paljon eroa ihmisten välillä. Minä lipesin surijan roolista kummankin vanhempani kohdalla, kun he vajaan kahden vuoden välein kuolivat. Olin täydellinen "zombie". En tuntenut mitään. En ole tuntenut edes jälkeen päin. Vai olisiko siinä jokin peitelty "tunne" taustalla, kun en ole halunnut nähdä heidän hautojaan. En ole halunnut nähdä heidän nimiään hautakivissä.

Toope

En minäkään vanhempieni haudalla halua juuri käydä, vaikka olivat hyviä vanhempia.
Leffoissa ja telkkusarjoissa haudoilla käyminen on kaunista. Minulle vähän ahdistavaa. Kuolema ei ole kivaa, vaikka heidän hautapaikkansa olisikin kaunis...

kertsi

#4532
Lainaus käyttäjältä: Kopek - helmikuu 03, 2022, 13:50:26
Samalla mietin, millaista ylipäätään on surra omia vanhempiaan, kun heistä aika jättää. Onko siinä paljon eroa ihmisten välillä. Minä lipesin surijan roolista kummankin vanhempani kohdalla, kun he vajaan kahden vuoden välein kuolivat. Olin täydellinen "zombie". En tuntenut mitään. En ole tuntenut edes jälkeen päin. Vai olisiko siinä jokin peitelty "tunne" taustalla, kun en ole halunnut nähdä heidän hautojaan. En ole halunnut nähdä heidän nimiään hautakivissä.

Uskoakseni on isoja eroja ihmisten välillä.

Eräs tuntemani ihminen kuvasi, ettei hän tuntenut paljon mitään äitinsä kuollessa. Hänen kuvauksensa lapsuudestaan on, että hänen äitinsä kontrollointi, määräily, vallankäyttö esim. ruokailun yhteydessä jotenkin tappoi hänen tunne-elämänsä, ja siksi hän ei oikein tiedä, mitä hän oikein tuntee. Ei tunnista tunteitaan, koska lapsena ne omat tunteet piti tappaa, niitä omia tunteita ei saanut olla olemassa äidin mielestä. Tämä henkilö kuvaa olevansa jonkinasteinen autisti, ja eritoten tähän tunteettomuuteen liittyen, hän myös kuvaa olevansa psykopaatti. Tällä tuntemallani ihmisellä on ylikorostunut tarve tehdä itsenäisiä päätöksiä esimerkiksi terveyteensä liittyen, ja hän kokee loukkaavana jopa sen, että hänen ystävänsä huolehtivat hänen terveydestään. Tämäkin liittyy hänen vaikeaan äitisuhteeseensa.

Itse olen surrut vanhempiani. Ja silti en mielelläni mene heidän haudalleen.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

-:)lauri

#4533
Avautui vihdoin uusi mahdollisuus varata lippu haluamaani katsomon osaan joutsenlammen baletti -esitykseen kansallisoopperaan. Koska viime vuoden esitykset peruttiin vuoden lopussa, niin tänään aukesi mahdollisuus ostaa paikka tuleviin näytäntöihin ennakkoon. Haluamaani esitysajankohdan kohdalla katsomon osa, johon halusin, oli jo lähes ostettu tyhjäksi, mutta sain kuin sainkin ostettua sieltä vikan paikan. Mä oon joskus nähny tän baletin telsusta, mutta livenä olen aina halunnut nähdä. Jotta kokemus olisi sitten livenä todistettaessa mahdollisimman tuore, jätin katsomatta uudestaan telsusta kun YLE lähetti kansallisoopperan kanssa yhteistyönä tän kyseisen esityksen telsusta tuossa ehkä viikko tai kaksi sitten.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Kopek

#4534
Lainaus käyttäjältä: kertsi - helmikuu 05, 2022, 11:55:59

Uskoakseni on isoja eroja ihmisten välillä.

Eräs tuntemani ihminen kuvasi, ettei hän tuntenut paljon mitään äitinsä kuollessa. Hänen kuvauksensa lapsuudestaan on, että hänen äitinsä kontrollointi, määräily, vallankäyttö esim. ruokailun yhteydessä jotenkin tappoi hänen tunne-elämänsä, ja siksi hän ei oikein tiedä, mitä hän oikein tuntee. Ei tunnista tunteitaan, koska lapsena ne omat tunteet piti tappaa, niitä omia tunteita ei saanut olla olemassa äidin mielestä.

Vaikuttaa tutulta. Jos kokee vanhemman olevan vanginvartija ja itsensä olevan vanki, ei kai vartijan kuolema kovin paljon sureta.

Toope

Lainaus käyttäjältä: kertsi - helmikuu 05, 2022, 11:55:59
Itse olen surrut vanhempiani. Ja silti en mielelläni mene heidän haudalleen.
Ei ole välittämisen puutetta, mutta muistot ja historia säilyvät omanlaisina. Minulla on tavaraa heiltä jälkeläisilleni, haluan jatkaa perinnettä, jota itse sain.
Hauta on joillekin tärkeä, minulle symboli. Hyvät muistot ovat tärkeämpiä.

Hippi

Nyt oli tekemisen puute ja ulkona kohtuullisen hyvä sää, joten lähdin kävelylenkille. Tällä kertaa oli ihan asiaakin, sillä kävin kellottamassa reitin käyttämäni terveysaseman uuteen sijaintiin. Olisi ikävää, jos seuraavalla kerralla käydessäni joutuisin sitä enemmänkin etsimään ja loppumatkasta tulisi hoppu tai pahimmassa tapauksessa jopa myöhästyisin. En tunne radan tuota puolta kovin hyvin ja siksi piti tehdä varmistusreissu. Paikka löytyikin yllättävän hyvin ja siitä jatkoin edelleen Lidliin ja sieltä kotiin.

Matkalla jalkojen alla oli kaikkea mahdollista. Yhdessä kadun ylityksessä joutui miettimään, mistä uskaltaa loikata, jotta ei jalkineet suotta kastu. Suuri osa matkasta oli kovaa muhkuraista jäätä hiekalla tai ilman. Askelen alla ei ollut suurtakaan eroa. Monessa risteyksessä ihmettelin, jotta mitenhän aurausta tehnyt oli ajatellut lastenrattaiden kanssa selvittävän, kun kinos oli niin pahasti kasattu ilmeisesti poisvientiä odottamaan. Ei kai sitä muuten olisi kasattu juuri siihen, mistä jalankulkijat ylittävät ajotien. Tai mistäpä senkään tietää.

Ei voi sanoa, että kävelylenkki mikään nautinto olisi ollut, kun kaiken aikaa joutui pitämään silmällä, mihin seuraavan askelen laittaa, jotta pysyy varmasti pystyssä. Ei kyllä kertaakaan kitkat lipsuneet, mutta jos valppaus olisi herpaantunut, niin ehkä silloin olisi voinut jotain käydä.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

-:)lauri

Lainaus käyttäjältä: Hippi - helmikuu 10, 2022, 10:15:59
https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/verokortti-ja-veroilmoitus/tulot-ja-vahennykset/tulonhankkimismenot/

Ilman muuta sitä kannattaa ainakin yrittää vähentää verotuksessa ja tietysti myös työhuonevähennystä kannattaa vaatia. Työhuonevähennyksen voi saada, vaikka ei kokonaista huonetta ole pyhitetty työnteolle ja vaikka ei olisikin jatkuvasti etänä (kuitenkin yli 50% työajasta etänä). Tuossa kuitenkin pitänee jonkinlainen arvio tehdä siitä, miten suuren osa ajasta tekee etänä, jolloin vähennyksen määrän saa ajan suhteessa.

Noita vähennyksiä kannattaa ilmoittaa vain, jos yhteismäärä ylittää sen automaattisesti annettavan vähennyksen määrän  (750 euroa)

Mä saan jo olikos se 900 euroa verotuksessa anteeksi, kun olen onnistunut ilmoittamaan, että teen riittävän määrän etänä (käytännössä teen 100% etänä). Ehkäpä sähköpöytä, tuoli ja tämä nopea nettiyhteys olisivat yhteensä myös yli 750 euroa (katselin että sähköpöytä ja tuoli olisivat Ikeasta hommattuina hieman yli 500 euroa, ja tämän hommaamani nopean nettiyhteyden kulut joku 26€ kuussa), että olisi kai jonkinlaiset saumat saada hiukan lisää anteeksi.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Hippi

^
Tulonhankkimiskulujen 750 euron ilmoittamisraja koskee kaikkia tulonhankkimiskuluja yhteensä (pl jäsenmaksut, jotka saa aina vähentää kokonaan). Eli sinun tapauksessasi, kun saat jo tuon työhuonevähennyksen, niin kaikki muut hankinnat voi vähentää määrästä riippumatta sen lisäksi. Nettiyhteyttä voit myös yrittää täysimääräisenä, kun varmaan puhelimessa on mobiililiittymä, jonka voit sanoa olevan yksityiskäytössä ja tuo kiinteä ja nopea on työtä varten hankittu.

Tosin nuo summat on niin pieniä, että tuskin niitä edes perään kysellään, ellei arvonnassa satu huono onni :D
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hiha

Lainaus käyttäjältä: Viihde- ja hömppäpöhinä - helmikuu 10, 2022, 10:50:42
Mä saan jo olikos se 900 euroa verotuksessa anteeksi, kun olen onnistunut ilmoittamaan, että teen riittävän määrän etänä (käytännössä teen 100% etänä).

Kaavamainen työhuonevähennys on vuoden 2021 verotuksessa 920 €. Jos merkkaat sen, et voi vähentää työhön hankittuja kalusteita. Eli pitää laskea kumpi on isompi summa. Nettiyhteydestä voi tosiaan vähentää 50 % tai 100 % riippuen siitä käyttääkö sitä muuhunkin kuin työhön.

Nämä kannattaa tarkistaa suoraan verottajan ohjeista, ne ovat jopa suhteellisen selkeät.

https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/verokortti-ja-veroilmoitus/tulot-ja-vahennykset/et%C3%A4ty%C3%B6-ja-v%C3%A4hennykset/

Hippi

^
Nuo on sellaista nippelitietoa, jota välttämättä ei tarvitse tietää. Kyllä minä laittaisin ergonomisen työpöydän ja -tuolin hankinnan ilman muuta vähennyksiin ja sen, olisinko niihin oikeutettu, jättäisin verottajan päänsäryksi. Tuossa ei ole mitään vaaraa edes sen suhteen, että jäisi kiinni "huijausyrityksestä", sillä tavis voi ihan hyvin ymmärtää ohjeen väärin. :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

ROOSTER

Olen tullut siihen tulokseen, että valtionpäämiehen asunnon koko korreloi jäljellä olevan hallintakauden pituuteen käänteisesti. Mitä isompi mökki, sitä lyhyempi aika jäljellä.

Raja taitaa olla lämmitetyn pohjapinta-alan kohdalla noin 10 000 neliömetriä, eli yksi hehtaari. Isommat kuin hehtaarin asuintilat eivät yleensä ehdi edes valmistua kokonaan ennenkuin lyhtytolppakiikku kutsuu.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

ROOSTER

Suomen oikeusprosesseissa kirjallisuus on noussut paljon esiin. Esim. Tytti Yliviikari ja Päivi Räsänen ovat kanniskelleet oikeuteen erilaisia teoksia, joko henkiseksi tueksi tai elämänohjeeksi.

Onkohan kyseessä todellisuudesta irtautuminen vai miten noihin pitäisi suhtautua. Koskahan nähdään vetoavaa esiintymistä Tuntemattoman Sotilaan tai Kallekustaa Korkin seikkailujen kanssa.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

kertsi

Mitä teoksia Yliviikari vei oikeuteen?
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

^Ainakin tämä:

Valtiontalouden tarkastusviraston irtisanottu pääjohtaja Tytti Yli-Viikari saapui tänään oikeuteen jälleen kirja kädessään. Tällä kertaa mukaan oli tarttunut Anne Morrow'n Gift from the Sea.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tytti-yli-viikari-saapui-oikeuteen-jalleen-kirja-mukanaan-olen-kayttanyt-lentopisteita/8313086#gs.p255kx
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️