Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Fiilikset ja päivän mietteet

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 18:17:24

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 40 Vieraat katselee tätä aihetta.

Hippi

Hieno ilma oli fillaroida asioille ja puhtia lisäsi valitsemani soittolista, jonka musiikkipalvelu oli tehnyt tarjolle. Voisiko olla parempaa lähtöä lenkille, kun ensimmäisenä soi tämä:



No joo, ihan asioille olin matkalla, mutta hyvin sai matkarytmistä kiinni heti alkuun. Matkan edetessä vielä oivalsin, että nyt täytyy kokeilla jotain muuta reittiä, kuin se "varman päälle", jota olen aikaisemmin käyttänyt. Olen tajunnut sen kiertävän vähän turhaan, mutta aikaisemmin ei ole ollut intoa etsiä oikotietä. Mutta nyt olin siihen valmis. Aivan tuntemattomilla teillä olin, mutta siinä loppumatkassa ei kovin paljoa voi vikaan mennä, kun tuttuja maamerkkejä kuitenkin vilahteli rakennusten välistä. Yllättäen valitsemani reitti olikin siinä mielessä oikea, että osasin suunnistaa suoraan sen kaupan luo, mihin olin menossa.

Sekavassa kaupassa meni kohtalaisen kauan, ennen kuin löysin kaiken etsimäni. Mikähän idea on latoa viiden kilon muovipurkkeja päällekkäin niin ylös, että nipin napin ylsin alempaan purkkiin sormillani. Siinä hetken joutui miettimään, jotta uskallanko vetää kahden purkin pinon hyppysilläni alas, vai pettääkö sormet niin, että saan toisen purkin päähäni. Pakko oli yrittää ja yllättäen onnistuin. Nakkasin sitten sen toisen purkin takaisin hyllylle. Nyt on hankittu vähän tavaraa pihan kunnostukseen.

Paluumatkalla lähdin aluksi samaa reittiä, jota olin tullut, mutta sitten poikkesin siitä. Mielestäni oli pakko olla vielä joutuisampi reitti ja lähdin sitä etsimään. Nyt olikin helppo suunnistaa, kun oli aurinkoinen ilma, niin saattoi hahmottaa kulkusuunnan hyvin. Eikä mennytkään pitkästi, kun olin jo kotiin johtavalla tutulla tiellä. Itse asiassa tuossa vähän yllätyin, että se niin pian tuli vastaan :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Hippi - huhtikuu 21, 2022, 13:16:01
Hieno ilma oli fillaroida asioille...
... Eikä mennytkään pitkästi, kun olin jo kotiin johtavalla tutulla tiellä. Itse asiassa tuossa vähän yllätyin, että se niin pian tuli vastaan :)

Eilen tuli täälläkin fillarointikausi avattua. En malttanut heti lopetella vaan ajelin 80 hienoa sähköavusteista kilometriä. Keli oli mitä parhain vaikka kauhean vaikea oli päättää pukeutumisen lämpötasoa.

Kaikki vaatteet oli yltäpäältä kurassa palatessani, tuli kierreltyä tuttuja metsäpolkuja. Vielä oli varjoisissa metsäosuuksissa lunta ja jäätä mutta eiköhän ne siitä kohta häivy haittaamasta.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hippi

^
Täällä puolestaan on niin kuivaa, että harkitsin jo maskin ottamista ulkokäyttöön, kun tuntui hiekka pöllyävän suuhun ja nenään.

Noin puolella asiakkaista oli muuten maskeja vielä käytössä kaupassa, jossa pääosa asiakkaita oli jonkinlaisissa työvaatteissa, joten kaikki ei suinkaan heti ole luopuneet niiden käytöstä, vaikka lupa kai jo on. En oikein tiedä, mikä se viimeinen sana asiassa on.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hippi

No nyt lähtee ranteet auki!  :'( :'( :'(

Koko viikon olen stressannut ja valmistautunut kestämään muutaman tunnin sosiaalista tapahtumaa, niin se perkele on peruttu sairastapauksen vuoksi. Miksi ihmiset ei pidä huolta itsestään? Tapahtuma on siirretty tuonnemmaksi ja joudun toiseen kertaan saman mankelin käymään läpi, jos en keksi sitten jotain tekosyytä jäädä pois. Tapahtuma itsessään kyllä kiinnostaa, mutta ne muut ihmiset siellä on turhaa.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Toope

Lainaus käyttäjältä: Hippi - huhtikuu 21, 2022, 18:13:02
Täällä puolestaan on niin kuivaa, että harkitsin jo maskin ottamista ulkokäyttöön, kun tuntui hiekka pöllyävän suuhun ja nenään.
Tuli pärskittyä kotona, kun kävin kaupungilla. Monin paikoin hiekkaa aurataan pois, kotipihalla tänään. Julmettu pöly...!
Pakkohan tuo on. Lonkkavammojen estäminen liukkailla on pienempi paha kuin aivastelu...
Jos saa valita?

-:)lauri

Kävin katsomassa Oopperan baletissa Joutsenlammen. Oli kevyesti kauneinta mitä olen koskaan nähnyt. Henkeäsalpaava esitys.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Hippi - huhtikuu 22, 2022, 18:00:33
No nyt lähtee ranteet auki!  :'( :'( :'(

Koko viikon olen stressannut ja valmistautunut kestämään muutaman tunnin sosiaalista tapahtumaa, niin se perkele on peruttu sairastapauksen vuoksi. Miksi ihmiset ei pidä huolta itsestään? Tapahtuma on siirretty tuonnemmaksi ja joudun toiseen kertaan saman mankelin käymään läpi, jos en keksi sitten jotain tekosyytä jäädä pois. Tapahtuma itsessään kyllä kiinnostaa, mutta ne muut ihmiset siellä on turhaa.

No voihan hittolainen!!!!

Mutta hei, hyvällä tsäkällä käy niin, että ne muut turhat ei pääse tuonnempana ja sun on mentävä yksin!

T: Xante

Hippi

#4807
Jaa-a, se nyt tuskin onnistuu, kun tuskin jaksaisin lähteä hakemaan lippua Hesasta asti. Mutta saapa nähdä milloin tuo toinen yritys tulee tyrkylle, kun siinähän on löydettävä samanaikainen aukko kalenterista sekä artistilta että järjestävältä paikalta. Voi mennä kesälle asti.

No, peruuntumisesta oli nyt ainakin se ilo, että pääsin ajoissa nukkumaan. Monestihan ainakin minulle käy niin, että jopa alkuillan meno aiheuttaa sen, ettei uni tahdo tulla, kun jään ylikierroksille.


Pahus, nyt jälkijättöisesti tuli mielen, että minuthan kutsuttiin jonkun tilalle ja tälle jollekin ilmeisesti olit tullut este, mutta muuten olisi ollut halukas lähtemään. Siihenhän viittaa "lähdetkö, meille jäi ylimääräinen lippu". Jospa se joku nyt olisikin innokas lähtemään, kun kuulee, että keikka aikataulutetaan uudelleen. :(
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Toope

Lainaus käyttäjältä: Viihde- ja hömppäpöhinä - huhtikuu 22, 2022, 23:12:27
Kävin katsomassa Oopperan baletissa Joutsenlammen. Oli kevyesti kauneinta mitä olen koskaan nähnyt. Henkeäsalpaava esitys.
On kaunis! Vaikka venäläinen...

Toope

Olen itse miettinyt tuota, että pitäisikö lähteä armeijaan kertaamaan? Kävin toki itse vain peruskoulutuksen, vieläkään ei ylennystä. 8)
Mutta hyvähän se olisi sinänsä kerrata, miten rynkky toimii ja ehkä oppia jotain uuttakin. En usko Venäjän yrittävän meille, mutta on se mahdollista. Ei Ukrainakaan uskonut. Siksi mieluummin olisin varautunut siihen, vaikka yli 50-vuotiaana kuuluisinkin luultavasti kokki/huoltohenkilöstöön. Kyllä rynkkyä osaisin käyttää silti, perusjutut omaksuisin toki.

Pidän vaan Venäjää uhkana. Joka äijällä on velvollisuutensa.

Unforgiven

Laitan tämän mietteen tänne kun en muutakaan paikkaa keksinyt.

Pääsin menneellä viikolla sattuneesta syystä näkemään paikallisessa keskussairaalassa vierestä varsin irvokasta näytelmää, kun huonosti suomea taittava kiukkuinen virolaislääkäri puristi 75+ mummosta irti elvytyskieltosuostumusta.

Vuoropuhelu meni jotenkin näin:

Lääkäri(kovalla äänellä): Laitetaan teille elvytyskielto!. Rouva, laitetaan teille elvytyskielto! Voitte joutua myöhemmin hengityskoneeseen jos ei laiteta.

Rouva(erittäin pelokkaalla äänellä):  Mitä? En ymmärrä. Mikä??

Lääkäri (ääntä vieläkin korottaen): Laitanko elvytyskiellon! Ymmärrättekö! Hengityskoneeseen!!

Rouva(itkua tuhertaen): En minä ymmärrä..... Minä haluan elää.

Ja niin edelleen.....

Lopulta lääkäri poistui kiukkuisena kannoillaan, se jäi epäselväksi merkitsikö elvytyskiellon. Lääkäri puhui siis erittäin epäselvästi, yllä olevassa puheenvuoronsa suomennettu. Sitä siis vain jäin miettimään, toteutuiko tuossa millä tasolla potilaan oikeusturva. Mummo oli kuitenkin itsenäisesti kotona asuva. Eli ei kaiketi mikään ihan heti kohta kuolemassa oleva. Sairauksiaan en toki tiedä, mutta olisihan tuon voinut ehkä enemmän ihmisarvoa kunnioittaenkin hoitaa.

Ja kyllä. Teki mieli puuttua tilanteeseen.


I'm just a soul whose intentions are good

Karikko


^
Tuo ulkoperäinen lääkäri oli ilmeisen hyvin ymmärtänyt nykyisen suomalaisen terveydenhoidon tehostamisen perusteet..


kertsi

Lainaus käyttäjältä: Unforgiven - huhtikuu 24, 2022, 10:35:55
Laitan tämän mietteen tänne kun en muutakaan paikkaa keksinyt.

Pääsin menneellä viikolla sattuneesta syystä näkemään paikallisessa keskussairaalassa vierestä varsin irvokasta näytelmää, kun huonosti suomea taittava kiukkuinen virolaislääkäri puristi 75+ mummosta irti elvytyskieltosuostumusta.

Vuoropuhelu meni jotenkin näin:

Lääkäri(kovalla äänellä): Laitetaan teille elvytyskielto!. Rouva, laitetaan teille elvytyskielto! Voitte joutua myöhemmin hengityskoneeseen jos ei laiteta.

Rouva(erittäin pelokkaalla äänellä):  Mitä? En ymmärrä. Mikä??

Lääkäri (ääntä vieläkin korottaen): Laitanko elvytyskiellon! Ymmärrättekö! Hengityskoneeseen!!

Rouva(itkua tuhertaen): En minä ymmärrä..... Minä haluan elää.

Ja niin edelleen.....

Lopulta lääkäri poistui kiukkuisena kannoillaan, se jäi epäselväksi merkitsikö elvytyskiellon. Lääkäri puhui siis erittäin epäselvästi, yllä olevassa puheenvuoronsa suomennettu. Sitä siis vain jäin miettimään, toteutuiko tuossa millä tasolla potilaan oikeusturva. Mummo oli kuitenkin itsenäisesti kotona asuva. Eli ei kaiketi mikään ihan heti kohta kuolemassa oleva. Sairauksiaan en toki tiedä, mutta olisihan tuon voinut ehkä enemmän ihmisarvoa kunnioittaenkin hoitaa.

Ja kyllä. Teki mieli puuttua tilanteeseen.

Voi hyvänen aika. Tuosta olisi voinut tehdä jonkinlaisen ilmoituksen jollekin taholle, mutta mille?
- Valvira ammattitaidottomuudesta, kielitaidottomuudesta
- potilasasiamies potilaan epäasiallisesta kohtelusta ja julmuudesta
- poliisille tutkintapyyntö henkisestä pahoinpitelystä.

Vaikka vaikea se on sivustakatsojan tehdä mitään muuta kuin tarjota mummulle apuaan, jos tämä tarvitsee silminnäkijälausunnon, tai apua valituksen/ilmoituksen/tutkintapyynnön tekoon.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

^
Noiden tilanteiden varalta kannattaa tehdä omakantaan hoitotahto. Käsittääkseni se sitoo hoitohenkilökuntaa kun potilas on kirjallisesti tahtonsa ilmaissut. Siinä ei sitten voisi tulla petin ääreen avutonta kiusaamaan.

Hoitotahdon (samoin kuin edunvalvonta valtuutuksen) tekemistä ei kannata jättää akuuttiin tilanteeseen, sillä voi olla, että siihen ei sitten enää kykene, jos äkisti jotain sattuu. Nuo pitäisi tehdä jopa nuoren ja terveenkin, tai juuri nimenomaan silloin, kun on voimissaan.

https://thl.fi/fi/web/ikaantyminen/elaman-loppuvaiheen-hoito/hoitotahto
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Unforgiven

Kuulin ennen tuota lääkäriepisodia rouvan kertovan hoitajalle, ettei hänellä ole lähiomaisia ja asunut aina yksin. Nyt kotihoidon tukemana. Oikea tapahan tuossa todellakin olisi lääkäriltä ollut määrätä potilaalle edunvalvoja, eikä todellakaan rääkätä painostamalla tätä heikolla hetkellä.

Taannoin selvisi vahingossa, että omalle appiukolle oli asetettu elvytyskielto jollakin sairaalareissulla. Appiukko on ihan kohtuu hyväkuntoinen, asuu omakotitalossa, liikkuu rollaattorilla ja hoitaa muistisairasta anoppia. Kotihoidon tukemana. Kysyttäessä ei edes tiennyt mitä elvytyskielto tarkoittaa, saatikka että olisi muistanut lupaa sellaiselle antaneensa.

No se kielto poistettiin. Mutta aika villin lännen meininkiä näköjään.

Ja ymmärrän elvytyskiellon toisenkin puolen. Mutta ei näin.

I'm just a soul whose intentions are good