Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Fiilikset ja päivän mietteet

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 18:17:24

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 39 Vieraat katselee tätä aihetta.

Xantippa

Huh!

Kun omakanta tuli, ensimmäinen juttu oli, että tein sinne edunvalvontatestamentin, vai miksi sitä nyt kutsutaankaan.

Lisäksi suomi.fi on sivusto, jota kannattaa vilkaista. Siellä pystyy todella helposti valtuuttamaan ihmisiä toimimaan puolestaan eri tavoilla. Antaa vain nimen ja sotun ja laittaa rastia ruutuun, mitä toinen voi tehdä.

Itse olen varmistanut, että jos vaikkapa saisi aivoverenvuodon tms. jossa ei henki lähde, mutta toimintakyky kärsii, niin toinen pääsee hoitamaan kaikkia raha-asioita jne. mitä nyt elämään kuuluu, hakemaan lääkkeitä, näkemään kaikki terveyteen liittyvät tiedot, jos täytyy päätöksiä tehdä.

T: Xante

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Unforgiven - huhtikuu 24, 2022, 11:57:00
Kysyttäessä ei edes tiennyt mitä elvytyskielto tarkoittaa, saatikka että olisi muistanut lupaa sellaiselle antaneensa.

No se kielto poistettiin. Mutta aika villin lännen meininkiä näköjään.

Ja ymmärrän elvytyskiellon toisenkin puolen. Mutta ei näin.

En pitäisi ollenkaan mahdottomana, että nykyisessä terveydenhuollon ylikuormitustilanteessa olisi ohjeistettu lääkäreitä suosittelemaan asiakkaille elvytyskieltoa ja tarjoamaan sen sijaan kunnon kipulääkitystä ongelmatilanteessa. Se selittäisi omalta osaltaan yllättävää piikkiä vanhusten kuolemissa viime aikoina.

Kun iäkkäälle lääkäri valkoisessa takissaan ehdottaa jotakin, se on enemmän kuin pelkkä ehdotus. Sitä ei useinkaan vastusteta. Minä en oikein osaa sanoa, miten pitäisi suhtautua. Veteen piirretty viiva.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hippi

^
Omakantaan voi tehdä "tallentaa oman hoitotahdon ja elinluovutustahdon", eli siinä määritellään missä tilanteissa haluaa minkälaista hoitoa tehtävän ja missä tilanteessa haluaa vain pehmeän liu'un loppuun. Tämä on hyvä kertoa myös läheisille, että tällaisen on tehnyt ja varmaan olisi hyvä kertoa myös sisällöstä ainakin pääpiirteittäin. Pääasia on, että läheisillekin tulee selväksi, että sitä rakasta ihmistä ei hänen omaa tahtoaan vastaan hoideta tai jätetä hoitamatta. Varmasti tämä on myös läheisille helpotus, jotta eivät joudu tekemään toisen puolesta vaikeita päätöksiä, jotka saattavat vielä jäädä mietityttämään, jotta tulko nyt paras mahdollinen päätös lopulta tehtyä.

THL:n sivulta
Edunvalvontavaltuutus
Edunvalvontavaltuutuksella voit nimetä henkilön, joka hoitaa asioitasi, jos et voi hoitaa niitä itse. Voit määritellä mitä asioita valtuutettu hoitaa sekä kuinka hänen toimintaansa valvotaan.

Valtakirjalla on tietyt muotovaatimukset. Siksi se on hyvä tehdä asiantuntijan, kuten juristin avulla. Valtuutettu hakee valtakirjan vahvistamista, kun et voi enää hoitaa asioitasi itse. Holhousviranomaisena toimiva Digi- ja väestötietovirasto vahvistaa edunvalvontavaltuutuksen.


Tuossa on huomattava, että sen paperin voi tehdä milloin vain, mutta se itsessään ei oikeuta toimimaan. Minullakin on sellainen tehtynä mapissa ja olen antanut valtuutetulle siitä kopion tiedoksi. Kun aika tulee, että joko fyysisesti tai henkisesti olen kykenemätön hoitamaan pankki yms asioita, valtuutus tulee rekisteröidä digivirastossa ja vasta sen jälkeen valtuutettu voi alkaa toimimaan valtuuttajan puolesta. Omassani on lisäksi lauseke, että valtuutetun tulee hoitoani koskevissa asioissa noudattaa laatimaani hoitotahtoa.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hippi

Säikähdin, että mikä pamaus kuului pihasta ja tietysti ryntäsin katsomaan. Olin pudottaa silmät päästäni tyrmistyksestä, kun näin sinisen pilven konfetteja leijuvan korkeuksista puolen pihan alueelle maahan. Pihan toisella puolella oli pieni ihmisjoukkio, muutama aikuinen ja lauma lapsosia, joka hihkui innoissaan. Roskien laskeuduttua porukka katosi vastapäiseen taloon.

Luonnollisesti ne roskat myös jätettiin pitkin pihaa tuulen pyöritettäväksi. Sanalla sanoen vitutti, sillä olen toista viikko putsaillut ja haravoinut pihaa ja tänään viimeksi kävin mättämässä ruohonsiemeniä, joten ei ihan kamalasti huvittaisi alkaa alusta siivoamista.

Pienellä pohtimisella tuli siihen tulokseen, että tuokin "hauska" on tullut valtameren takaa uutena ilmiönä meille. Siinä nyt porukalle ja samalla koko talon väelle kerrottiin, että poikavauva on tulossa. Noita muka hauskoja videoitahan on jo muutaman vuoden ollut tuubi tursollansa ja TV:ssäkin niitä on suuren kiljunnan säestämänä näytetty. Pakkohan tuonkin oli tänne rantautua. *huokaus*
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Xantippa

^

Herraisä.

Niissä pätkissä muualta vaan tekevät tuota kait kotonaan tai omissa puutarhoissaan...jossa luonnikkaasti ollaan muutoinkin (ja siivotaan omat jäljet!).

Jotenkin näen tuon niin silmissäni suomalaisittain: "Hei tulkaas kaikki pihalle!" "Mitä, emmää nyt mitä nyt, miksi" ja sitten seistä törötetään kerrostalon pihalla (miksi ei oman?) ja sanotaan jotain kökköä ja ammutaan konfetteja taivaalle.

En minäkään jaksais näitä.

T: Xante

Toope

Lainaus käyttäjältä: Hippi - huhtikuu 24, 2022, 13:05:33
^
Omakantaan voi tehdä "tallentaa oman hoitotahdon ja elinluovutustahdon", eli siinä määritellään missä tilanteissa haluaa minkälaista hoitoa tehtävän ja missä tilanteessa haluaa vain pehmeän liu'un loppuun. Tämä on hyvä kertoa myös läheisille, että tällaisen on tehnyt ja varmaan olisi hyvä kertoa myös sisällöstä ainakin pääpiirteittäin. Pääasia on, että läheisillekin tulee selväksi, että sitä rakasta ihmistä ei hänen omaa tahtoaan vastaan hoideta tai jätetä hoitamatta. Varmasti tämä on myös läheisille helpotus, jotta eivät joudu tekemään toisen puolesta vaikeita päätöksiä, jotka saattavat vielä jäädä mietityttämään, jotta tulko nyt paras mahdollinen päätös lopulta tehtyä.

THL:n sivulta
Edunvalvontavaltuutus
Edunvalvontavaltuutuksella voit nimetä henkilön, joka hoitaa asioitasi, jos et voi hoitaa niitä itse. Voit määritellä mitä asioita valtuutettu hoitaa sekä kuinka hänen toimintaansa valvotaan.

Valtakirjalla on tietyt muotovaatimukset. Siksi se on hyvä tehdä asiantuntijan, kuten juristin avulla. Valtuutettu hakee valtakirjan vahvistamista, kun et voi enää hoitaa asioitasi itse. Holhousviranomaisena toimiva Digi- ja väestötietovirasto vahvistaa edunvalvontavaltuutuksen.


Tuossa on huomattava, että sen paperin voi tehdä milloin vain, mutta se itsessään ei oikeuta toimimaan. Minullakin on sellainen tehtynä mapissa ja olen antanut valtuutetulle siitä kopion tiedoksi. Kun aika tulee, että joko fyysisesti tai henkisesti olen kykenemätön hoitamaan pankki yms asioita, valtuutus tulee rekisteröidä digivirastossa ja vasta sen jälkeen valtuutettu voi alkaa toimimaan valtuuttajan puolesta. Omassani on lisäksi lauseke, että valtuutetun tulee hoitoani koskevissa asioissa noudattaa laatimaani hoitotahtoa.
Opastin omia vanhempiani tekemään tuon (ja perinteisen hoitotahdon), kun alkoivat sairastua/kuolla.
Ikävää, mutta kantsii tehdä. Helpottaa jälkeläisten asioita... :'(
Paaskahommat joutuu kuitenkin perillisten tehdä...

Hippi

Olipas toimelias päivä.

Aamusta olin muutaman tunnin pihapuuhissa vaihteeksi, kun tuli hoppu mättää erinäisiä herkkuja nurmikko alueille enne sateiden tuloa. Tai siis niille alueille, joihin vielä toivon nurmikon kasvavan. Päivän liikuntaosuus tuli sillä, että kanniskelin varastosta kymmenkunta 40 litran multasäkkiä kukkapenkkien tykö ja levitin mullat sinne. Vielä en mitään siemeniä laittanut maahan, kun ensiyöksi on tulossa pakkanen.

Pieni paniikki tuli, kun kesken hommien soi puhelin ja yritin muistella, miten voin vastata puhelimeen, kun BT-luurit on käytössä ja musiikki soimassa. Pieleenhän se meni ja soitto loppui ennen kuin sain puhelimen kunnolla esiin taskusta. Arvasin soittajan, joten soitin takaisinpäin. Vihdoin oli valmistuneet ne oikean väriset kaihtimet ja kaveri kysyi, josko olisin iltapäivällä paikalla, niin hän käy ne tuikkaamassa paikoilleen. Lupasin olla. Tästä tulikin sitten uusi puuha, kun piti vielä imuroida, että kehtaa päästää vieraan sisään.

Turhaan hosuin aamulla, sillä mitään sateita ei tullut. Saapa nähdä tuleeko huomenna. Ainakin ennuste nyt näyttää aika vahvalta (80%).
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

-:)lauri

Tilasin kaupasta herneitä. Saa huomenna nähdä minkälaisia ovat kevään herneet kaupasta tilattuna.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

-:)lauri

Tänään en ajatellut edistää omia ohjelmointiprojekteja. Jospa saisi arkeen pitkästä aikaa myös ihan perinteistä laiskottelua ja muuta pyhää joutenoloa.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Hippi

Olen väsynyt ja ärtynyt. Piti herätä tänään herätyskellon mölinään kesken parhaiden unien, eli nyt olen väsynyt. Väsyneenä ärsyttää sellainenkin, joten pirteänä ja touhukkaana ei juurikaan huomaisi tai jos huomaa, niin asian ohittaisi merkityksettömänä.

Nyt naapuritaloyhtiössä tehtävät joku isompi remontti kuuluu sisälle asti, kun parvekkeen ovi on auki. Siellä tehdään kai jotain hiekkapuhallustöitä ja jyrsintää. Ainakin sellaiseksi nuo tauotta jatkuvat äänet tulkitsen. Parvekkeen ovi taas on auki, jotta asunto olisi vähän viileämpi, etten nukahda pystyyn.

Puuhaakin olisi, kun noita viljelyksiä pitäisi ruukuttaa isompiin multiin, mutta kun parvekkeella on vielä öisin niin kylmä, että olen noita roudannut yöksi sisään. Isompia olisi hankala kuskata edestakaisin. Pakko olisi ainakin osalle tehdä jotain, sillä ne alkavat muuten kärsiä.

Ei ole hyvä päivä tämä, perkele.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

-:)lauri

Tilasin viime viikon torstaina Tikkurilan Burger Kingistä pekonihampurilaisen lisäpekonilla ja sitten sunnuntaina olikos se Jumbosta, niin Steakhouse-burgerin lisäpekonilla. Molemmissa sama rakennevika. Pekonit olivat lötköjä. Mikä helvetin perkele uustrendi on jättää pekonit lötköiksi? Ei tällaista vaan vanhaan hyvään aikaan ollut. Täytyy ensi kerralla yrittää ohjeistaa keittiöväkeä jotenkin, että paistavat nuo penteleet kypsäksi asti sillä mikään ei ole kamalampaa kuin lötkö pekoni. Steakhouse varsinkin on lemppariburgerini niin  soisi edes sen valmistamiseen löytyvän Burger Kingin keittiöväeltä riittävästi seikkailunhalua odottaa pekonin kypsymistä ennen kuin laittavat bursan matkaan.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Chill Out

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - huhtikuu 15, 2022, 10:31:33
^Positiivinen muutos, eli aikaistuminen, myös ns. kapakkakeikoissa alkoi muutama vuosi sitten. Ilmeisesti ravintoloitsijat huomasivat, että yleisö kuluttaa saman verran riippumatta esiintyjän aloitusajasta. Nyt on näkynyt ilmoituksia jopa klo 19 alkavista keikoista. Olisiko rajoitettujen korona-aukiolojen perua? Joka tapauksessa hyvä juttu.

Meille 19 alkaa olla liian myöhäinen. Itse nukahdan yhdeksän aikoihin. Konsertteihin, teatteriin ja päivälliselle menemme mieluiten joskus loppuiltapäivästä. Korona-aikana oli nautinto, kun saattoi mennä baariin, istua pilkkuun saakka ja sen jälkeen käydä viinakaupasta hakemassa päivällisviinin.

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Viihde- ja hömppäpöhinä - huhtikuu 28, 2022, 14:24:03
Tilasin viime viikon torstaina Tikkurilan Burger Kingistä pekonihampurilaisen lisäpekonilla ja sitten sunnuntaina olikos se Jumbosta, niin Steakhouse-burgerin lisäpekonilla. Molemmissa sama rakennevika. Pekonit olivat lötköjä. Mikä helvetin perkele uustrendi on jättää pekonit lötköiksi? Ei tällaista vaan vanhaan hyvään aikaan ollut. Täytyy ensi kerralla yrittää ohjeistaa keittiöväkeä jotenkin, että paistavat nuo penteleet kypsäksi asti sillä mikään ei ole kamalampaa kuin lötkö pekoni. Steakhouse varsinkin on lemppariburgerini niin  soisi edes sen valmistamiseen löytyvän Burger Kingin keittiöväeltä riittävästi seikkailunhalua odottaa pekonin kypsymistä ennen kuin laittavat bursan matkaan.

Voisin hyvinkin kuvitella, että rapeakin pekoni tai mikä vaan saattaa lötkööntyä ja vetistyä ja pehmentyä, jos sitä säilytetään pidempään hampurilaisen sisällä, ja lämpölampun alla, ja lämpölaukussa kuljetuksen ajan? Oletko joskus saanut rapeaa pekonia kotiinkuljetettuna, tuolta Steakhouselta esim.?
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

-:)lauri

Lainaus käyttäjältä: kertsi - huhtikuu 28, 2022, 15:12:31
Lainaus käyttäjältä: Viihde- ja hömppäpöhinä - huhtikuu 28, 2022, 14:24:03
Tilasin viime viikon torstaina Tikkurilan Burger Kingistä pekonihampurilaisen lisäpekonilla ja sitten sunnuntaina olikos se Jumbosta, niin Steakhouse-burgerin lisäpekonilla. Molemmissa sama rakennevika. Pekonit olivat lötköjä. Mikä helvetin perkele uustrendi on jättää pekonit lötköiksi? Ei tällaista vaan vanhaan hyvään aikaan ollut. Täytyy ensi kerralla yrittää ohjeistaa keittiöväkeä jotenkin, että paistavat nuo penteleet kypsäksi asti sillä mikään ei ole kamalampaa kuin lötkö pekoni. Steakhouse varsinkin on lemppariburgerini niin  soisi edes sen valmistamiseen löytyvän Burger Kingin keittiöväeltä riittävästi seikkailunhalua odottaa pekonin kypsymistä ennen kuin laittavat bursan matkaan.

Voisin hyvinkin kuvitella, että rapeakin pekoni tai mikä vaan saattaa lötkööntyä ja vetistyä ja pehmentyä, jos sitä säilytetään pidempään hampurilaisen sisällä, ja lämpölampun alla, ja lämpölaukussa kuljetuksen ajan? Oletko joskus saanut rapeaa pekonia kotiinkuljetettuna, tuolta Steakhouselta esim.?

Kyllä olen saanut kypsää pekonia aiemmin. Ei se rapeimmillaan ole kotiin tilattuna ollut koskaan mutta kypsää.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Viihde- ja hömppäpöhinä - huhtikuu 28, 2022, 14:24:03Pekonit olivat lötköjä. Mikä helvetin perkele uustrendi on jättää pekonit lötköiksi? Ei tällaista vaan vanhaan hyvään aikaan ollut.

Meidän keittiössä ei tuollaista ongelmaa ole, pikemminkin päinvastoin. Yleensä aina pekonit näyttävät pannulla ihan hyviltä, mutta kun ne on saatu sieltä talouspaperinpäälläkuivatusvaiheen jälkeen käyttöön, ne ovatkin olleet niin rapeita, että jo pieni kosketus rikkoo ne ihan  muruiksi.

Pekonin oikea paisto on vaativa laji. Siksi hotellissa yöpyessänikin tarkistan aamupalan tason pekonista, onko lötköä, sopivaa vai liian mureaa (harvoin).
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS