Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Fiilikset ja päivän mietteet

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 18:17:24

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 42 Vieraat katselee tätä aihetta.

Kopek

Lainaus käyttäjältä: Hippi - joulukuu 26, 2022, 14:45:06
Vähän nyt harmittaa, että en tuota itse korjannut, kun varmaan olisin sen osannut. Ehdittiin siinä muutama sana vaihtaakin, kun oli tuttu huoltomies.

Mitäpä sitä itse korjailemaan, koska silloin jäisi pois juttutuokio tutun huoltomiehen kanssa.

Tyttäreni vuokra-asunnossa alkoi vessassa oleva kuivausteline (seinässä oleva putkihärveli, jossa kulkee kuuma vesi) vuotaa. Onneksi olin paikalla ja tein tarvittavat toimenpiteet. Asunnossa ei ollut kuukauteen ollut kukaan, joten jos vuoto olisi alkanut tuon kuukauden alussa, kuumaa höyryävää vettä olisi ehtinyt valua koko tuon ajan. Vuoto olisi voinut myös pahentua pitkittyessään. Kuuma kostea ilma olisi saattanut tehdä ties mitä tuhoja noin pitkänä aikana. Vessan ovi oli auki.

Niin kuin olin arvellutkin, yhdessä liitoksesta oli tiiviste pettänyt. Tyttäreni oli paikalla, kun korjaaja saapui asuntoon. Korjaaja oli sanonut ihmetellen, että kyseessä on ensimmäinen kerta, kun asukas on omatoimisesti sulkenut veden vuotavasta kohteesta ennen huoltomiehen tuloa.

Tuo oli se tarvittava toimenpide, minä edellä mainitsin. Avasin vessan katossa olevan luukun, jonka alta paljastui putkia ja hanoja. Osittain näkemällä ja osittain kokeilemalla ja osittain arvailemalla suljin pari hanaa, minkä seurauksena vuoto loppui. Huoltomies ei tullut tietämään minun rooliani asiassa eikä koko olemassaoloani.

Itse asiassa olin perehtynyt tuon kattoluukun sisällön olemassaoloon jo aikaisemmin. Olin nimittäin joskus kesähelteellä sulkenut veden kyseisestä vaatekuivaustelineestä, koska se toimii kuin lämpöpatteri ja lämmittää vessaa ja asuntoa. Ylimmän kerroksen asunto on kesäkuukausina varsinainen pätsi.

Talossamme olen korjaillut vaihtelevalla menestyksellä putkijuttuja itse. Olen vaihtanut pari kertaa kuumavesiboilerin vastuksen ja vesihanoja eri paikoissa. Joihinkin putkiin olen asentanut ylimääräisiä pieniä hanoja. Olen myös tinannut pakkasen halkaisemia putkia ja tehnyt kaikenlaista pientä hommaa. Jotkut "korjaukseni" ovat luonteeltaan hyvin epävirallisia ja väliaikaiseksi tarkoitettuja. Olen tulpannut haljenneita vesihanoja erilaisilla virityksillä ja niin edelleen. Väliaikaisuus tosin  tahtoo olla venyvä käsite... 25 vuotta ja ylikin on vielä väliaikaista.

Hippi

^
Lähinnä kai pelkäsin, että aiheutan vielä pahemman vian kuin oikeasti saan vian korjattua. Näin siitäkin huolimatta, että vuotokohta oli selvästi nähtävissä ja vuoto loppuisi, kun pidän hanan suljettuna, eikä viemäriputkeen tulisin enää lisää vuodettavaa. Nyt vasta jälkeenpäin tajusin, että kyllähän hajulukon voisi kuka tahansa avata putsausta varten, jos viemäri vetää huonosti. Olen vain ymmärtänyt hajulukon siksi kuppimalliseksi osaksi, joka vanhemmissa viemäreissä on, mutta se voi siis olla myös U:n mallinen putken pätkäkin. Nytpä tiedän tuonkin.

Yleensä olen aika varovainen koskemaan mihinkään, minkä voi olettaa vaativan ammatti-ihmistä. Järkytyin, kun aikanaan kuulin siitä, että himmentäviä valokatkaisijoita en olisi saanut itse asentaa, vaan siihen olisi tarvinnut sähkömiestä. Sen jälkeen olen ollut varovaisempi, sillä jos joku vahinko seuraa väärin tehdystä asennuksesta, niin kotivakuutuksesta ei saa taatusti penniäkään.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hayabusa

^Sähköhommeleiden teko vaatii pätevyystodistuksen, poislukien sokeripalat yms. maallikkotyöt. Sen sijaan putkitöitä varten tarvitaan vain "mies ja pakettiauto". Eli kuka tahansa voi väittää olevansa putkiasentaja ja vedellä vesijohtoja yms. miten sattuu - ja silloin tällöin sattuukin...
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Kopek - joulukuu 26, 2022, 20:58:05
Lainaus käyttäjältä: Hippi - joulukuu 26, 2022, 14:45:06
Vähän nyt harmittaa, että en tuota itse korjannut, kun varmaan olisin sen osannut. Ehdittiin siinä muutama sana vaihtaakin, kun oli tuttu huoltomies.

Mitäpä sitä itse korjailemaan, koska silloin jäisi pois juttutuokio tutun huoltomiehen kanssa.

Tyttäreni vuokra-asunnossa alkoi vessassa oleva kuivausteline (seinässä oleva putkihärveli, jossa kulkee kuuma vesi) vuotaa. Onneksi olin paikalla ja tein tarvittavat toimenpiteet. Asunnossa ei ollut kuukauteen ollut kukaan, joten jos vuoto olisi alkanut tuon kuukauden alussa, kuumaa höyryävää vettä olisi ehtinyt valua koko tuon ajan. Vuoto olisi voinut myös pahentua pitkittyessään. Kuuma kostea ilma olisi saattanut tehdä ties mitä tuhoja noin pitkänä aikana. Vessan ovi oli auki.

Niin kuin olin arvellutkin, yhdessä liitoksesta oli tiiviste pettänyt. Tyttäreni oli paikalla, kun korjaaja saapui asuntoon. Korjaaja oli sanonut ihmetellen, että kyseessä on ensimmäinen kerta, kun asukas on omatoimisesti sulkenut veden vuotavasta kohteesta ennen huoltomiehen tuloa.

Tuo oli se tarvittava toimenpide, minä edellä mainitsin. Avasin vessan katossa olevan luukun, jonka alta paljastui putkia ja hanoja. Osittain näkemällä ja osittain kokeilemalla ja osittain arvailemalla suljin pari hanaa, minkä seurauksena vuoto loppui. Huoltomies ei tullut tietämään minun rooliani asiassa eikä koko olemassaoloani.

Itse asiassa olin perehtynyt tuon kattoluukun sisällön olemassaoloon jo aikaisemmin. Olin nimittäin joskus kesähelteellä sulkenut veden kyseisestä vaatekuivaustelineestä, koska se toimii kuin lämpöpatteri ja lämmittää vessaa ja asuntoa. Ylimmän kerroksen asunto on kesäkuukausina varsinainen pätsi.

Talossamme olen korjaillut vaihtelevalla menestyksellä putkijuttuja itse. Olen vaihtanut pari kertaa kuumavesiboilerin vastuksen ja vesihanoja eri paikoissa. Joihinkin putkiin olen asentanut ylimääräisiä pieniä hanoja. Olen myös tinannut pakkasen halkaisemia putkia ja tehnyt kaikenlaista pientä hommaa. Jotkut "korjaukseni" ovat luonteeltaan hyvin epävirallisia ja väliaikaiseksi tarkoitettuja. Olen tulpannut haljenneita vesihanoja erilaisilla virityksillä ja niin edelleen. Väliaikaisuus tosin  tahtoo olla venyvä käsite... 25 vuotta ja ylikin on vielä väliaikaista.

Olet sulkenut siis käyttövedenkierron pesuhuoneen patteriin (kuivausteline jossa kiertää lämmin vesi)- eli se ei oikein ole normaalisti hyvä asia.

Kannattaa miettiä miksi se on tehty sellaiseksi, että se on päällä aina. Eli juuri estämään home, ynnä muita kosteudesta johtuvia vaurioita. Eri asia toki on , jos kukaan ei käytä niitä tiloja, eikä kosteutta tule sinne. Silloin sitä lämpöäkään ei tarvita.

Ei siis kannata tehdä ellei tiedä mitä tekee, ilmeisesti sinä olet tiennyt, eikä siitä silloin vaaraa ole- eikä korvauksia vaadita.

ROOSTER

Vietin joulunpyhät pääkaupunkiseudulla. Olipa virkistävä ja eksoottinen loma.

Kävin tutustumassa mielenkiintoisiin kohteisiin kuten Suomenlinna ja Rautatieasema. Lauttarannassa oli porukkaa enemmän kuin Steissillä. Ulkomaalaistaustaisen näköiset enemmistönä molemmissa paikoissa. Pelkästään (ja onneksi) vain aikaa tappamassa olevaa porukkaa oli asemalla paljon. Muistelisin, että nuoruudessani passipoliisi tuli äkkiä kyselemään matkalippua jos näytti siltä ettei ollut kiire minnekään. Sellainen ei taida olla enää muotia.

Kulttuurielämyksiä sain parissakin tilaisuudessa, molemmat olivat enimmäkseen musikaalisia. Aiemmilla matkoillani olen nauttinut pääasiassa kuvataiteista ja teatteriesityksistä mutta nyt näin. Oikein antoisaa oli. Kulttuurielämykseksi lasken toki yleisen (kertalämmitteisen) saunankin,  jossa tuli käytyä. Ja tietysti ratikkamatkailu on myös aina miellyttävä kokemus, metroa en tällä kertaa testaillut. Liikennejärjestelyistä jäi autoillessa mieleen muutama korjausprojekti jotka häiritsivät menoa ja sitten piti tietysti käydä ajelemassa Pohjolankadun päässä olevaa risteyskehitelmää ympäriämpäri ja ristiin rastiin.

Ruokailut olivat myös erityisen onnistuneita. Retkikuntamme nautti matkallaan sekä intialaista että korealaista ravintolaruokaa. Töhnät ja kastikkeet ovat aina mainioita. Noiden ruokiin sopii chili erinomaisesti, paremmin kuin perunamuusiin ja karjalanpaistiin, ja toimivat minulle mainiona keinona ehkäistä alkavaa masentumista tai pitkästymistä. Toki tuli syötyä myös pari perinteistä jouluateriaa, erityisesti aaton pitkä versio oli hyvin onnistunut ja maittava. Myös savukalkkunan siivut leikattuna 8 kg:n linnusta olivat erittäin miellyttävä yllätys. Aiemmat mielikuvat kuivasta kanantapaisesta hävisivät. Juuri oikeanlaista kolkkunaa, ymmärrän että sen valmistus on erilaista ja ehkä vaativampaa kuin kinkun. Siinä ehkä syy miksi en aiemmin ole vastaavaan huippulaatuun törmännyt.

Kävin myös Tikkurilassa jossa en olekaan käynytt muutamaan vuoteen. Härregud miten olivat taas ehtineet rakennella uusia pytinkejä.  :o Tuntui kuin olisi ihan eri paikkaan saapunut.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Brutto

Vietin joulun Tampereella ja ikinä en ole nähnyt Tampereen keskustaa niin hiljaisena. Ei juuri liikennettä eikä jalankulkijoita. Aattona Ratinan kauppakeskuksessa oli ehkä viisi muuta asiakasta. Tunnelma oli lähinnä aavemainen.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Hayabusa

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Hippi

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - joulukuu 27, 2022, 12:56:47

Kävin myös Tikkurilassa jossa en olekaan käynytt muutamaan vuoteen. Härregud miten olivat taas ehtineet rakennella uusia pytinkejä.  :o Tuntui kuin olisi ihan eri paikkaan saapunut.

Höh, mikset hihkaissut, niin olisin kutsunut kahville.  ;D

Pyörällä on välillä vaikea liikkua, kun äkkiä on laitettukin joku tienpätkä poikki, kun on pistetty uusi rakennustyömaa pystyyn. Tosiaan tuntuu, että joka suuntaan tiivistetään ja laajennetaan ja korotetaan. Pelkään, että minullekin käy niin, että aikanaan muutin hieman syrjemmällä keskustasta, mutta kivasti keskustan tuntumaan, niin pian asunkin laajentuneessa keskustassa ja pian aletaan talojamme katsoa pahalla silmällä, kun hyvittä tonteilla on liian matalasti rakennettua. Tässä on jo useammassa suunnassa parikin kerrosta korkeampia nuo uudemmat talot. Onneksi on läheinen pientaloalue tavallaan turvanamme vielä ja siihen voidaan sitten vedota, että ei kaiken tarvitse olla niin korkeaa.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Brutto

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Hayabusa

Pilvi pelasti. Nimittäin yksi läppäri levisi, eli kovalevy meni sököksi. Onneksi oli dokumenttien automaattivarmistus pilveen päällä. Kävin vielä poimimassa materiaalin pilvestä talteen NAS:lle. Oli siis vain yksinkertainen varmistus. Joten parannettavaa on. Eli kunhan ehtii, täytyy askarrella kone takaisin kuntoon ja tsekata samalla varmistuskuviot myös paremmiksi. Näistä tilanteista oppii aina. Joitain Areenasta ladattuja telkkuohjelmia yms mediahömppää ei ollut pilvessä. Pieniä vaurioita siis kävi. Kuitenkin voi sanoa, että vähäisin naarmuin tällä kerralla selvittiin.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Muisto Keijo Kullervo

#5680
Ruoka - asunto ja vaatteet - eläke tai mahdollinen työ - sekä terveyttä -mitä enempää voi ihminen toivoa - ehkä henkistä sivistystä - siinäpä hyvän elämän tarpeet - toivon?

Muisto Keijo Kullervo
"Tie, Totuus ja Elämä."
  60x60x60 =216000

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Hippi - joulukuu 27, 2022, 15:02:25
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - joulukuu 27, 2022, 12:56:47

Kävin myös Tikkurilassa jossa en olekaan käynytt muutamaan vuoteen. Härregud miten olivat taas ehtineet rakennella uusia pytinkejä.  :o Tuntui kuin olisi ihan eri paikkaan saapunut.

Höh, mikset hihkaissut, niin olisin kutsunut kahville.  ;D

Jos ensi kesänä jo pitkään suunnittelemani parin viikon e-pyöräretki toteutuu, niin kahvihetki olisi välipysähdyksenä mahdollinen ja paikallaan. Hihkaisen sitten jos olen huudeilla.  :D
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

a4

^
Tänä kesänä tuli käytyä Tikkurilassa, keskiaikamarkkinoilla. Suosittelen.
Noidan polttoa en nähnyt mutta helteessä suoritettu haarniskaritarien miekkataistelu näytti hikiseltä.
Hikiseltä näytti myös vartaassa paistuva sika.

Toope

Odottelen vähän erikoislääkäriä, tilaus 1 kk sitten, vieläkään ei kuulu mitään = terveyskeskus...  :-\

Kopek

Lainaus käyttäjältä: a4 - joulukuu 27, 2022, 18:11:21
Tänä kesänä tuli käytyä Tikkurilassa, keskiaikamarkkinoilla. Suosittelen.
Noidan polttoa en nähnyt mutta helteessä suoritettu haarniskaritarien miekkataistelu näytti hikiseltä.
Hikiseltä näytti myös vartaassa paistuva sika.

Joskus kauan sitten Tikkurilassa tuli käytyä useamminkin. Yhden yönkin olen tainnut siellä viettää. Kerran painatin jossakin sikäläisessä liikkeessä nipun poliittisia monisteita, joita jaoin Englannissa eräässä tapahtumassa. Kerran näin Kielotien lääkäriasemalla erään suomalaisen tunnetun naislaulajan mahdollisesti jonkinlaisen hermoromahduksen saaneena. Heikossa kunnossa tyyppi tuntui olevan. Hän on edelleen elossa ja ilmeisesti voi hyvin, joten oletan, että kyse ei ollut mistään fyysisesti vakavasta tilasta vaan jostakin, mihin edellä viittasin.

Tikkurilan seutu oli siis ainakin karkeasti tuttua. Video, jonka muutama viikko sitten esitin, oli myös kuvattu niillä alueilla 1980-luvulla.

Nyky-Tikkurila onkin jo toinen juttu. Siellä ei ole enää oikein mitään, minkä vuoksi sinne tulisi mentyä. Kerran kävin Tokmannilla, kun kiertelin lähes kaikki Tokmannit Helsingin seudulla läpi etsien eräitä tarjoustuotteita. Tästä on muutama vuosi.

Hipin kuvailemalla alueella (parin vuoden aikana muutaman kerran ryövätty Alepa 300 metrin päässä) olen korkeintaan vahingossa harhaillut joskus. Biltemassa joen toisella puolella tulee joskus käytyä. Tyttäreni oli töissä Philipsin pääkonttorissa, josta hänet joskus hain, mutta ei sekään ole kovin lähellä. Eli tuskinpa "törmätään".

Pitäisi oikeastaan joskus piirtää kartta, johon yrittäisin muistelemalla sijoittaa kaikki osoitteet, joissa olen yöpynyt Helsingin seudulla vuosien kuluessa. Jos aloittaisi aivan alusta, ensimmäinen yöpymispaikka olisi Haartmaninkatu 2.