Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Fiilikset ja päivän mietteet

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 18:17:24

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 44 Vieraat katselee tätä aihetta.

Toope

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - helmikuu 02, 2023, 20:33:43
Olen kiukkuinen kuin ampiainen.

Jo 90-kymppinen äitini jäi ilman eläkettään kun pankki ei ole hoitanut tekemäänsä tilinumeron muutosta eläkevakuutusyhtiöön vaikka toisin ilmoittivat. Laittoivat eläkeyhtiön syyksi ja pyysivät mammaa itse hoitamaan asian. Ei ole kovin reilua. Ei.

Annoin palaa. Perästä kuuluu, mikäli asiaa ei saada kohta kuntoon.
Tilinumeron muuttaminen mielestäni kuuluu pankkipalveluihin...! Sikäli kun palveluita enää on.

Toope

Lainaus käyttäjältä: Brutto - helmikuu 02, 2023, 07:53:08
Lainaus käyttäjältä: Toope - helmikuu 01, 2023, 21:47:23
Haluanhan olla haastattelussa sexikäs enkä mörkö.

Mieshaastattelija?
Nainen. Miestä varten esiintyisin enemmän äijänä.

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Toope - helmikuu 02, 2023, 20:43:32
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - helmikuu 02, 2023, 20:33:43
Olen kiukkuinen kuin ampiainen.

Jo 90-kymppinen äitini jäi ilman eläkettään kun pankki ei ole hoitanut tekemäänsä tilinumeron muutosta eläkevakuutusyhtiöön vaikka toisin ilmoittivat. Laittoivat eläkeyhtiön syyksi ja pyysivät mammaa itse hoitamaan asian. Ei ole kovin reilua. Ei.

Annoin palaa. Perästä kuuluu, mikäli asiaa ei saada kohta kuntoon.
Tilinumeron muuttaminen mielestäni kuuluu pankkipalveluihin...! Sikäli kun palveluita enää on.

Yeah. Ehdottivat pankista, että minä asioidenhoitajana hoitaisin heiltä hoitamatta jääneen ja luvatun asian eli tilinumeron muutoksen eläkevakuutusyhtiöön. Ei missään nimessä kelvannut tuo ehdotus, sittenhän kaikki vastuu mahdollisista uusista töpeksimisistä olisi siirtynyt asiakkaalle, millä ei ollut mitään tekemistä pankkifuusion tai tilinumeron muuttumisen kanssa.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

TSS

Mitä ajattelette, mitä Martti Luther tarkoitti sanoessaan: "Vaikka tietäisin, että maailma tuhoutuu huomenna, istuttaisin tänään omenapuun"?

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: TSS - helmikuu 03, 2023, 18:22:17
Mitä ajattelette, mitä Martti Luther tarkoitti sanoessaan: "Vaikka tietäisin, että maailma tuhoutuu huomenna, istuttaisin tänään omenapuun"?

Olen aina ajatellut, että tämä tarkoittaa, että hyvät, toivoa antavat ja maailmaa parantavat teot eivät koskaan, missään tilanteessa mene hukkaan.

T: Xante

TSS

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - helmikuu 03, 2023, 18:34:39
Lainaus käyttäjältä: TSS - helmikuu 03, 2023, 18:22:17
Mitä ajattelette, mitä Martti Luther tarkoitti sanoessaan: "Vaikka tietäisin, että maailma tuhoutuu huomenna, istuttaisin tänään omenapuun"?

Olen aina ajatellut, että tämä tarkoittaa, että hyvät, toivoa antavat ja maailmaa parantavat teot eivät koskaan, missään tilanteessa mene hukkaan.

T: Xante

Kaunis tulkinta. Ehkä Luther tarkoitti jotain tuon suuntaista.

Toinen ajatus voisi olla sellainen, että Luther kannustaa aina elämään tässä hetkessä, ja olla uhraamatta liikaa aikaa murehtimiselle. Vai puhuiko Luther kirjaimellisesti juuri puutarhan hoidon hyvää tekevästä vaikutuksesta ja kannusti ihmisiä kääntymään puutarhan puoleen murheissaan? Vai oliko ydinajatus, että vastoinkäymisissä kannattaa tehdä aina jotain, eikä jäädä passiivisesti odottamaan tulevaa? Voisiko olla vielä joku muukin vaihtoehtoinen tulkinta?

En tiedä, ehkä jos muistaisi tarkemmin Lutherin ajatuksia ja elämää, voisi arvaus mennä paremmin kohdilleen.

Toope

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - helmikuu 03, 2023, 18:34:39
Lainaus käyttäjältä: TSS - helmikuu 03, 2023, 18:22:17
Mitä ajattelette, mitä Martti Luther tarkoitti sanoessaan: "Vaikka tietäisin, että maailma tuhoutuu huomenna, istuttaisin tänään omenapuun"?

Olen aina ajatellut, että tämä tarkoittaa, että hyvät, toivoa antavat ja maailmaa parantavat teot eivät koskaan, missään tilanteessa mene hukkaan.
Positiivinen ajattelu on aina negatiivista parempi?

Melodious Oaf

^^  Kaikki jo esitetyt ovat hyviä tulkintoja.

Siinä mielessä hyviin, toivoa antaviin tekoihin liittyvä tulkinta saattaisi olla faktuaalisesti aika lähellä, että täällä kerrotaan Lutheria koskevasta Very Short Introductions -sarjan teoksesta tällainen siellä pitemmälle lähteyttämätön tieto:
LainaaLuther is widely thought to have said 'If I knew the world would end tomorrow, I would still plant an apple tree today.' So far, however, this statement has not found in his writings. Scholars believe it originated in the German Confessing Church, which used it to inspire hope and perseverance during its opposition to the Nazi dictatorship.
Hendrix, Scott H. Martin Luther: A Very Short Introduction, Oxford University Press, Oxford, 2010, p. 90. 

Kirjan juuri tämä sivu näyttäisi olevan esikatseltavissa Google Booksin kautta ja aukeaa kenties tästä napsauttamalla.

Tämä nyt ei tietysti kerro oikein mitään Lutherista, enkä ole esittänyt omaa tulkintaa.

Uskonnollisessa mielessä sitaatin voisi liittää reformaatioon ja Lutheriin ehkä myös siten, että Lutherin eläessä ei varmaankaan näyttänyt kovin todennäköiseltä, että hänen hankkeensa ja se mihin hän uskoi voittaisi lopulta tai jäisi eloon tai että maailma siitä jotenkin "muuttuisi". Tarkoitan hänen opetuksiaan ja tekemisiään ja ns. uskonpuhdistusta.

Vaikka se ei muuttaisi mitään tai maailma olisi enemmän tai vähemmän se sama, jos jokin on hyvä tehdä, se voi silti olla hyvä tehdä. Eikä sen mielekkyyttä tai oikeutusta tarvitse hakea siitä, uskooko että sillä todella on jokin maailmaa muuttava vaikutus tai että sillä saa aikaan jotakin myöhemmässä katsannossa arvokasta.

Toisaalta omenapuun istuttaminen on vertauskuvallisesti kai aika arkinen ja pieni teko, siinä ehkä turhiintuu ja niin pois päin.

Miksi nähdä vaivaa tai huolehtia pienistä arkisista asioista, jos sillä ei ole isossa kuvassa ns. "mitään väliä", ja sananparsi tavallaan kääntää asian niin päin, että monet tällaiset pienet jutut ovat sinällään tärkeitä ja että niistä itää merkitys ja se, että ylipäätään jollain on jotain väliä.

Karikko

Lainaus käyttäjältä: TSS - helmikuu 03, 2023, 20:00:01
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - helmikuu 03, 2023, 18:34:39
Lainaus käyttäjältä: TSS - helmikuu 03, 2023, 18:22:17
Mitä ajattelette, mitä Martti Luther tarkoitti sanoessaan: "Vaikka tietäisin, että maailma tuhoutuu huomenna, istuttaisin tänään omenapuun"?

Olen aina ajatellut, että tämä tarkoittaa, että hyvät, toivoa antavat ja maailmaa parantavat teot eivät koskaan, missään tilanteessa mene hukkaan.

T: Xante

Kaunis tulkinta. Ehkä Luther tarkoitti jotain tuon suuntaista.

Toinen ajatus voisi olla sellainen, että Luther kannustaa aina elämään tässä hetkessä, ja olla uhraamatta liikaa aikaa murehtimiselle. Vai puhuiko Luther kirjaimellisesti juuri puutarhan hoidon hyvää tekevästä vaikutuksesta ja kannusti ihmisiä kääntymään puutarhan puoleen murheissaan? Vai oliko ydinajatus, että vastoinkäymisissä kannattaa tehdä aina jotain, eikä jäädä passiivisesti odottamaan tulevaa? Voisiko olla vielä joku muukin vaihtoehtoinen tulkinta?

En tiedä, ehkä jos muistaisi tarkemmin Lutherin ajatuksia ja elämää, voisi arvaus mennä paremmin kohdilleen.

Luther tuskin osasi ajatella sen pidemmälle "maailman tuhoa" tarkoitti ilmeisesti omaa loppuaan- sehän on jokaisella "maailmanloppu".

Luther piti myös apinoita "paholaisina, joten tuskin hän kovin hyvin maailmanloppua voisi pelätä.

Niin tänään- nyt voi tehdä jotakin- huomenna tekeminen on tekemisen siirtämistä "laiskuuden vuoksi- eli ei ehkä tarvitsekaan tehdä mitään. Huominen ei ole tullut, sillä "tämän päivän" huominen, ei tule koskaan-

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Toope - helmikuu 03, 2023, 21:37:44
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - helmikuu 03, 2023, 18:34:39
Lainaus käyttäjältä: TSS - helmikuu 03, 2023, 18:22:17
Mitä ajattelette, mitä Martti Luther tarkoitti sanoessaan: "Vaikka tietäisin, että maailma tuhoutuu huomenna, istuttaisin tänään omenapuun"?

Olen aina ajatellut, että tämä tarkoittaa, että hyvät, toivoa antavat ja maailmaa parantavat teot eivät koskaan, missään tilanteessa mene hukkaan.
Positiivinen ajattelu on aina negatiivista parempi?

Itseään voi huijata molemmilla tavoilla. Ajattelu on "työtä jonka tarkoitus on selvittää asioita ja ajattelua, suhtautuminen on eri asia, kuin se mitä halutaan selvittää.

Positiivinen, tai negatiivinen on suhtautumista- ei se tarkoita ajattelua, vaan mielialaa.

Kopek

#5905
En mahda mitään sille, että kun uutiset kertovat Sastamalassa syttyneestä tulipalosta, mieleeni tulee vanha pyromaanituttavani, joka asuu alueella, mikäli kuvien ja nimen perusteella voin päätellä varmuudella, että kyseessä on sama henkilö. Luultavasti on, koska aika lailla samalta näyttää, vaikka aikaa on kulunut. **

Tuo henkilö oli nuoruudessaan suoranainen sarjasytyttäjä ja tuikkasi tuleen mitä milloinkin. Hän poltti yhden meidän ladonkin, joka oli vuokrattu kodinkoneliikkeen varastoksi. Vahingot olivat melkoiset. Tulipaloja taisi olla yli kymmenen ennen kuin tuo henkilö lopulta jäi kiinni ikivanhasta syystä: Pyromaani palaa aina palopaikalle.

Minunkin putkaan joutumiseni aikoinaan liittyy noihin tapahtumiin, vaikka en viimeisimmistä paloista edes tiennyt, enkä luonnollisesti tiennyt myöskään sitä, että tuo henkilö oli mitään tulipaloja sytyttänut. En kai minä meidän latomme polttajan kanssa olisi ollut missään tekemisissä, jos olisin tiennyt asian. Olin itse Englannissa, kun ensimmäinen sarja tulipaloja roihusi. Tapaukset nousivat valtakunnalliseksi uutiseksi aikoinaan.

Oma kyökkipsykologinen arvioni tyypin käytöksen perusteella on se, että hän on jonkinasteinen psykopaatti. Hän on henkilö, jolla ei ole normaaleja itsehillinnän rajoja toiminnalleen, kun hän on päästänyt sen alkuun. Hän ei pysähdy ennen kuin hänet pysäytetään. Hän on erittäin älykäs, mutta pelottavan arvaamaton.

Nykyisin tuo henkilö näyttää toimivan erikoisalojen opettajana eräässä oppilaitoksessa. Epäilen, että sen enempää opettajatoverit kuin oppilaatkaan eivät tiedä, millainen mies heidän keskuudessaan elää.

Onkohan veri vetänyt taas vanhoihin hommiin...

https://www.tyrvaansanomat.fi/uutiset/art-2000009378345.html

**(Poistin tarkemmat tuntomerkit, kun tulin maininneeksi opettajana toimimisesta.)

a4

^^
Lisään tuohon Lutherin mietelmään vielä pari tulkintaehdotusta.
Maailmanloppu on iloinen asia kristityille. Sitä voi juhlistaa istuttamalla vitsinä tai hautajaiskoristeena matoiseen maahan matoisen hedelmäpuun taimen.
Toinen tulkintani on että Luther uhoaa tai nöyrästi tunnustaa uskovaisena epärationaalisuutensa voimaa.
Kolmas tulkintani on että Lutherilta puuttui Netflix ja lomalennot etelään.

Hippi

^
Tai hänkin oli peruspessimisti ja ajatteli, ettei se maailmanloppu kuitenkaan onnistu.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Norma Bates

Taikka puun istuttamisesta saa bonuspisteitä taivaspaikkaa ajatellen, koska olihan Jahve laittanut ihmisen vaalimaan Maata VT:n mukaan. Tosin Luther taisi painottaa enemmän Jeesukseen uskomista?

Hippi

Aika huvittavaa, miten parin päivän kaupan lakko saa miettimään, että "pitäisikö käydä kaupassa varmuudeksi, vai pärjäänkö".

Normaalioloissa joskus menee viikkokin, etten käy kaupassa siitäkin huolimatta, että jotain päivittäin käyttämääni puuttuu. Syynä voi kurja ilma tai ei vaan huvita. Kaapit on kuitenkin väärällään hyvää syötävää eikä mihinkään yksittäisen tuotteen loppumiseen todellakaan kuole. Nyt sitten kauppa päättää, etten pääse kauppaan, niin jo on toinen ääni ajatuksissa. :)

Olen muutenkin nyt kauppoihin ärtynyt, kun ne muuttelevat valikoimiaan ja vielä niin, että juuri minun käyttämäni tuote poistuu. K-kupat on jättäneet jostain syystä Herkkumaan Chilisen kurkkusalaatin valikoimistaan. Prismassa sitä ei ole ollutkaan, mutta nyt sitten S-marketissa näyttäisi netin mukaan olevan, joten sitä pitää erikseen lähteä eri suunnalta pyydystämään. Muutenkin tuntuu, että valikoimissa on jotain isompaa myllerrystä menossa, mikä ei yleensä tiedä hyvää.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️