Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Fiilikset ja päivän mietteet

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 18:17:24

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 41 Vieraat katselee tätä aihetta.

Melodious Oaf

Lainaus käyttäjältä: Socrates - toukokuu 03, 2023, 13:19:58
Puhelin varastettiin,  pakko oli ostaa heti uusi ja vaihtaa numero.  Melkoinen härdelli....

Olipa paska homma kaikkinensa.

Vaikka siinä voi olla jälkiviisas ja jotain oppia tms., yleisesti on järjetön vaatimus että olis aina täysin varautunut kaikkeen mitä joku voi tehdä.

Kevyesti ärsyttävän tason kommenttina oma havainto on, että ton tapaisessa kohdassa ehkä ei kannata käyttää ihan kauheasti aikaa ja energiaa enää itsensä ruoskimiseen vaan purkaa vitutusta sopivilla jutuilla ja muutoin keskittyä vaikka semmoseen, mitä nyt konkreettisesti voi tehdä tai mistä on itselle hyötyä, iloa tms

Socrates

^ Ei tämä nyt maailmanloppu ole, ostin heti ihan hyvän Samsungin kapulan tarjouksesta.

Vaivaa vaan tulee,  kun yhteystiedot meni enkä pääse mobiilipankkiin enkä oikein mihinkään.  Täytyy soitella sinne ja tänne....
Kävelevä kremppakertymä

Kopek

#6197
Kirjoitan tämän kaupan kassajonossa. Ei tunnu etenevän...

Jatkoa (kirjoitettu myöhemmin):

Ajattelin kirjoittaa kassajonossa ollessani, että pahuksen peliriippuvaiset, koska jonojen hitauden syy on usein se, että jotkut ostavat jotain pelikuponkeja. Jono lähti kuitenkin liikkeelle, jote en kirjoittanut enempää.

Kun pääsin kassalle, oli minun vuoroni jumittaa se. En ollut muistanut punnita tomaatteja, joten myyjä lähti punnitsemaan ne. Yritin mutista jotain, että anteeksi... Pari tuotetta myöhemmin oli vuorossa kurkku. En ollut muistanut punnita sitäkään. Sanoin kassanaiselle, että minä voin käydä punnitsemassa sen. Kassanainen lähti kuitenkin punnitsemaan sen. Yritin keksiä jotain selityksiä, että ajatukseni olivat jo seuraavissa tuotteissa ja mietin ostoslistaa, joten punnitseminen unohtui sen takia, ja että kyllä minä yleensä muistan.

Aah, mikä kauppareissu. Ehkä kerron taustoista hieman enemmän "päiväkirjassani". Katsotaan nyt. 

a4

#6198
Kaupassa käynteihin voisin tehdä tarkistuslistan itselleni, johon lisäilisin uusien kömmähdysteni jälkeen aina uusia tarkistuskohteita.
Esim:
-paina mieleen mihin jätit auton parkkiin isoissa kauppakeskuksissa
-päiväykset
-punnitseminen sekä oikea tuote ja lukumäärä tarrassa
-oikea tarjoustuote ja tarjouksen voimassaolo
-pyydä ja tarkista kuitti
-tarkista kassan kaukalosta kaikki tuotteet kassiin
-osta heräteostosten lisäksi myös ne tuotteet joita tulit ostamaan
-älä osta muovikassia vaan ota vanha joulukuvioitu muovikassi taskusta
-sateella älä osta paperikassia

https://fi.wikipedia.org/wiki/Tarkistuslista


Hippi

Odottelua, odottelua. Ei voi oikein mihinkään ryhtyä.

Aika perseestä, että ilmoitetaan, että putkimiehet on tulossa 2.-5. päivä ja asuntoja kierretään numerojärjestyksessä. Sen tarkempaa arviot eivät suostuneet antamaan, kun asunnoissa on hiukan vaihtelevasti tehtävä hananvaihtoja, vesilukon vaihtoja ja kannakointeja. Joihinkin asuntoihin enemmän ja joihinkin ei mitään, eli keittiöremppa on hiljattain tehty, jolloin nuo on tehty kuntoon omin toimin. Eilen onnistuin sen verran yhtä noista haastattelemaan, että tänään tulevat meidän rappuun. Yksi asunto on tehtävänä ennen tätä kämppää tässä rapussa, joten olen jo raivannut kaiken valmiiksi.

On sentään aamutoimet tehtynä, jotta tällä kertaa ei ole huolta siitä, että säntäävät sisään ja minä olen vielä uniasussa.

Meidän kylppärirempan aikoihin sattui niin, että minun kylppäri oli ollut valmis jo monta päivää eikä ollut mitään kesken enää, joten minun asuntooni ei kellään pitänyt olla enää asiaa. En tiedä, mikä etiäinen oli, että aamusuihkuun mennessäni laitoin turvaketjun kiinni huoneiston ovessa. Kun olin jo melkein valmis suihkusta, niin ensin kuului ovikello ja sitten yritettiin avaimella, mutta onneksi ketju jumitti. Sain sen verran vaatetta päälle, että menin kurkkaamaan, niin duunarit pyyteli vuolaasti anteeksi, että oli katsoneet kerroksen väärin eikä mitään asiaa minulle. Tuossa vielä sellainen hauska juttu, että Aatun vuoksi joudun pitämään kylppärin ovea auki, kun se muuten mouruaisi oven takana koko ajan, joten olisi ollut jokseenkin kiusallinen tilanne, jos sieltä olisi joku tullut sisään asti.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hippi

^^
-paina mieleen mihin jätit auton parkkiin isoissa kauppakeskuksissa ==> ei huolta, onneksi ei ole autoa
-päiväykset ==> tarkistan aina automaattisesti
-punnitseminen sekä oikea tuote ja lukumäärä tarrassa ==> kantapään kautta tämä on jo selkäytimessä
-oikea tarjoustuote ja tarjouksen voimassaolo ==> tämänkin olen oppinut jo ja tarkistan vielä IP-kassalla, että oikea hinta tulee näytölle
-pyydä ja tarkista kuitti ==> IP-kassalla seuraan näytöltä, että tuotteelle tulee oikea hinta, kantapään kautta opittu tämäkin
-tarkista kassan kaukalosta kaikki tuotteet kassiin ==> IP-kassalla pakkaan sitä mukaa, kun olen rekisteröinyt (vai miksi sitä piippausta sanotaan) tuotteen
-osta heräteostosten lisäksi myös ne tuotteet joita tulit ostamaan ==> tässä on vielä opittavaa, etenkin jos kyse on jostain perusreitin ulkopuolella olevasta tuotteesta
-älä osta muovikassia vaan ota vanha joulukuvioitu muovikassi taskusta ==> en käytä lainkaan muovikasseja, vaan on jämäkankaista ommeltuja kestokasseja ja reppu
-sateella älä osta paperikassia ==> en ole koskaan ostanut paperikassia
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Brutto

Lainaus käyttäjältä: a4 - toukokuu 03, 2023, 17:27:52

-paina mieleen mihin jätit auton parkkiin isoissa kauppakeskuksissa


Käyttämissäni kauppakeskuksissa tätä ongelmaa minulla ei enää ole, sillä autoni seisoo aina pysäköintihallissa omassa ruudussani. Myös silloin kun en ole kauppakeskuksessa.

Mutta minulla on runsaasti kokemusta autoni hukkaamisesta laivojen autokansille. Autokannelle pääsee yleensä vasta varttia ennen laivan saapumista satamaan ja siinä tulee kiire etsiä oma auto, kun autokansia on useita ja kaikki sokkeloisia ja autot aivan kiinni toisissaan. Jos et ole löytänyt autoasi kun ramppi aukeaa, tilanne on nolo. Autosi saattaa estää satojen muiden autojen poistumisen laivasta.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Hippi - toukokuu 04, 2023, 08:13:58
...kun asunnoissa on hiukan vaihtelevasti tehtävä hananvaihtoja, vesilukon vaihtoja ja kannakointeja. Joihinkin asuntoihin enemmän ja joihinkin ei mitään, eli keittiöremppa on hiljattain tehty, jolloin nuo on tehty kuntoon omin toimin.

Olen joskus itsekin hieman kannakoinut, tietämättä oikeaa termiä. Uutuus minulle.

LainaaPutkiston kannakointi on aina osa prosessiputkiston kokonaisuutta. Kannakoinnin ensisijaisena tehtävänä on vastaanottaa putkiston painon aiheuttama kuormitus kannatuspisteessä ja jakaa kuormitus sekundäärikannakkeiden avulla ympäröiviin rakenteisiin.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Kopek

Lainaus käyttäjältä: Brutto - toukokuu 04, 2023, 09:06:32
Jos et ole löytänyt autoasi kun ramppi aukeaa, tilanne on nolo. Autosi saattaa estää satojen muiden autojen poistumisen laivasta.

Kokemusta on. Siitäkin on kokemusta, että auto ei lähde käyntiin ja on työnnettävä henkilökunnan avustuksella. "Työntöstartti" sentään onnistui, kun auto sattui olemaan kevyt Nissan Micra. Sen oli parastakin onnistua, koska auto oli aivan laivan pohjalla, ja olisi pitänyt ajaa pois ylämäkeen. Laiva oli Superfast, jossa oli tuollainen pohjakansi. Jonkin automaattivaihteisen amerikanraudan kohdalla tilanne olisi ollut hankalampi. Sellainenkin tapaus on meidän suvussamme koettu, mutta minä en ollut mukana. Auto ei sentään ollut missään pohjalla, mutta muutama mies kai sitä oli työntämässä.

Oldsmobilen reissulla vuonna 2000 auton laturin hihna alkoi luistaa, eikä akku latautunut. Saksassa autolla pärjäsi, koska siellä ei pidetty ajovaloja, jolloin akusta ei otettu ajaessa virtaa. Silloin laturin vastus oli pienempi eikä hihna luistanut. Tanskaan ja Ruotsiin tultaessa piti sytyttää valot, ja silloin akku alkoi tyhjentyä eikä latautunut kunnolla. Valot kuitenkin juuri ja juuri paloivat, eli sen verran laturista tuli virtaa. Autoa ei  voinut missään vaiheessa sammuttaa, koska se ei olisi lähtenyt käyntiin.

Tarkoituksemme oli ajaa yön aikana aamuksi Kapelskärin satamaan. Parikymmentä kilometriä ennen satamaa pysäytimme tien laitaan, ja silloin sammutin vahingossa moottorin. Näytti siltä, että laiva lähtee ilman meitä. Onneksi vastaan tuli rekka, jonka kuljettaja pysäytti ja kysyi, onko ongelmia. Joku toinen kuski oli kuulemma kertonut hänelle, että tien varressa on amerikanrauta, joka on täynnä kauniita tyttöjä, jotka tarvitsevat apua. No, tieto ei ollut aivan oikea, mutta kuski kuitenkin auttoi kaapeleilla automme käyntiin, joten pääsimme satamaan.

Autoa ei voinut sammuttaa lauttaa odotellessamme, joten ajoimme jonnekin syrjempään ja annoimme koneen käydä tyhjäkäynnillä, jotta akku latautuisi. Tilanne oli epämukava, koska oli vaara, että emme pääse laivaan, jos joudumme sammuttamaan moottorin. Eihän autoa (varsinkaan sikamaisesti savuttavaa Dieseliä) saisi pitää tyhjäkäynnillä jossakin lauttajonossa. En muista, sammutinko moottorin välillä, vai pidinkö sen käynnissä. Jotenkin laivaan kuitenkin selvittiin. Suomen satamassa piti vielä jännittää, lähteekö auto käyntiin. Onneksi se lähti. Ei sitä takaisin Ruotsiin olisi viety, vaikka se ei olisi käynnistynytkään. Ostin myöhemmin uuden laturin hihnan, vaikka auton "tarina" oikeastaan päättyi tuohon reissuun. Sitä ei enää koskaan katsastettu, ja se jäi pois käytöstä.

Brutto

^ Monesti autojen varashälyttimet pärähtävät soimaan kun laiva irtoaa laiturista. Aallokossa ne voivat soida koko matkan ajan. Tällöin akku voi olla tyhjä kun päästään satamaan.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: Hippi - toukokuu 04, 2023, 08:23:49
-pyydä ja tarkista kuitti ==> IP-kassalla seuraan näytöltä, että tuotteelle tulee oikea hinta, kantapään kautta opittu tämäkin
-tarkista kassan kaukalosta kaikki tuotteet kassiin ==> IP-kassalla pakkaan sitä mukaa, kun olen rekisteröinyt (vai miksi sitä piippausta sanotaan) tuotteen

Välttelen itsepalvelukassoja, koska osoittaa omalta vähäiseltä osaltani, että kassatyöntekekijät ovat tarpeellisia ja että heillä olisi töitä myös jatkossa. Käytän ip-kassoja vain kiiretapauksissa ja oikealla kassalla on liian pitkä jono.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Hippi

^
Joo, onhan tuossa kyllä vinha perä, että vähitellen henkilökunta taitaa jäädä kaupassa tarpeettomaksi, kun näitä erilaisia teknisiä uudistuksia tehdään.

IP-kassan suurin hyöty on siinä, että voi pitää ihan omaa tahtia ja saan pakattua ostokseni oikeassa järjestyksessä. Palvelevalla kassalla tahtoo aina käydä niin, että tavarat saapuvat pakkauspäätyyn väärässä järjestyksessä, vaikka olen ne hihnalle nostanut juuri siinä järjestyksessä, kun haluan ne pakkauspäätyyn. Sitten joudun odottelemaan jotain painavampaa ennen kuin voin taas jatkaa pakkaamista, välillä on juostava hoitamaan maksu ja taas takaisin pakkaamaan loput ostokset. Lopulta huomaan olevani jo seuraavan asiakkaan tiellä.

IP-kassalta pääsen isompienkin ostosten kanssa paljon sujuvammin ja nopeammin pois kuin palvelukassalta.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Brutto - toukokuu 04, 2023, 09:36:27
^ Monesti autojen varashälyttimet pärähtävät soimaan kun laiva irtoaa laiturista. Aallokossa ne voivat soida koko matkan ajan. Tällöin akku voi olla tyhjä kun päästään satamaan.

Tuosta tuli mieleen että elämän ongelmista iso osa on kaikenlaisten varassuojauksien tai turvaominaisuuksien aiheuttamia.

Muistinvaraista listaa viime ajoilta:

- vuokra-asuntoon avainta hommattaessa piti soittaa kolmeen paikkaan, tunnistautua netissä ja nyt odotellaan muutama päivä, että saadaan maksaa satanen ja avaimet käteen
- tietokone hidastelee
- pankkiohjelmat eivät toimi ajoittain
- avain on hukassa ja paikat lukossa
- varashälytin huutaa turhaan
- henkilökortti unohtui eikä asiointi suju
- pikkuliikkeen maksupääte ei toimi
- vedetään puomeja, köysiä, vaijereita ja kettinkejä teiden ja polkujen poikki, aiheutuu jopa kuolemantapauksia
- murto- ja palohälyttimet juoksuttavat palokuntia ympäri kaupunkeja
- kunnon kansalaiset eivät voi hankkia luvallista pistoolia jonka kriminaalit ostavat kymmenessä minuutissa torin laidalta
- alkoholin suurkuluttajat joutuvat juomaan korvikkeita ja huumeidenkäyttäjät saavat mitä ihmeellisimpiä rotanmyrkkysekoituksia koska reilumman pelin myymälöitä tai hintaa ei ole

Tuossa avainhommassa huvittavaa on myös se, että avainten saanti on tehty todella hankalaksi, kalliiksi ja vaikeaksi mutta sisään pääsee myös rivitaloasunnon ikkunalasin rikkomalla, hyvinkin helposti. Suurin osa "turvaominaisuuksista" on sellaisia jotka eivät murto-, varkaus- tai tietorikollisalaan erikoistuneita pidättele mutta aiheuttavat usein kohtuullisen suurta haittaa ja kuluja peruskansalaisille.

Liiallinen turvahakuisuus on selvästi pahasta mutta missä on se oikea raja? Kas siinäpä kysymys. Pikkulapsetkin väistämättä kaatuvat elonsa alkupäivinä - pitäisikö kypärä määrätä pakolliseksi taaperoille?
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hippi

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - toukokuu 04, 2023, 10:02:37
Liiallinen turvahakuisuus on selvästi pahasta mutta missä on se oikea raja? Kas siinäpä kysymys. Pikkulapsetkin väistämättä kaatuvat elonsa alkupäivinä - pitäisikö kypärä määrätä pakolliseksi taaperoille?

Juu ja kaikista hulluinta on, että monesti on pikkulapsen kaatuminen häntä suojelevan aikuisen aiheuttama.

Kun aikuinen, yleensä äiti tai isä, näkee taaperon juokseva aivan liian kovaa (siis aikuisen mielestä), niin ilmoille kajahtaa perkeleellinen huuto: VARO, ÄLÄ JUOKSE NIIN KOVAA, KAADUT PIAN!!!!!!!!!

Piltti pelästyy huutoa ja kääntää päätään katseen suuntaan ja kaatuu turvalleen. Hätääntynyt aikuinen juoksee penskan luo ja alkaa moittimaan: Mitäs minä sanoin, että ei saa juosta niin kovaa ,että kaatuu!

Minä opin tuonkin kerrasta ja sen jälkeen vain suljin silmäni ja odotin tuleeko huutoa, kun rakkaudenhedelmä juoksee alamäkeen huomattavasti kovempaa kuin mihin oletan kykyjensä riittävän.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Karikko


^
Tuosta tuli mieleen vanha juttu. Juoksukilpailussa (aitajuoksu 110 aidat) puolivälin-paikkeilla kannustaja huusi juoksijalle hyvä "nimi" (oli muuten juha) sinä johdat vedä täysillä, tai jotain sentapaista kannustusta.

No tämä alkoi vilkuilla sivuilleen ja rytmi sekosi ja putosi sijoituksessaan muutaman sijan, muuten olisi ollut ylivoimainen.

Pelkkä huutaminen ja hurraaminen ei varmaan olisi vienyt huomiota juoksemisesta, mutta nimen mainitseminen ja tilanteen kertominen vei huomion epäoleelliseen.