Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Fiilikset ja päivän mietteet

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 18:17:24

« edellinen - seuraava »

Hayabusa ja 42 Vieraat katselee tätä aihetta.

Amore

#6540
Minulla oli eilen aamulla sovittu tapaaminen Pitäjänmäellä. Menin junalla Valimoon. Oli aamuruuhka ja junasta purkautui samaan aikaan kanssani joukko ruotsinkielisiä teinejä; lukiolaisilta vaikuttivat. Mietin, että Pitäjänmäellä tuskin on ruotsinkielistä lukiota, mutta ehkä he olivatkin menossa esim. urheilupuistoon. Saattoi olla virkistyspäivä tms. He olivat liikkeellä niin isona ryhmänä, ettei matka mitenkään vaikuttanut normaalilta koulumatkalta. Tapaamisen jälkeen olin palaamassa asemalle kun vastaan pelmahti toinen samanlainen ruotsinkielinen joukko. Kummankin ryhmän kohdalla huomasin, että joukossa oli yksi poika, joka kulki hieman toisten perässä yksinään ja kuulokkeet korvilla. Kaikki muut kulkivat jonkun kaverin kanssa ja pärpättivät keskenään. Juolahti mieleeni, onkohan jokaisella luokalla oppilas, jolla ei ollut kaveria. Tuli hieman surullinen olo. Ihan mukavan näköisiä poikia olivat nämä perässä yksin kulkeneet. On tietysti mahdollista, että jonkun kaveri oli sairaana ja joku vain viihtyi hetken paremmin omissa oloissaan. Mutta...mitä nyt ajattelen omia koulureissuja, niin olisi melkeinpä ollut vaikeaa noissa tilanteissa vetäytyä yksinäisyyteen. Vaikka oma kaveri olisi ollut poissa, niin jonkun ryppään jatkoksi silti olisin mennyt.
All you need is Love

Kopek

Ehkä loonereista vielä kuullaan. He näyttävät kulkevan omia polkujaan. Ehkä heistä tulee huipputiedemiehiä - tai sarjamurhaajia.

-:)lauri

On niin sanotusti hieman enemmänkin hidas fiilis. Tässä ollaan ikään kuin leikitty ohjelmoijaa viimeiset 15 vuotta, mutta vasta viime viikolla selvisi, kuinka voin VS Codessa ja Notepad++:ssa monistaa kursorin haluamiini kohtiin tekstiä ja siten kyetä muokkaamaan tekstiä useammassa paikassa samaan aikaan ilman, että tarvitsee toimia kuten ennen, eli että kirjotan saman tekstimuutoksen kymmenen eri kohtaan tekstiä erikseen :D
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Socrates

Tytär kävi ensimmäistä kertaa uudessa asunnossani, tuntui tykkäävän.

Oli mielenkiintoinen keskustelu menneistä, joihin sain uusia näkökulmia.

Avasi minulle Nordnet-tilin, kun on jo kokenut sijoittaja ja itse en ymmärrä sijoittamisesta hölkäsen pölähtävää ja inflaatio syö säästöjä. Lähtee hu Irlantiin Applelle töihin ja yrittää puhelimitse neuvoa noissa asioissa.

Nykymaailmassa on nuorten armoilla, kun pitää hoitaa netissä erilaisia asioita.
Kävelevä kremppakertymä

Toope

Työasioissa tulee nyt eteen tilanne, että olen (käytännössä) vastuuhenkilö, vaikken virallisesti esimies. Vähän ressiä luo, mutta vain vähän.

Kopek

Lainaus käyttäjältä: Socrates - elokuu 25, 2023, 14:54:47
Lähtee hu Irlantiin Applelle töihin ja yrittää puhelimitse neuvoa noissa asioissa.

Nykymaailmassa on nuorten armoilla, kun pitää hoitaa netissä erilaisia asioita.

On mukavaa, kun jälkipolvi menestyy ja voi tarjota apua vanhemmilleen. Huonomminkin voisi olla. Jotkut vanhemmat joutuvat kamppailemaan lastensa huumeongelmien, rikosongelmien, alkoholiongelmien, parisuhdeongelmien, rahaongelmien ym. kanssa.

Eiliseltä jotain hyvää ja jotain huonoa: Hyvää oli se, että sain palautettua yli 12 vuotta tavoittamattomissa olleen Google-tilin. Huonoa oli se, että unohdin ruokaa jääkaappiin pilaantumaan, kun lähdin muutamaksi päiväksi toisiin maisemiin.

Google-tili avautui täysin sattumalta. Olin jo vuosia sitten luopunut toivosta. Nyt selasin aivan muita kuin tähän asiaan liittyviä tiedostoja ja päätin huvikseni kokeilla yhdestä asiakirjasta löytämääni salasanaa. Se ei kelvannut, niin kuin oletinkin, mutta "unohditko salasanan" -linkki vei tekstiviestivahvistukseen. En ollut muistanut, että olisin koskaan antanut puhelinnumeron tähän tarkoitukseen, mutta kai olin tehnyt niin, koska tekstiviesti tuli puhelimeen.

Periaatteeni on pitää ruokahävikki mahdollisimman pienenä, koska se tarkoittaa suoraa rahamenoa. Jääkaappiin unohtaminen tuli tällä kerralla maksamaan 2-3 euroa, joten ei siihen nyt maailma kaadu. Enemmän melkein harmitti se, että ruuan valmistamiseksi tehty työ meni hukkaan.

MrKAT

Eilen nostin potut maasta, 1 sankollinen kertyi ja kohtuu isoja pottuja. Vähän oli kylvettykin koska oli tarkotus vaan olla ensipottuja vain. Koska ei ole kunnon isoa viileää säilytystilaa. Salaatit on alkaneet taas kasvaa isolehtisiksi ja ovat taas paremmin syötäviä, sateet ja lämpö ehkä paransi. Vaikka kylvetty jo toukokuussa laatikkoon (josta kesäkuussa maahan).
Tänään on jalkalihakset kipeinä mutta se johtunee pääosin aiemmasta juoksulenkistä.
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Socrates

Kaadoin mökillä tontin isoimman koivun, joka oli jo tyvestä laho. Kaataminen oli helpompaa kuin odotin, mutta se mätkähti loivaan ylämäkeen jääden koko matkalta vääränsuuntaiseen jännitykseen eli saha juuttuu kiinni melkein heti. Tottakai olin varautunut siihenkin, mutta tämä on niin raskas, että oikein mikään tekniikka ei auta. Syksyn mittaan selviää jääkö suurin osa siitä lahoamaan vai saanko esimerkiksi väkipyörällä jotenkin siirrettyä edes toista päätä hiukan tasaiselle. Nyt ei ollut aikaa tehdä muuta kuin jostain 10 metrin kohdalta yrittää pääosin kirveellä katkaista, mikä jo melkein onnistuikin. Olisi ensimmäinen puu, jonka kanssa luovutan, jos huonosti käy :-\.
Kävelevä kremppakertymä

Xantippa

Tänään se sitten tapahtui, siirsin työkamani, näytöt ja muut, viralliseen työhuoneeseen. Tai no, ei sentään ihan pelkkä työhuone, on siellä sohva, josta voi tehdä vierasvuoteen. Mutta tähän saakka olen koronan ja etätyöt roikkunut ensin enimmäkseen läppärin kanssa sohvalla ja sitten kun näytöt hommasin, ruokasalin pöydällä.

Ei siinä muuta, mutta kun aina vannoin, että työhuonetta kotiin ei tule, mutta kyllähän nämä viimeiset vuodet ovat olleet selvää viivytystaistelua, joka nyt on sitten hävitty.

No, otetaan siten, että työelämä siirtyy yläkertaan ja alakerta jää sitten kokonaan kotielämälle.

Silti, jostain syystä tuntuu tappiolta.

T: Xante

Kopek

Lainaus käyttäjältä: Socrates - elokuu 30, 2023, 14:32:17
Kaadoin mökillä tontin isoimman koivun, joka oli jo tyvestä laho. Kaataminen oli helpompaa kuin odotin, mutta se mätkähti loivaan ylämäkeen jääden koko matkalta vääränsuuntaiseen jännitykseen eli saha juuttuu kiinni melkein heti. Tottakai olin varautunut siihenkin, mutta tämä on niin raskas, että oikein mikään tekniikka ei auta. Syksyn mittaan selviää jääkö suurin osa siitä lahoamaan vai saanko esimerkiksi väkipyörällä jotenkin siirrettyä edes toista päätä hiukan tasaiselle. Nyt ei ollut aikaa tehdä muuta kuin jostain 10 metrin kohdalta yrittää pääosin kirveellä katkaista, mikä jo melkein onnistuikin. Olisi ensimmäinen puu, jonka kanssa luovutan, jos huonosti käy :-\.

Jäikö moottorisaha kiinni lopullisesti? Jos ei jäänyt, voisiko sillä sahata runkoon V:n mallisen tai U:n mallisen kolon tai useampia, joita hiljalleen varovasti suurentaisi. Idea olisi se, että kun runko katkeaa, se ei kiilaa moottorisahan terää jumiin. Eli vähän terällä näykkii sieltä täältä ja kalvaa runkoa poikki. Jos vielä alapuolelle uskaltaa sahata "yläterällä" jonkinlaisen viillon, sekin voi auttaa katkeamishetkellä. Työturvallisuusviranomaiset eivät ehkä pitäisi ajatuksesta, mutta eivät kai ne siinä vieressä kyttää. 

Socrates

^ Ei ole moottorisahaa, operoin pitkällä pokasahalla.
Kävelevä kremppakertymä

-:)lauri

Pitää yrittää ihmisten ilmoille. Tuli juuri uusi pankkikortti ja ohjeita kursorisesti silmäillen olin noukkivinani kehotuksen, että korttia tulisi käyttää fyysisesti jossain näppäillen tunnusluku, jotta se aktivoituisi.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: -:)lauri - elokuu 31, 2023, 19:46:11
Pitää yrittää ihmisten ilmoille. Tuli juuri uusi pankkikortti ja ohjeita kursorisesti silmäillen olin noukkivinani kehotuksen, että korttia tulisi käyttää fyysisesti jossain näppäillen tunnusluku, jotta se aktivoituisi.

Kyllä näin on. Joka kerta yhtä jännittävä hetki, tuntuu vaikealta uskoa, että se sama tunnusluku toimii, mutta kyllä se toimii. Järjellähän ei ole mitään syytä, miksi ei toimisi, mutta tämä onkin jokin syvänpään epäluulo, joka minussa elää.

Kaipaan aikoja, jolloin pankki antoi valita kivan kuvan korttiin. Nyt tuli tylsä musta entisen tylsän harmaan tilalle. Plussaa on kortin numero(t) takapuolella selkonumeroilla, eikä minään kryptisenä kohokuviona.

T: Xante

-:)lauri

Nyt on käyty ihmisten ilmoilla perkele. Kävin Tennispalatsissa katsomassa mission imposimplen. Sitten palasin oman elämäni Ethan Hunttina julkisilla tänne kotiin raportoimaan asiasta teille.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - elokuu 31, 2023, 20:25:37
Kyllä näin on. Joka kerta yhtä jännittävä hetki, tuntuu vaikealta uskoa, että se sama tunnusluku toimii, mutta kyllä se toimii. Järjellähän ei ole mitään syytä, miksi ei toimisi, mutta tämä onkin jokin syvänpään epäluulo, joka minussa elää.
Minulla lakkasi kortti toimimasta. Menin valittamaan pankkiin. Tiskin takana oleva henkilö totesi, että varmaan on rikki ja tilataan uusi. No siinä kävi sitten niin, että vaihtui sekä tunnusluku että korttinumero. Jälkimmäisen havaitsin vasta, kun eräs vakioveloitus ei lähtenytkään kortilta.

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - elokuu 31, 2023, 20:25:37
Kaipaan aikoja, jolloin pankki antoi valita kivan kuvan korttiin. Nyt tuli tylsä musta entisen tylsän harmaan tilalle. Plussaa on kortin numero(t) takapuolella selkonumeroilla, eikä minään kryptisenä kohokuviona.

Joo, ne kuvakortit oli kivoja.  :)
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur