Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Fiilikset ja päivän mietteet

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 18:17:24

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 34 Vieraat katselee tätä aihetta.

Sepe

Tänään on taas saunapäivä. Sopivia löylyjä toivottaen.

a4

#1156
Lainaus käyttäjältä: Kopek - heinäkuu 20, 2019, 18:25:31
Olin kävellyt jo ainakin 150 metriä, kun vilkaisin taakseni. Siellä lakiuskovaiset valo-ohjatut ihmisrobotit yhä seisoivat tyhjän kadun äärellä punaisen valon pidätteleminä. Minä olin painellut tien yli valon välistä välittämättä, kun kerran autoja ei ollut tulossa missään. Yhtä autoa kannattaa erityisesti tarkkailla - tiedätte kyllä mitä.
Täältä punaisen valon takaa on mukavasti aikaa hihitellä kiireisiä, säikkyjä, epävarmoja, uhkarohkeita ja muissa maailmoissa olevia punaisia päin härän lailla puskijoita.
Pienellä pelkokertoimella potentiaalisista tuoreista verijäljistä jotka voivat haitata nukahtamista.
Kuin tyhjästä ilmestynyt poliisiauto tuo mukavaa lisäjännitystä ja hauskoja reaktioita kaikkein taparikollisimmillekin tuhmeliineille, vaikka kiinnijäämistä ja väkivaltaisen raakaa sakotusta en ole vielä päässyt näkemään luonnossa.
Toki kuulokkeet päässä hälytysajoneuvojen alle valmiiksi juokseva uhrikin on vielä itseltäni verekseltään näkemättä.
Vielä ehtii, kuten punaisten valojen vastarintataistelijat sanovat.
Toki valomeren ulapalla kohtaavat välillä toisensa myös totiset filosofit, toinen kenties havukka-ahomaisesti sinisiä ajatuksia ajatellen punaisissa valoissa ja joskus vihreissäkin, toinen ehkä jotain voimallisempia, kauaskatseisempia tai aikaansa suurempia aatoksia puskien urheasti edellään maailmaan.

Tieteessäkin moni keksintö on syntynyt vahingossa ja kuvailemasi kahteen kertaan kuvattu filmi kuulostaa vähintäänkin taiteelliselta innovaatiolta! Hyödynnä keksintöäsi vaikkapa kiehtovina kuvakollaaseina.

hibiscuc

Lainaus käyttäjältä: Sepe - heinäkuu 20, 2019, 19:54:06
Tänään on taas saunapäivä. Sopivia löylyjä toivottaen.

Onpa mukavaa, kun avauduit. Taidat olla menossa rakkaan äijäkerhosi saunaan tosimiesten kesken. Tuskin nyt sentään pelkästään itsellesi toivottelet sopivia löylyjä.

MrKAT

Lueskelin erinomaista Rekiaron suomi-englanti-sanakirjaa ja osuin ei-osastoon, jossa oli ei-.. sanontoja.  Tämä...

   ei vara venettä kaada  better safe than sorry

..pani miettimään. Suomenkielinen sanonta ei itse asiassa sano mulle paljon mitään, tuttu, mutten koskaan käyttänyt, enkä ymmärtänyt sitä(?!). Englanninkielinnos selventää ajatusta huomattavasti! Mutta ajatuksen mielikuvat meni heti autoilijaan joka hiljentää nopeuttaan turvalliseksi ja lailliseksi, koska sorry on liian myöhäistä yliajetulle ja omaisille haudan ääressä.

Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

safiiri

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - heinäkuu 21, 2019, 01:27:39
Lueskelin erinomaista Rekiaron suomi-englanti-sanakirjaa ja osuin ei-osastoon, jossa oli ei-.. sanontoja.  Tämä...

   ei vara venettä kaada  better safe than sorry

..pani miettimään. Suomenkielinen sanonta ei itse asiassa sano mulle paljon mitään, tuttu, mutten koskaan käyttänyt, enkä ymmärtänyt sitä(?!). Englanninkielinnos selventää ajatusta huomattavasti! Mutta ajatuksen mielikuvat meni heti autoilijaan joka hiljentää nopeuttaan turvalliseksi ja lailliseksi, koska sorry on liian myöhäistä yliajetulle ja omaisille haudan ääressä.

Mä oon aina mieltänyt tuossa sen varan samaan tapaan kuin kuppiin jätetään "maitovaraa" eli veneen lastauksessa huolehditaan, että se ei ui liian syvällä, vaan jää varaa laidan ja vedenpinnan väliin. Että parempi tässä jättää varaa vaikka hiukka tarvetta enemmän kuin yhtään liian vähän, jos vaikka tuulee ja tyrskyääkin yllättävän kovaa. Toinen osa tästä kalevalaisesta sananlaskustahan on "ei tuki suovoa kaada" (eli suovan huolellinen "varman päälle" tukeminen ei aiheuta sen kaatumista). Sananlaskuissahan usein viitataan maatalouteen ja entisaikana kaikille tuttuihin toimiin ja tilanteisiin, jotka nykyään ovat jääneet useimmille etäisiksi. Ei ole enää kokemuksia sen kummemmin veneen kantokyvyn pohtimisesta kuin heinäsuovien romahtamisistakaan. Siksi vanha sananlasku ei enää aukene, eikä varsinkaan herätä eläviä mielikuvia tavallisista tilanteista. Ulkomaiset sananlaskut luultavasti jo paljon aiemmin ovat kuvanneet sellaista nykyisin tutumman oloista kaupunkilaista elämää, joten ne saattavat siten olla helpommin lähestyttäviä. Suomessa maaseutumainen elämä jatkui yleisempänä pidempään.

Hayabusa

Kuulema ihminen olisi yöllä käynnyt kuussa. Mahtaakohan pitää paikkansa? Telkkarissa ainakin oli joku Kuustudio...
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Juha


Tuntus vähän siltä, että uskonnot ovat läheistä sukua paranoidisuudelle.

Juha

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - heinäkuu 21, 2019, 08:30:28Kuulema ihminen olisi yöllä käynnyt kuussa. Mahtaakohan pitää paikkansa? Telkkarissa ainakin oli joku Kuustudio...


Tietyssä mielessä väite voi olla totta, vaikka Kuussa olisi käyty. Jos näin väittää, vaikka Tietää, että Kuussa on käyty, niin on suorasti ottaen levittämässä valetta. Muuten voi olla oikeassa, tosin ilmaisutapa hassu.

Hippi

Lainaus käyttäjältä: Kopek - heinäkuu 20, 2019, 18:25:31
Lain rikkominen, kun itse hyötyy siitä, on joskus piristävää. Kuten tänään.

Olin kävellyt jo ainakin 150 metriä, kun vilkaisin taakseni. Siellä lakiuskovaiset valo-ohjatut ihmisrobotit yhä seisoivat tyhjän kadun äärellä punaisen valon pidätteleminä. Minä olin painellut tien yli valon välistä välittämättä, kun kerran autoja ei ollut tulossa missään. Yhtä autoa kannattaa erityisesti tarkkailla - tiedätte kyllä mitä.

Näiden kopekkien toimintaa olen joutunut selittämään aikanaan omille lapsilleni kuin myös nykyisin, jos olen liikkeellä naapurin tenavien kanssa. Juuri kun pääsee selittämästä liikennevalojen tarkoituksen ja merkityksen, tulee joku joka punaisesta valosta välittämättä pyyhältää kadun yli. Seuraava kysymys on  helppo arvata "miksi tuo sitten menee, kun on punainen valo eikä saisi mennä?". Olen vastauksessani pyrkinyt välttämään halventavia sanoja ja korostamaan sitä, että me seuraamme valoja ja kuljemme niiden mukaan, emme jonkun tuntemattoman henkilön väärän toiminnan mukaan.

Onneksi meidän elämämme ei ole niin tiukalle aikataulutettu, että ei ehdi odottaa valojen vaihtumista.

---

Harvoin minulla nettikirjoitukset menee ihon alle, mutta Kopekin elvistely lain halveksimisella sen kyllä tekee :(

If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Kopek

Lainaus käyttäjältä: Hippi - heinäkuu 21, 2019, 11:18:10
Harvoin minulla nettikirjoitukset menee ihon alle, mutta Kopekin elvistely lain halveksimisella sen kyllä tekee :(

Lain ja lainvalvojien palvonta on nykyajan uskonto, johon ihmisiä aivopestään läpi koko elämän pikkuvauvasta asti vähän niin kuin islamilaisessa yhteisössä aivopestään ihmiset palvomaan Allahia ja profeetta Muhammedia. Jos joku loukkaa pyhää uskontoa, olkoon se islam tai poliisinpalvonta, niin hartaat uskovaiset loukkaantuvat. Islamilaisissa maissa he ehkä lähtevät kaduille riehumaan ja tappamaan toinen toisiaan.

Havaintojeni mukaan hyvin moni ihminen kävelee päin punaista liikennevaloa tietyissä tilanteissa. Sosiaalinen paine on se, joka pidättelee. En minäkään aina kehtaa kävellä vaikka mieli tekisi, vaan jään ihmisjoukkoon odottamaan, vaikka autoja ei tulisikaan. Kun tuollaisessa tilanteessa joku nuori nainen menee kadun yli päin punaista valoa, itseäni alkaa harmittaa, kun olenkin osoittautunut pelkuriksi ja seisonut legalistien joukossa.

Paikat, joissa en yleensä kävele päin punaista ovat esimerkiksi seuraavia:

Leveä katu, pitkä suojatie, paljon ihmisiä odottamassa, potentiaalinen mahdollisuus auton sittenkin tulla paikalle jostakin suunnasta, auto pysähtyneenä suojatien eteen punaisiin valoihin.

Viimeksi mainittu tilanne tarkoittaa paikkoja, joissa palaa samanaikaisesti punainen valo sekä jalankulkijoille että autoilijoille. Näitä on erittäin paljon, ja tällaisessa punaisessa valossa odottaminen jalankulkijana tuntuu kaikkein idioottimaisimmalta.

Paikat, joissa mahdollisesti kävelen päin punaista:

Kapea katu, lyhyt suojatie, ei ihmisiä näkemässä tai vain vähän ihmisiä paikalla, autoja ei näkyvissä eikä niitä edes teoriassa ehdi tulla mistään sinä aikana, kun punainen valo palaa jalankulkijoille, muitakin ihmisiä kävelee päin punaisia.

Lain noudattamisessa ja siihen suhtautumisessa on paljon ristiriitoja. Yksi näkyvimmistä on se, että ihmiset rikkovat lakia, mutta sanovat, etteivät hyväksy sitä, ja kiittävät siitä, että jäävät kiinni ja saavat rangaistuksen. Ja sen jälkeen he taas rikkovat lakia.

En ajattele enkä toimi noin vaan rikon lakia ideologisista syistä ja täysin tietoisesti ja hyväksyen sen, mitä teen. Joskus on suorastaan mukava rikkoa lakia aivan vain rikkomisen ilosta. Kuten olen aikaisemmin monesti todennut, hyvän ja pahan käsitykseni on monissa asioissa käänteinen yleisesti vallalla olevaan käsitykseen verrattuna.

Lähes kaikkien ihmisten käsitys on samalla tavalla käänteinen kuin minunkin silloin kun he toimivat spontaanisti läheisten ihmisten kanssa. Tällöin heidän toimintaansa ohjaa universaali luonnollinen moraali. Ero on siinä, että keskivertoihmisten käsitys kääntyy elinikäisen aivopesun ansiosta nurinkuriseksi, kun he astuvat ulos lähipiiristään. Tällöin heidän hyvä-paha -käsityksensä muuttuu viralliseksi ja he hyväksyvät totalitaristisen pakottamisen ja vallankäytön millaista se onkin. Tässä asiassa ei ole mitään rajaa. Natsi-Saksan asukkaat, Neuvostoliiton asukkaat, kommunistisen Kiinan asukkaat, Pohjois-Korean asukkaat, poliisi-Suomen asukkaat, he kaikki hyväksyvät omassa maassaan vallitsevan käytännön ja poliittislähtöisen alistamisen aina brutaaliin järjettömyyteen asti. Näin on, ja näin tulee olemaan.

mikainen

Liikennevalot on tehty turvallisemman tien ylitystä varten. Ei sitä varten, että punaisissa pitää pysähtyä oli tilanne mikä hyvänsä. Turvallistahan se ei ole silti kun joku autoilija voi olla välinpitämätön valoista vaikka ympärillä on muitakin liikkujia.

En minä siihen mitään sen kummempaa ideologiaa tarvitse, että kävelen päin punaisia jos ei autoja ole näkyvissä.

ROOSTER

#1166
Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - heinäkuu 21, 2019, 08:30:28
Kuulema ihminen olisi yöllä käynnyt kuussa. Mahtaakohan pitää paikkansa? Telkkarissa ainakin oli joku Kuustudio...

Tämäkö:
https://www.youtube.com/watch?v=ILBBGQZVmt4

Mielenkiintoinen kysymys ja vastaus kohdassa 9:30

Tänään tulee muuten kuluneeksi 50 vuotta tuosta tapahtumasta.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hippi

Lasten kanssa liikkuessa on kuitenkin opetettava hyvin yksioikoisesti noudattamaan valoja JA silti olemaan varovainen, jos liikkuvia autoja on näkösällä. Lasten arviointikyky ei välttämättä riitä siihen, että onko turvallista mennä kadun yli punaisilla vai ei, joten sen vuoksi lähtökohtaisesti punainen valo estää ylityksen.

Erikseen on sitten opeteltava kadunylitykset, kun liikennevaloja ei ole. Mutta yleensä ne onkin sitten hiljaisemmin liikennöitjä teitä.

Erityisen hankalaa on neuvoa, miten 120 senttinen nassikka voi kurkkia, että lähimmälle kaistalle suojatien eteen pysähtyneen vasemmalta puolelta ei ole tulossa autoa, jonka kuljettaja ei ole aikeissa pysähtyä. Noiden kanssa on itselläkin monesti hankaluuksia, jos pysähtynyt on paku tai bussi.

Voi olla, että olen ylivarovainen, mutta niin monesti olen joutunut pettymään autoilijoiden piittaamattomuuteen jalankulkijoiden oikeuksista. Varovaisuudesta huolimatta, on tullut lukemattomia lähteltä piti -tilanteita, joten en niitä tieten tahtoen aio hankkia.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

-:)lauri

Lainaus käyttäjältä: Hippi - heinäkuu 21, 2019, 13:44:41
Lasten kanssa liikkuessa on kuitenkin opetettava hyvin yksioikoisesti noudattamaan valoja JA silti olemaan varovainen, jos liikkuvia autoja on näkösällä. Lasten arviointikyky ei välttämättä riitä siihen, että onko turvallista mennä kadun yli punaisilla vai ei, joten sen vuoksi lähtökohtaisesti punainen valo estää ylityksen.
Tonnista vetoa, ettei Kopek ymmärtänyt tästä mitään.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Laika

Sympatisoin Kopekin anarkismia, mutta ihmisen oppimisstrategioiden vuoksi ei pidä aliarvioida väärän esimerkin voimaa. Valitettavasti olen omakätisesti saanut todistaa aiheuttamaani harmia saatuani vedettyä kehnolaatuisia matkijoita perääni. Tämän vuoksi toimivassa yhteiskunnassa joudutaan sietämään kangistavia ja typeriä sääntöjä -ei siksi, etteikö ajatteleva ihminen osaisi ylittää niiden tarkoitusperiä omalla harkinnallaan, vaan siksi että yhtä ajattelevaa ihmistä kohden löytyy kymmenen vaatimattomampaa perässäjuoksijaa. Lapset eivät ole typerämpiä, heidän älykkyytensä on ennemminkin erilaista. Aikuiset ovat monessa mielessä kuin suuria ja vähemmän viehättäviä lapsia, joten sen kortin varaan ei kannata välttämättä laskea.

Menen nyt rannalle.
'Custom will reconcile people to any atrocity, and fashion will drive them to acquire any custom.'

-George Bernard Shaw