Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Fiilikset ja päivän mietteet

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 18:17:24

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 41 Vieraat katselee tätä aihetta.

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: Kansan syvät rivit - helmikuu 11, 2020, 16:39:44
Itseäni kiehtoo sijoituskohteina viihdeteollisuus ja "vihreä teollisuus" ts. "ekologinen teollisuus".

Ongelma "vihreässä teollisuudessa" vain on, että kiehtovimmat sijoituskohteet eivät useinkaan ole pörssissä. Mikä voi kyllä olla ihan järkeväkin ratkaisu, sillä pörssi ei ole erityisen luotettava rahanlähde. Järkevätkin lafkat, joiden rahoitus kerätään pörssissä, voivat mennä nurin ihan siksi, että joku varakas sijoittaja päättää siirtää omaisuutensa jonkun toisen nimikkeen alle riippumatta siitä, onko yrityksen toiminta ollut ekologisesti järkevää vai ei.

Voisitko hieman avata tuota rahoitus pörssissä ja nurin -juttua? Mikä siinä on niin erityistä?
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

-:)lauri

#1981
Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - helmikuu 11, 2020, 19:47:15
Lainaus käyttäjältä: Kansan syvät rivit - helmikuu 11, 2020, 16:39:44
Itseäni kiehtoo sijoituskohteina viihdeteollisuus ja "vihreä teollisuus" ts. "ekologinen teollisuus".

Ongelma "vihreässä teollisuudessa" vain on, että kiehtovimmat sijoituskohteet eivät useinkaan ole pörssissä. Mikä voi kyllä olla ihan järkeväkin ratkaisu, sillä pörssi ei ole erityisen luotettava rahanlähde. Järkevätkin lafkat, joiden rahoitus kerätään pörssissä, voivat mennä nurin ihan siksi, että joku varakas sijoittaja päättää siirtää omaisuutensa jonkun toisen nimikkeen alle riippumatta siitä, onko yrityksen toiminta ollut ekologisesti järkevää vai ei.

Voisitko hieman avata tuota rahoitus pörssissä ja nurin -juttua? Mikä siinä on niin erityistä?

Jos sijoittajia ei sitouteta hankkeeseen, se onko homma eettistä, ei paina heidän sijoituspäätökseen juuri vitun vertaa. Ei pörssi eroa mistään muustakaan rahanlähteestä, jonka sijoituspäätös ei lepää toiminnan etiikassa.

Ja pörssiyrityksistä suurin osa on tehnyt pitkällä (2000-luku) aikavälillä pelkästään tappiota.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: Kansan syvät rivit - helmikuu 12, 2020, 04:38:13
Ja pörssiyrityksistä suurin osa on tehnyt pitkällä (2000-luku) aikavälillä pelkästään tappiota.

LOL  ;D
En tienytkään, että Kansan uutisissa on noin hauska huumoripalsta. Mutta oikeasti: mieti vähän voiko väitteesi pitää paikkaansa. Jos vielä sen jälkeen olet sitä mieltä, niin ei muuta kuin kaivamaan tuloslaskelmia ja ynnäämään lukuja.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

-:)lauri

Päinvastoin kuin sinä, minä olen katsonut osakkeiden ja sijoitusrahastojen arvoa 20 vuotta sitten ja nyt.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

-:)lauri

Tuossa vuosi sitten op:n tarjoamat eläkerahastot olivat vuoteen 2002 verrattuna 40% tappiolla. Siirsin eläkkeeni toisiin rahastoihin ja nyt ne ovat minulla hieman plussan puolella.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

kertsi

Tiedän kaksi hyvin älykästä ihmistä, jotka ilmeisesti molemmat olivat joko burnoutin tai masennuksen takia vähän heikossa hapessa jossain elämänsä vaiheessa. Eivät tunne toisiaan. He sattumoisin molemmat sijoittivat säästöjänsä osakkeisiin, toinen ehkä puolet säästöistään, toinen kaiken, ja menettivät kaiken tai lähes kaiken sijoittamansa.Tarinan opetus on, että älykkäätkin voivat sössiä osakemarkkinoilla, eli pelkkä älykkyys ei tuo erikoistietämystä esim. osakemarkkinoista. Ja toinen opetus (joka ei liity Kansan syvät rivit-nimimerkkiin) on, että masentuneet ovat taipuvaisempia maksamaan liikaa vaikka ja mistä, vaikka sitten osakkeista tai kulutushyödykkeistä. Tätä viimemainittua eli ylihinnan maksamista masentuneena on muistaakseni tutkittu tieteellisestikin.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Aave

Lainaus käyttäjältä: urogallus - helmikuu 10, 2020, 19:34:43
Sopivan kokoisella porukalla voi ottaa kyllä taksin. Tilasellainen ei tule kovin kalliiksi nokkaa (esim 5-6hlöä) päälle, ja sillä pääsee sellaisille teille joilla bussit eivät kulje.
Voi niitä nuoruuden Lapin reissuja!

Kerrankin mentiin neljällä hengellä kaverin bemarilla, kun se oli diesel. "Säästetään samalla matkakuluissa". Säästöä tosiaan kertyi, kun sitten perillä suhattiin taksilla mökin ja rinteen väliä kukin tahollaan, vähintään kolme kertaa päivässä ja matka yhteen suuntaan jotain 20+ euroa, heh! Tyypillisesti vielä siinä kuosissa, että velatkin olivat saatavia...

Mutta bemarista tuli mieleen... Jos joskus oikein tihkaisee ja tympii arkinen työ, niin kannattaa miettiä, miten turhauttavaa olisi olla asentamassa autoihin vilkkuja BMW:n tehtaalla. Siinä vasta turhauttavaa työtä!



(Vitsi piilee siinä, että eiväthän bemarikuskit käytä ikinä vilkkua. Eivät edes juhlapyhinä!)
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

urogallus

Bemarikuskit ovat ainoastaan tavallista vaatimattomampia. Vilkun tarkoitushan on onnistuneen kääntymisen juhlistaminen!

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: Kansan syvät rivit - helmikuu 12, 2020, 10:40:56
Tuossa vuosi sitten op:n tarjoamat eläkerahastot olivat vuoteen 2002 verrattuna 40% tappiolla. Siirsin eläkkeeni toisiin rahastoihin ja nyt ne ovat minulla hieman plussan puolella.

Satunnaisen rahaston kurssi ei ole sama asia kuin yritysten voitto. Jos tässä on epäselvyyttä, kannattaa pysyä erossa sijoitustuotteista.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

-:)lauri

#1989
Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - helmikuu 12, 2020, 22:06:29
Lainaus käyttäjältä: Kansan syvät rivit - helmikuu 12, 2020, 10:40:56
Tuossa vuosi sitten op:n tarjoamat eläkerahastot olivat vuoteen 2002 verrattuna 40% tappiolla. Siirsin eläkkeeni toisiin rahastoihin ja nyt ne ovat minulla hieman plussan puolella.

Satunnaisen rahaston kurssi ei ole sama asia kuin yritysten voitto. Jos tässä on epäselvyyttä, kannattaa pysyä erossa sijoitustuotteista.

Se voi olla yhdentekevää, mikä on yrityksen voitto kun sitä ei lasketa yksin osakkeiden arvon perusteella ja 20 vuoden välein.

Yrityksen osakkeen arvo voi nousta kaikki 19 vuotta ja silti firman osakkeissa voi olla vähemmän rahaa kuin 20 vuotta sitten. Ja koska näin on käynyt, pörssi ei ole erityisen luotettava rahanlähde pitkällä aikavälillä. Pikavoittojen tarpeessa pörssi voi olla kanattava rahan lähde. Tai sen varaan ainakin itse oman harrastelusijoittamiseni lasken.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

MrKAT

Lainaus käyttäjältä: kertsi - helmikuu 12, 2020, 12:34:18
Tarinan opetus on, että älykkäätkin voivat sössiä osakemarkkinoilla, eli pelkkä älykkyys ei tuo erikoistietämystä esim. osakemarkkinoista.
Mitä ilmeisimmin erittäin älykäs myös, nimittäin matemaatikko ja fyysikko, Isaac Newton, menetti myös paljon osakesijoituksessansa aikoinaan. Hänelle ei saanut koskaan mainita asiasta koska ns. hyppisi seinille.
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

MrKAT

Keskiviikkona oli älyttömän energinen hyvä olo, jo aamusta virkeä, ja olin ahkera. Normaalisti tätä tapahtuu vain jos olen ed. päivänä syönyt tukevan  lohikala-aterian. Mutta ed. päivänä olin syönyt pitkästä aikaa sokerisia keksejä ja pullia koska vierailu. Onko minulla sokerin, rasvan tai hiilihydraatin puutetta? Tai onko kyse sosiaalipsykologiasta?
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

kertsi

#1992
Sokerista on pelkkää haittaa, paitsi siinä tapauksessa, että on nälkäkuoleman partaalla. Hiilareista muuten kyllä tosiaankin voi tulla puutosta, ja myös rasvasta, jos näitä ei ruokavaliossa ole riittävästi, mutta sokerin puutosta lääketiede ei tunne. Parempi olisi keskittyä kasvisten, hedelmien ja kokojyvän hiilareihin sokerin sijaan.

Jos on paljon yksin, voi mieluisa ihmisseura olla perin mieltä virkistävää. Itse tapasin eilen erään rakkaan ystäväni pitkästä aikaa. Oltiin leffassa ja sen jälkeen illallisella eräässä uudessa ravintolassa, jossa huikea näköala, ja istuttiin siellä turisemassa useampi tunti ja käsiteltiin vähän kaikkea maan ja taivaan välistä, ja jopa kristittyjen Helvettiäkin. (Hänen mielestään piinahelvettiä ei ole. Hän on kristitty, erään Suomessa hyvin pienen uskontokunnan tai kirkkokunnan jäsen. Hän on hyvin dedikoitunut uskonnolleen, ja olen aika hämmästynyt, että minä tiedän paljon enemmän Raamatun sisällöstä kuin hän.)
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

-:)lauri

Pizza Hutin pepperoni on rikollisen hyvää.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

MrKAT

Lainaus käyttäjältä: kertsi - helmikuu 14, 2020, 11:49:01
Sokerista on pelkkää haittaa, paitsi siinä tapauksessa, että on nälkäkuoleman partaalla. Hiilareista muuten kyllä tosiaankin voi tulla puutosta, ja myös rasvasta, jos näitä ei ruokavaliossa ole riittävästi, mutta sokerin puutosta lääketiede ei tunne. Parempi olisi keskittyä kasvisten, hedelmien ja kokojyvän hiilareihin sokerin sijaan.
Muistelen lapsena isäni kautta saaneeni hiukan oppia ns. hiilihydraattitankkauksesta jonka isäni olympiamitalistituttava oli muinoin keksinyt iha ite vahingossa. Ehkä minulla kävi sama? Silloin se voi olla vaikka 100% puhdasta kidesokeria.

Lainaa
Hän on hyvin dedikoitunut uskonnolleen, ja olen aika hämmästynyt, että minä tiedän paljon enemmän Raamatun sisällöstä kuin hän.)
:D Hmm.. muistelen että minäkin jossain välissä itsekseni hämmästelin tietämystäsi.
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!