Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Fiilikset ja päivän mietteet

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 18:17:24

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 28 Vieraat katselee tätä aihetta.

Kopek

Yle Uutiset:

Valtiovarainministeri Katri Kulmuni (kesk.) sanoi Ylen aamussa, että todennäköisesti suomalaisten liikkumista rajoitetaan lisää.

– Kyllä varmasti tänään ja huomenna tulee jo lisätoimia, Kulmuni vastasi kysymykseen siitä, kuinka pian maakuntien rajoja suljetaan.

Kulmuni totesi myös, että ihmisten ei ole nyt syytä matkustaa maan sisällä eikä ole syytä lähteä ihmismassoihin juhlimaan.


https://yle.fi/uutiset/3-11270457

Jos rajoitukseen sisältyy kielto ylittää maakunnan raja, se merkitsee minulle katastrofia.

Paikka, jossa joka toinen päivä olen käynyt purkamassa vanhaa venevajaa, ja jossa ovat kaikki keskeiset harrastukseni, ja jota pidän oikeastaan kotipaikkanani, vaikka siellä ei olekaan asuntoa, on kartasta mitattuna 46 kilometrin päässä. Autolla ajettaessa joutuu kiertelemään aika paljon, joten matkaa kertyy noin 80 kilometriä. Ikävä kyllä tässä välissä on maakunnan raja.

Liikkumiskielto tarkoittaisi sitä, että en saa enää käydä tuolla hommissa. Viruksen leviämisen kannalta asialla ei ole merkitystä, koska eihän se virus autoon sisälle tule eikä sieltä muihin tartu. Alueella, jossa teen hommia, ei käy ketään muita. Eli puuhailen täysin yksin.

Tämä pölyinen roskakämppämme, jossa tätä kirjoitan, aiheuttaa minulle pysyviä allergisia oireita. Tämä talo asumiskelvoton, mutta muutakaan ei ole. Jo muutaman tunnin poissa olo täältä kestopölystä on plussaa kunnolle ja olotilalle.

Jos nyt tulee liikkumiskielto, olen vankina täällä pölypessässä. Minähän heitän henkeni täällä...

Liikkumiskieltoa on tietenkin helpoin valvoa, kun tarvitsee tukkia vain tietyt maantiet. Jos kulkeminen maakunnasta toiseen sallittaisiin, miten pystyttäisiin valvomaan, etteivät ihmiset tapaa muita ja tartuta tai saa virusta. Ei mitenkään, tai ainakin keinot olisivat hankalia.

Yksi mahdollisuus olisi se, että valtio lähettäisi jokaiselle ihmiselle kirjeen, jossa olisi todistekortti hänen asuinpaikastaan. Eri maakuntien kortit voisivat olla eri värisiä. Kun kansalainen asioisi kaupassa, tuo kortti pitäisi näyttää. Tällä varmistettaisiin, että toisista maakunnista saapuvat ihmiset eivät tule toisten maakuntien kauppoihin tartuttaman virusta. He kun eivät pystyisi ostamaan niistä mitään. Ei tämä nyt mikään varma keino olisi, koska kortit eivät olisi valokuvalla varustettuja henkilökortteja, mutta olisi kai tällaisesta jokin apu. Muut kokoontumispaikat kuin kaupat olisivat suljettuja. Julkisen liikenteen maakuntien rajojen yli voisi kieltää, etteivät matkustajat busseissa ja junissa tartuttaisi virusta toisiinsa. Henkilöautot ja polkupyörät ja jalankulku sallittaisiin, koska virus ei tartu niiden yhteydessä (paitsi samassa henkilöautossa matkustaviin).

Jos maakuntarajaa ei olisi vaan esimerkiksi 50 kilometrin sääntö suoraan mitattuna, voisin käydä tuolla hommapaikallani. Minusta tämä olisi reilumpaa, koska maakuntaraja on epäreilu varsinkin aivan rajan tuntumassa asuvien kohdalla. Heiltähän on rajoitettu pääsy aivan lähinaapuriin, kun raja nyt sattuu kulkemaan siinä. 50 olisi tasapuolisempi. Kaikkilla olisi se matka vapaata kulkuoikeutta.

Norma Bates

Ihmisten kulkemistahan voidaan kytätä kuulema siitä että missä heidän kännykkänsä on menossa. Jos sen jättää kotiin, niin kyttääpä siinä sitten?

Minusta on jo naurettavaa jos ei saa käydä yhtään missään sen takia että jotkut idiootit eivät voineet olla letkajenkkaamatta Lapissa tai jonottamatta (olemattomia) ämpäreitä. Ne muutamat bussit joilla olen viimeaikoina liikkunut ovat olleet niin tyhjää täys, ja kaupat kanssa, että ihme jos siellä saa taudin. Baarit kiinni ja joukoiksi kertyminen kiellettäköön, niin siinä on jo ihan tarpeeksi.

Hippi

#2162
Noinhan se menee, että jokainen toivoo, että rajoitukset sopivat "juuri minun tarpeisiini".

Minä puolestani toivon hartaasti, että tulevat liikkumisrajoitukset eivät lainkaan koskisi työmatkoja. Vanhin tyttäreni tuskailee, jotta miten hänen käy. Asuntovelkainen asuu toisessa maakunnassa kuin on töissä. Kaiken huipuksi käy töissä saastuneessa Uudenmaan maakunnassa, joten jos Uusimaa totaalisesti eristetään, niin huonosti käy. Mutta toivotaan nyt, että ne joiden töissä on pakko käydä, saisvat sen esteettä tehdä.


Korjattu nolo typo
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hippi

Vein pyöräni pyöräsairaalaan ja se joutuu noin viikon nyt olemaan siellä. Ehkä kestän tuon ajan ilmankin. Siitä vaihdetaan etukumi ja tehdään kausihuolto, jossa se nyt katsotaan läpi, että kaikki on kunnossa. Onpahan turvallisempi mieli kurvailla sitten tulevana kesänä. :)

Paluumatkalla kävin ruokakaupassani tuoretta leipää ja maitotäydennystä ostamassa.

Kaupassani oli sisääntulon viereen laitettu pöytä, jossa laatikoittain kertakäyttöhanskoja otettavaksi. Kokoja oli XS - XL, joten varmaan kaikille löytyy sopivat. Nuo toimii myös IP-kassan näytön tökkimisessä. Käytin L-kokoa, niin sain takin hihansuut hanskan sisään enkä koskenut paljaalla kädellä hanskan ulkopintaa, kun otin ne pois kädestä. :)

Salaattibaari oli kokonaan pois käytöstä. Se nyt ei minua oikeastaan liikuta mitenkään. Vain kerran olen siitä jotain ottanut ikään kuin kokeeksi, mutta en innostunut sen käytöstä.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Kopek

Lainaus käyttäjältä: Hippi - maaliskuu 23, 2020, 10:49:32
Minä puolestani toivon hartaasti, että tulevat liikkumisrajoitukset eivät lainkaan koskisi työmatkoja.

Kunta on antanut uhkavaatimuksen, että ellei tietty tönö ole purettu toukokuun loppuun mennessä, seuraa kauheita.

Jos liikkumisrajoitukset estävät minua purkamasta rakennusta, mutta ne eivät koske työmatkoja, minun kai pitäisi palkata joku muu purkamaan kyseinen rakennus. Hän saisi matkustaa paikalle, koska hän on "työtekijä". Minä sen sijaan en saisi, koska en ole työntekijä, vaikka täsmälleen samaa purkuhommaa tekisikin. Minun kohdallani se ei olisi työtä, mutta tuon toisen kohdalla se olisi, koska hän saisi palkkaa. No, ei minulla ole varaa palkata ketään.

Vaihtoehdoiksi jää lykkäyksen anominen purkutyöh... velvoitteeseen ja/tai yrittäminen mennä salaa tiesulkujen ohi. Jälkimmäinen taitaa olla vaikeata ja riskialtista. Kunnan rajan yli menee monenlaisia pieniä metsäteitä ynnä muita, joten onkohan niistä todellakin jokainen muistettu sulkea. Mitään erikoislupaa (rajoitettuun) liikkumiseen ei taida näillä perusteilla saada.

On jännä miten palkan maksaminen ratkaisee sen, katsotaanko ihmisen elämällä olevan arvoa. Jos lojun jossakin virastossa aikaani kuluttamassa ja saan siitä palkkaa, olen arvostettu työtekijä, joka on valtion suojeluksessa. Jos sen sijaan raadan hiki päässä joissakin remonttihommissa tai metsätöissä, mutta teen sen omilla kustannuksillani saamatta siitä palkkaa, olen arvoton ihminen ja pelkkä itsekäs harrastelija.

Olin joskus 2000 alkuvuosina kunnassa työllistettynä kesätyöntekijänä. Minulla ei ollut mitään tekemistä työpaikallani, koska ei siellä ollut valmiita töitä odottamassa mahdollista ylimääräistä työntekijää varten. Yritin keksiä kaikenlaista ajankulua. Siivoilin ja järjestelin huonettani, jonka olin saanut "työhuoneeksi". Välillä kysyin, mitä voisin tehdä, mutta kukaan ei oikein keksinyt mitään. Kaikilla oli omat työnsä. Niinpä kulutin vain aikaani siellä huoneessa istumiseen. Nappailin kirjahyllystä kaiken maailman kirjoja, mitä siellä sattui olemaan, ja lueskelin niitä. Yritin luoda illuusion, että muka teen jotain töitä. Kirjoittelin kaikenlaisia omia juttujani, kun en muutakaan keksinyt. Kukaan ei tullut kysymään, mitä teen. Ehkä itse kukin ajatteli, että joku toinen on neuvonut tai antanut minulle jonkun homman tehtäväksi.

Se, että olin "työssä", oli lapsistanikin niin ihmeellinen asia, että he tulivat kunnantoimiston ikkunan alle kurkistelemaan, kun istuin huoneessani pöydän ääressä muka "työtä" tekemässä. Tuollainen tuntui oikeastaan aika nöyryyttävältä. Paljon halvemmaksihan työmarkkinatuen maksaminen valtiolle tulee kuin tuollainen pelleily.

Se nakertaa aika lailla itsetuntoa, kun huomaa joutuneensa yhteisön silmissä arvottomaksi muiden riesaksi, joka ei omilla kyvyillään ja omilla ansiollaan kykene mihinkään.

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: Hippi - maaliskuu 23, 2020, 10:49:32
Noinhan se menee, että jokainen toivoo, että rajoitukset sopivat "juuri minun tarpeisiini".

Minä puolestani toivon hartaasti, että tulevat liikkumisrajoitukset eivät lainkaan koskisi työmatkoja. Vanhin tyttäreni tuskailee, jotta miten hänen käy. Asuntovelkainen asuu toisessa maakunnassa kuin on töissä. Kaiken huipuksi käy töissä saastuneessa Uudenmaan maakunnassa, joten jos Uusimaa totaalisesti eristetään, niin huonosti käy. Mutta toivotaan nyt, että ne joiden töissä on pakko käydä, saisvat sen esteettä tehdä.

Mitä aiheesta on spekulaatioita, niin työmatkat sallittaisiin. Muuten tosiaan Uusimaa romahtaa.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Hayabusa

Viikonloppuna tuli käytyä riskikäyttäytymässä, eli kaupoilla. Uusi matto löytyi kotiin - on mukavampi tepastella mahdollisessa karanteenissa. Samalla paikallinen liike sai vähän kassavirtaa. Oli ollut hakusessa jo pidemmän aikaa. Joka paikassa on vain valkoisia tai mustia - eli hetken päästä harmaita - mattoja. Tämä löydös on siis ihan jonkun värinen. Piristää mieltä ja kuitenkin sopivan hillitty, että jaksaa varmasti pidempäänkin katsella ja astella.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

-:)lauri

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - maaliskuu 17, 2020, 15:23:49
Lainaus käyttäjältä: Eläimen kokoinen möhkäle - maaliskuu 17, 2020, 15:11:44
Lainaus käyttäjältä: Eläimen kokoinen möhkäle - maaliskuu 16, 2020, 14:42:24
Tänää oli töissä oikea koronapöhinä: 90% etätöissä.

Tänää joku 98% etänä. Pitää varmaan itsekin harkita josko siirtyisi etätyöskentelemään.

Meillä ei enää vapaaehtoista. Jokainen, joka kykenee työnsä kotoa tekemään, myös tekee. Vielä ei tietoa, kuinka kauan kestää = noudatetaanko hallituksen päivämäärää 13.4. vai jatkuuko sen jälkeenkin. Tuo nyt varmaan on ohjenuorana, ellei muuta sanota.

Olen vuosia ja vuosia tehnyt paljon etätöitä joustavalla työajalla (eli vähän mihin vuorokauden aikaankin tahansa), mutta kun se pakko, eikä valinta, niinpä onpas tylsää. Kyllä Mark Twain oli oikeassa filosofisoidessaan, että kaikki, mitä ihmisen on pakko tehdä, on työtä ja kaikki, mitä tekee vapaaehtoisesti on leikkiä, olkoonkin, että kyseessä on ihan sama asia.

T: Xante

Siirryin nyt itsekin etätyöskentelemään.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Amore

Tänään meitä oli toimistossa neljä, mikä oli jo paljon. Kaksi nuorinta henkilöä yski kuivaa yskää. Kumpikin oli omassa huoneessaan, mutta kyllähän siinä jonkin verran käytiin juttusilla. Vaikkei tultu ihan lähelle, niin liian lähelle minun mielestäni kuitenkin. Alkoi itseäkin yskittää kun kuuli yskimistä. Minkä lisäksi yskiminen on normaalistikin keväällä ilmenevä oire kun katu pölyää ja siitepöly lentää. Metrossa oli iltapäivällä enemmän matkustajia kuin viime viikolla iltapäivällä. Poistumisvälikössä seisoi nuori nainen, joka yski, hihaansa kyllä, mutta suoraan edessäni potentiaalisella osumalinjalla. No, hänhän oli PYÖRÄILIJÄ >:(, joten mitä muutakaan voi odottaa. Metropyrähdykseni ajaksi vetäydyin kuin kilpikonna päällystakkini kauluksen sisään hengittelemään takki-ilmaa. Jotta päivä olisi täydellinen, kotitalossa meinasi toinen asukas astua samaan hissiin. Sanoin, ettei kannata tulla, antaen ymmärtää, että saattaisin olla tartuntavaarallinen. Minua kummastutti, että asiasta piti edes sanoa. Kaikkia yskijöitä tulee mulkoiltua äkäisesti. >:( >:( >:(
All you need is Love

Norma Bates

Bussissa tänään yski kaksi ihmistä ja aivasti joku. Poikkeuksellisesti en itse yskinyt. Fibron takia enempi mömmöissä ja kumma kyllä silloin ei niin yskitäkään.

Ennen em. bussia olin poistumassa Lidlistä kun ovella vastaan tuli ukko joka oli juuri jupisemassa "saatanan neekeri, suoraan päin naamaa". Olletikin sitten yskinyt tai aivastanut. En nähnyt pihalla ketään neekeriksi epäiltävissä olevaa.

Hermo tiukalla monellakin.

MrKAT

Liha on heikko, kun nautinnonhimot iskee.
  Vein läheisen iäkkään sukulaisen puhdistautumisreissuun ja koska aina sen jälkeen on menty kauppoihin ostamaan kahvia, herkkuja ja iltiksen niin en/emme voineet vastustaa kiusausta. Tarkoitus oli kyllä ollut että käyn erikseen kauppareissut vasta huomenna. Kaupan y yhteydessä oleva minikahvila olikin yllättäen kiinni.
Pannut ja vehkeet oli poistettu joten ei avaudu ihän vähään aikaan. Toinen puoli aivoistani sanoi äh ja toinen puoli hienoa! Yksittäisotettavissa olevat herkut taas olikin nyt pakattu valmiiksi pusseihin joissa oli minulle liikaa, 2 kpl kussakin. No, pakko ostaa. Kauppa ja piha oli aika väljää asiakkaista, se oli silmiinpistävää maanantaiksi. Koko lyhyt reissu sujui hyvin nopeaan.
   Iltiksen laitoin uuniin n. 60-90 asteeseen. Mutta siinäkin kiusaus kävi liian kovaksi enkä/emme jaksaneet odottaa 3 tuntia vaan otin sen jo tunnin päästä. Iltis olin ottanut pinkan sisästä, en päältä, joten luultavasti yksikään elävä ihmiskäsi ei ennen minua ollut sitä pahemmin näpelöinyt, järkeilin.
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

ROOSTER

Taas on alkanut näkyä hyviä ohjeita selviytymiseen tämän katastrofin yli. Ihan kuin aina ennenkin pahoissa tilanteissa.

Ohjeet menevät jotenkin näin:

1. Tingi omista menoistasi, mieti tarkkaan, onko sinun todella tarpeellista syödä joka päivä.

2. Maksa laskusi ajoissa. Perintäkulut voivat olla tosi isot ja laskuja ei kannata jättää maksamatta.

3. Pidä ainakin kolmen kuukauden menoja vastaava määrä rahaa tileilläsi ja puolen vuoden ruuat kaapissa.

4. Huolehdi itsestäsi ja nuku hyvin.

Muistakaa kaikki noudattaa näitä ohjeita niin huono tilanne on ohi ennenkuin kunnolla huomaattekaan.

Pandemiatilanteessa on vielä yksi lisäohje:

5. Pese jatkuvasti käsiäsi ja yski taskuun, äläkä nuole ovenkahvaa tai kosketa tietokoneen näppäimiä.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Norma Bates

En yleensä "sairastu" jokaikiseen tautiin josta luen, mutta jotenkin tämä korona tekee hermostuneeksi. Viikko sitten hirvitti etomisen takia, nyt on puolestaan hedari ja mietin että olenko huomenna hädintuskin elossa.

Luultavimmin kuitenkin Seretiden tai Triptylin sivuvaikutus, tai niskassa jotain. Mutta yleensä minulla ei öisin päätä särje.

Aave

#2173
2 pkt kertakäyttöhansikkaita (400 kpl)
2 kpl vahvoja kertakäyttöhaalareita (Huppu+taskut kiinteinä)
12 kpl  kertakäyttöisiä hihasuojia
12 kpl kertakäyttöisiä pulttusuojia
12 kpl kenkäsuojia.
14 kpl vahvoja kertakäyttöisiä hengityssuojaimia (Voi käyttää yhtä koko päivän)
Scottin valmistama kaasunaamari + 3 kpl erikoissuodattimia

En aio murhata ketään. :)

Näillä mennään, jos mennään. Jos tärppää, niin sitten tärppää. Ja ai niin, 075 litran pummpupullo vahvuudeltaan 80% käsidesiä.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Juha


Aspergerista:
https://www.youtube.com/watch?v=SIdxEtPoVEA

Ei luota, ykskaks, ekspertteihin. Itse kuulun samaan ryhmään. Jos on experttiyttä, niin seikkoihin voi ottaa vakavemman suhtautumisen. Itse kuitenkin todettava monesta jotain. Riippuu tilanteesta.

Kertojan esimerkillä en olisi itse piirrettä lähtenyt esittämään. Yleislätinä ja odotuksellisuus on se, missä arvelen olevan muita, kuin faktisia perusteita. Siis ehkä jotain tiedonvastaista.

Ehkä esittäjä ei hakenut noissa ratkaisuissa tietoa, vaan rinnallakulkijuutta. Se riitti. Voi olla, että tiettyjen asioiden osalta, ei tieto ole niin merkittävää, tai faktat. Joten sano nyt tästä.

Seurata voi, vaikkei faktisesti kokisi olisi kovin kartalla, jos menee muun mukaan, vaikka se ei sattuisi olemaan just se, mikä vetoaa parhaiten isompaan enemmistöön. Ehkä näin.