Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Fiilikset ja päivän mietteet

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 18:17:24

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 36 Vieraat katselee tätä aihetta.

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Karikko - huhtikuu 09, 2020, 15:47:40
Rahaa löytyy, sitähän tehdään "tyhjästä" tietyillä edellytyksillä.

Esimerkiksi pankista saa lainan vaikka 100 000 € talon rakentamista varten ja pankki antaa asiakkaan käyttöön rahaa vaikka pankilla ei sellaista ole, eli tekee asiakkaan nimiin tilin ja, vaikka kymmenen vuden kuluessa asiakas maksaa sen korkoineen ja kuluineen, jolloin pankki on tienannut asiakkaan maksamana tuon summan, korkoineen.

Toki pankilla pitää olla sääntelyäkin hieman ja omaa pääomaa, muutama prosentti.
Jos lainaan tuon saman summan 100 000 € pankilta käteisenä, tekeekö pankki "tyhjästä" senkin rahan?
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Karikko

Lainaus käyttäjältä: kertsi - huhtikuu 09, 2020, 15:57:12
Lainaus käyttäjältä: Karikko - huhtikuu 09, 2020, 15:47:40
Rahaa löytyy, sitähän tehdään "tyhjästä" tietyillä edellytyksillä.

Esimerkiksi pankista saa lainan vaikka 100 000 € talon rakentamista varten ja pankki antaa asiakkaan käyttöön rahaa vaikka pankilla ei sellaista ole, eli tekee asiakkaan nimiin tilin ja, vaikka kymmenen vuden kuluessa asiakas maksaa sen korkoineen ja kuluineen, jolloin pankki on tienannut asiakkaan maksamana tuon summan, korkoineen.

Toki pankilla pitää olla sääntelyäkin hieman ja omaa pääomaa, muutama prosentti.
Jos lainaan tuon saman summan 100 000 € pankilta käteisenä, miten pankki tekee "tyhjästä" sen käteisrahan?

Hyvä kysymys, menepä kokeilemaan saatko tuollaisen summan ilman takuita.

Pikavippien ottajilla on iso korko, koska pankki, ottaa tietyn riskin luovuttaessaan käteistä ilman takuuta, kunhan luottokelpoisuutta on jonkin verran jäljellä.

Hippi

Ihmettelin jo aamulla, vai olikohan se eilen illalla, kun radiossa mainittiin, että tänään on kaupoilla kovat ruuhkat ihmisten käydessä ostamassa monen päivä ruuat pyhiksi, jotta mistä niitä ihmisiä nyt ruuhkaksi asti olisi. Manasin mielessäni, sillä tarkoitukseni oli piipahtaa Jumboon asioimaan, enkä nyt ihan tarkoituksella ruuhkaan olisi halunnut. Mutta aika oli varattu, enkä sitä viime tipassa halunnut perua.

Ei ollut ruuhkaa. Ilmeisesti radion toimittaja oli ottanut vuoden vanhat pääsiäistä edeltäneen käsikirjoituksen vahingossa esiin. Kyllähän kiirastorstai yleensä on Suurten Ruokaostosten Päivä ollut. Ruuhka on yleensä alkanut jo puoliltapäivin, kun ensimmäiset töistä karanneet ehtivät kauppaan. Etenkin mökeille lähtevät on ostaneet todellakin koko viikonlopun ruokatarvikkeet, sillä mökkipitäjässä ei ehkä kaikkia hienouksia ole saatavissa. Mutta nyt ei niitä isoja täyteen ahdettuja ostoskärryjä näkynyt lainkaan. Mökille lähtijät taisivat puuttua lähes kokonaan. Kaupathan täällä on jatkuvasti auki, joten kaikkea ei tarvitse kerralla ostaa ja varmaan niitä varmuusvarastojakin monilla oli vielä kotona.

Nyt näkyi ihmisillä jo maskeja kasvoillaan. Bongasin yhden miehen, jolla koppamallinen maski oli vedetty leualle. Mitähän se siinä suojasi? Olin myös kertakäyttöhanskojakin. Ei ihan ollut niidenkään idea mennyt perille asti, sillä yksi hinkkasi hanskalla nenäänsä. No, eihän siinä sormi tuhraantunut.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Hippi - huhtikuu 09, 2020, 16:40:59
Nyt näkyi ihmisillä jo maskeja kasvoillaan. Bongasin yhden miehen, jolla koppamallinen maski oli vedetty leualle. Mitähän se siinä suojasi? Olin myös kertakäyttöhanskojakin. Ei ihan ollut niidenkään idea mennyt perille asti, sillä yksi hinkkasi hanskalla nenäänsä. No, eihän siinä sormi tuhraantunut.

Luulen, että suojalaseilla voisi olla merkitystä. Ne estävät melko tehokkaasti silmien hieromisen mikä on merkittävä tartuttaja. Nenälle pitäisi saada myös rapsuttelusuoja.

Olisiko joku tämmöinen ratkaisu hyvä, 2,90eur:

https://www.cybershop.fi/category/489/halloween--asusteet?page=4&per_page=40
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

kertsi

#2284
Lainaus käyttäjältä: Karikko - huhtikuu 09, 2020, 16:00:31
Lainaus käyttäjältä: kertsi - huhtikuu 09, 2020, 15:57:12
Lainaus käyttäjältä: Karikko - huhtikuu 09, 2020, 15:47:40
Rahaa löytyy, sitähän tehdään "tyhjästä" tietyillä edellytyksillä.

Esimerkiksi pankista saa lainan vaikka 100 000 € talon rakentamista varten ja pankki antaa asiakkaan käyttöön rahaa vaikka pankilla ei sellaista ole, eli tekee asiakkaan nimiin tilin ja, vaikka kymmenen vuden kuluessa asiakas maksaa sen korkoineen ja kuluineen, jolloin pankki on tienannut asiakkaan maksamana tuon summan, korkoineen.

Toki pankilla pitää olla sääntelyäkin hieman ja omaa pääomaa, muutama prosentti.
Jos lainaan tuon saman summan 100 000 € pankilta käteisenä, miten pankki tekee "tyhjästä" sen käteisrahan?

Hyvä kysymys, menepä kokeilemaan saatko tuollaisen summan ilman takuita.

Pikavippien ottajilla on iso korko, koska pankki, ottaa tietyn riskin luovuttaessaan käteistä ilman takuuta, kunhan luottokelpoisuutta on jonkin verran jäljellä.
No sanotaan, että takuutena vaikka olisi vaikkapa asunto-osake, joka olisi 110 000 € euron arvoinen? 
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

-:)lauri

#2285
Tekisi taas mieli sijoittaa optioon. Tällä kertaa FED on kipannut USA:n markinoille triljoonia ja useamman option kurssi on noussut perkeleesti. Ajatus olisi ostaa tuollainen optio odotusarvolla, että se sukeltaa seuraavien kuukausien aikana reippaasti. Eihän USAssa olla vielä oikein edes päästy alkuun koronan aiheuttamien tuhojen kanssa. Mutta kun ongelma on, ettei mulla ole mitään katkua, miten optioiden kanssa pitäisi toimia.

Edellinen optioni sen osoitti. Siis ongelma ei ole valita oikeanlaista optiota vaan se, miten lasketaan paljonko sen arvo tietyllä hetkellä on ja miten se muutetaan rahaksi. Edellinen optio oli todennäköisesti jonkin summan arvoinen koska kohde, jonka arvoa se seurasi, oli muuttunut oikeaan suuntaan nähdäkseni riittävän paljon, mutta tietystikään en osaa sanoa kuinka paljon kun en osaa laskea, mikä sen arvo lopulta olisi ollut jos olisin onnistunut muttamaan sen rahaksi. Asiaa mutkistaa entisestään se kun kysyin prosessista asiantuntijalta, joka yllätyksekseni sattui vastaamaan, että asiaan liittyy ammattikieltä, josta en ollut kuullutkaan:

If you want to exercise your option, you have to send an e-mail to xx@yy.com ... that includes ... the exact number of option(s), the name of the option, the strike and the type of the option(s) (Call or Put) that you wish to exercise.

En ymmärrä mitä tuo tarkoittaa. Mun siis ilmeisesti pitää lähettää välittäjälleni sähköpostissa tiedot koskien optiotani. Muuten luulen ymmärtäväni, mutta mitä tuo exercise pitää tarkalleen ottaen sisällään ja mikä niistä option arvoista on tuo strike. Siellä on option arvo ostettaessa, option sen hetkinen arvo, option kohde-etuuden arvo ostettaessa ja kohde-etuuden sen hetkinen arvo. Mikä noista on tuo strike?

EDIT ...tämän jälkeen pitäisi tietysti vielä selvittää, miten optioni arvo lasketaan, jotta en anna toimeksiantoa, joka maksaa minulle enemän, kuin välityspalkion verran.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Vaaraton Norsu

Lainaus käyttäjältä: kertsi - huhtikuu 09, 2020, 15:57:12
Jos lainaan tuon saman summan 100 000 € pankilta käteisenä, miten pankki tekee "tyhjästä" sen käteisrahan?

Mun käsittääkseni sitä, miten paljon pankit saavat luoda uutta rahaa, säädellään säätelemällä sitä, miten paljon (ja millä hinnalla) keskuspankki lainaa rahaa liikepankeille. Keskuspankki painaa myös seteleitä. Täytyy sanoa, etten tätä asiaa syvällisesti ymmärrä.

https://www.suomenpankki.fi/fi/opi-taloudesta/opi-taloudesta/mita-raha-on/

Amore

Jotkut tuntuvat rikkovan turvallisuusväliä ihan tahallaan. Matkustin metrolla iltapäivällä. Melko väljää oli; sain itselleni 4 hengen "looshin". Vaikka olin tekemässä vain lyhyttä matkaa, istumapaikka oli tervetullut, koska minulla oli kasseja kannettavana. Vaan heti seuraavalla pysäkillä änkesi minua vastapäätä miehenroikale istumaan, vaikka vaunussa oli hyvin tilaa asettua turvavälin päähän. Miten kävi? Tietysti minä kasseineni nousin ylös ja etsin seisomapaikan turvavälin päästä. Piittaamaton  miehenroikale ei edes vilkaissut ympärilleen kännykästään. Mielestäni teko oli tahallista ilkeyttä.

Tänään olivat muuten pitkästä aikaa tarkastajat liikkeellä. Heitä on varmasti lomautettu ja vain muutamat kiertävät harvakseltaan. Yksi tarkastajista pyyhki tukitankoja jollakin liinalla. Homma näytti lähinnä psykologiselta kikalta enemmän kuin todelliselta hygieniatoimelta, sillä puhdistusliinaa ei vaihdettu tankojen välillä, ehkä vaunujen välillä kuitenkin(?). Liinanainen oli lisäksi niin lyhyt, ettei hän yltänyt korkealla sijaitseviin tankoihin.
All you need is Love

Karikko

Lainaus käyttäjältä: kertsi - huhtikuu 09, 2020, 17:15:05
Lainaus käyttäjältä: Karikko - huhtikuu 09, 2020, 16:00:31
Lainaus käyttäjältä: kertsi - huhtikuu 09, 2020, 15:57:12
Lainaus käyttäjältä: Karikko - huhtikuu 09, 2020, 15:47:40
Rahaa löytyy, sitähän tehdään "tyhjästä" tietyillä edellytyksillä.

Esimerkiksi pankista saa lainan vaikka 100 000 € talon rakentamista varten ja pankki antaa asiakkaan käyttöön rahaa vaikka pankilla ei sellaista ole, eli tekee asiakkaan nimiin tilin ja, vaikka kymmenen vuden kuluessa asiakas maksaa sen korkoineen ja kuluineen, jolloin pankki on tienannut asiakkaan maksamana tuon summan, korkoineen.

Toki pankilla pitää olla sääntelyäkin hieman ja omaa pääomaa, muutama prosentti.
Jos lainaan tuon saman summan 100 000 € pankilta käteisenä, miten pankki tekee "tyhjästä" sen käteisrahan?

Hyvä kysymys, menepä kokeilemaan saatko tuollaisen summan ilman takuita.

Pikavippien ottajilla on iso korko, koska pankki, ottaa tietyn riskin luovuttaessaan käteistä ilman takuuta, kunhan luottokelpoisuutta on jonkin verran jäljellä.
No sanotaan, että takuutena vaikka olisi vaikkapa asunto-osake, joka olisi 110 000 € euron arvoinen?

Aivan, eli jo tienattua omaisuutta. Sehän on silloin vakuudellista, eikä pankki häviä, sehän voi aina viedä vakuuden, jos tulee liikaa katkoksia lainojen hoidossa.

Xantipan kysymykseen miksi noita rahoja ei lähetetä tarvitseville, ehkä tässä on vastattu.

Laika

#2289
Lainaus käyttäjältä: Eläimen kokoinen möhkäle - huhtikuu 09, 2020, 17:47:18
If you want to exercise your option, you have to send an e-mail to xx@yy.com ... that includes ... the exact number of option(s), the name of the option, the strike and the type of the option(s) (Call or Put) that you wish to exercise.

En ymmärrä mitä tuo tarkoittaa. Mun siis ilmeisesti pitää lähettää välittäjälleni sähköpostissa tiedot koskien optiotani. Muuten luulen ymmärtäväni, mutta mitä tuo exercise pitää tarkalleen ottaen sisällään ja mikä niistä option arvoista on tuo strike. Siellä on option arvo ostettaessa, option sen hetkinen arvo, option kohde-etuuden arvo ostettaessa ja kohde-etuuden sen hetkinen arvo. Mikä noista on tuo strike?

Definition: The strike price is defined as the price at which the holder of an options can buy (in the case of a call option) or sell (in the case of a put option) the underlying security when the option is exercised. Hence, strike price is also known as exercise price.

https://www.theoptionsguide.com/strike-price.aspx

Kuvittelisin sen siis tarkoittavan option sen hetkistä arvoa, jos nyt yhtään ymmärrän.
'Custom will reconcile people to any atrocity, and fashion will drive them to acquire any custom.'

-George Bernard Shaw

-:)lauri

Kiitos. Jotenkin vain sain
tästä vaikutelman, että se olisi option hinta ostohetkellä.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

-:)lauri

Paitsi, että joissain videoissa ne puhuu, että strike price olisi jokin juokseva kiinteä numero esim. viiden pinnan muutoksilla suuntaansa: 100, 105, 110, 115...

Ei jummarra. Samaten ne sanoo, että strike price näkyisi optiolistuksessa. No Degirolla, jota käytän alustana, ei kyllä näy mitään strike price saraketta missään.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

-:)lauri

#2292
^Esimerkiksi tuolla -> https://www.barchart.com/stocks/quotes/$DOWI/options?moneyness=allRows&expiration=2020-06-19 näkyy strike-kenttä ja se on tuollainen viiden pinnan hyppäyksillä vaihtuva kiinteä luku. Jos oikein katson Degiron alustalla kesäkuun 19 päivänä erääntyviä DJX (DOW JONES INDUSTRIAL AVERAGE) put -optiota niin ylimmän rivin option nimi on DJX 150 P 19JUN20 (seuraava rivi on DJX 155 P 19JUN20). Ikään kuin Degirolla strike olisi tuossa option nimessä tuo 150. Mutta enpä uskalla mennä vannomaan.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Aave

Aamupäivän piristys oli, kun menin pikku krapulassa parvekkeelle saamaan raitista ilmaa, ja jäin siinä mietteissäni nojaamaan kaidetta vasten. Olin ajatuksissani mutta huomasin sivusilmällä, miten auto oli tuloillaan hitaasti lipumalla ohi. Autossa oli kolme nättiä nuorta naista, ja edelleen sivusilmällä noteerasin, että apukuskin paikalla ollut osoitti minua sormella kahdelle muulle autossa olleelle. Käänsin pääni, katsoin autossa olijoita suoraan.

Sormella osoittaneen punastumisen näki partsille asti. He tiesivät että minä huomasin, ja naisia nauratti. Siinä vaiheessa he olivat jo suoraan kohdalla joten hymyilin takaisin, ja vilkutin. Naiset nauroivat, apukuskin paikalla istuva punasteli, kaikki vilkuttelivat takaisin. Kuski kiihdytti, ajoivat pois. Eivät he tietenkään minua etsineet, se oli vain randomi miesbongaus. Mutta kaikille tuli hyvä mieli. Heti sen jälkeen parvekkeen kaiteelle laskeutui kevään ensimmäinen näkemäni nokkosperhonen. Oltiin siinä sitten vielä hetki kaksistaan, kun se lepuutteli siipiään.

Nyt on läheiset ja ystävät soiteltu läpi, kaikilla paitsi yhdellä on kaikki suurin piirtein hyvin, eikä kukaan tarvitse mitään. Voisin lähteä eräälle herrasmiesklubille etäisyyttä pitämään, mutta pysyn kotona.

Sihahti!
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Brutto

#2294
^Vanhana kadut ettet tehnyt enempää saadaksesi nuo naiset kämpääsi.

Ne olisi kyllä tulleet. Nykynaiset ovat hyvin seikkailunhaluisia.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."