Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Fiilikset ja päivän mietteet

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 18:17:24

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 38 Vieraat katselee tätä aihetta.

Kopek

Mitä hyötyä on tehdä päätöksiä, jos ei ole valmis pitämään niitä... tiukoissa tilanteissa.

Olen tehnyt jo aikaa sitten periaatepäätöksen, että en laske rahakukkaroa auton päälle edes hetkeksi. Jokin aika sitten kuitenkin laskin, mutta onneksi joku sivullinen löysi kukkaron maantieltä, ja sain sen takaisin.

Tuon tapahtuman jälkeen tein vielä ehdottomamman päätöksen siitä, että en missään olosuhteissa minkään tekosyyn varjolla laske rahakukkaroa auton päälle edes hetkeksi.

Ei mennyt kuin reilu viikko, kun jo keksin mielestäni riittävän hyvän tekosyyn. Tankkasin autoa ja yritin panna kukkaroa farkkujen taskuihin, mutta se oikein mahtunut. Sen pitäminen kädessä haittasi tankkaamista, joten laskin sen sittenkin hetkeksi auton peräluukun päälle, jossa se olisi koko ajan silmissäni. En siis voisi unohtaa sitä.

Peräluukun päällä oleva kukkaro ei tietenkään ole silmissä silloin, kun kääntyy panemaan letkua automaattiin tankkaamisen lopetetettuaan. Ja entäs sitten? Ei muuta kuin kuskin paikalle ja ajamaan.

Onni ei voi tulla väliin enää kolmatta kertaa. Nyt se vielä pelasti tämän toisenkin kerran. Lähdin ajamaan ja tein lenkin huoltoaseman pihassa. Tällöin tuntui äänen perusteella siltä kuin jokin ovi tai ikkuna tai luukku olisi auki. Pysäytin auton ja kurkistelin.. ja tässä vaiheessa yhtäkkiä muistin sen kukkaron, joka oli peräluukun päällä. Kävin hakemassa sen.

Olen täysin varma, että rahakukkaroni päätyy maantielle. Ainoastaan se on vielä epäselvää, milloin se tapahtuu.

Toinen tekemäni päätös on se, että en pane silmälaseja sängylle tai tuolille tai muuallekaan, jossa voisin istua tai astua niiden päälle. Enkä jätä niitä auton nokkapellin alle, koska litsastin talvella yhden mäsäksi paiskaamalla luukun niiden päälle.

Kun eilen astelin alas kesämökin ulkorappuja, kuului epämääräinen ääni "rits". Minkähän oksan päälle olinkin oikein astunut. Ai, ne olivatkit uudet rillini. Kylläpäs menivät hassun näköisiksi, toinen lasikin irtosi.

Olin pannut silmälasit aikaisemmin "hetkeksi" rapulle, koska ne haittasivat hommien tekemistä. En tietenkään enää puolen tunnin päästä muistanut asiaa (kun en muista kahden sekunnin päästäkään). En myöskään nähnyt niitä, koska oli hämärää ja  minulla oli itikkaverkko silmieni edessä.  En olisi ehkä katsonut jalkoihin muutenkaan.

Olen hävittänyt silmälasejani...

1. Pudottamalla niitä järveen (kahdet lasit ovat jääneet pysyvästi, muutaman kerran olen saanut lasit nostettua).

2. Istumalla niiden päälle sängyllä tai tuolilla tai muualla (useita tapauksia).

3. Silpomalla rillit raivonpuuskassa (kerran kauan sitten)

4. Hukkamalla ne jonnekin.

5. Astumalla niiden päälle (eilinen kerta taisi olla ensimmäinen)

6. Liiskaamalla rillit konepellin alle (viime talvena)

Täydellisten ja lähes täydellisten hävittämisien lisäksi on ollut eri asteisia naarmuttamisia ja vaurioittamisia esimerkiksi hitsauskipinöillä ja muilla keinoilla.

-:)lauri

#2551
Lainaus käyttäjältä: MrKAT - kesäkuu 11, 2020, 23:50:22
Lainaus käyttäjältä: Konmari - kesäkuu 11, 2020, 13:19:35
Ei tuo Tapsan käsitys nyt varsinaisesti mitään uutta tietoa ole.

Sosiaalisen median ja hakukoneiden firmat määrittelevät suuressa määrin tavallisen kansan mielipiteitä. Nuorison keskuudessa ehkä muut alusta kuin facebook tai twitter, jotka ovat enempi meidän fossiilien alustoja, mutta idea on sama, ne alustat netissä, joissa porukka pyörii, ovat nykyajan mielipiteenmuokkauksessa keskeisessä asemassa.
Jani Halmeen perusteella Suomi on poikkeus. Aikuisemme lukevat FB:n kautta uutisena lähinnä Iltapäivälehtiä = valtamediaa! Tämä poikkeaa ulkomailta ja Britanniassa eivät olleet uskoa kun Halme sinne raportoi (työtänsä on).
  Eli pikemmin iltapäivälehdet Suomessa määrittää kansan mielipiteitä, ei niinkään FB. Tapsan vikana on taas kopsata apinana ulkomaisia, lähinnä jenkkikreationistisia "totuuksia".

Hakukoneiden ja somealustojen algoritmit päättävät, mitä sisältöä internet meille tarjoaa. Ja riippuen siitä, kuinka helposti kielesi taipuu tekoälyn kapasiteetille, hakukoneet pystyvät tarjoamaan juuri sinulle personoitua sisältöä. Jos kieltäsi ei voi tekoälylle riittävän hyvin opettaa, astuu kuvioon todennäköisesti muut ja ehkäpä astetta primitiivisemmät personointialgoritmit.

Facebookisssa paljastui hiljattain bugi algoritmissa. Algoritmit suunniteltiin lähtökohtaisesti tarjoamaan käyttäjälle sellaista tietoa, joka koukuttaa ja tähän oli ajateltu sääntöä, että etsitään käyttäjän näkemyksille kaikkein myötämielisintä informaatiota. Sen sijaan algoritmi tarjosikin informatiota, joka on käyttäjän kanssa kaikkein päinvastaisinta mieltä.

Koska tämä koukutti käyttäjiä todella paljon, todennäköisesti enemmän kuin suunniteltu tavoite, ei virhettä algorimissa korjattu. Ja tämä virhe on vain syventänyt poteroita poliittisella kartalla esimerkiksi englannin kielisillä alueilla.

Joko suomen kieltä ei voi opettaa kovin hyvin tekoälylle tai sitten meillä rääväsuisinta matreriaalia internetissä esittää juuri iltapäivämediat. Esim. Persuille ja persumieleisille facebook tarjoaa vain iltapäivälehtien vihervasemmistolaisimpia uutisia ja muille kuin persuille tarjotaan vain iltapäivälehtien "Timo Haapaloita".
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Hippi

^^
Jos joudun laskemaan lompakon käsistäni hetkeksi muualla kuin kotona, niin jos se ei ole koko tarvittavan hetken silmieni edessä, niin laitan sen polvieni väliin. Kuulostaa ehkä hassulta, jopa oudolta, mutta eipä ole koskaan unohtunut mihinkään.

Olen minäkin kahdet silmälasit onnistunut tuhoamaan elämäni aikana. Ensimmäiset meni noin kuuden vanhana, kun kompastuin rappusissa ja lasit lensivät päästäni. Jouduin lapsena käyttämään laseja, kun niillä oikaistiin lievää karsastusta. Pääsin laseista eroon teini-iässä, mutta joskus kolmekymppisenä jouduin lukulasit hankkimaan. Joskus kymmenisen vuotta sitten mokasin keittiössä ja lasit päässä aukaisin uuninluukun ottaakseni paistoksen uunista. Kuumuus pilasi lasien pinnoitteen niin, että lasit tuntuivat koko ajan hiukan suttuiselta.

Pitäisi varmaan käydä tarkistuttamassa näkö. Edellisestä lasien hankkimisesta on jo yli viisi vuotta. Olen vähentänyt lasien käyttöä ja käytän enää oikeastaan vain lähilukemisessa laseja. Väittävät, että ikänäköä ei voi korjata, mutta mielestäni kyllä voi. Muutaman vuoden aikana olen vähentänyt lasien käyttöä merkittävästi ja huomaan pärjääväni yhä paremmin ilman laseja sellaisissakin askareissa, joissa aiemmin olen laseja käyttänyt.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Lognessa

Lainaus käyttäjältä: Konmari - kesäkuu 18, 2020, 11:56:07
Lainaus käyttäjältä: Konmari - kesäkuu 17, 2020, 14:10:33
Lainaus käyttäjältä: Konmari - kesäkuu 17, 2020, 09:46:09
Tekisi mieli ostaa kaljaa juhannukseksi. Viimeksi ryyppäsin tammikuun puolessa välissä, ja seuraavan kerran olisi pirskeet heinäkuussa ellei koronatilanne huonone. Pitäisi vetää pohjalle yhdet lärvit niin krapula ei olisi niin paha sitten heinäkuussa birskeiden jälkeen. Yleensä olen ollut broidin ja hänen tuttaviensa kanssa juhannuksena landella ryyppäämässä, mutta koronan vuoksi en oikein vielä viitsi osallistua tapahtumiin, joissa useampia ihmisiä. Eli Juhannusryyppäjäiset landella jäävät tänä vuonna välistä. Voisi kuitenkin ryypätä ihan omiin nimiin.

Saitte ylipuhutuksi, nyt mulla on laatikollinen lähimarketin pirkka-olutta.

Laitoin neljä tölkkiä jääkaappin jäähtymään. Pitää laittaa lisää. Ja sitten pitää taikoa jostain riittävän iso muki, että ei tarvitse yhden tölkin vuoksi ravata jääkaapilla. Helpommin sanottu kuin tehty. En muista omistavani erityisen isoja mukeja. Ehkä tuolla jossain on joku puolen litran mitta, joka voi ajaa saman asian.

Työpäivä pulkassa. Tai ei aivan. Pitää nyt olla vielä kuulolla, että jos tulee asiakkailta pikaisia muutostarpeita, mutta sen kummallisempaa tekemistä ei ole tälle päivälle enää allokoitu.

No nyt on mielenkiintoinen ihmiskoe (eikö tosi-teeveen ohjelmia kutsuta siten). Toivottavasti seura ei tuota pettymyksiä ja kaikki menee muutenkin hyvin :D

ROOSTER

Saas nähdä kuka kirjoittajista juo rähinäviinaa ja tulee tänne haastamaan riitaa juhannuksen kunniaksi. Toivottavasti en sentään minä.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

-:)lauri

^Toope on palstalla ja minä alan jo humaltua. Mikä voisikaan mennä pieleen?
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Lognessa

Jos täällä rähinöi, on se parhaimmillaan pois hukkumisista, liikenneonnettomuuksista ja muista väkivallanteoista.

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Lognessa - kesäkuu 18, 2020, 20:29:30
Jos täällä rähinöi, on se parhaimmillaan pois hukkumisista, liikenneonnettomuuksista ja muista väkivallanteoista.

Hyvä pointti. Kaikissa pilvissä on hopeareunus tjsp.  ;D
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - kesäkuu 18, 2020, 20:21:38
Saas nähdä kuka kirjoittajista juo rähinäviinaa ja tulee tänne haastamaan riitaa juhannuksen kunniaksi. Toivottavasti en sentään minä.
Näin 0,0% olutta nauttineena haastan kantislaisia tekemään juhannuskokon sijaan juhannuskukon  ;D
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - kesäkuu 18, 2020, 23:45:11
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - kesäkuu 18, 2020, 20:21:38
Saas nähdä kuka kirjoittajista juo rähinäviinaa ja tulee tänne haastamaan riitaa juhannuksen kunniaksi. Toivottavasti en sentään minä.
Näin 0,0% olutta nauttineena haastan kantislaisia tekemään juhannuskokon sijaan juhannuskukon  ;D

No perskeles. Minkälaisiahan haasteita alkaa tulla kun/jos promillet alkavat jossain vaiheessa nousta.  ;D
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

-:)lauri

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - kesäkuu 19, 2020, 00:39:58
Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - kesäkuu 18, 2020, 23:45:11
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - kesäkuu 18, 2020, 20:21:38
Saas nähdä kuka kirjoittajista juo rähinäviinaa ja tulee tänne haastamaan riitaa juhannuksen kunniaksi. Toivottavasti en sentään minä.
Näin 0,0% olutta nauttineena haastan kantislaisia tekemään juhannuskokon sijaan juhannuskukon  ;D

No perskeles. Minkälaisiahan haasteita alkaa tulla kun/jos promillet alkavat jossain vaiheessa nousta.  ;D

En ole tehnyt juhannuskukkoa, mutta olen kyllä tehnyt kokonaisvaltaisen nousuhumalan. Nyt vain tarvitsee ryhtyä tulkitsemaan eri mieltä olevia parhaimman mahdollisen tulkintaviitekehyksen läpi.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

-:)lauri

Olipas jälleen ilta. Eipä tullut edes pahaa krapulaa, mutta sen verran kumminkin, että tietää juoneensa.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Hippi

^
Kannattiko?

Oliko ilta niin mukava, että siitä sen pienen krapulan kestää mielellään?
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

-:)lauri

Ei kannattanut. Yksin juominen ei ole kivaa.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

kertsi

Minulle tuli ruokakaupan toimituksen kylkiäisenä ilmainen 0,0% Lapin kulta. Joten minäkin olen nyt liittynyt suomalaiskansalliseen juhannus-juhlijoiden joukkoon. En tosin pissinyt soutuveneestäveneestä minäkään. (Kotikaljaa en ole saanut aikaiseksi tehdä.)

Loistava lounas:
- pastaa, jossa mm. pekonia, Härkistä, kasviksia, tuoretomaattia, rosmariinia ja basilikaa
- tofusalaatti, jossa mm. hunajamelonia, tuorechiliä, tuore kurkumaa, valkosipulia, varsiselleriä
- jälkkäriksi suklaajäätelöä

Huomenna meinaan keittää uusia perunoita ja nauttia graavilohen, sillin, salaatin ja kermaviilikastikkeen kanssa. Jälkkäriksi raparperikiisseliä, jossa kokonaista kanelia ja kermaa.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️