Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Fiilikset ja päivän mietteet

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 18:17:24

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 39 Vieraat katselee tätä aihetta.

Kopek

On jotenkin epämääräisen syyllinen olo siitä, että ei "vietä" juhannusta millään tavalla vaan täällä roskien keskellä. Ihmiset lähettävät Facebookiin kuvia hienoista veneistään, joilla he retkeilevät, ja hienoista kesämökeistään, joiden pihojen kauniita istutuksia he ihailevat. Minulla ei ole muuta kuin rappiota ja tuhoa ja sotkua, mitä voisin esittää.

Puolet syyllisyydestä tulee siitä, että en "tee" jotain. Olen ollut viime päivät kiireinen ainakin mielessäni, jos en muuten, kun olen yrittänyt tehdä eräitä kunnostushommia ennen kuin sade alkaa. No, se ehti kuitenkin alkaa, joten innostus kunnostusten loppuun asti tekemiseen lässähti.

Minulla ei ole tällä paikkakunnalla edes venettä - tai on yksi pukeilla pihassa - joten vesillekään ei tule lähdettyä. Toisella paikkakunnalla ajoin eilen mökkisaareen, johon sisareni oli mennyt omalla veneellään ennen minua. Mietin lähtiessäni, että onhan nyt kaikki pelastusliivit ja muut pakkosakkopoliisivarusteet mukana, jos järvikiusaajat sattuisivat jostakin niemen takaa yllättämään. Totesin, että kaikki on OK, ja voin jatkaa matkaani. Vasta perillä huomasin että, olin unohtanut melan pois veneestä. Nostan sen yleensä erääseen lukittuun koppiin, kun veneellä ei ajeta, jotta se ei häviäisi. Se pitäisi vain muistaa ottaa mukaan myös lähtiessä. Aion maalata johonkin näkyvälle paikalle veneeseen tekstin "muista mela".

Onneksi en ole legalisti. Jos olisin, saaresta pois tuleminen olisi vaatinut erityisjärjestelyjä. Minun olisi pitänyt lainata siskoni veneestä airot ja palauttaa ne erillisellä reissulla takaisin hänelle. Ja tällä toisella reissulla se melakin olisi ollut jo mukana.

Mietin paluumatkalla mielessäni skenaariota siitä, miten poliisit ilmestyisivät sakottamaan, ja miten joutuisin pinnistelemään ja sinnittelemään, että sanoisi heille, mitä todellisuudessa ajattelen heistä ja koko touhusta. Mutta asetelma ei ole oikein tasapuolinen avoimen keskustelun kannalta, kun toisella osapuolella on aseet ja laki puolellaan.

Hyväksyn täysin sakkorahan varastamisen takaisin valtiolta, jos se vain jotenkin onnistuu, mikä poliisi kirjoittaa sakon asiasta, josta ei ole kenellekään haittaa tai vaaraa tai vahinkoa. Melan unohtuminen vahingossa pois veneestä on tuollainen "teko".

Sakko itsessään on rikos ja sen saaja on uhri.

Tasa-arvon ideologian mukaan ihmiset ovat keskenään tasa-arvoisia, eikä kenelläkään ole oikeutta pakkovaltaa tai väkivaltaa käyttämällä tai niiden käyttämisellä uhkaamalla alistaa tai pakottaa tai vahingoittaa ketään muuta.

Ajaminen veneellä ei ole tasa-arvon ideologian vastaista, koska siinä ei uhata tai alisteta tai vahingoiteta ketään väkivaltaa tai pakkovaltaa käyttämällä tai niillä uhkaamalla. Kyse on oikeutetun yksilönvapauden käyttämisestä.

Veneilijän sakottaminen sen sijaan on tasa-arvon ideologian vastaista.

Näin minä "hyvä ja paha" -ulottuvuuden määrittelen. Lakikirjan tekstillä ei ole tämän asian kanssa mitään tekemistä. Oleellista ovat tekojen seuraukset muille ihmisille. Jos uhreja ei ole, eikä kukaan kärsi, teko on OK. Jos uhreja on, ja he kärsivät, teko on pahaa ja väärin.

Kärsimyksen tuottaminen toiselle ihmiselle on oikeutettua ainoastaan itsepuolustukseksi toisen ihmisen jo aloittamaa pakkovallan tai väkivallan käyttöä torjuttaessa ja estettäessä. Myös omaisten ja muiden ihmisten suojaaminen vallan väärinkäyttöä vastaan on riittävä peruste. Ihmisten kimppuun hyökkäävää aseistettua terroristia vastaan voidaan käyttää tarvittavia voimakeinoja, vaikka terroristi ei nimenomaan voimakeinojen käyttäjää kohtaan olisikaan hyökkäämässä.

ROOSTER

Mietin tässä, että normikokoisessa pizzassa on noin metrin verran kuivaa ja usein palanutta ja kuivaa (Suomessa harvoin öljytään) reunusta. Onneksi on läheinen ihminen joka tykkää niistä, ei mene roskiin.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

urogallus

Omatekoiset pizzat kannattaakin täyttää laitoja myöten, mikäli ei kuulu kanttipalafetisisteihin.

-:)lauri

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - kesäkuu 19, 2020, 16:41:46
Mietin tässä, että normikokoisessa pizzassa on noin metrin verran kuivaa ja usein palanutta ja kuivaa (Suomessa harvoin öljytään) reunusta. Onneksi on läheinen ihminen joka tykkää niistä, ei mene roskiin.

Ai saatana. Turun Pizzeria Napolin Hawaji olisi just nyt aika kova sana. Mutta kun en ole Turussa.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Konmari - kesäkuu 19, 2020, 17:14:44
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - kesäkuu 19, 2020, 16:41:46
Mietin tässä, että normikokoisessa pizzassa on noin metrin verran kuivaa ja usein palanutta ja kuivaa (Suomessa harvoin öljytään) reunusta. Onneksi on läheinen ihminen joka tykkää niistä, ei mene roskiin.

Ai saatana. Turun Pizzeria Napolin Hawaji olisi just nyt aika kova sana. Mutta kun en ole Turussa.

Tuolla on tullut käytyä syömässä ainakin viisi kertaa.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

-:)lauri

Nyt kun twitteri on vihdoin profiloinut minut eli tietää millaisia posteja klikkailen ja millaisia tyyppejä seurailen, olen huomannut, että en näe viestejä koko poliittiselta kartalta, kuten silloin, kun tilini oli vielä uusi. Silloin huomasin kuinka biassoitunut oli facebookin tarjoama sisältö. Nyt kuitenkin facebook vaikutaa tarjovan minulle monipuolisempaa sisältöä kuin twitter.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

-:)lauri

Nuorempana pysty ryyppäämään viikon putkeen. Viime vuonna ei oikein onnistunut enää edes kahden päivän ränni. Miten ihmeessä sitä on joskus kyennyt tulemaan toimeen alkoholijuomien maun kanssa krapulassa.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

a4

Lainaus käyttäjältä: Konmari - kesäkuu 19, 2020, 21:18:33
Nyt kun twitteri on vihdoin profiloinut minut eli tietää millaisia posteja klikkailen ja millaisia tyyppejä seurailen, olen huomannut, että en näe viestejä koko poliittiselta kartalta, kuten silloin, kun tilini oli vielä uusi. Silloin huomasin kuinka biassoitunut oli facebookin tarjoama sisältö. Nyt kuitenkin facebook vaikutaa tarjovan minulle monipuolisempaa sisältöä kuin twitter.
Entä jos luo uuden Twitter-tilin vanhan lisäksi ja surffailee kummallakin?
Tai useampia, vaikkapa kokeilumielessä eri käyttöprofiileilla.


Hippi

Lainaus käyttäjältä: Kopek - kesäkuu 19, 2020, 15:13:20
On jotenkin epämääräisen syyllinen olo siitä, että ei "vietä" juhannusta millään tavalla vaan täällä roskien keskellä. Ihmiset lähettävät Facebookiin kuvia hienoista veneistään, joilla he retkeilevät, ja hienoista kesämökeistään, joiden pihojen kauniita istutuksia he ihailevat. Minulla ei ole muuta kuin rappiota ja tuhoa ja sotkua, mitä voisin esittää.

Olen elämäni aikana muistaakseni kaksi kertaa "viettänyt juhannusta", jos ei lasketa niitä, johon mahdollisesti minut on lapsena raahattu ja joista ei ole mitään mielikuvaa. Kerran olin teini-ikäisenä telttaretkellä poikakaverini kanssa jossain leirintäalueella, muistaakseni jossain Tammisaaren tienoilla. Paistettiin makkaraa nuotiolla, hyttyset kiusasivat aivan älyttömästi ja juotiin pullon suusta vinkkua. Seuraavana päivänä matkustettiin kotiin. Paska reissu, mutta tulipa tehtyä.

Toisen kerran olin ystäväni kanssa Seurasaaressa katsomassa perinteistä suomalaista juhannuksen viettoa. Hyttyset piinasivat koko illan, ja oli pakko lähteä pois kohtalaisen aikaisin, ettei tulla elävältä syödyksi. Paska reissu, mutta tulipa tehtyä.

Eilen vietin juhannusta rönöttämällä sohvalla katsoen telkkaria puolitorkuksissa helteestä.
Hyvin kuvastaa tuota "viettoa", että edelliselle riville kirjoitin ajatuksissani ensin "Eilen vietin vapuua ... ". Niinpä niin, yhtä hyvin olisi eilen voinut olla Vappu, niin aivan samoin olisin viettänyt. Tosin Vappuna monesti olen jopa varustautunut juhlaan hankkimalla pullollisen simaa ja tippaleivän.

Vappu, Juhannus, Pääsiäinen, Uusivuosi ... ihan sama.

Joulu on ainoa, jota "vietän". Kaksi tytöistäni tulee puolisoineen kinkkuaterialle. Siinäkin teen vain perussetin, eli kinkku+laatikot+rosolli+tortut. laatikoistakin vain perunalaatikon teen itse. Noista jämistä sitten pakkaan heille mukaan sen verran, että jämiä jää itselleni sopiva määrä pariksi päiväksi. Joulun vietto kestää sen pari tuntia yleensä ja sen jälkeen voin siirtyä tuohon "yleiset juhlapäivät" -sapluunaan. Kun lapset olivat pieniä, niin jouluun kuului myös lahjat, mutta nyt aikuisten kesken ei enää niitäkään.

En pode lainkaan huonoa omaatuntoa. Miksi pitäisi? Olen aina oikeastaan ollut huono juhlimaan. En osaa virittäytyä kalentarin mukaan tiettyyn tunnelmaan. Oikeastaan ainoa, jolla varustaudun noihin yleisiin juhlapäiviin on yritys käydä ruokakaupassa niin, että voin välttää sen helvetiilisen hamstrausruuhkan. Eihän se keneltäkään ole pois, jos ei juhli tai vietä jotain noista yleisistä juhlista, joten ei mitään syytä potea mitään, jos itse viihtyy.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Norma Bates

Tuskastun kun minulta kysellään netissä miten juhannus on lähtenyt käyntiin. Miten sen sitten olisi pitänyt lähteä, en tiedä. Minäkin sammuin eilen hetkeksi sohvaan ja ihan ilman mitään substansseja.

Minnekään ei pääse kun busdi ei kulje tänne asti. Mutta pari päivää notkuu huudeillakin. Yöllä kuului sen päiväinen kiroilu ja riitely kohtalaisen matkan päässä olevasta naapuruston taloyhtiöstä, että melkein iloitsi siitä että 10 v yksin.

ROOSTER

Joulu ja juhannus ovat kumpikin niin täynnä odotuksia, latauksia ja perinnettä, että vaimoni saa yleensä päiväm tai pari ennen noita hirveän hepulin jossa haukkuu minut ja elämäntapani perusteellisesti. Olen analysoinut, että hän avautuu näin koska paineet (itse itselleen asettamat) käyvät liian koviksi.

Jos kerran haluaa, että jouluna ja juhannuksena on siistiä ja hienoa ja että joku muukin osallistuisi rankasti sen luomiseen - palkkaisi apulaisen siksi ajaksi.

Minusta rakastavan puolison kurmuuttaminen ei ole parisuhteelle hyväksi. Tietysti jos koristeltu kuusi tai juhannussiivous on tärkeämpää, niin minkäs voit.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

-:)lauri

#2577
Lainaus käyttäjältä: a4 - kesäkuu 19, 2020, 22:39:48
Lainaus käyttäjältä: Konmari - kesäkuu 19, 2020, 21:18:33
Nyt kun twitteri on vihdoin profiloinut minut eli tietää millaisia posteja klikkailen ja millaisia tyyppejä seurailen, olen huomannut, että en näe viestejä koko poliittiselta kartalta, kuten silloin, kun tilini oli vielä uusi. Silloin huomasin kuinka biassoitunut oli facebookin tarjoama sisältö. Nyt kuitenkin facebook vaikutaa tarjovan minulle monipuolisempaa sisältöä kuin twitter.
Entä jos luo uuden Twitter-tilin vanhan lisäksi ja surffailee kummallakin?
Tai useampia, vaikkapa kokeilumielessä eri käyttöprofiileilla.

Tätä voisi kokeilla. Muutenkin mystistä tämä mitä twitter mulle on viimeaikoina näyttänyt. Mulla on kyllä seurannassa pari Brasilialaista tietojenkäsittelytieteiden ja neurologian proffaa sen toivossa, että voisin lukea heidän näkemyksiään tietojenkäsittelystä englanniksi sikäli kun se on kieli, jota pääsääntöisesti ovat twiiteissään käyttäneet, mutta varsinkin nyt viimeaikoina, kun Brasseissa koronalta suojautuminen on ilmeisesti hieman epäonnistunut, ehkä n. 20% näkemistäni twiiteistä ovat koronavirukseen liittyneitä brassimedian päivityksiä portugaliksi(?), eikä mulla ole mitään osaamista kielestä.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

safiiri

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - kesäkuu 20, 2020, 14:57:18
Joulu ja juhannus ovat kumpikin niin täynnä odotuksia, latauksia ja perinnettä, että vaimoni saa yleensä päiväm tai pari ennen noita hirveän hepulin jossa haukkuu minut ja elämäntapani perusteellisesti. Olen analysoinut, että hän avautuu näin koska paineet (itse itselleen asettamat) käyvät liian koviksi.

Jos kerran haluaa, että jouluna ja juhannuksena on siistiä ja hienoa ja että joku muukin osallistuisi rankasti sen luomiseen - palkkaisi apulaisen siksi ajaksi.

Minusta rakastavan puolison kurmuuttaminen ei ole parisuhteelle hyväksi. Tietysti jos koristeltu kuusi tai juhannussiivous on tärkeämpää, niin minkäs voit.

Hmm. Mutta voihan sen silleenkin aatella, että yhtä lailla itse voisit asettaa puolisosi oman mukavuutesi edelle. Sen kaksi kertaa vuodessa, jolloin hän tuntee tärkeäksi järjestää jotakin spesiaalia. Tai voisit vaiks palkata hälle apulaisen osallistumaan sen luomiseen. Ei kai tässä ole sellaista yleistä sääntöä, että rakkautta voi osoittaa vain siten, ettei pyydä mitään, ei odota mitään, ei halua mitään siltä puolisoltaan. Myös sitä osallistumista - vaikka joulusiivoukseen joka ei itselle tunnu tärkeältä - voi ajatella rakkautta ilmaisevana tekona ja omasta rauhallisesta toimettomasta hetkestä luopumisen edelle asettaa tärkeydessä puolisonsa. 

urogallus

Ensimmäistä kertaa muikkuverkot vesillä tänään. Soudin aamupäivästä apajille. Veneitä oli liikkeellä aika paljon ja peräti kolme vesiskootteria. Verkkoja ei kyllä ollut vedessä montaakaan jataa, ja sain tiputtaa häiriöttä pyytöni selän syvimpään kohtaan.

Alkupään ankkuri meni noin 30 metrin veteen, loppupäänkin yli 25 metriä syvään. Viritin verkot kohoilla 12 metrin syvyyteen. Silmäkoot olivat 14 ja 15 mm, pieniä siis. Ei mitään käryä muikkujen määrästä, laadusta ja sijainnista; lähden siis alkuun viime vuoden perusasetuksilla.