Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Fiilikset ja päivän mietteet

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 18:17:24

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 36 Vieraat katselee tätä aihetta.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - kesäkuu 24, 2020, 20:51:33
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - kesäkuu 24, 2020, 10:30:18
En oikein tiedä minne perseeni panisin eli itseni sijoittaisin kaupungilla ennen ja jälkeen treenien. Bussi kulkee ajallaan, ja kumpaankin päähän jää turhaa luppoaikaa jonka varrella ei tunnu olevan hyvä olla oikein missään.
...
Onko siellä kirjastoa lähellä? Tai vaikka museota? Odotusaikaa voi lyhentää myös kävelemällä seuraavalle pysäkille, mikäli ei ole hirvittävän kaukana.

Treenit loppuvat sen verran myöhäiseen aikaan että kirjasto on jo kiinni. Yksi tietty mesta on joskus toiminut odotustilanani, mutta se on kesällä suljettu. Raskaan treenikassin kanssa en viitsi kipittää jollekin kaukaisemmalle pysäkille, enhän sitten saisi bussistakaan sitä parasta paikkaa minkä saatan saada lähtölaiturilta.

Kopek

#2596
Aion kokeilla nukkumista osittaisissa retkiolosuhteissa. Itikat ovat yksi mahdollinen uhka. Yölliset hiipparit - roistot ja murhaajat - ovat toinen uhka. Olen siivonnut paikkaa päivän mittaan ja pulahtanut välillä uimaan. En ole laskenut, monestiko olen uinut. Käväisin myös mökillä ja uin sielläkin. Hiippailin myös eräässä autiossa saaressa, mutta siellä tahtoi olla kuuma. Siis oli kuuma. Metsäkonereitit olivat tuhonneet perinteiset polut, niin että en tiennyt aina missä olen. Piti katsoa kännykän kartasta. No, ranta tulee vastaan joka tapauksessa, kun aikansa kävelee, ellei kävele lenkkiä. Sekin on mahdollista. Metsässä minua pelottavat karhut.

Taidan olla aika pelkuri.

Auton kanssa on ongelmia. Siihen vaihdettiin jakopään hihna, ja nyt moottorista kuuluu tietyissä tilanteissa rahinaa, niin kuin hihna hankaisi johonkin. Se ei saisi katketa. Täytyy viedä auto uudelleen korjaamolle. Rauhallisessa ajossa hiljaisilla kierroksilla rahisevaa ääntä ei kuulu. Autolla ei pitäisi oikeastaan ajaa ollenkaan, kun vika on tuon tyyppinen.

Lisäys klo. 01:34:

Ei tullut mitään nukkumisesta. Tunnin kuluessa kehittyi älytön allergia, ja nukkuminen oli keskeytettävä. Nyt valvoskelen eri tilassa ja odotan, että aamu valkenee hieman. Täytyy tehdä kaikenlaista pakkaamista ja järjestelyä. Aamulla lähden ajelemaan pois tältä paikkakunnalta.

Vuosi sitten pystyin nukkumaan yön tuossa tilassa. Nyt en pysty, vaikka olen siivonnut huolellisemmin kuin aikoihin. Harjasin katon ja seinät ja lattiat ja imuroin ja kannoin patjat ja muut ulos, jossa hakkasin niistä pölyt. Vaihdoin lakanoita ja tyynyliinan... tuntui kerrankin, että paikka on niin siisti, että nyt ei ainakaan ala allergia vaivata. Ja nyt se alkoi vaivata pahemmin kuin oikeastaan koskaan aikaisemmin.

Harmi homma, koska tällä paikkakunnalla ei ole nyt mitään kelvollista yöpaikkaa. Kesämökki on niin homehtunut ja pilalla, että jo hetken oleskelu sisällä tartuttaa vaatteisiin vanhan talon hajun. En viitsi edes yrittää yöpymistä. Yön jälkeen kaikki vaatteet on pestävä.

-:)lauri

Lainaus käyttäjältä: a4 - kesäkuu 25, 2020, 19:25:01
^ Yritä lahjoa viinapullolla testidatan tekijöitä.

Pitää laittaa tämä neuvo ylös. :)
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Hippi

Lainaus käyttäjältä: Kopek - kesäkuu 25, 2020, 22:22:24
Vuosi sitten pystyin nukkumaan yön tuossa tilassa. Nyt en pysty, vaikka olen siivonnut huolellisemmin kuin aikoihin. Harjasin katon ja seinät ja lattiat ja imuroin ja kannoin patjat ja muut ulos, jossa hakkasin niistä pölyt. Vaihdoin lakanoita ja tyynyliinan... tuntui kerrankin, että paikka on niin siisti, että nyt ei ainakaan ala allergia vaivata. Ja nyt se alkoi vaivata pahemmin kuin oikeastaan koskaan aikaisemmin.

Ettei vaan käynyt niin, että harjasit sievästi seinissä ja katossa istuvan pölyn leijumaan ilmaan poistamatta pölyä tilasta? Niin ainakin ymmärsin tuon harjaamisen, että kuivalla harjalla sudit pölyn irti, mutta et sitä poistanut tilasta.

Pöly on pirullinen siivottava, sillä se tuppaa karkaamaan liikkeelle, jos sitä kuivalla tupsuttelee ja sen jälkeen sitä ei enää kiinni saa muutamaan päivään ennen kuin kaikki pienimmätkin hiukkaset on laskeutuneet pinnoille. Imurointi voi onnistua, jos sen tekee rauhallisesti, mutta nihkeällä tai kostealla pyyhkiminen lienee parempi keino.

Tuon kuivalla harjaamisen jälkeen pitäisi kaikki vaakapinnat pyyhkiä pidemmän ajan kuluessa muutamaan kertaan, jotta sen laskeutuvan pölyn saisi poistettua tilasta.

Pölyn käyttäytymiseen jouduin perehtymään, kun teetin pintaremontin tähän asuntooni ennen kuin muutin tänne. Remppaan kuului loppusiivous ja lopputarkastuksessa totesin, että se oli tehty hyvin. Kun viikon kuluttua alkoi muutto, niin ensimmäisenä jouduin putsaamaan kaikki vaakapinnat, sillä se hieno pöly oli vasta tuossa vaiheessa ehtinyt laskeutua.

Aiheesta on netissä löydettävissä runsaasti artikkeleita. Jatkuva kinan aihe on pitääkö pölyt pyyhkiä ennen vai jälkeen imuroinnin.
https://www.siivous.info/kotityot-siivousohjeet/imurointi-polyjen-pyyhinta
https://www.martat.fi/marttakoulu/kodinhoito/siivous/asiaa-polysta/
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Kopek

Vilkaisin uutisotsikoita ja tulin siihen johtopäätökseen - jonka olen tiennyt jo ennestään - että en voi esittää kaikkia mielipiteitäni tällä foorumilla tai millään foorumilla, jossa aion jatkaa kirjoittamista, ja jossa kirjoittaja voidaan jäljittää ip-osoitteen tai muun perusteella. Jostakin ulkomaisesta nettikahvilasta voisin korkeintaan kirjoittaa, ja sielläkin pitäisi olla varmuuden vuoksi naamioituneena. Tai ostaisi väärillä henkkareilla (jos ne kysytään) pre-paid liittymän tai palkkaisi jonkun pultsarin ostamaan sellaisen. 

Kukaan ei hyväksyisi näkemystäni, ei edes kaikkein vapaamielisin sananvapauden kannattaja. Näkemykseni olisi niin radikaali. Saisin yleiset vihat päälleni.

Joten enpä esitä sitä.

Sen sijaan kerron tämän päivän fiiliksistä ja mietteistä.

Olin miettinyt, että jos käväisisin Pihlajasaaressa, kun nyt Helsingissä satun olemaan.  Minua kiusasi se, että minulla on aina ollut jokin typerä muovipussi mukanani, kun muilla ihmisillä on tyylikkäitä kasseja ja reppuja. Niinpä kävin katsomassa Olarin Tokmannilta, mitä löytyisi. Oli yksi laukku, joka olisi voinut menetellä, mutta se oli vähän nuhjuinen, eikä siinä ollut hintaa vaan ainoastaan vihreä tyhjä hintalappu. Vetoketjukin näytti siltä, kun se olisi revennyt. En ostanut mitään vaan pujottauduin pitkän kassajonon läpi pois kaupasta. Ärsyttää, kun kaupasta ei meinaa päästä pois, vaikka ei ostaisi mitään.

Kävin vielä Ruoholahden Citymarketissa ja ostin sieltä kiireessä 15 eurolla jonkinlaisen kassin, minkä lieneekään, joka voi olla jopa naisten käsilaukku. Yritin ostaa vielä kankaisen ostoskassin, mutta kassalla ei löydetty sille hintaa, joten luovuin siitä. Se oli epämääräisesti liikkeen lattialla osittain ostoskärryn pyörien alla, ties vaikka olisi asiakkaalta pudonnut.

15 euron harkitsematon ostos alkoi harmittaa saman tien. Mitä hullua minä tuollaisella teen. Oli se sentään alennusmyynnissä, jos se nyt jotain lohduttaa.

Vieläkin typerämmältä kassin ostaminen alkoi tuntua siinä vaiheessa, kun minulle valkeni, että en minä mihinkään Pihlajasaareen lähdekään. Kello oli varttia vaille kaksi, ja vesibussin oli määrä lähteä kahdelta. Jonoa oli kuitenkin satoja metrejä, eikä yksi vesibussilastillinen lyhentänyt sitä edes kolmanneksella. Siinä olisi joutunut seisomaan auringonpaisteessa tunteja ja olisiko ylipäätään edes päässyt tämän päivän aikaan. En ole mikään jonottajatyyppi, en todellakaan. Luovutan aika herkästi. Merisatamassa tilanne oli sama, kun ajelin siitä ohi. Rannalla oli enemmän ihmisiä kuin olen nähnyt kertaakaan. Etelän matkojen peruminen koronan takia ilmenee tällä tavalla ruuhkana kotimaan rannoilla.

Kuinkahan kauan nämä tyypit olivat jonottaneet. Nettisivulla sanotaan, että vesibussi ottaa vain puolet normaalista matkustajamäärästä. Missä se toinen puoli istuisi? Sen toisen puolen sylissäkö? Vai olisi seisomapaikoilla.

https://i.ibb.co/pwfXW9K/20200627-140311.jpg

Ajelin helteisessä kaupungissa ja etsin autolle parkkipaikan ja tulin kämpille. Autossani ei ole tietenkään ilmastointia eikä edes kuljettajan kohdalla oleva sivuikkuna aukea. Pitäisi ehtiä korjata se. Varaosa on ollut hankittuna tammikuusta asti.

Kopek

Jatkan vielä fiiliksistä, vaikka tämä menisi päiväkirjanakin.

Pihlajasaareen en siis päässyt. Siellä olisi voinut uida.

Etsin kartasta mahdollisia muita uimarantoja. Päätin käydä katsomassa Kallahdenniemen uimarantaa. Ajoin autolla eräälle parkkipaikalle, josta lähdin kävelemään eteenpäin. Oli jo alkuilta, mutta rannalle meni vielä ihmisiä. Varsinaiselle rannalle on Google-kartan mukaan 1,8 kilometriä.

Yleiset uimarannat eivät kerta kaikkiaan ole minun juttuni, ei ainakaan tuo edellä mainittu. Vesi on niin matalaa, että siellä voi kahlata satoja metrejä. En viitsi edes kuvitella sitä, että jättäisin kassini ja rahakukkaroni ja kännykkäni jonnekin rantahietikolle ja häipyisin pitkäksi aikaa ties minne. Jos uiminen olisi ollut vakavasti mielessä, uikkarit olisi pitänyt olla valmiiksi puettuna vaatteiden alla. En harkinnut vakavasti uimista nähtyäni rannan. Sen sijaan kahlailin monen muun tavoin shortseissani matalassa vedessä. Kävin lähellä Ahvensaarta, mutta sen rantaan ei kannattanut yrittää, koska lokit hyökkäilivät. Varisinaisesta rannasta Ahvensaareen on kartan mukaan noin 400 metriä. Noin pitkästi vedessä voi siis kahlata, eikä vedenpinta ulotu juuri polvia korkeammalle. Vesi oli lämmintä.

https://i.ibb.co/7yy7RVX/20200627-183940.jpg

Se "naismallinen" käsilaukkuni osoittautui lopulta aika käteväksi, joten ehkä se ei ollutkaan täysin huono ostos. Olihan sen hintaakin alennettu yli 60% prosentilla.

Kallahdenniemen uimarannan seutu osoittautui varsinaiseksi muslimirannikoksi. Perheet ja porukat grillailivat siellä jotain ruokiaan. Joillakin alueilla kaikki näyttivät maahanmuuttajataustaisilta. Berliinin puistoissakin muslimiperheet grillailevat paljon.

Pihlajasaaren "nakuranta" on siitä kätevä, että siellä ei tarvitse miettiä, missä vaihtaisi uimahousut. Mereen pääsee laiturilta portaita pitkin, eikä tavaroita tarvitse jättää kovin kauas näkymättömiin. Ja suihkukin on lähellä. Eikä yleensä ole edes ruuhkaa. Nyt lauantaina olisi ollut mielenkiintoista nähdä, onko paljon porukkaa, kun sitä tuntui olevan joka paikassa.

https://www.google.fi/maps/@60.1856148,25.143107,1249m/data=!3m1!1e3?hl=fi

Toope

Lainaus käyttäjältä: Kopek - kesäkuu 28, 2020, 01:05:56
Kallahdenniemen uimarannan seutu osoittautui varsinaiseksi muslimirannikoksi...
Mutta sehän on Suomelle kehitystä, vai onko?
Vai onko se merkki siitä, että Suomi rappioituu noiden kaltaisiksi?
Itse päätät, mitä mieltä olet...

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Kopek - kesäkuu 28, 2020, 01:05:56
Yleiset uimarannat eivät kerta kaikkiaan ole minun juttuni, ei ainakaan tuo edellä mainittu. Vesi on niin matalaa, että siellä voi kahlata satoja metrejä. En viitsi edes kuvitella sitä, että jättäisin kassini ja rahakukkaroni ja kännykkäni jonnekin rantahietikolle ja häipyisin pitkäksi aikaa ties minne.

Suosittelen vesitiivistä melontapussia, ja jonkinlaista vettymätöntä eli nailonista vahvaa nyöriä/nauhaa/köyttä sen kiinnittämiseksi esim. vyötäisille. Retkiaitta ja Partioaitta esim. myyvät, ja varsinaiset melontakaupat. Veneilykaupoista saa vettymätöntä köyttä. Kannattaa kysyä neuvoa melontapussin sulkemisesta. Ja opettella kunnollisen pitävän solmun tekoa. Laitat vaan kaikki kamat pusiiin, myös vaatteet ja kengät, ja olet vapaa kuin taivaan lintu tai no, veden kala, pulikoimaan. Jos oikein haluat pelata varman päälle, kännykkä ja lompakko voi olla vielä toisessa vesitiiviissä pussissa em. sisällä.

Toinen vaihtoehto on jättää lukittuun autoon arvotavarat, mutta se lienee huonompi vaihtoehto varkausvaaran vuoksi.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

#2603
Herran jestas. Jehovan todistajat ovat siirtyneet ovelta ovelle käännytyksestä puhelinhäiriköintiin. Juttelin erään käännyttäjän kanssa pitkän tovin mm. Helvetistä ja Jumalan pahuudesta niin kuin se ilmenee Raamatussa (jehovat väittävät koko Helvettiä kielikukkaseksi, eli kännösvirheeksi). En usko, että sain käännytettyä käännyttäjää, mutta meillä molemmilla oli hauskaa, ja naurettiin yhdessä monta kertaa.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

MrKAT

Perhanan itikat. Ne on oppineet tulemaan hyttysverkosta läpi! Tänään näin tulon noin 90%:sti. Se jotenkin kyhni siinä ja sitten kohta se olikin jo verkon tällä puolen selvittelemässä jäseniään ja päätä ja lähti lantoon huoneeseen. Kohta etsi minua ja naps tapoin. Jos verkon takana on 10 itikkaa niin arvioin että noin 10-15 minuutin välein tulee. Joten itikkaa kohti kestää ehkä jotain 1-2 tuntia että keksii tavan tulla läpi.  Verkon reiät on noin 1.4mm halkaisijaltansa.
  Tai kyseessä on evolutiivinen mutaatio, joka levinnyt populaatioon. Ainakin tätä menoa leviää valtalajiksi jos ihmisestä on kiinni.
  Joka tapauksessa viimeisen viikon olen yrittänyt etsiä reikiä talosta että mistä hemmetistä niitä tulee koko ajan. Hiljalleen vahvistui käsitys että itse verkosta läpi tai verkon raamin ja ikkunan jostain kapeasta raosta. Edellinen näyttää olevan nyt helpompaa itikalle ja vahvin hypoteesini kun olen raamin ja ikkunan välejä tiivistänyt paperilla ja paperipyyhkeen siivuilla ja liimalla.
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Kopek

Lainaus käyttäjältä: kertsi - kesäkuu 28, 2020, 12:10:55

Toinen vaihtoehto on jättää lukittuun autoon arvotavarat, mutta se lienee huonompi vaihtoehto varkausvaaran vuoksi.

Arvotavarat kannattanee jättää asuntoon.

Päivän fiiliksistä sen verran, että rasistisen paasauksen ohella kuuntelin Youtubesta vanhoja musiikkiesityksiä. Ne lähtivät oikeastaan siitä, kun etsin rock-musiikkia vuodelta 1949. Annoin siihen linkin toisessa tekstissäni. Kun yhden Youtube-videon on katsonut ja kuunnellut, helposti kuuntelee toisen ja vielä kolmannenkin.

Jostakin syystä minua viehättää 1960-luvun loppuvuosien "proge" -musiikki. Se on jotenkin niin nykyaikaista ollakseen yli 50 vuotta vanhaa. Soittimet ja kitarat ja mikrofonitkin näyttävät aivan uusilta. Sitä kai ne ovat olleetkin, mutta tarkoitan uusilta nyt. Joissakin esineissä muotoilu saavutti huippunsa tai lopullisen muotonsa 1970-luvun alkuun mennessä, eikä se ole sen jälkeen paljon muuttunut.

Aikoinaan tie kiltistä pojasta juopoksi nuorisorikolliseksi kulki suurin piirtein seuraavasti.

1. Kiinnostutaan rock/pop -musiikista

2. Aletaan valmistaa kaveriporukassa omatekoisia sähkökitaroita.

3. Opetellaan soittamaan edellä mainituilla, jos ne saadaan valmiiksi, ja jos niille onnistutaan hankkimaan vahvistin. Hätätilassa vanha putkiradio kelpaa ainakin harjoitteluun.

4. Aletaan juoda alkoholia rock-idolien esikuvan mukaan.

5. Aloitetaan myös tupakan poltto edellä mainitusta syystä.

6. Laiminlyödään koulu ja jäädään luokalle.

7. Jäädään pois koulusta vapaaehtoisesti tai erottamisen seurauksena.

8. Aletaan tehdä rikoksia kuten mökkimurtoja, ilkivaltaa, liikemurtoja, huumerikoksia, mitä tahansa rikoksia.

9. Joudutaan kasvatuslaitokseen tai nuorisovankilaan.

10. Ollaan humalassa ja kuollaan onnettomuuden tai väkivaltarikoksen tai muun syyn johdosta.

Monet rock/pop-tähdet ovat olleet kauniita nuorina. On aika masentavaa katsoa heidän kuviaan myöhemmältä ajalta, jos he ovat myöhempää aikaa ylipäätään nähneet. Hoikka kaunis nainen voi olla viimeisissä esiintymisissään iso kuin tankki. Jotkut on pilattu plastiikkakirurgialla. On niitäkin, jotka ovat säilyneet yllättävän nuorekkaina.

https://nexter.org/celebrity-before-after-plastic-surgery-worst

Vanhojen musiikkiesitysten katseleminen ja kuunteleminen saa olon jotenkin nostalgiseksi, mistä onkin lyhyt matka masennukseeen.

Minua harmittaa, että minusta itsestäni on olemassa vain hyvin vähän kuvia nuoruusvuosiltani. Minulla oli halpa kamera, ja nappailin kuvia, mutta itse esiinnyn kuvissa harvoin. Ja ne kuvat ovat lähes poikkeuksetta epäteräviä, kun annoin kameran jonkun muun käsiin, ja tuo muu henkilö heilautti kameraa samalla kuin painoi laukaisinta. Tämä on primitiivinen virhe, joka tapahtuu helposti jopa nykyisenä kännykkäaikana. Tarkoitus on painaa sormella nappia, mutta samalla heilahtaakin koko käsi.

Meillä oli aikoinaan tällainen Citroen. Auto myytiin jo silloin kun oli toisella luokalla koulussa, mutta muistan silti vielä jotain siitä kuten esimerkiksi napin, mistä autoa startattiin. Sitä ei siis startattu virta-avainta vääntämällä. Starttinappi taisi olla punainen nappi virta-avaimen vieressä. Tässä kuvassa on sellainen. Jos muistan väärin, niin sitten muistan väärin.

https://41cef548pyo610dh50468nkk-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2015/05/IMG_3107.jpg

Auton hankkimiseen liittyi sellainen tarina, että isäni lähti Helsinkiin ostamaan Mercedes-Benziä tietämättä, ettei niitä noin vain saa liikkeestä, vaan sellainen pitää tilata, ja sitä pitää odottaa kuukausia. Isäni päätti kuitenkin ostaa jonkin toisen auton, minkä saa heti mukaan, ja se sattui olemaan Citroen.

Kaupat tehtyään isäni ajoi liikkeestä ulos ja pysäköi jonkin kioskin eteen Helsingissä. Silloin Citroeniin törmäsi joku toinen auto. Kilometrin tai pari ajettu Citroen piti viedä saman tien peltikorjaamolle. Sen kotiin tuonti viivästyi. En tiedä, oliko isäni hotellissa yötä, vai missä hän majoittui. Hänen tätinsä asui tuolloin Lauttasaaressa, ja isäni oli asustellut opiskeluaikanaan tuon tätinsä luona. En tiedä, saiko hän nytkin kortteerin sieltä. Enpä voi enää kysyä.

Minäkin olin yhdellä Helsingin reissulla tuon Citroenin kyydissä. Isäni ja äitini tekivät autolla ulkomaanreissuja ja kävivät Gibraltarilla asti. Kaukaisin paikka, missä itse olen käynyt autolla, on ollut Etelä-Ranska lähellä Espanjan rajaa. Vuokra-autolla olen ajanut Espanjassa ja Portugalissa.

Kopek

Mariella -laiva lähti Jätkäsaaresta, jossa se on ollut maaliskuusta asti, ja ajoi Katajanokalle.

https://i.ibb.co/vzvyY5M/mariella3.jpg

Satuinpa avaamaan sivun juuri oikealla hetkellä.

Viking Line aloittaa Helsinki-Ahvenanmaa risteilyt Ruotsin vapautumista odotellessa.

kertsi

#2607
Antakaa mulla mun "huume"piikki, HETINYT! Huomasin jälleen kerran, miten addiktoitunut olen nettiin. Wintoosa oli päivittänyt itse itsensä, ja vaati huomiota ja temppuilua, enkä päässyt käyttämiini sisältöihin (varsinkin erään joukkuepelin chatiin, jossa tällä hetkellä pienimuotoista draamaa käynnissä) heti, ennen kuin äkkäsin aloittaa kokonaan uuden chrome-istunnon ja palauttaa aiemmat sivut.

Nukuin kuin tukki melkein kymmenen tuntia. Olin sitä ennen noin viikon ajan nukkunut vain kuutisen tuntia yö, joten varmaankin oli jonkinlainen tarpeellinen univajeen korjaus tuo.

Aloitin aamun kuten tavallista ottamalla kilpirauhaslääkkeet puoli tuntia ennen aamukahvia, ja koska kahvipannu ja kahvinkeittimen tratti olivat tiskikoneen jäljiltä puhtaat, päätin tehdä kalkinpoiston kahvinkeittimelle ennen aamukahvin keittoa. Käytän etikkaa siihen, ja se toimii ihan mainiosta. Kun siinä hääräsin, muistin, että tiskialtaan viemäri on vetänyt vähän huonosti, joten päätin siinä aamukahvia odotellessani liottaa sitä vähän putkenavaajalla.

---
Tyhjensin odotellessani vielä tiskikoneen, ja jostain syystä kuivauskaapin alahylly rojahti puolittain alas. Mitään ei särkynyt onneksi.

Minulla on tapana säilyttää kaikki lautaset (matalat, syvät ja leipälautaset) tuolla hyllyllä, eli painoa on ehkä liikaa. Ilmeni, että hylly ei ollutkaan millään lailla kiinni. Tsissos! Jos lautasta laittaessaan tulee liikuttaneeksi lautashyllyä, se siis voi liikkua syvyyssuunnassa, ja pahimmassa tapauksessa romahtaa kokonaan alas. Neljä vuotta se on pysynyt paikallaan, ja nyt vasta siis romahti.

Saattaa tosin olla, että kun hylly on painavasti lastattu, se onkin stabiilimpi.

Muoviset pidikkeet (hyllynpidikekiskot, tuon tapaiset kuin kuvassa) hyllyn päissä kyllä olivat ehjät. Pidikekiskossa on hyllyn ripustusta varten tehtyjen kolojen SISÄLLÄ  pienet ruuvinreiät pidikekiskon kiinnitystä varten. En ole ihan satavarma, mihin kohtaan pidikekisko kannattaisi ruuvata kiinni. Pidikekiskon  alla on (tai siis oli) neljä kaapin seinästä ulos työntyvää ruuvia (kaappien kiinnitys toisiinsa?), joiden varassa pidikekiskot ehkä ovat levänneet. Yksi ruuveista on kyllä lyhyempi, eikä toimisi kiskon kannattimena. Tila on ahdas näiden ruuvien takia, ja pidikekisko pitää kiinnittää niiden päälle (alle ne eivät mahdu). Yläpuolella tulee vastaan  oven saranat, enkä ole varma, mahtuuko sen takia hylly ujuttamaan pidikekiskon koloihin. Ehkä se on syynä sille, etteivät asentajat olleet kiinnittäneet hyllyä ollenkaan. Olivat ehkä ruuvanneet kaapit kiinni toisiinsa väärästä kohtaa, ja nuo ruuvit ehkä ovat tiellä pidikekiskon kiinnityksen kannalta.

Eikä taida olla kotona edes sopivia pieniä (puu)ruuvejakaan - pitäisi ilmeisesti olla tasapäiset profiililtaan, eikä kuperat niin kuin joissakin kotoa löytämissäni ruuveissa, muuten hyllyn päät eivät mahdu pidikkeeseen, huoh. Pidikkeet ovat tämäntapaisia, mutta siis muoviset ja ruuvinreiät siis (tyhmästi?) kolojen SISÄLLÄ:

Nyt pähkäilen, uskallanko rautakauppaan. Ja ostaisinko tasapäisiä ruuveja tuohon vanhaan kiskoon, vaiko kokonaan uudet pidikkeet (4 kpl) ilman kiskoa välissä. Vai pyytäisinkö keittiön asentaneen amatöörin tänne korjaamaan laiminlyöntinsä. Ei vaan huvittaisi ottaa koronariskiä kummallakaan tavalla, ja toisaalta asennuksesta on jo 4 vuotta, joten ehkä ylipuhuminen saattaa olla vaikeaa.

Mitä tästä opimme? Ei tosiaankaan kannata käyttää amatöörejä kodin rempoissa. Eivät edes tule halvemmaksi, ja työn jälki on usein kelvotonta. Huomattu parissa muussakin kohdassa.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

safiiri

^Eksää voi vain ruuvailla jonkun liukumisen estävän ruuvin tahi kaksi sopivaan kohtaan, jos kerran itse hyllyn kannattaminen jo hoituu, mutta ongelma on sen mahdollinen liukuminen?

Kopek

Lainaus käyttäjältä: kertsi - kesäkuu 30, 2020, 14:52:04

Mitä tästä opimme? Ei tosiaankaan kannata käyttää amatöörejä kodin rempoissa. Eivät edes tule halvemmaksi, ja työn jälki on usein kelvotonta. Huomattu parissa muussakin kohdassa.

Ehkä on käytetty huonoja amaöörejä. Eivät ammattilaisetkaan aina tee täydellistä jälkeä. Huomattu muutamassa autoremontissa, viimeksi muutama päivä sitten (ei sentään ottanut lisähintaa, kun korjasi virheensä).

P.S. Oheisesta kuvasta en oikein päässyt selville, mistä ruuveista ja pidikkeista ja kiskoista on kyse. Olen huono ymmärtämään tällaisia asioita. Ikean kalusteitakaan en osaa kasata oikein. Olen kyllä kekseliäs keksimään, miten asiat voi tehdä väärin.

Virheiden tekemiselle yksi syy on ADHD-tyyppinen keskittymättömyyteni ja erittäin huono lyhytmuistini. Saatan mitata jonkin jutun ja todeta sen olevan neljä metriä. Sen jälkeen lasken, että juttuja tarvitaan kaksi, eli tarvitsen jotain materiaalia yhteensä kahdeksan metriä. Kangasta, muovimattoa, ihan mitä tahansa. Kun menen kauppaan ja ostan tuotteen sieltä, ostankin sitä neljä metriä, enkä kahdeksaa, koska toimin konemaisesti enkä enää ajattele enää koko asiaa. Jostakin vain luku "neljä metriä" on jäänyt päähäni.

Ajatukseni menevät usein todellisten tapahtumien edellä. Saman tyyppinen ilmiö eri muodoissaan esiintyy kaikessa, mitä teen. Hyppään tiettyjen vaiheiden yli enkä huomaa tätä ennen kuin käy ilmi, että homma on mennyt pieleen. Sen jälkeen alan kelata prosessia mielessäni taaksepäin kunnes totean, että kappas vain, unohdin tuon yhden osan tai työvaiheen, ilmankos tämä tuntuikin niin helpolta. Ja tämän jälkeen pitää yrittää purkaa väärin tehty ja aloittaa alusta. Monesti menee isokin homma hukkaan tämän takia. Aina tehtyä ei pysty enää purkamaan, joten silloin täytyy yrittää paikailla joillakin virityksillä virheellinen kohta tai aloittaa täysin alusta uusilla materiaaleilla. Jos on rakentanut talon, sitä ei herkästi pura sen takia, että sen pohjasta unohtui joku eriste tms.

Onneksi en ole talonrakennusalalla.